Toon posts:

Scheidingsfilter stuk?... Or what?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee boxen waarvan de ene tweeter het niet doet. Nu blijkt dat na checken m.b.v. een andere tweeter die tweeter niet zozeer stuk, maar er komt gewoonweg geen signaal door.

Nu heb ik een keer beide 6-8 Ohm tweeters (waren gedeukt) vervangen voor wat ik naderhand zag 16 Ohm tweeters.

Is dat van invloed op zeg maar de electra huishouding en het functioneren van de speakers als geheel??? De tweeter van de andere speaker doet het nog (prima).

M.a.w. is er iets mis met het scheidingsfilter?? Vraagt Mr. 2LeftHands zich af.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:39:
Ik heb twee boxen waarvan de ene tweeter het niet doet. Nu blijkt dat na checken m.b.v. een andere tweeter die tweeter niet zozeer stuk, maar er komt gewoonweg geen signaal door.

Nu heb ik een keer beide 6-8 Ohm tweeters (waren gedeukt) vervangen voor wat ik naderhand zag 16 Ohm tweeters.

Is dat van invloed op zeg maar de electra huishouding en het functioneren van de speakers als geheel??? De tweeter van de andere speaker doet het nog (prima).

M.a.w. is er iets mis met het scheidingsfilter?? Vraagt Mr. 2LeftHands zich af.
Een scheidingsfilter is in principe gemaakt voor specifieke drivers. Zeker als je er een driver met een andere impedantie aanhangt kan dat iig veel uitmaken voor de klank. Of hierdoor het scheidingsfilter zelf kapot gegaan is, geen idee.
Kan je niet wat meer info geven? (merk en type luidsprekers, welke vervangings tweeters, foto's van filter)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Vermoedelijk werkt het filter met bipolaire elektrolytische condensatoren, en is daar eentje uitgedroogd... als zo'n condensator uitdroogt, geleidt hij niet meer en krijgt je tweeter dus ook geen signaal meer :) Dat is trouwens wel een geleidelijk proces - als je tweeter er ineens mee gekapt is, is er iets anders aan de hand.

Overigens, een tweeter zomaar door een andere vervangen, dan nog met een andere impedantie, is wel echt "not done" :P OK, er komt vast wel geluid uit, maar erg hifi zal het iig niet zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen eens een fotootje eraan wagen. Mot nog ff onderzoeken hoe je dat doet.... Ach, het zijn ouwe speakers waarover ik in dubio verkeer om ze weg te geven dan wel op te kalefateren. Wil daar geen tig euro aan spenderen. That's why.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ontdekt dat de tweeter toch echt stuk is. Geen boe of bah geroepen, gewoon de geest gegeven... alsof er iets doorgebrand is. Heb hier geen zin an.

Zonde eigenlijk. Kan ik die tweeter (toch zware magneet erop) nou gewoon weggooien??...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 10:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 09:58:
Heb ontdekt dat de tweeter toch echt stuk is. Geen boe of bah geroepen, gewoon de geest gegeven... alsof er iets doorgebrand is. Heb hier geen zin an.

Zonde eigenlijk. Kan ik die tweeter (toch zware magneet erop) nou gewoon weggooien??...
Als een tweeter kapot is kan je er niet veel meer mee nee.

Als je bedoelt of ie zomaar bij het normale afval kan, volgens mij wel. :)
Pagina: 1