Ik ben opzoek naar een manier om gegevens, die ik vanuit XML in een dataset heb gezet, op het scherm weer te geven. Het XML waar ik de beschikking over heb ziet er eenvoudig weergegeven zo uit:
Met behulp van DataSet.ReadXML zet ik deze XML in een een dataset. De dataset bevat dan 3 DataTables: Person, FamilyList en Member. De kolommen van deze DataTables zijn:
Person: Person_Id, PersonID
FamilyList: Person_Id, Member_Id
Member: Name, Birthday en FamilyList_Id
(p.s. de nodes in het xml zijn niet altijd hetzelfde)
Zoals je ziet worden er automatisch 2 relaties gemaakt tussen Person en FamilyList en Member en FamilyList. Nu zit ik hard na te denken hoe ik de structuur van de XML op een soortgelijke manier uit de dataset kan halen en laten tonen op het scherm zoals:
Nu liep ik voorheen met zulke viewstructuur te klooien met nested datalists enz. Is er een eenvoudigere manier om zulke views van data te maken? Het liefst wil ik alles in 1 datagrid hebben omdat je dan ook makkelijker met RowFilters en Sort kan omgaan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| <?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
- <Familys>
- <Person PersonID="Klaas">
- <FamilyList>
<Member Name="Truus" Birthday="1980-03-31" />
<Member Name="Kees" Birthday="1965-04-01" />
</FamilyList>
</Person>
- <Person PersonID="Sjaak">
- <FamilyList>
<Member Name="Miep" Birthday="1970-08-23" />
<Member Name="Willem" Birthday="1983-02-17" />
</FamilyList>
</Person>
</Familys> |
Met behulp van DataSet.ReadXML zet ik deze XML in een een dataset. De dataset bevat dan 3 DataTables: Person, FamilyList en Member. De kolommen van deze DataTables zijn:
Person: Person_Id, PersonID
FamilyList: Person_Id, Member_Id
Member: Name, Birthday en FamilyList_Id
(p.s. de nodes in het xml zijn niet altijd hetzelfde)
Zoals je ziet worden er automatisch 2 relaties gemaakt tussen Person en FamilyList en Member en FamilyList. Nu zit ik hard na te denken hoe ik de structuur van de XML op een soortgelijke manier uit de dataset kan halen en laten tonen op het scherm zoals:
| PersonID | Name | Brithday |
| Klaas | Truus | 1980-03-31 |
| Kees | 1965-04-01 | |
| - | ||
| Sjaak | Miep | 1970-08-23 |
| Willem | 1983-02-17 | |
Nu liep ik voorheen met zulke viewstructuur te klooien met nested datalists enz. Is er een eenvoudigere manier om zulke views van data te maken? Het liefst wil ik alles in 1 datagrid hebben omdat je dan ook makkelijker met RowFilters en Sort kan omgaan.
[ Voor 9% gewijzigd door stp_4 op 26-01-2005 14:05 ]
stp - PSN ID: stp_4