[Excel] Tekst in grafiek adhv data in excelsheet *

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik moet op het werk een excelgrafiek (lijngrafiek) maken waarin een aantal metingen moeten komen. op zich geen enkel probleem.
nu is het zo dat om een aantal metingen er een verwijzing bij moet komen te staan.dit aantal metingen kan verschillen, de ene keer om de 4 metingen en de andere keer om de 6 of 7 metingen.
het gaat om breedtes en af en toe komt er "top" bij staan.
ik denk er aan om achter het getal een T te zetten wat dan in de grafiek weer als Top verschijnt
bijvoorbeeld:
meting 1: 158
meting 2: 157
meting 3: 159T
etc.

het grafiek is geen enkel probleem, alleen die toevoeging die in de grafiek weer te vinden moet zijn.
iemand die weet hoe ik dit moet aanpakken?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Wat wil je nu precies? Een groepering per categorie waarvan elke categorie één of meerder subcategoriën heeft?

• OliverBB
mm het is vrij simpel wat ik wil, maar ik weet alleen niet hoe.

zoals een gewoon grafiekje:

y as een aantal getallen, de x as telt het aantal metingen.

alleen is er meteen aantal van die metingen iets aan de hand en dat wil ik graag in de grafiek gemeld hebben,maar dan wel zo dat ik alleen maar bij het betreffende getal een kleine notatie maak.

Verwijderd

schets eens in paint wat je bedoelt (wel opslaan als jpg)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 16:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar in het algemeen kan je gewoon met tekstvakjes tevoegingen in je grafiek plaatsen. Let er dan wel even op dat je niet al te veel aan je grafiek gaat werken (vergroten etc) wat dan staan je tekstvakjes niet meer op de goede plaats.

• OliverBB
ok ik heb even een klein simpel grafiekje gemaakt zoals het er uit mag zien.
alleen heb ik achter een aantal metingen de toevoeging T gezet en die wil ik graag (automatisch) in het grafiek weervinden alszijnde het woordje TOP.
maar dan wel zonder dat ik in het grafiek zelf aan het klooien moet. Het grafiek komt namelijk op een ander werkblad te staan.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wgsnijders/grafiekje1.jpg

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je wilt dus tekst opnemen in de grafiek adhv data in je excel sheet? Dan weet ik een mooiere titel dan slechts 'vraagje' ;)

excel grafiek vraagje > [Excel] Tekst in grafiek adhv data in excelsheet *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

dus het enige dat je wil is dat er achter iedere waarde met een T het woordje TOP ind e grafiek verschijnt.
en ik gok zo dat dat haast niet te doen is op deze manier.
Excell maakt aan de hand van de waarden een grafiek, en de waarde "150T" is een alfanumerieke waarde, itt tot waarden van alleen getallen.
Misschien dat er mensen zijn die dmv truukjes zoiets voor elkaar kunnen krijgen, maar ik zou het gewoon met de hand doen, en dan de grafiek als plaatje opslaan zodat de toegevoegde tekst blijft staan.
volgens mij kan je ook per grafiekpunt een soort bijschrift maken. Als je nou een andere tabel kunt maken waarin staat bij welk grafiekpunt welk bijschrift zou moeten komen, ben je er denk ik. Maar helaas ben ik niet handig genoeg voor dat soort dingen.

• OliverBB
het is niet de bedoeling dat het met de hand gedaan wordt omdat er meerdere mensen mee aan het werk moeten.
én de letter T staat niet in de zelfde cel als het getal
"de waarde "150T" is een alfanumerieke waarde" gaat dan dus niet helemaal op.
maar als het makkelijker zou zijn, is het natuurlijk wel mogelijk om dit zo in te laten vullen.

[ Voor 5% gewijzigd door OliverBB op 26-01-2005 09:35 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Kan je op een of andere manier de "TOP" waardes laten plotten dmv punten, en dan de labels laten weergeven?
ik ga wel even prutsen..

Done!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~inijman/tops.jpg

Maak een lijst met je tops waardes als '1'. Maak een lijngrafiek met twee assen en plot de TOP waardes op de secundaire as. Laat alles op de sec as weg, en laat de seriewaardes zien van de datapunten op de sec as. Ik heb ook nog even een droplijntje van de punten laten vallen om direct de andere waardes af te kunnen lezen.

[ Voor 61% gewijzigd door superduper op 26-01-2005 09:54 ]

Verwijderd

psies, dat bedoelde ik: een onzichtbaar punt voor de TOP waarden, die in een andere tabel staan.

• OliverBB
ik zit me net te bedenken, dat het niet persé een woordje hoeft te zijn, als het op 1 of andere wijze maar duidelijk is (ook voor leken) dat het om een Top meting gaat.

Verwijderd

misschien dat je ipv het vierkantje of bolletje een "T" kunt gebruiken als grafiekpunt?
of een piramide (=top)

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

OliverBB schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 09:49:
ik zit me net te bedenken, dat het niet persé een woordje hoeft te zijn, als het op 1 of andere wijze maar duidelijk is (ook voor leken) dat het om een Top meting gaat.
Dat is in het voorbeeld hierboven toch ook duidelijk?

• OliverBB
kan het plaatje niet openen?¿

kan de server niet vinden zegt ie

Verwijderd

mooie oplossing, ik zie t plaatje gewoon trouwens

• OliverBB
ik ben erg benieuwd, maar ik zie echt nix:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wgsnijders/geenplaatje.bmp

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

En het werkt ook niet als je gewoon de image location als url plakt in je adresbalk?

[norml]http://www.xs4all.nl/~inijman/tops.jpg[/]

Verwijderd

dan host ik m
Afbeeldingslocatie: http://img199.exs.cx/img199/1522/tops8ju.jpg

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

OliverBB heeft Mail :)

edit// en bedankt voor de mirror, knuppelhout. Mijn andere hoster ligt plat :(

[ Voor 188% gewijzigd door superduper op 26-01-2005 13:46 ]