Toon posts:

[Win2K AS] Guest gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gedeelde map op een Windows 2000 Advanced Server, met de naam 'userfiles'. Het guest-account heb ik enabled, om enkele van de veertien gebruikers die Windows 98 gebruiken ook toegang te verschaffen.

Wat is nu echter het geval? Als een gebruiker met een guest account een map aanmaakt op de server in de (gedeelde) map userfiles, dan zie ik deze map niet verschijnen op de server zelf (dus als ik als administrator ben ingelogd in de server, fysiek achter de computer).

Waarom zie ik die bestanden niet? Ik ben op de server toch ingelogd als administrator?

Verwijderd

Welke rechten heeft je Guest user in die share? Hoe staan je NTFS-rechten?

Verwijderd

Topicstarter
'Everyone' heeft volledige rechten. Ook staat dat vinkje onderaan aangevinkt: 'Allow inheritable permissions from parents to propagate this object'.

Verwijderd

Voeg je Guest user eens apart toe aan de lijstjes.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik nu toegevoegd. Er staat nu:

Everyone
Guest (SERVER\Guest)

Wat doet dat vinkje onderaan eigenlijk?

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

Precies wat er staat?
Stel dat je permissies geeft aan een bovenliggende map dan gelden die ook voor de map waar je nu permissions aangeeft ;)
Voorbeeld:
  • C:\
  • C:\dir
  • C:\dir\subdir\
Je geeft C:\dir\ bijvoorbeeld write-rechten voor een bepaalde usergroep en je vinkt bij C:\dir\subdir dat vakje aan, dan geldt het ook voor de subdir. Vink je het uit niet ...

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:12:
Heb ik nu toegevoegd. Er staat nu:

Everyone
Guest (SERVER\Guest)

Wat doet dat vinkje onderaan eigenlijk?
Ja, en geef die dan eens bepaalde rechten (zowel NTFS als share) en probeer het nogmaals.

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets dacht ik al. Maar het werkt nog steeds niet. Als je fysiek achter de server zit, ingelogd als administrator, dan moet je toch alles kunnen zien?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Je hoeft het guest account van je server echt niet aan te zetten als pietje op zijn windows 98 machine wil connecten naar een share.

everyone full control is niet geweldig, het verschil tussen full control en modify is alleen de mogelijkheid om rechten te bepalen.

De meest gebruikte manier is om op shares everyone full control te geven en op ntfs gebruikers nooit meer dan modify

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Dus je ziet ze wel vanaf het netwerk, maar niet als je zelf achter de server zit & inlogt als admin?
Staan de rechten wel goed? (misschien heb je de admin toch geen read/whatever-rechten gegeven op die dir ;) )
Is de inhoud van de dir niet gecached ofzo? (ofwel: ctrl+f5 in explorer)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar wat is een ntfs-geburiker? Hoe zie ik die gebruikers en hoe verander ik rechten op ntfs en share-niveau?

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Als je systeembeheer bent en 'n Win2K Advanced Server moet beheren mogen we toch wel aannemen dat je weet hoe je rechten aanpast?
Zo niet zou ik 'ns wat documentatie gaan lezen, want ik betwijfel of je zo je werk wel kunt doen .... (NOFI)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:19:
Misschien een domme vraag, maar wat is een ntfs-geburiker? Hoe zie ik die gebruikers en hoe verander ik rechten op ntfs en share-niveau?
Als het goed is heb je op een map twee tabbladen met rechten (als je NTFS hebt): Sharing en Security. Bij beiden moet je user rechten hebben.

En, zoals nAFutro terecht opmerkt, hoef je niet per sé Guest accounts te gebruiken; een gelijknamige account als waarmee die Win98-machine inlogt moet ook werken :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik ga even kijken.

Ik ben trouwens geen systeembeheerder, maar 'n student die in z'n huis die zaken regelt.
Pagina: 1