Pc maak veel geluid wat kan ik er aan doen

Pagina: 1
Acties:

• TWNNPTRS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-06-2023
P4 2,8 Ghz
Gigabyte 8Knxp
Radoen 9800 Pro
2x 120 Gb maxtor diamond 9
Aopen H800B.

Mijn Pc maak behoorlijk veel geluid. Nu wil ik dit echt gaat verminderen. Door iets aan mijn ventilators te doen.
Wat zit er in :
1x 12 cm t.b.v voeding
1x standard sok 478 cooler
3x 8cm ven
1x North bridge
1xDPS2
Nu Ik heb een bedrag van 110 Euro te besteden.
Wat raden jullie mijn aan om het geluid te verminderen:
Ik dacht aan:
1x Vga cooler Zalman.ZM80D-HP
2X Noth brige Zalman.Northbridge Heatsink - Aluminium 37x37x47 mm
1x Zalman 7000-B Aluminium Copper
Als jullie nog andere ideeën hebben of een goede ven voor de 8cm en voor de 12 cm dan hoor ik dit graag

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bepaalde Papst fans schijnen heel stil te zijn, en als je die op 7 of zelfs 5 volt laat draaien verplaatsen ze nog behoorlijk wat lucht maar zijn ze nog veel stiller.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Met Zalman ga je redelijk de goede kant op, maar die 3 8-cm casefans, daar zou ik eens goed naar kijken. En plaats een Coolermaster Aerogate of iets dergelijks. Scheelt erg veel herrie als je alle fans in Idle mode terug kan draaien. En je kan mooi zien waar die herrie vandaan komt.
Die processor, is dat een prescott? Een prescott met een stockcooler is net een stofzuiger. Ik heb ook een Prescot met een Zalman 7000 cu. i.c.m. een Aerogate en dat is lekker stil en koelt goed.
Maar ik zou eens beginnen met die Processorfan en je casefans. Als je geld over hebt is een Aerogate (of iets vergelijkbaars) wel mooi.

Verwijderd

weet je zeker dat het je fans zijn, je hebt namelijk ook 2 hd`s erin zitten en die kunnen ook best veel geluid maken.

hoe dan ook, je hebt erg veel koelers erin zitten dus dat maakt nou eenmaal veel geluid.

heb je al een voor een een koeler laten stoppen? op deze manier weet je welke koelers veel geluid maken, je wilt gelijk een vga koeler kopen, maar weet je wel zeker dat deze erg veel geluid produceerd?

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 20:26
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 09:57:
weet je zeker dat het je fans zijn, je hebt namelijk ook 2 hd`s erin zitten en die kunnen ook best veel geluid maken.

hoe dan ook, je hebt erg veel koelers erin zitten dus dat maakt nou eenmaal veel geluid.

heb je al een voor een een koeler laten stoppen? op deze manier weet je welke koelers veel geluid maken, je wilt gelijk een vga koeler kopen, maar weet je wel zeker dat deze erg veel geluid produceerd?
Mijn ervaring met VGA koelers die er standaard opzitten is inderdaad dat ze veel lawaai maken. Vaak zijn het kleine, goedkope fannetjes die veel toeren maken.

Bij mijn 9600XT heb ik hem er gewoon afgehaalt :P ding draait al half jaar probleemloos zonder fan :) Maar bij de 9800XT van de topicstarter zou ik dat weer niet proberen ;)

• TWNNPTRS
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 09:57:

Ik weet zeker dat het de fans zijn omdat ik laats de harddisk heb ontkoppeld en de pc zonder harddisk heb laten draaien.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

pabst schijnen stil te zijn, mijn ervaringen zijn dat ze op lagere snelheiden wat irritant beginnen te ratelen (die 80mm 12db'er dan)

koop zoiezo geen 1-ball-bearing (ratelratel) maar 2-ball-bearing

probeer eerst de casefan die je nu hebt eerst langzamer te laten draaien, scoor wat zalman fanmates en dan kun je ze allemaal 5-12V afstellen

[ Voor 7% gewijzigd door Digital-DNA op 26-01-2005 10:19 ]

www.nintendocasemods.com

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik merkte bij de computer van me ouders, dat de northbridge koeler ook wel een aardige geluidproductie heeft. Zet daar een passief zalman blokje op, je hebt met die 3 casefans toch genoeg luchtstroom.
Maar om te kijken welke nu veel lawaaimaken, zet zoveel mogelijk fans eerst uit (die casefans kan je wel ff missen, zeker als je toch niks gaat doen, behalve ff laat draaien tot het bios).
Maken die casefans veel lawaai, koop een simpel rheobus fancontroller (max. 4 fans) en laat ze allemaal wat langzamer draaien, helpt dat niet, koop je wat nieuwe fans.
En over die papst fans: ik had er 4 gekocht, 12db 80mm fans. Toen ik ze in me oude kast had zitten, maakte ze een herrie (niet meer op lager voltage), waarschijnlijk doordat ze rechtstreeks op de kast waren geschroefd (dus op het metaal). Maar nu in me nieuwe kast (Casetek CS1019) hoor ik ze niet meer, nu zitten ze dan ook in plastiek fanhouders.
Als je cpu koeler veel lawaai maakt, weet ik eigenlijk niet wat ik je moet aanraden, ik heb nu een zalman cnps7000B-Alcu, maar op volvermogen maakt hij te veel lawaai vind ik, maar zet ik die op een lager voltage (met behulp van de bijgeleverde fanmate) hoor ik hem totaal niet. Het enigste wat nu nog echt lawaai in me kast maakt, is mijn videokaart. Heb alleen geen zin om daar wat anders nog op te zetten. Zit nog aan waterkoeling te denken, maar of dat meer stiller zal zijn....

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

er zijn ook relatief goedkope Thermaltake setjes:
http://shop.freezinghardw...sp?Pagina=00002&SubID=111
4 fans + controller
(4*8cm of 2*8cm+2*9.2cm of 2*8cm + 2*12cm, €34 tot €36)

geen idee hoe goed/stil ze daadwerkelijk zijn en welke kwaliteit je huidige fans hebben, maar mocht je alles uit zo'n setje nodig hebben, dan is dit erg aantrekkelijk. (zeker aangezien een dergelijke fancontroller los minimaal €15 kost)

[ Voor 10% gewijzigd door schaduw op 26-01-2005 13:18 ]

• TWNNPTRS
TWNNPTRS schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 10:11:
[...]

Ik weet zeker dat het de fans zijn omdat ik laats de harddisk heb ontkoppeld en de pc zonder harddisk heb laten draaien.
Ik ben net bezig geweest met de Pc.
Ik heb fan voor fan los gekoppeld.
De fan van de 9800 pro maakt het meest geluid.
De Cpu van maakt ook nog behoorlijk wat geluid.
De noth brig maak nog meer geluid dan de Case fan.
Behalve 1 case fan want die maakt een brommen geluid.Ik denk dat daar in Onbalans zit.
Ik heb 110 euro te besteden
Wat kan ik het besten nemen:

Zalman 7000 cu. Cpu fan
Case Fan Papst fans
Noth brige Zalman.Northbridge Heatsink - Aluminium 37x37x47
Voor de Radeon 9800 Pro Zalman ZM80D .
Of hebben jullie een andere mening

• andreict
  • Laatst online: 12-12-2025
hang je harde schijven op met elastiekjes in je kast scheelt een hoop... of plaats rubber tussen de harde schijven.

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

aangezien je gemerkt hebt dat de CPUfan en de VGAfan het meeste herrie maken: eerst die vervangen, dan kijken hoe t ervoor staat (tenzij je ivm verzendkosten alles in 1 keer wilt kopen uiteraard)
Voor je CPU: Arctic coolers zijn ook behoorlijk stil en best goedkoop.
Voor je VGA: zijn Artctic VGA silencers geen optie? Die blazen gelijk de warme lucht je PC uit, kun je misschien wel met een casefan minder verder.
Anders de Zalman VF700 Cu / AlCu, die zijn weer een stukje beter dan de ZM80D en de Silencers
reviews: Zalman VF700-Cu en VF700-AlCu VGA-koelers onder de loep

Maar in andere topics kun je uitgebreid nalezen welke koelers voor jou geschikt zijn.

edit:
ik weet niet welk koelblok je op je Northbridge wilt, maar als hij past, is de bovenste (ZM-NB47J) van de twee beter:
http://www.zalman.co.kr/eng/product/code_list.asp?code=014
edit2: ik zie aan de afmetingen dat je idd de NB47 bedoelde

[ Voor 17% gewijzigd door schaduw op 26-01-2005 13:56 ]

Verwijderd

Zalman VGA koeler: VF700-AlCu of Cu
CPU koeler: 7000B-Cu (koelt iets beter dan de alcu, en voor een prescott is dat wel gewenst)
en een NB47-J op je northbridge als die aktief gekoeld wordt. Voor wat betreft de fan's: 1 of 2 fannetjes moet voldoende zijn als intake. De optie met n fan controller is op wel n goed idee, maar dan moet je niet de stilste fan's pakken. Op 5V is het geluid behoorlijk gereduceerd.

• TWNNPTRS
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:26:
Zalman VGA koeler: VF700-AlCu of Cu
CPU koeler: 7000B-Cu (koelt iets beter dan de alcu, en voor een prescott is dat wel gewenst)
en een NB47-J op je northbridge als die aktief gekoeld wordt. Voor wat betreft de fan's: 1 of 2 fannetjes moet voldoende zijn als intake. De optie met n fan controller is op wel n goed idee, maar dan moet je niet de stilste fan's pakken. Op 5V is het geluid behoorlijk gereduceerd.
Ik ben verplan om deze spullen te kopen met een Coolermaster Aerogate.
Maar wat kunnen jullie mijn advieseren voor een koelpasta te kopen.
Ik dacht zelf artec silver 5

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

bij al die produkten wordt ook koelpasta meegeleverd (van redelijke kwaliteit mag je aannemen, gezien de produktprijzen) , ik zou geen extra geld uitgeven aan Arctic pasta...

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

andreict schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:36:
hang je harde schijven op met elastiekjes in je kast scheelt een hoop... of plaats rubber tussen de harde schijven.
Volgens mij is het de bedoeling dat harde schijven hun warmte kwijtraken via geleiding, maar goed, wat werkt, dat werkt.

Verwijderd

om je 80D op een 9800 in te zetten raadt Zalman wel de OP-1 fan aan btw

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Mijn pc is nu erg stil, voor weinig geld:

* Voor je videokaart: VGA Silencer van Arctic (werkt perfect!)
* Processor: geen ervaring met stille P4 coolers, lees eens wat reviews, en duur hoeft zéker niet beter te zijn! (heb voor m'n Athlon een Whisperrock IV op 60% vd toeren draaien en dat werkt uitstekend en superstil)
* Voeding: Paradigit 300W Ultra silent voor 30 euro.

Mag ik vragen waar in hemelsnaam die andere 3 fans voor nodig zijn? Probeer het eens zonder... Dat scheelt al een hele hoop.

Oh ja, die Northbridge zou ik ook met die Zalmans passief maken ja :)

[ Voor 9% gewijzigd door Elektronicanet op 27-01-2005 00:50 ]

Nederlander in België

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ik heb op mijn S478 P4 de Arctic Super Silent 4 Pro TC zitten. Die is echt zo goed als onhoorbaar :) Er is nu ook een vernieuwde versie van, de Super Silent 4 Ultra TC... 14,90 bij Gistron, en de niet-temperatuurgeregelde versie is zelfs €9,90. Misschien het proberen waard, die dingen zijn echt STIL en niet duur.

Verwijderd

Als je echt stille fans wilt, raad ik je aan eens te kijken naar Nexus fans.
Zijn een van de stilste en nog een stukje goedkoper dan papst ook. Bedenk wel hoe stiller hoe minder airflow vaak ook.

Voor meer informatie over stille fans ed kijk eens op
http://silentpcreview.com
en dan ook vooral het forum daar.

• andreict
  • Laatst online: 12-12-2025
jvo schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:39:
[...]

Volgens mij is het de bedoeling dat harde schijven hun warmte kwijtraken via geleiding, maar goed, wat werkt, dat werkt.
als je goede airflow in je kast hebt dan maakt dat niet uit..

Verwijderd

Ik heb nog wel een artic silencer voor je 9800 pro liggen. Maar ik heb hem geprobeerd, maar beviel niet. Ik heb nu die passieve koeling (80D?) van Zalman met een paps fan erop. Erg stil, en koelt genoeg. En ziet er erg vet uit.
Pagina: 1