Toon posts:

Mandrake linux (KDE) / X etc start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben een newbie op Linux gebied, nu loop ik even vast, graag zou ik ipv van makkelijk opnieuw installeren (slappe uitweg toch !) de boel weer gewoon opgang krijgen.

Wat is er aan de hand.......

Krijg bij het opstarten van mandrake linux (10.0) het volgende,

wel tijdens eerste boot alle regels die voorbij flitsen, daarna moet (normaal) gezien de grafische omgeving (soort blauw opstart scherm van mandrake) worden getoond, dat gebeurd niet !!!

verder rateld de HD wel lekker door, zie alleen niets meer dan een zwart scherm, vanzelfsprkend zie ik ook het KDE opstart scherm niet meer.

Failsafe opstarten lukt wel, kan gewoon inloggen onder linux, alleen weet ik nu nog te weinig van Linux wat ik dan verder kan kijken/ doen om het probleem te verhelpen enzo....

startX werkt dan trouwens ook niet.......

----

Vorige keer was m'n systeem wel verkeerd afgesloten doordat de stoppen er uit knalden.

en verder heb ik sinds de laatste keer Linux opstarten een ander beeldscherm aangesloten, de vorige ga de geest, pfffffffff

dus who know's............

thx alvast...........

Pat

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Kun je even aangeven welke hardware je gebruikt? (mobo en vga kaart zijn iig van belang m.i.)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het klinkt alsof het wel werkt, maar je nieuwe beelscherm het gewoon niet trekt
qua resolutie of refresh rate.

Misschien kun je in tekst mode opstarten en dan xf86config draaien
om je config goed te krijgen.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 12:28:

'k laat vanmiddag weten of ik er met xf86 uit ben gekomen, ben nu op m'n werk :-(

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 12:28:

Heb het gedaan zoals je aangaf en heb het aangepast met wat knoppix aangaf (via VIM gekeken en gecopieerd), daarna kwam er nog iemand met een idee om drakconf te starten (een configuratie tooltje van mandrake) en beide methodes werkten.

Bedankt voor je hulp !!!

extra vraag nog (is wel hardware, maar wel relevant)

heb sinds kort een tweede systeem (nieuw) met daarin een asus v9180 graph kaart.

Ik wissel nu soms het scherm met het ene systeem van mij met dit nieuwe, echter toen ik mijn nieuwe systeem een paar keer had gebruikt gaf m'n compac v700 monitor de geest..........niets meer, wel starten maar geen beeld meer.

Nu een vervanger in gebruik (Philips 15e), gewone 15 inch dus, en nu gebeurd dus dit weer (met grafische modes'die niet meer werken, zoal ik beschreef met mandrake linux)
Opvallend is ook dat de boot schermen, bios , w-2000, xp en ook mandrak initialisatie boot allemaal grove letters hebben nu.........scherm trilt soms......

Kan het wezen dat ik gewoon pech heb (dit scherm ook aan het dood gaan is) of !!!!! Kan een grafische kaart je scherm slopen (soort stroomstoring of wat dan ook)

Vind het best opvallend dinds ik dit nieuwe systeem in gebruik heb dat nu ook mijn tweede scherm kuren krijgt....

ik hoor graag van jullie

Verwijderd

Heb de de laatste NVIDIA drivers voor linux (http://www.nvidia.com)?
Kijk eens in je XFree86.conf XF86Config bestand wat je bij resolutie hebt staan, bitdiepte, refreshrate, dat soort zaken...
Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 22:27 . Reden: file types verward ]

Verwijderd

Je moet met het uitwisselen van verschillende monitors ook ervoor zorgen dat die eenmalig geconfigureerd worden in het MCC (of drakconf inderdaad).
Doordat refreshrates en horizontal sync rates nogal variabel zijn per type/merk/model kan het voorkomen dat jij 15 inch probeert de settings over te nemen van de 17", wat niet erg gezond is voor dat ding.

Handigste is in lilo (keuze linux, failsafe, e.d.) op esc te klikken, daarna "linux init 3" in te typen, en te starten, vervolgens op de prompt in te loggen als root, drakconf draaien en als je daarmee je monitor geconfigureerd hebt het commando "start x" uitvoeren, je start dan wel x als root (dus snel weer wegwezen), maar nu kan je wel zien of deze settings wel werken.
Mocht X tijdens dit proces eenzijdig besluiten de brui eraan te geven dan wil de combinatie [alt]+[ctrl]+[backspace] nog weleens helpen om terug te komen in de cli zodat drakconf opnieuw gedraaid kan worden.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, goed te weten hoe ik het voortaan moet doen.

Had alleen nooit verwacht dat zo'n software matige setting je monitor een opduvel kon geven, ben echter wel bang dat dat bij mij is gebeurd, sommige hogere resolutie settings werken nu niet meer, gewoon zwart scherm :-(

Gelukkig was het een tweedehands vervanger, maar toch zonde als het stuk gaat op zo'n knullige manier.

Goed weekend allemaal !!!!

Pat
Pagina: 1