Laptop hardeschjf 4200 rpm of 5400 rpm ?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vozzie
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 12:47

vozzie

Zo beter?

Topicstarter
Ik ben van plan om een Asus laptop te kopen,
alleen nu twijfel ik over de hardeschijf die ik moet nemen.

Ik twijfel tussen de 60 GB 4200 en 5400 rpm.
Maakt die 1200 rpm echt zoveel verschil uit.

Enige spel wat ik waarschijnlijk erop wil spelen is Wolfenstein Enemy Territory.
Voor de rest voornamelijk bedoeld voor school en af en toe een dvd erop branden.

Ik heb liever een iets stiller laptop dan een iets sneller laptop,
tenzij die 1200 rpm wel veel verschil uitmaakt.

Iemand ervaring hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zelf een4200rpm schijfje en kan je vertellen dat een 5400rpmer wel wat sneller is, maar je merkt het alleen als je zeer veel schijfbewerkingen gaat uitvoeren.
Ik weet niet wat het prijsverschil is, want als dat maar een tientje is ofzo zou ik zeker die 5400 rpm nmen. Kwa geluid maakt het niets uit, die dingen zijn onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De harddisk is de grootste bottleneck van een beetje computer. Snelheidsvoordeel zul je met die 1200rpm zeker halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is het verschil tussen een trage laptop schijf en een wat oudere desktop schijf. Kwa snelheid dus. Er zijn ook al 7200 rpm schijven voor laptops. Ik zou altijd voor de snelst mogelijke gaan, zeker in een laptop. Je gaat het namelijk heel goed merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op, hoe sneller de schijf draait, hoe nadeliger voor de batterijduur.

Ik zou gewoon de 4200 rpm schijf nemen. Liever een langere batterijduur dan een schijf die (bijna onmerkbaar) sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 11:08:
Let wel op, hoe sneller de schijf draait, hoe nadeliger voor de batterijduur.
Het heeft vast invloed, maar wel een stuk minder dan de CPU, de GPU en het scherm.

Bewust voor een van de belangrijkste, maar wel traagste stukken geheugen in je computer een trager dan mainstream variant kiezen vind ik echt zonde.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-10 20:23

Dxue

PSN:EvilDrunk

neem gewoon de 5400 rpm, sneller en scheelt ongeveer 1 min. batterij duur. heb ergens een test gelezen dat een 7200 rpm ongeveer 3 min. scheelt.

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36

timovd

Voorsprong door techniek

Dxue schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 11:22:
neem gewoon de 5400 rpm, sneller en scheelt ongeveer 1 min. batterij duur. heb ergens een test gelezen dat een 7200 rpm ongeveer 3 min. scheelt.
idd. stond op THG. Ik zou iig voor de 5400rpm. gaan. Ik heb er zelfs een 7200rpm in zitten. Nadeel is dat 'ie wat meer lawaai maakt. die 3 minuten van de 8 uur maken mij ook niets meer uit.
Edit: http://www20.tomshardware.com/mobile/20031031/index.html
Afbeeldingslocatie: http://www20.tomshardware.com/mobile/20031031/images/image006.gif

[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 26-01-2005 11:27 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had al gereplied in je andere topic, maar je had dubbel gepost en die ander is dicht. Bij deze nogmaals mijn reply:

Naar mijn ervaring maakt dat een behoorlijke hoop uit inderdaad. Ik koop een laptop met een 7200rpm schijf om deze reden. Ik snap niet waarom er laptops bestaan met een toch vrij snelle Dothan processor en dan een hyperlangzame 4200 rpm schijf erin. Een harddisk is (naar mijn ervaring) echt een heel belangrijk onderdeel voor de algehele performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vozzie
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 12:47

vozzie

Zo beter?

Topicstarter
Hmm,

als ik het verhaaltje van Ome Tom lees en de replies van de andere gothers,
is het denk inderdaad slimmer om voor een 5400 rpm te gaan en als de budget het toelaat, zelfs voor een 7200 rpm.

Mijn info behoefte is wel vervuld.

Thanks iedereen.
Pagina: 1