Toon posts:

P5GDC-V Deluxe 2 HD's -> RAID, 1 Cdrom-> IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb het moeder bord van Asus de P5GDC-V Deluxe gekocht. Hierop zijn een Pri_Raid1 een Pri Raid2 en een Pri_IDE1 aansluiting. Nu heb ik mijn HD waarop mijn besturingssysteem moet komen te staan aan de Pri_IDE1 hangen. Mijn Cdrom en brander heb ik aan de Pri_Raid1 hangen. Als ik in de bios mijn bootdevices wil gaan instellen kan ik niet de cdrom kiezen. Deze herkent hij ook niet. Maar als ik het zaakje omdraai dan herkent hij mijn harde schijf niet. Ik heb in de bios al de optie IDE bij de Raid controllers geselecteerd, doch dit mocht niet baten.

Weet iemand hoe ik dit wel moet aansluiten? in het boekje staat hier geen info over en op de site ook niet echt. Ik heb al wel op tweakers gezocht, maar kan alleen maar vinden dat het moet werken. Maar het werkt bij mij dus niet. Op internet kan ik ook geen info hierover vinden.

alvast heel hartelijk bedankt.

mvg,

Noppwes.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Kan een CD/DVD lezer/brander op een ATA/SATA/RAID controller?" en onder "Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?" :)

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 26-01-2005 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik lees:

Kan een CD/DVD lezer/brander op een ATA/SATA/RAID controller?
Nee, althans niet altijd. Praktisch alle CD/DVD lezers/brander werken louter met het ATAPI protocol en daar moeten de ATA/SATA/RAID controllers niks van weten; ze worden simpelweg niet (correct) gedetecteerd. Enkel de nieuwere DVD lezers en branders bijvoorbeeld (in ieder geval de exemplaren die als ATA66 zijn gespecificeerd) werken er wel op.

Maar in de handleiding staat:
These connectors are set to IDE mode by default. In IDE mode you can connect IDE devices to thes connoctors such as boot/data hard disk drives or optical drives.

Het moet dus lukken.....

bedankt voor de tip, ik zal ff rondneuzen op het forum wat in het topic eronder staat..... Mocht het niet lukken dan kom ik hier wel weer mijn bevindingen vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
het lukt echt niet.. ik wordt er gewoon moedeloos van. :? :? 8)7

Ik heb nu mijn HD aan de IDE_RAID1 hangen en mijn cdrom aan de PRI_IDE1, nu start hij wel op vanaf de cdrom maar kan hij mijn harde schijf weer niet vinden.

Als ik het andersom doe, dan herkent hij wel mijn cdrom, maar kan ik hem niet instellen als een device waar hij vanaf moet booten om winXP te gaan installeren.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Instellingen in de bios zijn:
Configure SATA as
optie's:
Standard IDE <-
AHCI
RAID mode

Onboard IDE Operate Mode
optie's
Disabled
Compatible Mode <-
Enhanced mode

Compagible Mode support on
optie's
S-ATA + P-ATA <-
SATA mode
P-ATA

De opties waar een pijltje achter staat heb ik geslecteerd.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 14:38 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel de drivers voor die ene RAID controller geladen? Dat moet je mbv F6 tijdens de XP setup doen, zoals ook in de FAQ uitgelegd (en hoogstwaarschijnlijk ook ergens in de handleiding van je mobo) :)

[ Voor 56% gewijzigd door BalusC op 26-01-2005 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
welke drivers dan? dat stuk volg ik niet echt helemaal.... waar moet ik dan naar kijken?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb de P5GDC-Deluxe (die zonder VGA dus). Dit moederbord heeft in feite maar 1 pata kanaal waar je twee devices op aan kunt sluiten. De twee andere zijn gekoppeld aan een losse controller waarvoor je een driver nodig hebt, overigens moet je deze controller aan zetten in de bios en zeggen of ie een normale patacontroller is of een raidcontroller.

In Windows vervolgens de "nieuwe hardware" installeren en dan komen de hd's en cd-roms te voorschijn.

Ik geef toe dat dit bord niet bepaald voor de non-technerd's makkelijk in gebruik is.
Als je nog vragen hebt kun je me aanmelden bij MSN messenger :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 26-01-2005 14:44 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:41:
welke drivers dan? dat stuk volg ik niet echt helemaal.... waar moet ik dan naar kijken?
Nogmaals: check eens de handleiding van je mobo.
In de online handleiding staat het gewoon in hoofdstuk 5.

Computers mogen dan ingewikkeld zijn, maar even de handleiding doornemen kan toch nooit zo lastig zijn? En daar kun je zelf ook nog wel wat van opsteken :)

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 26-01-2005 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
beste djoekie,

via msn zijn wij een tijdje zoet geweest, het is gelukt heb windows geinstalleerd, ook gelijk alle drivers. Maar nu herkent hij mijn HD niet meer op de IDE controller...... heb zo langzamerhand meer neiging dit ding door het raam te gooien dan er mee te gaan werken.

mijn cdrom op de PRI_RAID herkent hij wel......

Verwijderd

Topicstarter
ff voor de anderen,

ik heb mijn hd en cdrom aan de PRI_IDE1 gehangen, windows + alle drivers geinstalleerd (ook zoals in het boekje onder Hfst5 staat) en daarna mijn cdrom weer aan mijn PRI-RAID1 gehangen en mijn HD aan de PRI_IDE1. Mijn HD staat op Master en mijn Cdrom ook.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:28:
beste djoekie,

via msn zijn wij een tijdje zoet geweest, het is gelukt heb windows geinstalleerd, ook gelijk alle drivers. Maar nu herkent hij mijn HD niet meer op de IDE controller...... heb zo langzamerhand meer neiging dit ding door het raam te gooien dan er mee te gaan werken.

mijn cdrom op de PRI_RAID herkent hij wel......
Hoe bedoel dat hij hem niet meer herkend terwijl je wel windows erop hebt kunnen zetten? Of wil hij niet meer vanaf de HD booten? Dat is namelijk een kwestie van de boot volgorde goed te zetten.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1