Toon posts:

BIOS flash Shuttle MK35 mislukt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanmiddag begonnen met het formatteren van het systeem van mijn zusje en wilde meteen alle recente drivers installeren.

Het gaat om het volgende systeem:
AMD Atlon XP2000+ thorougbred
shuttle mkv35v
256mb mem (merk onbekend)
pci wireless adapter
phoenixbios chip

Het is dus een budget systeem met onboard geluid en video. Nou zag ik op de website van Shuttle dat er ook een nieuwe bios versie was en deze wilde ik flashen omdat ik problemen heb met de weergave op een tft scherm. Ik had al eens eerder de bios van mijn eigen pc geflasht zonder problemen, dus ik was niet echt bang voor de uitdaging.

Eerst probeerde ik via een winflashtool van award de bios te flashen en die gaf aan dat de bios niet beschreven kon worden. Ik dacht dus dat dat kwam omdat ik in windows zat en heb toen een diskette gemaakt. Vanaf diskette geboot en amiflash gestart gaf aan dat het flashen niet gelukt was en dat ik op F1 moest drukken maar stopte daarna meteen met het programma, F1 werkte dus niet meer.

Toen heb ik de grote fout gemaakt om de computer uit te zetten en opnieuw op te willen starten, hij doet namelijk niet zo veel meer. De dvd drive knippert nog wel met zijn lampje en alle fans gaan draaien, maar verder geen merkbare activiteiten. Toen ( ja toen pas...) ben ik in de handleiding gedoken en kwam erachter dat er een write protect op het mobo zit die dus op protect stond. Ik heb geprobeerd om de CMOS via een jumper te resetten maar dat mocht ook niet baten.

Na een zoektocht op internet kwam ik op een site die een aantal tips gaf bij het mislukken van een biosflash en die gaf een tip om een bootdiskette te maken met een aangepaste autoexec.bat en de oude bios weer terug te flashen (Dat kwam ik hier ook tegen in een topic) Dat heb ik ook geprobeert maar aangezien de diskettedrive niet reageert bij opstarten was die poging ook tevergeefs. Ik heb ook al geprobeert om beeld te krijgen via een PCI videokaart, maar dat is ook niet gelukt.

Ik heb inmiddels www.flashbios.org gemaild met het probleem en die wil wel graag mijn chip flashen. Ik vraag me alleen af wat er nou precies aan de hand is. Volgens mij kan de bios niet beschreven zijn omdat die in write protect stond, dus ik ben bang dat er iets anders stuk is en dat het laten flashen dus niet veel zin heeft.

Wat ik graag wil weten is:
Zijn er nog andere tips/trucs die ik kan proberen
Wat is er waarschijnlijk kapot?
Heeft het dan dus nut om de chip te laten flashen
heeft er iemand ervaring met www.flashbios.org
heb ik nog stomme fouten gemaakt in mijn eerste topic :)