Toon posts:

[SATA] Slechts 1 van de 2 SATA-kanalen functioneert

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een ASUS A7N8X-E Deluxe moederbord (uberbios 1013), met een on-board SATA controller (nieuwste BIOS via uberbios), de welbekende Sil 3112. Ik had hier altijd 3 IDE devices aanhangen:
- Maxtor DiamondMax 9 120MB HD als primary master
- Maxtor DiamondMax 9 80MB HD als secondary master
- NEC ND-1300-A DVD-RW als secondary slave

Een tijdje geleden heb ik een SATA schijf erbij gekocht, een Maxtor DiamondMax 10 van 200 MB. Ik wilde hem aansluiten op het primary SATA kanaal, maar toen ik dat deed werd de schijf niet herkend door het BIOS van de SATA-controller. Ook geprobeerd op het secondary SATA kanaal, toen kwam de schijf tijdens het opstarten wel tevoorschijn bij de SATA-BIOS. Windows 2000 zag de schijf ook, werkte prima, niks aan het handje en verder niet meer bij stilgestaan.

Maar nu wil ik binnenkort nog een SATA schijf erbij kopen, dus wil ik graag dat dat andere (primary) kanaal het ook doet. Hoe krijg ik die aan de praat? Heeft het iets te maken met mn IDE devices? Ik heb al allerlei instellingen met master/slave/cable select op mn IDE-devices geprobeerd maar het primary kanaal van de SATA-controller blijft in alle talen zwijgen...

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
Je IDE-setup staat hier helemaal los van, de Sil3112 is een normale PCI-controller die op je mobo is geintegreerd en zodoende niks met de IDE-controller te maken heeft

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 02:17:
Je IDE-setup staat hier helemaal los van, de Sil3112 is een normale PCI-controller die op je mobo is geintegreerd en zodoende niks met de IDE-controller te maken heeft
OK, maar wat is het dan? Gewoon een rotte aansluiting?

Verwijderd

Ik heb ook dit probleem met hetzelfde moederbord (alleen zonder de "E"). Ik had eerst een Western Dig.-schijf (ata). Daarna heb ik een maxtor DM 9 SATA gekocht. Bij het aansluiten van deze schijf had ik de kabel in de "secondary" poort gestoken (niet echt goed opgelet). Bij het opstarten mijn pc hangen bij het booten van Silicon SATA/Raid controller. Ik kwam erachter dat de kabel in de "secundary" poort zat en heb hem verwisseld. Verder is alles toen goed gegaan.

Toen mijn WD laatst het leven liet :'( , heb ik een DM 10 (sata) besteld :) . Erin gehangen, kabel op de "secundary"-poort gegooit en.... hij blijft weer hangen bij het booten van de SATA-contoller. De primaire harde schijf herkend hij wel, maar daarna doet ie niets meer.

Ik heb:

- De kabels verwisseld (als ik de diamondmax 10 op primair zet, wordt hij wel herkend)
- Standaar laten lopen (dus niet OC'd)
- Gekeken op de asus-site naar de FAQ
- En gezocht op GoT

Kan iemand me ajb helpen? Want ik weet het niet meer! :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 09:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou het een Maxtor-specifiek-probleem kunnen zijn?

Verwijderd

Ik heb net een mail gestuurd naar Asus en het probleem uitgelegd. Bovendien heb ik gemeld dat meerdere mensen met hetzelfde moederbord dit probleem hebben. Ik zal de uitkomsten hier even posten. Voor degene die nog suggesties en ideeen hebben: ze zijn van harte welkom...

Verwijderd

@GroteBroeder

Mag ik vragen waar jij je bios vandaan hebt?

Ik heb namelijk de volgende "Sata-enhanced" bios voor jou moederbord gevonden en vroeg me af of je die al gebruikte?

http://homepage.ntlworld.com/michael.mcclay/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 18:53:
@GroteBroeder

Mag ik vragen waar jij je bios vandaan hebt?

Ik heb namelijk de volgende "Sata-enhanced" bios voor jou moederbord gevonden en vroeg me af of je die al gebruikte?

http://homepage.ntlworld.com/michael.mcclay/
Ja, die bios gebruik ik nu. Maar het probleem deed zich ook al voor met de originele bios, 1007 was dat als ik me niet vergis.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
Het probleem zit em in de time-out fout op het mobo, de BIOS wacht niet lang genoeg op een antwoord van de schijf waardoor die denkt dat er iets mis is en niet door start. Dit hebben overigens nagenoeg ALLE borden (ook de T2/P en andere barebones).
Echt een oplossing heb ik nog niet kunnen vinden helaas.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:41:
[...]

Ja, die bios gebruik ik nu. Maar het probleem deed zich ook al voor met de originele bios, 1007 was dat als ik me niet vergis.
Ik heb net nl. zelf de uber-bios 1007 gebruikt ipv de officiële 1008. Bij de uber-bios zat nl. een nieuwere Sil 3112a bios. Maar dit maakte geen enkel verschil, dus weer gewoon terug geflashed naar de 1008. Nu maar hopen dat ze bij Asus een beetje snel reageren en natuurlijk een panklaar antwoord hebben.

Verwijderd

Topicstarter
OverSoft schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 00:21:
Het probleem zit em in de time-out fout op het mobo, de BIOS wacht niet lang genoeg op een antwoord van de schijf waardoor die denkt dat er iets mis is en niet door start. Dit hebben overigens nagenoeg ALLE borden (ook de T2/P en andere barebones).
Echt een oplossing heb ik nog niet kunnen vinden helaas.
Wel raar dat ie dan het secondary channel wel op tijd ziet en het primary channel niet. Tenminste, ik neem aan dat het mobo op beide kanalen even lang zal wachten.

offtopic@SteveTech: Inderdaad, DrOetker = GroteBroeder ;)

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:00:
[...]

Wel raar dat ie dan het secondary channel wel op tijd ziet en het primary channel niet. Tenminste, ik neem aan dat het mobo op beide kanalen even lang zal wachten.

offtopic@SteveTech: Inderdaad, DrOetker = GroteBroeder ;)
Kijk eens in dit en dit topic, volgens mij staat hier een soortgelijk probleem met oplossing (firmware schijf updaten). Die DiamondMax 10 schijven schijnen nogal wat problemen te geven met diverse SATA controllers.

Verwijderd

DyStiC schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 18:47:
[...]

Kijk eens in dit en dit topic, volgens mij staat hier een soortgelijk probleem met oplossing (firmware schijf updaten). Die DiamondMax 10 schijven schijnen nogal wat problemen te geven met diverse SATA controllers.

Verwijderd

Sorry! Vorige post ging een beetje de mist in. Maar het probleem blijft zich voordoen bij zowel mijn DM 9 als mijn DM 10. Dus ik denk niet dat het aan de firmware ligt, bovendien heb ik mijn DM 10 afgelopen dinsdag binnen gekregen. Het lijkt me dus dat hier de nieuwste firmware op staat. Maar ik ga het even controleren...

Verwijderd

Net van Asus een mailtje terug gehad (eindelijk!!!). Zij vertelden dat als je geen raid-set draait de raid-functie uit moet zetten. Ik heb hier echter geen optie voor gevonden in m'n bios. Maar misschien heeft GroteBroeder dat wel. Ik heb nog een mailtje terug gestuurd dat ik de optie niet kon vinden. Als ik een antwoord krijg post ik het...

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Ik heb ook een A7N8X-deluxe rev 2.0, ik heb aan de Sil 3112a een WD2000JD en m'n net aangeschafte Maxtor DM10 hangen deze werken zonder enige problemen. Ik draai de uber-bios 1007 (deze heeft de laatste Silicon bios) sata-jumper op mobo enabled en klaar! ik draai verder niet in raid maar daarvoor hoef ik geen instellingen te wijzigen, dit hoeft juist pas als je WEL in raid wilt draaien (array aanmaken door op F4 of CTRL+S te drukken tijdens Silicon bios).

Ik had trouwens een hoop verhalen over deze "fijne" Silicon controller gelezen hier, zoek maar eens op 'sata en 3112', veel verhalen van hdd die niet herkend werden en zelfs corrupte data tussen de twee aangesloten schijven, problemen met booten etc. Vandaar dat ik bij m'n laatste schijf gelijk een Promise Sata pci card had gekocht, bleek dat ik juist met deze problemen kreeg (trage write snelheden van 20 ipv 66 MB/sec) en had hier met de 3112a geen last van.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:51:
Net van Asus een mailtje terug gehad (eindelijk!!!). Zij vertelden dat als je geen raid-set draait de raid-functie uit moet zetten. Ik heb hier echter geen optie voor gevonden in m'n bios. Maar misschien heeft GroteBroeder dat wel. Ik heb nog een mailtje terug gestuurd dat ik de optie niet kon vinden. Als ik een antwoord krijg post ik het...
Ik kan ook nergens in de BIOS iets vinden om de RAID-functie uit te zetten...

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:00:
Ik kan ook nergens in de BIOS iets vinden om de RAID-functie uit te zetten...
Die bestaat ook niet, je kan alleen dmv die jumper de gehele SATA controller disbalen, maar daar schiet je in dit geval niets mee op.
Bij mij werkt het wel, 2 schijven aan m'n S3112a heb alleen de SATA jumper moeten enablen en de drivers van de Silicon controller moeten installeren en toen werkte het.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:51:
Al iets gehoord toevallig...?

Verwijderd

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik heb idd antwoord gekregen van van Asus. Conclusie was niet echt bevredigend. Ze wisten het niet! Ik moest volgens hun in de bios de raid-functie uit kunnen zetten, maar dat is onzin. Die functie staat helemaal niet in de bios (die ik inmiddels op mn duimpje ken!).

Ik heb de moed dus maar opgegeven. En das jammer want nu ligt er een DM9 van 80gig in de kast stoffig te worden. Mocht iemand nog briljante ingevingen hebben dan hoor ik ze graag.
Pagina: 1