Toon posts:

Burst speed probleem met laptop harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe harde schijf voor mijn Dell Latitude D600 laptop (Centrino 1.6, 512MB DDR), te weten een 80GB Fujitsu MHT2080AT (4200rpm, 8MB cache). Nu viel het mij op dat na het installeren van de schijf (Windows XP SP2) dat de laptop erg traag was geworden.. Vensters openden traag, programma's werden langzaam geladen, etc. Ik heb toen eens het programma HD tach v3.0.1.0 op de schijf losgelaten en het resultaat schokte mij toch wel redelijk, zeker als ik hem ging vergelijken met een andere laptop die ik heb. Ik heb nml nog een andere Dell Latitude D600 laptop (Centrino 1.4, 512MB DDR) met een 20GB Hitachi IC25N020 (4200rpm, 2MB cache) schijf. Als ik de resultaten van deze twee schijven vergelijk krijg je deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bonder/GOT/80vs20_2.jpg
Het eerste wat mij opvalt is dat de burst speed van de Fujitsu 80GB vier keer zo laag is als die van de Hitachi 20GB, terwijl de 80GB 8MB cache heeft! Daarnaast is de read speed van de 80GB wel weer hoger dan die van de 20GB.. :?

Nu vraag ik mij af.. is dit normaal en zo nee, waar kan dat aan liggen? Is het misschien een driver kwestie? Ik heb namelijk de Intel INF v1008 drivers geinstalleerd en daarnaast op beide laptops precies dezelfde drivers (zijn namelijk identieke machines op de CPU en HD na).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De prestaties zien er netjes uit voor 4200rpm disken :) En de burst speed is gewoon de snelheid van de directe communicatie tussen de controller en de cache van de harddisk. De grootte van de cache doet hier helemaal niet toe :) Die van de Fujitsu is wel wat aan de lage kant. Probeer eens andere benchtooltjes zoals Sandra en HDTune.

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 26-01-2005 15:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allright.. ik heb net even een testje uitgevoerd met HDtune v2.10 en daar kwam dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bonder/GOT/hdtune.jpg

Wat mij wel opvalt is dat de CPU usage weer rond de 20% hangt! Dit kan toch bijna niet normaal zijn, want op m'n andere laptop (met de 20GB Hitachi schijf) komt deze niet boven de 4% uit.. Kan dat een driver kwestie zijn? Zo ja, kan dat met de IAA te maken hebben? Moet je die persé installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Klein schopje..

Verwijderd

mmmm,

mijn vriendin heeft dezelde schijf in een IBM t41,(centrino 1.6, 512mb)....en het systeem draait echt enorm traag. Booten duurt echt minuten lang. Ik zal ook eens HDtune erop los laten..

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
waarom als ik vragen mag heb je opnieuw een 4,2k schijf gekocht wanneer 5,4k's in grote getalen aanwezig zijn en voor ong dezelfde prijs?
Pagina: 1