Toon posts:

Geheugen bijsteken

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb nog steeds maar 256 mb geheugen in mijn computer zitten en ik zou deze graag willen upgraden naar 512 mb, dus een latje van 256 mb erbij.

Nu heb ik gehoord/gelezen dat je niet zomaar een ander geheugen bankje erbij kunt kopen en dat er in kunt flikkeren, want dan gaat het mis. Er wordt me aangeraden om dezelfde bank te kopen als die erin zit.

Nu heb ik mijn computer al 3 jaar en de winkel waar ik hem gehaald heb is er niet meer en op de factuur staat enkel 256 mb SDRAM PC133. Via allerhande programma's heb ik de naam van de manufacturer proberen te vinden, echter waar de naam van de manufacturer getoond moet worden komen er allemaal kruisjes, m.a.w. de programmas (zoals AIDA) vinden geen manufacturer van mijn geheugenbankje.

Na wat zoekrondes hier op tweakers.net gevonden dat je de getallenreeks op het geheugenbankje zelf kan intypen in google, en dan geeft hij vast de manufacturer prijs. Computer opengegooid, geheugen eruit, getallenreeks opgeschreven en dan in google ingegeven.
Ik heb het volgende gevonden op het stickertje van mijn geheugen.

PC-133
MS3856UPV - T68A3

Op de andere kant zit ook nog een stickertje van www.basics.nl maar daar vind ik niks terug icm bovenstaande gegevens.

Als je dit als zoekterm in Google intypt kom je heel weinig informatie tegen en enkel op een chinese site. Daaruit heb ik kunnen afleiden dat de manufacturer waarschijnlijk Apacer is.

Dus ben ik op de site van apacer gaan kijken, maar daar vind ik dit geheugen bankje niet meer terug, ook een meer gespecificieerdere zoekterm in google zorgt er niet voor dat ik dit geheugenbankje vind.

Ik vrees bijgevolg dat dit bankje niet meer te koop is. Kan ik dan nog een ander soort (sterk daarop gelijkend) bankje van 256 mb kopen, of moet ik echt 2x een nieuwe kopen en deze die erin zit weggooien?

Graag jullie advies

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

http://www.google.nl/sear...=nl&lr=&c2coff=1&filter=0

Dit zijn ondermeer onderdelen van dezelfde fabrikant:
http://www.google.nl/sear..._info.asp+PQI+T68A3&hl=nl

Maar voor de rest maakt het niet echt uit welk merk. Alles is beter dan dat merk wat je er nu in hebt zitten als er dit (256 mb SDRAM PC133) maar in voor komt.

En misschien dat je hier wat mee kunt ;) : http://shop.tweakers.net/geheugen/?action=configurator .

[ Voor 80% gewijzigd door Ventrigo op 25-01-2005 23:19 ]

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Topicstarter
Nightwalker,

had ik ook al gevonden, enkel, ik kan geen chinees of wat die andere taal mag zijn...dus daar ben ik niets verder mee.

Ik wil weten waar ik nog zo een bankje kan kopen.....

groetjes

wouter

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Volgens mij kun je gewoon een geheugenreepje erbij stoppen

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

als het normaal pc133 geheugen is, kun je in de meeste gevallen (tenzij je exotische hardware hebt), gewoon 256mb pc133 bijkopen...

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik neem aan dat het geen Compaq/ Dell is oid?
Als dat niet het geval is kun je er gerust een PC133 SDR Dimm in gooien :)
Werkt 99.9% zeker.
En anders vraag je voordat je die dimm koopt of je hem evt mag ruilen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

probeer of je het eerst even kan testen of nog terug kan brengen indien het niet samen werkt, wordt niet echt moeilijk over gedaan bij veel winkels, vooral daar waar ze zelf pc's in elkaar steken.

heb laatst twee verschillende merken reepjes bij elkaar gestoken werkte prima en ja, geluk speelt ook een rol.

suc6

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
welkom op GoT ;)

FAQ gelezen? waarschijnelijk niet?
Kan ik het geheugen op een lagere snelheid laten draaien?

Ja, dat kan :) Ze zijn allemaal backwards compatible qua snelheid. De snelheid/latencies waaronder de geheugenreepjes worden verkocht zijn in principe eigenlijk gewoon de "gegarandeerde maximumsnelheden". Alles daaronder zal gewoon werken, maar bij alles daarboven zal de fabrikant geen garanties geven wanneer je problemen ermee ondervindt.
neem dat geheugen mee naar een winkel en vraag om precies het zelfde type, SD
geheugen wat je deze tijd in de winkels koopt zal waarschijnelijk sneller zijn, maar wat bovenstaande al zegt... hij draaid op de "langzame"instellingen van het ouwe geheugenreepje

[ Voor 3% gewijzigd door willy1986 op 25-01-2005 23:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:20:
probeer of je het eerst even kan testen of nog terug kan brengen indien het niet samen werkt, wordt niet echt moeilijk over gedaan bij veel winkels, vooral daar waar ze zelf pc's in elkaar steken.

heb laatst twee verschillende merken reepjes bij elkaar gestoken werkte prima en ja, geluk speelt ook een rol.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Leon, schadus?

dus het is een broodje aap verhaal dat je geen twee verschillende geheugen banken (van verschillende manufacturers) op een moederbord mag duwen?

Ik heb trouwens een chaintech moederbord 7AJA2E en een nvidia GEFORCE2 MX videokaart, dus zoveel exotisch is er niet bij.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:28
Op zich zou elk 133mhz reepje moeten werken, alleen sommige moederborden ondersteunen alleen single side memory, Jij moet dus even kijken of jouw reepje wat er al in zit aan 2 kanten chips heeft zitten of maar aan 1 kant, is het maar aan 1 kant dan moet jij er dus een reepje bij kopen die ook single sided is. Merk en type maakt verder niet veel uit, zolang het maar 133mhz geheugen is.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:55

The Third Man

The Third Jellyfish

Mishmash schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:22:
Op zich zou elk 133mhz reepje moeten werken, alleen sommige moederborden ondersteunen alleen single side memory, Jij moet dus even kijken of jouw reepje wat er al in zit aan 2 kanten chips heeft zitten of maar aan 1 kant, is het maar aan 1 kant dan moet jij er dus een reepje bij kopen die ook single sided is. Merk en type maakt verder niet veel uit, zolang het maar 133mhz geheugen is.
Zoals uit de links hierboven blijkt dat het een module met 8 chips is dus kunnen er in ieder geval modules van 8 en 16 chips in, echter of er ook een 4 chips module in kan hangt van de chipset af.

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Ik ben overtuigd. :-)

Ik heb een dual side, want aan beide kanten chips. Ik koop me een geheugenbankje bij van 256mb sd ram pc-133.

Nog voorkeur voor bepaald merk?

Kingston iod?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:28
Kingston is leuk, corsair is leuk, zo kan je nog wel ff doorgaan. Ga gewoon naar je plaatselijke hardwareboer, die hebben altijd wel reepjes liggen.

Verwijderd

Topicstarter
ik bestel die dingens via internet, kan ik kiezen wat ik wil en ze brengen het bij mij thuis :-)

Kingston of Corsair dus
PC-133 SD RAM

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

willy1986 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:21:
welkom op GoT ;)

FAQ gelezen? waarschijnelijk niet?

[...]

*knip**knip*
geheugen wat je deze tijd in de winkels koopt zal waarschijnelijk sneller zijn, maar wat bovenstaande al zegt... hij draaid op de "langzame"instellingen van het ouwe geheugenreepje
Dit is inderdaad waar, maar is toch niet echt van toepassing in dit geval, aangezien er bij mijn weten geen pc166 sdram (of sdr-sdram) bestaat oid? ddr-sdram is wel in smaken als pc2100, 2700 en verder te krijgen. Het is wel zo dat als je een moederbord hebt waar het geheugen op 66 MHz moet lopen, je er gerust 133 MHz geheugen in kan stoppen. Hebben we hier thuis ook in een P166 internet pc voor de rest van de familie (iedereen behalve ik :P)

offtopic:
Ik kan het niet laten om te zeggen dat ik je actie met dat agp slot echt gaaf vond, jammer dat het niet werkt, ben echt benieuwd of het bij andere moederborden wel mogelijk is. Haast jammer dat ik een agp slot heb, anders kon ik het uitproberen :P

[ Voor 16% gewijzigd door Ikke! op 25-01-2005 23:58 ]

Klik mee voor GoT!........

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ikke! schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:56:
[...]

Dit is inderdaad waar, maar is toch niet echt van toepassing in dit geval, aangezien er bij mijn weten geen pc166 sdram (of sdr-sdram) bestaat oid?)
Helaas u gaat _niet_ door voor de koelkast ;)
PC166 SDR Dram bestaat wel degelijk :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Atlas schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:57:
[...]

Oh dat wist ik niet, had ik voor de zekerheid toch even op moeten zoeken. Dat geheugen zal wel icm een P4 of misschien nog een P3 op een moederbord gebruikt geweest zijn? Mijn oude jetway :r moederbord met P3 kon het niet aan iig.
Helaas, maar ben toch blij met mijn kruimeldief hoor ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Atlas schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:57:
[...]

Er is SDR-SDRAM uitgebracht dat op 166MHz werkt, maar dat maakt het nog geen standaard. PC133 is de snelste JEDEC standaard voor SDRAM ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Ah had ik toch nog een beetje gelijk :P
Het is wel duur spul geworden trouwens dat sdr-sdram. Ik kon bij mijn netfinity server 512 MB 133 Mhz ECC voor 80 euro kopen op de hcc. Ik vond de 512 die er in zat wel genoeg (nu nog steeds trouwens), maar nu blijkt dat die 80 euro wel weinig was. Ik weet niet of er gewoon ecc geheugen in kan of dat het speciaal van ibm moet zijn, maar boeit ook niet.
Ik had in mijn vorige pc (jetway mobo met P3 733) een reepje van 64, een van 128 en een van 256 er in zitten, allemaal van verschillende merken. Volgens mij wel allemaal double-sided, maar dat weet ik niet zeker meer. Het werkte wel stabiel. Maar geloof dat het meer bij de nieuwere mobo's met ddr is dat je beter hetzelfde merk kunt gebruiken.

• Eisenhower
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 09:19
512ECC SD voor 80 euro is inderdaad goedkoop.

ik moest ongeveer een jaar geleden voor mijn oude P3 een 256SD lat hebben zo snel als mogelijk.. goedkoopste wat ik toen kon krijgen was een kingston reepje van 60euro.. en toen werd ik nog gematst :-/

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik zal nog ff een broodje aap uit de wereld (proberen te) helpen.

De termen single en double sided, high en low density wordt meestal verkeerd gebruikt.

Een reepje geheugen met aan beide kanten chips ("Double sided") kan ook op MOBO's werken die alleen zgn. "single sided" reepjes aankan.

Het uiterlijk heeft er nl niks mee te maken, het gaat er om hoe de chips zijn georganiseerd, een 256MB "double sided" reepje kan bv. als 16Mx8 (Single bank) zijn georganiseerd en zal in dat geval ook op oudere MOBO's werken.

offtopic:
Je moet goed zoeken en een beetje geluk hebben, afgelopen jaar heb ik nog een reepje Infineon 512MB PC133 CL2 gekocht voor €69 en een reepje IBM 64MB PC133 voor ~€5.
Pagina: 1