AlmereGrid

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 13:18
Op http://www.nu.nl/news.jsp?n=473314&c=50 staat het volgende:
Almeerders stellen computer beschikbaar aan wetenschap

Uitgegeven: 26 januari 2005 09:50
ALMERE - Inwoners van de Almeerse Staatsliedenwijk kunnen hun computer tijdelijk beschikbaar stellen aan de wetenschap. Al die via internet verbonden pc's vormen samen een soort supercomputer, waarmee wetenschappers zeer ingewikkelde berekeningen kunnen uitvoeren. Projectwoordvoerder B. Buys zei woensdag dat het project uniek is in de wereld.

Het project AlmereGrid levert zoveel computercapaciteit dat bepaalde wetenschappelijke klussen kunnen worden uitgevoerd die anders zouden blijven liggen. Klik hier !

Voor dit soort grote onderzoeken zijn te weinig supercomputers of computerclusters beschikbaar en daarvan gebruikmaken is bovendien duur. Andere opdrachten gaan via AlmereGrid veel sneller. "Wat anders zes uur duurt, kan nu in zes minuten", aldus de woordvoerder.
Ik heb een beetje rondgekeken op http://www.almeregrid.nl maar mij wordt niet duidelijk wat voor projecten ermee gedaan zullen worden. Iemand die hier meer van weet ?

edit:

In een technisch achtergrond document wordt BOINC met name genoemd als een mogelijk startproject en ook SETI wordt ergens op de site genoemd

[quote]
Voor wat betreft clients bij particulieren zal in eerste instantie gekeken worden naar distributed computing clients zoals die van BOINC of ExtremeWeb. Dit betekent dat op de AlmereExchange een interface moet draaien die deze kan aansturen.

Voor kleine bedrijven zal of dezelfde software als voor particulieren worden gebruikt, of clients van bijvoorbeeld United Device, Entropia, Platform Computing LSF Multicluster, etc. Voor grafische bedrijven kan Xgrid een mogelijkheid zijn. Als er meer computers bij een bedrijf staan, zal worden gekeken naar de mogelijkheid om ze via een proxy aan te sluiten.
[/quote]

[ Voor 29% gewijzigd door ParaNoiMia op 26-01-2005 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Geen idee, maar ze kunnen beter lid worden van DPC :)

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkB
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[10:03:59] <MarkB> http://almeregrid.nl/
Net iets eerder :+ :P

De oude crew... helemaal zo slecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fear-factoR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2022

Fear-factoR

catmonkey

Beetje een oud plan geloof ik, gezien deze dpf (5 april 2004).
Of is het de bedoeling dat dit binnenkort "live" gaat...
Volgens pagina 11 zijn de doelen op: medische toepassingenn, geografie, lucht- en waterstromingen.
Het kan dus zo ongeveer alles zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Fear-factoR op 26-01-2005 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

_/-\o_ * CaLeX pakt een pluim... ff bukken Mark :+

Maar natuurlijk wel een goede ontwikkeling

[ Voor 21% gewijzigd door CaLeX op 26-01-2005 11:03 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
Het feit dat het op nu.nl staat komt omdat ze een persbericht hebben uitgegeven.

Ik zie dat er een hele reut aan grote bedrijven achter zit ook, kan de DPC crew afdeling communicatie hier niet iets mee doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
  • Laatst online: 24-09 22:51
Eind van vorig jaar is daar al een aardig artikel over verschenen. Destijds ook kenbaar gemaakt in de newsgroup van sci.med.radiology
Binnen DPC hebben we o.a. de Dudes@the Benny welke ook uit Almere komen. Misschien dat zij er al wat meer van weten en/of mensen kennen die met dit initiatief meedoen?

Het lijkt mij overigens niet de bedoeling om te proberen ze onder de DPC naam onder te brengen of iets dergelijks. Misschien dat een lichte samenwerking, support en uitwisseling van kennis wel gewenst kan zijn. Het is natuurlijk een mooi project waar bekende bedrijven ook aan meewerken, zelfs SARA verleent hulp.
Op die manier kan DPC er mogelijk ook nog iets van opsteken c.q. overhouden. Stats lijken me niet het belangrijkste :)

[edit]
Zelfs in het nieuws net op NoordzeeFM (jaja) werd het genoemd

[ Voor 43% gewijzigd door MarcyDarcy op 26-01-2005 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan B
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2023
zelfs op teletekst :O

Loeibaar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal hier in Almere eens rondkijken wat ik kan uitvinden.
De wijk waarmee ze het doen is namelijk geheel niet zo groot dus over enorme power kan je nooit gaan spreken. ;)

Maar wie weet wat ik kan ontdekken hier en misschien krijg ik wel interesse bij ze voor DPC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik nou de enige die denkt dat sommige iets opnieuw proberen uit te vinden?
Als ik op nu.nl lees van : Projectwoordvoerder B. Buys zei woensdag dat het project uniek is in de wereld.
Daarna wordt er wel naar Seti verwezen ,maar ik vind dit wel een beetje stinken, ze kunnen zich beter bij DPC aansluiten 8)7

gr,
Irene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fear-factoR

Fear-factoR

catmonkey

Whoehoe vet we staan op NU.nl \o/
Laatst gewijzigd: 26 januari 2005 12:06
Op de Nederlandse site Dutchpowercows.org staan een aantal projecten, waarbij het bundelen van computers centraal staat. Zo is er ook een project waar wordt gezocht naar medicijnen tegen kanker met behulp van gebundelde computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fear-factoR schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 12:14:
Whoehoe vet we staan op NU.nl \o/
[...]
Gelukkig, mooi; dan heeft mijn "reactie op het bericht" zin gehad (zie hieronder voor een deel van de mail die ik stuurde). Zo is bijvoorbeeld het "unieke" van het AlmereGrid is natuurlijk niet helemaal waar. Vandaar dat ik mailde, om aan te geven dat iets dergelijks al langer bestaat; en dat er ook andere projecten/teams (al jaren) meedoen.

De reactie die ik stuurde, minus persoonlijke en evt niet direct relevante informatie
Reactie op artikel: Almeerders stellen computer beschikbaar aan wetenschap (http://www.nu.nl/news.jsp?n=473314)

In reactie op dat nieuwsbericht wil ik u het volgende meegeven. Deze informatie dient als achtergrondinformatie, zodat u het initiatie van almereGrid in perspectief kunt plaatsen.

In mijn ogen zijn de beweringen van AlmereGrid zijn een beetje overtrokken. Al sinds jaren bestaan er vergelijkbare projecten, die zelfs wereldwijd draaien. Zo zijn er projecten die wetenschappelijke/wiskundige bewijzen zoeken, of zoeken naar het betaan van buitenaards leven.

Belangrijker zijn echter de projecten die de medische wetenschap helpen complexe onderzoeken uit te voeren. Zo is er het project TSC, het project Folding@Home en het project Find-a-Drug. Maar er zijn nog meer projecten te noemen, deze 3 zal ik hieronder proberen uit te leggen (zie ook de links onderaan deze mail).

Het project TSC zoekt naar een medicijn tegen een tot op heden dodelijke kinderziekte;
Folding@Home doet fundamenteel onderzoek naar de werking van proteines. Dit project heeft afgelopen week zelfs de eerste resultaten openbaar gemaakt, waaruit blijkt dat zij een mogelijke oorzaak voor een bepaalde vorm van kanker hebben gewonden.
Find-a-Drug zoekt naar medicatie voor diverse ziekten, zoals kanker, maar ook AIDS. En ook daarvan worden regelmatig positieve resultaten bekend gemaakt.

Deze 3 projecten worden wereldwijd gedraait op misschien wel miljoenen computers, door mensen die hun PC belangeloos te beschikking stellen. De meeste mensen hebben zich verenigd in grote "teams" die met elkaar samenwerken om zoveel mogelijk resultaten te kunnen boeken. En natuurlijk is er ook een Nederlands team, wat zichzelf Dutch Power Cows (DPC) noemt.

Voor DPC draaien misschien wel een paar duizend veschillende computers belangeloos mee, waardoor DPC is een van de grootste teams te wereld is geworden. Zo heeft DPC op een aantal projecten de koppostitie ter wereld qua het inleveren van (bruikbare) resultaten (TSC bijvoorbeeld).

In het kort, het Almerense initiatief is lovenswaardig; maar het is in geen geval een uniek geval.

[...]

Ik stuurde U deze e-mail om u beteren achtergrondinformatie te geven, want een ruimere blik op deze vorm van "distibuted computing" zoals het officieel wordt genoemd is zeker nodig. Zo had u daarmee veel meer informatie kunnen geven in uw artikel, en had u het Almerense Project beter in perspectief kunnen plaatsten.

[- mijn naam -]

Relevante links:
DPC: www.dutchpowercows.org
DPC-forum: Dutch Power Cows

Projecten:
TSC: http://www.childhooddiseases.org/
Folding@Home: http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/
Find-a-Drug: http://www.find-a-drug.org.uk/

Zie de site van DPC of het het forum van DPC voor nog meer projecten waaraan wordt meegedaan.
Overigens: NOFI aan evt de crew enzovoorts. Ik heb deze reactie op persoonlijke titel geplaatst, voordat ik überhaupt aan dit topic etc. had gedacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 17:53

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 12:31:
[...]

Gelukkig, mooi; dan heeft mijn "reactie op het bericht" zin gehad (zie hieronder voor een deel van de mail die ik stuurde). Zo is bijvoorbeeld het "unieke" van het AlmereGrid is natuurlijk niet helemaal waar. Vandaar dat ik mailde, om aan te geven dat iets dergelijks al langer bestaat; en dat er ook andere projecten/teams (al jaren) meedoen.

De reactie die ik stuurde, minus persoonlijke en evt niet direct relevante informatie

[...]

Overigens: NOFI aan evt de crew enzovoorts. Ik heb deze reactie op persoonlijke titel geplaatst, voordat ik überhaupt aan dit topic etc. had gedacht.
nette post
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fear-factoR

Fear-factoR

catmonkey

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 12:31:
[...]

Gelukkig, mooi; dan heeft mijn "reactie op het bericht"
[12:15] <Jeroen> \o/
[12:15] <Jeroen> dpc op nu.nl
[12:15] <Jeroen> \o/
[12:15] <Jeroen> Fear-factoR in "AlmereGrid"
[12:16] <SandStar> gaaf
[12:16] <NightBird[Werk]> woei
[12:16] <NightBird[Werk]> cool
[12:19] <SandStar> lol en op voorpagina van WDO staat nog mn kanker post van folding@home :D
[12:19] <Jeroen> ik was ook net een mail aan het scrhijven
[12:19] <Jeroen> maar ik dacht, nog ff een refresh doen
[12:19] <Jeroen> blijkbaar waren 20 andere dpc-ers me al voor geweest :P
[12:19] <SandStar> hehehe

;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Laatst online: 11:05
Als ik eerlijk moet zijn vind ik het maar een vaag iets. Het krijgt veel aandacht maar de site zelf draait (afgezien van de index) op poort 8082 (en die is op mijn werk geblocked). Verder is bij email het adres info AT almeregrid DOT nl getypt wat mij ook wel wat raar overkomt. Of je gebruikt een plaatje om je adres weer te geven (zoals @ GoT) of je hebt een goede SPAMfilter.

Ik denk dat het iemand is die zijn ambitie naar buiten wil laten zien maar daarbij beter een crewmember van een (sub-)team had kunnen worden dan dit 'nieuwe' project op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit vind ik dan wel weer iets.
Op de AlmereGrid web site worden de resulaten voortdurend bijgehouden. Leuke bijkomstigheid: '''Met de belastingdienst hebben we een regeling getroffen dat uw donatie in computertijd aftrekbaar kan zijn als gift."

er staat wel '''kan''' misschien moet DPC ook maar is naar de belastingsdienst stappen voor zo'n aanvraag. Aangezien sommige projecten toch ook ondersteuning krijgen van europese universiteiten en kenniscentra

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gekkie_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 20:21

_Gekkie_

And the cow said: Helloooooow?

Zo, hier een reactie van de one and only overgebleven van de Dudes@TheBenny: * _Gekkie_ :) Helaas wist ik hier ook nog niets van, en ik zit in hetzelfde gebouw als een van de partners: Instituut voor Information Engineering. (tja, HBO in almere, het kan ;)) Maar goed, back on topic:
Ik heb me ingeschreven, wie weet kan ik wel wat wakker schudden voor de DPC :)

We zien wel :) (en stel je voor de dudes@thebenny relive! :D)

Gekkie is a proud member of TheBenny!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

Hier heeft iemand bonuspunten verdiend vandaag :>
http://almeregrid.nl schreef:
Laatste wijziging: 28-9-2004
Misschien was het een idee geweest eerst de site te updaten voordat er persberichten de wereld ingezonden worden :+
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:23:
[...]
Leuke bijkomstigheid: '''Met de belastingdienst hebben we een regeling getroffen dat uw donatie in computertijd aftrekbaar kan zijn als gift."
[...]
Ik moet die steun van de Belastingdienst eerst nog eens zien gebeuren. Dit lijk mij echt zo'n broodje aap verhaal (sorry TEB :>). Hoe willen ze die computertijd in geld gaan uitdrukken? Gaat het Ministerie van Financiën een forfaitaire regeling op poten zetten voor AlmereGrid? Ik geloof er niks van.

-edit-
Verstopt in één van de documenten op hun site:
Er wordt onderzocht of het mogelijk is een formele relatie met de donateurs op te bouwen. Dit heeft als voordeel dat mogelijk de bijdrage in computerkracht als een gift kan worden aangemerkt voor de belastingen. Hieruit zou op termijn het beheer van AlmereGrid gedeeltelijk kunnen worden bekostigd. Dit laatste model is uniek en nog nergens in de wereld onderzocht.
Ik zie in dit verhaaltje erg vaak "mogelijk" en "zou kunnen". In combinatie met de "getroffen regeling" op hun voorpagina ruikt dit nogal naar misleiding.

[ Voor 25% gewijzigd door CowArt op 26-01-2005 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fear-factoR

Fear-factoR

catmonkey

CowArt schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:38:
[...]

Ik moet die steun van de Belastingdienst eerst nog eens zien gebeuren. Dit lijk mij echt zo'n broodje aap verhaal (sorry TEB :>).
:>
Hoe willen ze die computertijd in geld gaan uitdrukken? Gaat het Ministerie van Financiën een forfaitaire regeling op poten zetten voor AlmereGrid? Ik geloof er niks van.
* de aanschaf van pc's
* kosten berekend op het stroomverbuik van een pc per behaald punt per uur maal de kosten per kilowatt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fear-factoR op 26-01-2005 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

Fear-factoR schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:54:
* de aanschaf van pc's
* kosten berekend op het stroomverbuik van een pc per behaald punt per uur maal de kosten per kilowatt :)
Dan mogen ze de aangiftediskette wel fors uitbreiden :+
Van het weekeinde maar eens op zolder kijken. Daar staan volgens mij nog een paar apparaten die een hele hoge kilowatt/punt ratio hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Laatst online: 11:05
CowArt schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:38:Ik zie in dit verhaaltje erg vaak "mogelijk" en "zou kunnen". In combinatie met de "getroffen regeling" op hun voorpagina ruikt dit nogal naar misleiding.
Om nog maar te zwijgen over:
Dit laatste model is uniek en nog nergens in de wereld onderzocht.
Denk dat 'onderzocht' moet zijn ingevoerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

CowArt schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:00:
[...]

Dan mogen ze de aangiftediskette wel fors uitbreiden :+
Van het weekeinde maar eens op zolder kijken. Daar staan volgens mij nog een paar apparaten die een hele hoge kilowatt/punt ratio hebben ;)
Dan hoop ik dat je dat kan bewijzen tegenover de belastingdienst met een mooie output stijging :+

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mist
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 23:33

Mist

Een gevaar op de weg

opdrachten gaan via AlmereGrid veel sneller. "Wat anders zes uur duurt, kan nu in zes minuten."
kunnen wij ook wel gaan roepen:

opdrachten gaan via DPC nog veel sneller. "Wat in Almere zes minuten duurt, kan bij ons in zes seconden."
:+

Het komt de bekendheid van distributed computing zeker ten goede, maar ik denk dat het alleen voor kleine besloten projectjes handig is. De site is wel erg outdated en onduidelijk ja.

[DPC] help conquer cancer @ WCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
Mist schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:10:
[...]

Het komt de bekendheid van distributed computing zeker ten goede, maar ik denk dat het alleen voor kleine besloten projectjes handig is. De site is wel erg outdated en onduidelijk ja.
Nou is grid computing wel wat anders dan distributed computing, maar er zit wel enige overlapping in. VisionMaster (nog steeds een TeBber?) kan daar vast wel wat meer over vertellen van zijn eigen ervaring ermee :)
Nou klopt imho het gebruik van BIONC client (of een van de andere genoemde projecten) bij het AlmereGrid ook niet helemaal bij de naam van Grid Computing

[ Voor 22% gewijzigd door MarcyDarcy op 26-01-2005 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fear-factoR

Fear-factoR

catmonkey

MarcyDarcy schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:27:
[...]

VisionMaster (nog steeds een TeBber?)
yup
kan daar vast wel wat meer over vertellen van zijn eigen ervaring ermee :)
We zullen 'm vanavond ff langssturen :) (als ie niet al toevallig hier langssurft)
Nou klopt imho het gebruik van BIONC client (of een van de andere genoemde projecten) bij het AlmereGrid ook niet helemaal bij de naam van Grid Computing
Het is BOINC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

MarcyDarcy schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:27:
[...]

Nou is grid computing wel wat anders dan distributed computing, maar er zit wel enige overlapping in. VisionMaster (nog steeds een TeBber?) kan daar vast wel wat meer over vertellen van zijn eigen ervaring ermee :)
Yes _/-\o_
Mag ik je er even op wijzen dat dit Direct mijn eerste ingeving is wat betreft AlmereGrid 8)7
Distrobuted Computing is meestal eigenlijk meer appliance computing of in de regel worden er onze DPC projecten mee bedoeld.
Grid Computing is een andere implementatie vorm van distrobuted computing, die niet te vergelijken valt met wat we gewend zijn in DPC.

offtopic:
(8> Curses anyone? (8>

Ik ken het project al een tijdje. Het loopt al zeker 6 maanden. Met hulp (lees expertise) van SARA en SurfNet is die glasvezel in Almere een tijd geleden de grond in gedrukt om dit mogelijk te maken.
Momenteel heeft SARA een vestiging in Almere waar twee clusters staan. Matrix is er 1 en die doet rekenwerk voor NLGrid (allerlei nederlandse Grid activiteiten) en werk voor LCG-2 (wat de LHC Computing Grid versie 2 is).
Dat tweede cluster zal later ook meerekenen op Grid niveau als die operationeel is.

ps: ja, ben TEB-er

aanvulling:
Fear-factoR schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:19:
[...]
yup
[...]
We zullen 'm vanavond ff langssturen :) (als ie niet al toevallig hier langssurft)
[...]
Het is BOINC :)
Joehoo, Hier ben ik!

BOINC is toch heel wat anders dan een Globus Toolkit ;)
Waar ik zelf meer gewend ben aan de EDG (European DataGrid) of EGEE (Enabling Grids for E-sciencE) of LCG2 (LHC (Large Hadron Collider) Computing Grid - 2) software stacks.
Want Globus Toolkit is maar een toolkit, daar kan je niet veel mee. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door VisionMaster op 26-01-2005 16:24 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mist
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 23:33

Mist

Een gevaar op de weg

Ik weet dat ze verschillen en globaal hoe, maar de termen worden wel vaker door elkaar gebruikt (zie ook UD en WC). Als ik in hun documentatie kijk, denken ze zelf aan beide (particulier DC-netwerk, grids bij bedrijven). Het lijkt mij wel erg ambitieus op die manier. We weten denk ik allemaal hoe moeilijk het kan zijn om mensen over te halen om mee te doen, om over bedrijven maar niet te spreken.

[DPC] help conquer cancer @ WCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
Ik vind "maatschappelijk verantwoord ondernemen" wel een sterke om een bedrijf te overtuigen :X

[ Voor 14% gewijzigd door ParaNoiMia op 26-01-2005 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Mist schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:24:
Ik weet dat ze verschillen en globaal hoe, maar de termen worden wel vaker door elkaar gebruikt (zie ook UD en WC). Als ik in hun documentatie kijk, denken ze zelf aan beide (particulier DC-netwerk, grids bij bedrijven). Het lijkt mij wel erg ambitieus op die manier. We weten denk ik allemaal hoe moeilijk het kan zijn om mensen over te halen om mee te doen, om over bedrijven maar niet te spreken.
Klopt ... ik hoop ook van ganzeharten dat een hoop particulieren en bedrijven een samenwerkingsverband, op basis van een bepaalde set computer software, met elkaar aan durven om een betekenisvol 'iets' te vormen.
Dit iets wordt nu even gebombardeerd als Grid, maar ok .... het infrastructuurtje scoort beter met een gehypte naam dan met een achterhaald labeltje.
Klinkt als meer beestjes vangen met honing dan met azijn :)

Uiteindelijk zul je nog wel eens zo'n utopie werkelijkheid worden (dat kan niet ... maar goed) dat je 1 groot Grid hebt dat bestaat door middel van de bestaande Internet verbindingen en dat iedereen overal lief en aardig gebruik van kan maken. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
Ik was benieuwd naar de status van het grid en heb nog eens de website bezocht. Schrik niet van de power mannen :)
AlmereGrid statistieken (testGrid)
Aantal computers (processors) dat meedoet: 24
Opzich grappig natuurlijk, maar ze hebben buiten dat ze veel media exposure en sponsoren hebben binnengehaald zelfs een Europese en provinciale subsidie gekregen van ruim 67,5 duizend euro en de initiatiefnemer is genomineerd voor een of andere innovatieprijs (de Vosko trofee).
Europese subsidie voor AlmereGrid
Bij beschikking van Gedeputeerde Staten van de Provincie Flevoland werd op 10 januari 2005 aan AlmereGrid een bijdrage in de uitvoeringskosten van het project toegekend. De subsidie bestaat uit een bedrag van 52.500 euro uit het Europese IAP (Innovatief Actie Programma), aangevuld met 15.000 euro provinciale ondersteuning. Het project AlmereGrid loop feitelijk al vanaf april 2004 en de initiatiefnemers investeerden tot dusver voor enkele tienduizenden euro's in het project.
Niet echt fair zou je zo zeggen ;(
Als ze die € 67.500,- euro nou maar hadden besteed aan wat leuke systemen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MarcyDarcy op 27-04-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Sjezus. 24 PC's krijgen dat geld los uit Europese subsidies en DPC heeft 1000 malen meer processors en krijgt niets?!

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhm waar is die 67500 euro voor zoveel geld wil ik wel een 24tal systemen opleveren hoor :D worden het allemaal duals :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zijn het wel 24 van de snelste versie van de Power Mac.

Edit: Plus smiley... :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_man
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Is dit dan geen idee voor DPC?
We leveren met onze pc's toch ook medisch en wiskundig onderzoek?

Wie zoekt dit uit? :P

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2022

JustMe

#1 R@H

jij? :P

Cureseekers | There's something wrong with this yogurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuBat
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2022

ZuBat

Huh?

Ik zou bijna met verbazing of met enige verontwaardiging willen reageren, ik weet alleen niet welke eerst komt. :/
't subsidie verhaal is eigenlijk te gek voor woorden! :X

'Wij' zouden er eerder voor in aanmerking komen lijkt mij, met de hoeveelheid CPU-Power (en de voor de thuis-crunchers bij komende kosten) die we hier inzetten. 8)7

help :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
Ik heb net een verzoek tot opheldering gestuurd aan de voorzitter van het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Flevoland inzake het toekennen van een Europese en provinciale subsidie. Benieuwd of ik een reactie zal krijgen... (en vond het wel grappig om er iets mee te doen)

[ Voor 25% gewijzigd door MarcyDarcy op 27-04-2005 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft vandaag wel een ander grid gezien
/me moet nog steeds zijn tong oprollen en zijn kaak weer op de juiste plaats zetten
/me is nederig geworden met zijn sgitjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
ZuBat schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:49:
Ik zou bijna met verbazing of met enige verontwaardiging willen reageren, ik weet alleen niet welke eerst komt. :/
't subsidie verhaal is eigenlijk te gek voor woorden! :X

'Wij' zouden er eerder voor in aanmerking komen lijkt mij, met de hoeveelheid CPU-Power (en de voor de thuis-crunchers bij komende kosten) die we hier inzetten. 8)7
Zou mss iets zijn.

Zie b.v. 't topic voor €1000 zoveel mogelijk power.
van die 60.000 zou je 600 nodes kunnen maken en 7500 voor stroom.
Enkel nodes bij sociale-projecten zetten, met vergoeding voor 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen goed idee. dan wordt het namelijk een verplichting. en daar ben ik dus absoluut geen voorstander van . zelfs een uitdrukkelijke tegenstander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuBat

ZuBat

Huh?

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:20:
geen goed idee. dan wordt het namelijk een verplichting. en daar ben ik dus absoluut geen voorstander van . zelfs een uitdrukkelijke tegenstander
Het gaat mij ook niet over het feit dat ik er geld voor wil hebben maar ik vindt het belachelijk dat er geld voor gegeven wordt door de overheid/EU, zeker gezien de ingezette power. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
ongelooflijk, dat je hiervoor zoveel geld kan krijgen. Dat is toch compleet achterlijk! Die club mag zich eens gaan verantwoorden wat ze met het geld doen..

[ Voor 3% gewijzigd door E-jey op 27-04-2005 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
Nog een leuke in de reeks der statistieken
Tijd die gerekend is (in uren): 467
467 : 24 uur = 19,5 dagen totaal : 24 computers is nog minder dan 1 pc 24uur aangehad. Wij zouden ons daarvoor gewoon schamen en zij krijgen een absurde subsidie. Blijkt maar weer dat het leven niet altijd fair is...

[ Voor 11% gewijzigd door MarcyDarcy op 27-04-2005 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcyDarcy schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:56:
Nog een leuke in de reeks der statistieken
[...]
467 : 24 uur = 19,5 dagen totaal : 24 computers is nog minder dan 1 pc 24uur aangehad. Wij zouden ons daarvoor gewoon schamen [...]
Ik zou me daar idd wel wat voor schamen :o

In het stukje wat je postte staat dat ze vanaf april draaien; en april is inmiddels 26 volledige dagen lang;

Dat wil dus zeggen dat ik in mijn eentje al meer uren heb geklokt (26 x 24 = 624) . . .

Kortom, in één smilie: Afbeeldingslocatie: http://forum.team-ngs.nl/images/smiles/icon_loser.gif
MarcyDarcy schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:56:
[...] en zij krijgen een absurde subsidie. Blijkt maar weer dat het leven niet altijd fair is...
Absoluut unfair, maar dat toont imo maar weer eens aan dat de huidige politici absoluut niets weten van computer-wereld.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:28:
[...]

Ik zou me daar idd wel wat voor schamen :o

In het stukje wat je postte staat dat ze vanaf april draaien; en april is inmiddels 26 volledige dagen lang;
...
Correctie...ze draaien al vanaf mei 2004. Des te beschamender is hun 'prestatie'
Het project wordt als pilot uitgevoerd in de Staatsliedenwijk in Almere en loopt van 1 mei 2004 tot 1 mei 2005.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcyDarcy op 27-04-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2024
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:58:

* chickn heeft vandaag wel een ander grid gezien
* chickn moet nog steeds zijn tong oprollen en zijn kaak weer op de juiste plaats zetten
* chickn is nederig geworden met zijn sgitjes
* chickn denkt dat Soulmaster het over Stella heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuBat

ZuBat

Huh?

Ik denk het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chickn schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:39:
[...]

Ken je het LOFAR project van Astron, denk heel sterk dat het daar over gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach joh, is gewoon een nieuwe manier van installeren.

"Computer donateurs krijgen een programma dat op hun computer moet worden geïnstalleerd. Dit programma is zo gemaakt dat het alleen rekenklussen van AlmereGrid uitvoert, indien de computer niet in gebruik is.

Jullie snappen er ook weer niks van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 00:57:
[...]

Ken je het LOFAR project van Astron, denk heel sterk dat het daar over gaat :)
Euhm, muts, Stella is voor LOFAR gebouwd :+

En het LOFAR (glasvezel)grid is nog lang niet af, staan net wat testsites.. Nee, voorlopig doe'k het wel met WMAP :+

* FragFrog vind het ook absurd overigens

Heb hier in m'n eentje al 3 CPU's rekenend voor FAD, denk dat 10 gemiddelde DPC'ers aan dezelfde hoeveelheid combined CPU power zitten, en 1 actieve DPC'er al meer per dag output heeft... Maargoed, dit is nieuw, jong, hip en modern enzo.. :/

[ Voor 51% gewijzigd door FragFrog op 28-04-2005 01:36 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chickn schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:39:
[...]

nop, gisteren dagje nikhef gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Fly
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 10:20

The_Fly

Bzzzzzzzzzzzzz.....

Laten we blij zijn dat ze alleen maar genomineerd waren voor die Vosko troffee, en het niet gewonnen hebben:
http://vosko.krimpenerwaa...sp?blz=NIEUWS&idclick=134

Dit bewijst maar weer eens dat je met een mooi verhaaltje de onwetende ambtenaar een rad voor de ogen kan draaien, en zo een enorme subsidie kan binnenhalen.
En dat voor minder rekenwerk dan ik in een weekje doe... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 22:14

sus

is druk :+

Noujaa... ik ga dus ook eens even een metertje tussen stekkerdoos en computer doen, even wat meten en dan geld aftrekken van de belasting. Kom nou, als dat in Almere mag, dan mag ik het ook.

Verder zit ik er serieus aan te denken om eens wat mensen uit mijn omgeving in te schakelen m.b.t. die subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPCKippie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06-2023

DPCKippie

Team_Kwakende_kip

Wat een triest gedoe is dat zeg, dat Almeregrid.
502 uur werk met 27 nodes?
Ff rekenen met thuisnetwerkje:
502 uur totaal/4 nodes = 125 uur per node.
De nodes draaien 24/7, dwz 125/24= 5.2 dagen werk.
En daar krijgen ze nog flinke subsidie voor ook.
Bah, wat een oneerlijke wereld leven we toch in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 10:07
AlmereGrid klinkt wel als iets waar ik mijn CPU aan wil opofferen. Net zo lang dingen berekenen tot er een plan is dat van Almere een gezellige en leefbare stad zal maken. :Y).

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkB
  • Niet online
Een heleboel ongenuanceerde reacties lees ik hier. De meeste van jullie hebben geen flauw benul wat er allemaal komt kijken bij zo'n Europese subsidies. Het gaat hier niet alleen maar om geld of om computers te kopen, er zit wel degelijk een resultaatsverplichting aan vast.

Wat denken jullie van de mensen die dit grid hebben gebouwd en nog steeds moeten onderhouden deze zullen ook betaald moeten worden dus het levert indirect ook nog eens werkgelegenheid op. Zo zullen er tal van verplichtingen zijn waaraan dit project moet voldoen eer zij de subsidie krijgen. Voldoen zijn hier niet aan dan zullen ze gekort worden. Voor degene die echt nieuwsgierig zijn, aan het eind van het project worden de resultaten openbaar gemaakt.

Ps. ik ben geenszins verbonden aan dit project maar heb wel veel te maken met Europese subsidiestromen.

De oude crew... helemaal zo slecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Is wel gedeeltelijk waar markb, maar het resultaat is er niet.
Daar hebben ze al genoeg tijd voor gehad.

"t Lijkt er meer op dat de bedrijven het als een reclame-bord gebruiken.
Zonder echte resultaten.
Als ze iets hun best haddne gedaan hadden ze een 10 bedrijven in almere (zijn genoeg daar zo dunkt me) die meededen.

Ik vind 't verder een goed projekt, begrijp het ook wel wat, maar er zou meer in zitten.
Weet niet dat ze een subteam willen zijn van dpc, maar zou leuk zijn.
Er zit potentiaal in, mss 's een eerste contact door de DPC-crew laten maken. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kunnen wij ook niet voor subsidie gaan (stichting op richten genaamd grid nederland ofzo :) )

67,5 duizend euro kun je toch heel wat leuke systemen voor kopen :)

Vraag me af wat hun met hun subsidie doen hebben gedaan want het lijkt me niet dat ze daar systemen voor hebben aangeschaft.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me legt zijn oor tegen het topic...

Zei daar iemand 'stichting'? :o >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Ik denk dat er iets niet echt klopt. Naar mijn mening, tenminste wat ik denk, is de testGrid net pas begonnen. Sinds 10 uur vanmorgen zijn er weer 18 uur aan rekentijd bij gekomen, en sinds het begin van deze discussie 3 'nodes' erbij.

Ik denk dat ze aan het opstarten zijn.

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Soulmaster was bij mij effe 'slechts op bezoek'.

Trouwens ... onze upgrade wordt net naar binnengerold op een paar pallets en ben nu bezig met Social Ingenering met de Chief :D :+ >:)
}:O als test op 'echte' Grid faciliteiten.

[ Voor 19% gewijzigd door VisionMaster op 28-04-2005 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
X-G schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:04:
Ik denk dat er iets niet echt klopt. Naar mijn mening, tenminste wat ik denk, is de testGrid net pas begonnen. Sinds 10 uur vanmorgen zijn er weer 18 uur aan rekentijd bij gekomen, en sinds het begin van deze discussie 3 'nodes' erbij.

Ik denk dat ze aan het opstarten zijn.
Where do get those stats ;)
Pagina: 1