Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Papst 4412FGL met a7n8x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb gisteren mijn oude casefan van mijn Antec Sonata vervangen door een nieuwe Papst 412FGL . Deze zit in de CHA-FAN uitgang op mijn a7n8x moederbord. Als ik vervolgens in mijn bios setup kijk geeft de hardware monitot geen RPM indicatie aan. Terwijl de Papst dit feature wel heeft. Dit leidt tot een vol draaiende fan die een nogal zoemend geluid geeft.

Any ideas. Fan misschien toch kapot? Hoe kom ik van het gezoem af?

groeten en bedankt,

Partho

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

bedoel je een 4412 FGL?
Ze zeggen dat je een 120MM fan niet op je mobo aan mag sluiten omdat dit te veel belastend is. De fan van jou is 1,25w dit is toch geen hoog verbruik en zou moeten kunnen.
Heb je al een andere aansluiting op je mobo gebrobeerd (indien aanwizig) of getest in een andere pc?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies de 4412FGL, volgens mijn mobo boekke moet ik hem inderdaad aan kunnen sluiten. Ik heb ook al een andere aansluiting geprobeerd, maar ook deze gaf geen RPM aanduiding.

thanks

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Mijn Papst 4412 FGL heeft echt geen RPM-indicatie, heb jij misschien een nieuwe of andere versie? De mijne heb ik overigens aan een 5 1/4"-fancontroller aangesloten, waardoor ik z'n toeren in bedwang kan houden :) RPM-indicatie kun je als het goed is aan de draadjes zien: RPM-versies van fans hebben 1 extra draadje voor zover ik me kan herinneren.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Zet er een fancontroller tussen! Ik heb het ook gehad met een Asus P4P moederbord; die zou het ook supporten, deed het echter constant full-speed. Heb er nu een Zalman fancontroller tussen gezet en nu werkt lekker rustig!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
je kan het mogelijk wel aan sturen met een progje zoals speedfan, dan is hhet iig in windows lekker stil.

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor info
die van mij zitten drie draden aan en een 3pins stekker. Ik dacht dat deze door het moederbord dan via qfan geregeld zouden kunnen worden. Dat ding blaast volle touren hier. Zo goed dat het gewoon een koude tocht genereerd zit hier bijna met een sjaal aan :-). Wat is een goede fancontroller en wat is een goed RPM voor een casefan??? thanks for info....

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-11 10:35
goede fancontoller:

Coolermaster Aerogate
pricewatch: Cooler Master Aerogate 3 ALD-V03 (Zilver)
36 euries

goed rpm....hoe belast jij je pc?..hoeveel rpm loopt hij op max?

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06
Volgens het Papst PDF'je is de 4412FGL zonder RPM meting. En de 4412F/2GL mét. Aan de ene kant kan het zijn dat je wel degelijk rpm meting hebt aangezien je drie draadjes hebt, en de shop de verkeerde naam heeft gebruikt. Maar het kan ook zijn dat dat derde draadje niet gebruikt word en de winkel wél de goede naam heeft gebruikt.

Alleen als er /2 in de naam op het label staat, heeft hij echt rpm meting (staat ook in het PDF'je). Zo heb ik hier een 8412 N/2GM, mét rpm meting...

Maar met een fancontroller kan je hem wel langzamer laten draaien, ongeacht of je weet hoe hard hij precies loopt. Hierbij moet je gewoon zelf bepalen wat je een goed compromis vind tussen geluid en temperatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door OnTracK op 26-01-2005 21:06 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

Ik heb inmiddels een aerogate 3 besteld.
Mijn CPU en VGA kaart zijn gekoeld door een Zalman resirator waterkoeling. Met bijbehorende blokjes. Ik neem aan dat de case fan de warme lucht uit de kast ontstaan door mijn beide HDs en het geheugen moet afvoeren. Mijn coolermaster voeding heeft zijn eigen fan.
Waar kan ik de temp sensoren van de aerogate dan het beste plaatsen en wat zijn acceptabele temperaturen?

ik heb een amd xp 2800+ met 2x512mb corsair geheugen en 2x maxtor 120gb/8mb cache in een Antec sonata kast. Voeding is de coolermaster 450 true power.

Bedankt voor de hulp

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je had ook de fan(s) op 7 of 5V kunnen laten lopen, maar dan zijn ze niet "regelbaar."

Mijn huidige systeem:
Lian-Li PC60 compleet ge-isoleerd van binnen.
AMD Sempron 2400+ met Artic COoling Copper Silent rev 2
GeForce3 TI 200 passief gekoeld
Zalman 300 Watt's voeding

Ik heb ook nog 4 casefans maar die gebruik ik niet, omdat de temperaturen goed genoeg zijn.

Idle:
CPU: 42
Mobo: 28

Stressend:
CPU: 55
Mobo: 33

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je die casefans zijn zowiezo overbodig?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Qfan werkt alleen op de CPU fan connector van het mobo, tenminste bij de asus borden die ik ken.
Speedfan kan ze bij sommige andere borden wel regelen, maar borden met Qfan heb ik tot nu toe alleen nog maar gezien dat ze enkel de cpu fan kunnen regelen.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels de aerogate 3 geinstalleerd. Werkt prima..... Hij geeft bij mijn papst casefan een max rpm van 1560 en een min van 650. Hoe berekend hij dit aangezien die 4412FGL geen rpm uitlezing heeft, of is dit een rekensommetje aan de hand van de voltage meting.....

heb de temp sensoren op de 2 hds geplaatst, geheugen en moederbord. Met de casefan op minimaal vermogen blijven de temps alle vier rond de 40 graden. Is ok of niet?

Bedankt,

groeten
Pagina: 1