[Gentoo] Mijn ervaringen / ik weet het effe niet

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ben nu een paar dagen aan het klooien geweest met gentoo en ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.
De eerste keer ging een en ander mis, compilen met distcc geeft toch behoorlijk meer risico op fouten bleek dan zonder, uiteraard heb ik zelf ook hier en daar wat dingen minder handig aangepakt, dus toen ben ik gisteren maar even compleet schoon opnieuw begonnen.
Dat ging op zich al een stuk beter en gentoo bootte nadat ik een eigen kernel geklust had behoorlijk sneller dan debian (erg fijn :) ) maar gelijk na de eerste keer software upgraden zijn er wat configuratie bestanden overschreven met versies die de standaard inhoud van de maintainer ofwel voor mijn systeem complete onzin bevatten waardoor een en ander mis ging (fstab en mijn netwerk configuratie om precies te zijn).

Toen ook mijn usb muis het niet meer deed toch maar eens een standaard kernel gebakken met genkernel (wat dingen als SCSI, firewire en andere dingen die ik _zeker_ niet gebruik er uit gesloopt), ik denk ik strip daar later nog wel weer wat uit als het nodig wordt, krijg ik gelijk een kernel panic om de oren omdat hij zijn root fs niet kan vinden, grrrrrrrrrrrrrrrrrrr........

Ik heb nu dus een beetje een gemengd gevoel over gentoo. Aan de ene kant is het supersnel als het werkt, wat erg fijn is! Aan de andere kant gaat er vrij veel mis. Een update script dat bij het upgraden van fstab gewoon mijn eigen mountpoints wegflikkert vind ik bijvoorbeeld redelijk vervelend.
Ik moet natuurlijk ook wat meer opletten dan bij een distro waarvan dingen out-of the box min of meer werken a la debian, maar het zou hier en daar toch wel wat transparanter/duidelijker mogen worden gemeld wat er gebeurt als ik een bepaalde keuze maak.

Ik zit eigenlijk een beetje te twijfelen of ik door moet zetten. Met debian heb ik nu wel genoeg gezien, dus ik wil graag wat nieuws proberen. Kant en klare distro's a la mandrake/Suse/Fedora hoef ik niet zo, dus gentoo is een min of meer logische keuze in mijn zoektocht naar extra verdieping.
Volgens mij was mijn begin ervaring in Debian min of meer zoals mijn gentoo ervaring nu, en dat is ook goed gekomen uiteindelijk. Het gaat nu kut, maar misschien wordt het snel beter?

Mijn vraag aan jullie hier is nu: Klinkt wat ik nu mee maak bekend en zo ja, is de kans groot dat het beter gaat worden?
onder de discutabele aanname dat de hoogte van mijn IQ vrij oke is :P

Ofwel: Praat me moed in :P

ieeeepppppp :P

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28

Sjonny

Fratser

sorry, ik ben en blijf een debian advocate: :)
http://julien.danjou.info/article-apt-build.html
als je schijnbaar zo graag wil compilen ....

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

De update scripts overschrijven echt niet zomaar je fstab (of welk ander configuratie bestand dan ook). Daar moet je etc-update voor draaien, en die vraagt je netjes wat je er mee wil, hoe je wil mergen, etc. OK, zelfs dat kan irritant zijn, maar zo desatreus als je het nu beschrijft...
Ik had hiervoor SuSE, en ben overgestapt op Gentoo wegens de snelheid van zowel mijn systeem als het verschijnen van nieuwe versies van paketten. Mij bevalt het eigenlijk prima. Ik heb mijn eerste Gentoo installatie nog altijd, hoewel ik wel een keer via de bootdisk mijn systeem gerepareerd heb omdat ik ergens een domme fout gemaakt had wat zorgde voor het niet meer opstarten. Anyway, dat was makkelijk te fixen.

Mijn advies: gewoon even volhouden! Je gaat echt van portage houden! :)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
gentoo is op zich wel handig draai het hier ook.
okee debian is handig als je snel iets moet installeren dat kun je wel vergeten bij gentoo.
ik heb ook een hoop moeten klussen om het werkend te krijgen maar als het eenmaal werkt vindt ik het net zo prettig werken als debian.
kwa package manager is er weinig verschil wat emerge kan kan apt ook en omgekeert okee de exotische dingen daar gelaten.
ik vindt het idd wel lastig van die config files

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Het feit dat het mis gaat ligt je (vaak) aan jezelf. Niet negatief bedoel overigens ;) Maar als het je eerste keer is met gentoo is het nieuw en moet je het ff ontdekken. Mijn eerste keer met gentoo verliep ook niet foutloos (wel minder fouten dan jij hebt :P) maar als je het een paar keer hebt gedaan kom je vanzelf meer te weten over gentoo en gaat het allemaal makkelijker, resulterend in een prachtig snel os, waarbij portage natuurlijk fantastisch is.

En voor lekker veel info en hulp over van alles en nog wat heb je natuurlijk het officiele forum en gentoo-wiki.com.

Ik zou zeker volhouden, gentoo kan erg leuk zijn :9

Verwijderd

Je kunt ook de handleiding lezen. Daar zie je bijv. dat je devfs enzo aan moeten zetten in je kernel en wat allemaal al niet meer... ik heb het hier geïnstalleerd met de handleiding erbij en ik kwam geen enkel probleem tegen. Alleen met mijn USE-flags wat... maar het is gewoon een keuze die je maakt, ik vind Gentoo lekker flexibel...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Overigens ff over de snelheid; voor mijn gevoel is gentoo helemaal niet sneller dan bijv. een archlinux (voor i686 geoptimaliseerd, en kwa standaard installatie erg minimaal).

En een tip: devfs wordt niet meer aan ontwikkeld en heeft wat design fouten. Stap over op udev. ;) (of blijf gewoon een static /dev/ draaien, je systeem wordt er echt niet sneller of langzamer van ;) ).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• fuge
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06-2024
ik ben ook zo begonnen met gentoo een tijdje geleden, nu een paar maandjes verder ben'k nog altijd dingen aan het bijleren erover, heb ook probleem gehad met verschillende dingen. Maar na een tijdje leer je dat echt wel te voorkomen. Als je er niet aan wilt verslaafd raken moet je nu stoppen, een keer dat je meegezogen wordt met gentoo dan wil je vanalles blijven proberen, bv kzit al aan men 3de desktop manager ondertss. Op de gentoo forums enzoverder vind je duizend en dingen die wel es leuk zijn om te doen :p die je toch niet zo makkelijk met een fedora te verrichten zijn. Alles heeft zn voor en nadelen, ik gebruik gentoo omdat'k het leuk vind thats it.

*** Human knowledge belongs to the world ***

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36

Kluus

Gang is alles

Ik ben juist de tegenovergestelde kant op gegaan. Heb eerst ongeveer een jaar gentoo gebruikt, en ben nu overgastapt op debian. Puur omdat ik moe werd van steeds een boel compileren voordat ik iest kon gebruiken. Als je ff snel een beetje een behoorlijk programma wou proberen was je al snel een dag verder voor je het echt kon gebruiken.
Mijn server draait nog steeds gentoo, omdat ik nog geen zin heb om deze opnieuw te compileren.

Kwa opstart tijd mer ik (met mn eigen magere kernels) niet echt veel verschil met gentoo. Wel heb ik een boel problemen gehad met make-kpkg, ik wist niet dat je hiermee ook moest cleanen bij het maken van een nieuwe kernel. Dit heeft me een hoop tijd gekost omdat ik steeds kernels maken dus niks aan de kernel zelf veranderde, waardoor ik vreemde problemen bleef houden met mn touchpad, en mn dma, zoals ook op dit forum terug te lezen valt ;). Nu bevalt debian me echter prima!

Wat ik bedoel te zeggen is dat je bij een overstap van de ene distro naar de andere altijd wel problemen tegen komt, omdat bepaalde dingen gewoon net even anders werken, of je nu van debian naar gentoo gaat, of andersom. Gentoo is zeker een goed systeem, en je kunt er op den duur ook zeker wel makkelijk en snel mee werken! Succes ermee! :)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Het kan volgens mij niet anders dan dat het overschrijven van je fstab is gebeurd doordat je iets te onvoorzichtig bent geweest met etc-update. Dat moet je dus niet meer doen. :P

Rustacean

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja, het feit dat je meer directe invloed op 't geheel hebt betekend ook dat er stukken meer fout kan gaan :) Simpel feit van actie = reactie :+

* Osiris draait Gentoo op z'n server en laptop en 'k vind 't allemaal prima werken :)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56
Ik ga met Tjabske mee, na wat Gentoo geprobeerd te hebben ben ik ook maar weer terug naar Debian toe.
Het continu compilen kost heel veel werk en je moet er ook maar zin in hebben de hele tijd.
Als het eenmaal draait is het wel leuk maar ook ik merkte weinig snlheids verschil.
Ik zou zeggen inderdaad probeer de handleiding eens :)
Overigens heb ik Debian helemaal zonder handleiding gedaan en dat lukte vrij aardig.(al ben ik ook wel wat tegengekomen hoor maar goed:P )

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2005 23:31 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Leuke reacties hier :)

Ik gebruik ga udev gebruiken, hopelijk scheelt dat nog wat frustraties die ik met devfs wel gehad zou hebben. Ik heb ook altijd de neiging om dingen net ff anders te willen doen (ja ik lees de handleiding - voor ik iets stoms doe - en erna)
Daarmee maak ik dus meestal heel veel fouten achter elkaar, maar leer er gelukkig wel van. Uiteindelijk zal ik er wel komen. Inmiddels wordt er al een nieuwe 2.6.10 kernel gebakken (genkernel all, later strip/tune ik nog wel eens), vanavond hopelijk nog de rest van Xorg compileren :) Morgen gaan we case modden 8-)

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48
Is yoper (yoper.com) niks voor je? Het is loei-snel maar werkt een beetje als debian (install van debian, hardwareconfig van knoppix, startupscripts van Red hat/fedora etc. etc.)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
VROEM! schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:14:
De eerste keer ging een en ander mis, compilen met distcc geeft toch behoorlijk meer risico op fouten bleek dan zonder, uiteraard heb ik zelf ook hier en daar wat dingen minder handig aangepakt, dus toen ben ik gisteren maar even compleet schoon opnieuw begonnen.
Meteen met distcc e.d. klooien terwijl je Gentoo voor het eerst installeert is inderdaad misschien niet het beste idee.
Dat ging op zich al een stuk beter en gentoo bootte nadat ik een eigen kernel geklust had behoorlijk sneller dan debian (erg fijn :) ) maar gelijk na de eerste keer software upgraden zijn er wat configuratie bestanden overschreven met versies die de standaard inhoud van de maintainer ofwel voor mijn systeem complete onzin bevatten waardoor een en ander mis ging (fstab en mijn netwerk configuratie om precies te zijn).
Gentoo overschrijft geen configuratie-bestanden, tenzij jij commando's uitvoert die daartoe opdracht geven (of bewust make.conf zo hebt aangepast dat 'emerge' wel automatisch configs overschrijft met nieuwere versies - maar dat zou ik niet aanraden)
Toen ook mijn usb muis het niet meer deed toch maar eens een standaard kernel gebakken met genkernel (wat dingen als SCSI, firewire en andere dingen die ik _zeker_ niet gebruik er uit gesloopt), ik denk ik strip daar later nog wel weer wat uit als het nodig wordt, krijg ik gelijk een kernel panic om de oren omdat hij zijn root fs niet kan vinden, grrrrrrrrrrrrrrrrrrr........
Ja, het wil inderdaad helpen om filesystem support mee te compilen voor alle filesystems die je gebruikt (welke was dat trouwens, in dit geval?)
Ik heb nu dus een beetje een gemengd gevoel over gentoo. Aan de ene kant is het supersnel als het werkt, wat erg fijn is! Aan de andere kant gaat er vrij veel mis.
Ik gebruik het nu al enkele jaren, en kan niet zeggen dat 1 van de dingen die je noemt bij mij ooit mis zijn gegaan. Misschien is het meer een kwestie van eerst beter doorkrijgen hoe alles werkt, zodat je geen commando's geeft die misschien dingen doen die je niet wilt?
Een update script dat bij het upgraden van fstab gewoon mijn eigen mountpoints wegflikkert vind ik bijvoorbeeld redelijk vervelend.
Een script om een fstab te upgraden? Die ken ik niet, welke is dat (en waar is dat voor nodig)?
Misschien is dat nieuw, ik heb me de laatste tijd niet echt super-actief beziggehouden met het bijhouden van alle nieuwe ontwikkelingen ofzo ;)

Anyway, welke distributie je gebruikt moet je natuurlijk zelf weten, maar ik denk eerlijk gezegd dat het voor een groot deel wel afhangt van het al of niet goed doorlezen van de documentatie (die IMHO behoorlijk duidelijk is op de meeste punten :) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 26-01-2005 00:13 ]

• Shinji
  • Laatst online: 20:20
Ik ben nu een tijdje met Gentoo bezig en ondanks enkele problemen met het aan de praat krijgen van sommige apparaten vind ik het heerlijk werken. Heb zonder al te veel problemen aan de praat gekregen en heb nu twee kernel versie's werkend, heb net geupgrade dus die andere staat er nu. Ben nu echter de overstap aan het maken naar 2.6 en dat levert wat meer problemen op (X-server start, zwart beeld, gebeurd niks meer - waar ik normaal inlogvenster kreeg - kan alleen nog afsluiten, kan dus ook niks doen omdat die gelijk naar X-modus gaat). Het grootste nadeel vind ik dat het best lang duurt om iets te instaleren, maar als dat eenmaal is gedaan dan heb je ook wat.

Ik ben nu langzaamaan bezig al mijn externe apparaten aan de praat te krijgen en intussen is dat al gelukt met mijn USB-muis en mijn thumb-drive.

Voor de topic-starter: doorzetten, het is echt een juweeltje ;)

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik ben ook grote gentoo fan ondertussen.
Hiervoor heb ik altijd met Redhat gewerkt (7 en 9) .
Redhat heb ik gedumpt omdat ik echt wel met een kaal systeem wilde beginnen, waar ik dan programma's aan toevoegde naar wens.
Ik heb nu net ook Gentoo geïnstalleerd op m'n P2 350Mhz thuisservertje, en dat ging echt wel supergoed! Ok je moet 'm wel een dag laten compilen, maar is dat nu zo erg?
Je moet ook niet blijven voor je scherm zitten hé :p .

Verder vind ik emerge echt supergoed werken! En eens het basissysteem geïnstalleerd valt dat compilen toch reuze mee? (Vind ik toch...) Er is trouwens ook de --usepkg optie (of iets dergelijks), waarbij 'm binaries probeert te installeren ipv te compilen.
Ik weet wel niet in hoeverre er eigenlijk binaries beschikbaar zijn, nog niet zoveel gebruikt die optie.

Ik denk trouwens ook niet dat een volledig home-compiled systeem echt veel sneller is, maar kwaad zal het in ieder geval niet kunnen en ik vind het idee dat alles specifiek voor mijn systeem gecompileerd is erg aangenaam eigenlijk :) .
Het enige nadeel aan gentoo vind ik wel dat dat compileren meestal serieus veel HD space vereist ... Voor het compilen van openoffice bvb had 'm precies meer dan 2 gig nodig :s .
Dat vind ik wel behoorlijk irritant. Maar daar kan die --usepkg optie wel helpen I guess.
En op m'n thuisservertje draai ik niet eens een grafische schil, dus jah :p .

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DieterVDW schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 02:10:
Er is trouwens ook de --usepkg optie (of iets dergelijks), waarbij 'm binaries probeert te installeren ipv te compilen.
Ik weet wel niet in hoeverre er eigenlijk binaries beschikbaar zijn, nog niet zoveel gebruikt die optie.
Geen :P Althans, na mijn weten niet "officieel" van Gentoo.org zoals dat na mijn weten bij vele andere distro's wel 't geval is. Echter, iedereen kan zn eigen binary packages maken, dus niemand houdt je tegen :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 00:12:
Ja, het wil inderdaad helpen om filesystem support mee te compilen voor alle filesystems die je gebruikt (welke was dat trouwens, in dit geval?)

Een script om een fstab te upgraden? Die ken ik niet, welke is dat (en waar is dat voor nodig)?
Misschien is dat nieuw, ik heb me de laatste tijd niet echt super-actief beziggehouden met het bijhouden van alle nieuwe ontwikkelingen ofzo ;)

Anyway, welke distributie je gebruikt moet je natuurlijk zelf weten, maar ik denk eerlijk gezegd dat het voor een groot deel wel afhangt van het al of niet goed doorlezen van de documentatie (die IMHO behoorlijk duidelijk is op de meeste punten :) ).
Hij dacht dus na de "update" van fstab dat mijn root fs een xfs partitie was, terwijl ik hem toch echt ext3 geformatteerd had. Via Debian heb ik de fstab weer goed kunnen zetten, dus dat was zo weer oke, gelukkig :)
XFS gebruik ik niet (slechte ervaring mee gehad met veel dataverlies), dus heb ik ook geen kernel support voor nodig. Als ik dat wel had gehad was het mounten nog niet soepel gegaan.

Ik heb als ik me goed herinner na een grote update (emerge --update world? zoiets) etc-update uitgevoerd, daar inderdaad botweg de opdracht gegeven om alles maar te updaten. Hij wilde nogal wat dingen bijwerken, dus ik heb hem maar zijn gang laten gaan. Blijkbaar zat fstab er ook tussen, god mag weten waarom.
Dom natuurlijk dat ik niet alles goed bekeken heb, maar aan de andere kant: Ik had nog geen enkele config serieus aangepast behalve fstab en make.conf. Je rekent er gewoon niet op dat fstab overschreven wordt. |:(

Anyway, X loopt inmiddels, dus ik krijg weer moed :*)

[ Voor 4% gewijzigd door VROEM! op 26-01-2005 10:43 ]

• MadEgg
  • Laatst online: 15:48

MadEgg

Tux is lievvv

VROEM! schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 10:42:
[...]

Hij dacht dus na de "update" van fstab dat mijn root fs een xfs partitie was, terwijl ik hem toch echt ext3 geformatteerd had. Via Debian heb ik de fstab weer goed kunnen zetten, dus dat was zo weer oke, gelukkig :)
XFS gebruik ik niet (slechte ervaring mee gehad met veel dataverlies), dus heb ik ook geen kernel support voor nodig. Als ik dat wel had gehad was het mounten nog niet soepel gegaan.

Ik heb als ik me goed herinner na een grote update (emerge --update world? zoiets) etc-update uitgevoerd, daar inderdaad botweg de opdracht gegeven om alles maar te updaten. Hij wilde nogal wat dingen bijwerken, dus ik heb hem maar zijn gang laten gaan. Blijkbaar zat fstab er ook tussen, god mag weten waarom.
Dom natuurlijk dat ik niet alles goed bekeken heb, maar aan de andere kant: Ik had nog geen enkele config serieus aangepast behalve fstab en make.conf. Je rekent er gewoon niet op dat fstab overschreven wordt. |:(

Anyway, X loopt inmiddels, dus ik krijg weer moed :*)
Tsja, een manier om dat makkelijk uit te vinden is voordat je een update doet even 'emerge --update world --pretend | grep baselayout' te doen. Als baselayout namelijk geupdate wordt, gaan alle essentiële config-files ook in dat lijstje staan, waaronder dus fstab, maar ook /etc/users, /etc/groups en dergelijke. Dat zijn dus duidelijk dingen die je niet wil overschrijven. /etc/make.conf hoort denk ik bij portage, niet bij baselayout, dus daar zou je ook nog alert op moeten zijn.
Maar sowieso is het niet handig om bruutweg alle config-files te overschrijven.

Aan de andere kant zou het op zich wel handig zijn om alle echt essentiële config-files apart te weergeven, misschien een feature-request posten in bugzilla.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Osiris schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 02:12:
[...]

Geen :P Althans, na mijn weten niet "officieel" van Gentoo.org zoals dat na mijn weten bij vele andere distro's wel 't geval is. Echter, iedereen kan zn eigen binary packages maken, dus niemand houdt je tegen :)
Er zijn echt meer dan genoeg binary packages beschikbaar, als je niet de installatie-ISO van 60 MB maar van 600MB download krijg je ook een hele hoop bij, de zogenaamde GRP-packages staan ergens in een GRP-directory op die CD.

Deze zijn ook los downloadbaar van de Gentoo-mirrors, zoek maar eens op de gentoo-forums voor meer informatie.
Als je in een keer een hele zwik wilt hebben kan je natuurlijk gewoon een install-CD downloade en deze ISO mounten om er zo bij te komen.

Hierin zijn vooral de grote packages binary verwerkt, zoals XOrg, KDE, Gnome, OpenOffice, Mozilla.

Overigens hebben een aantal grote builds ook al binary ebuilds in de portage tree, zoals mozilla-firefox-bin, mozilla-thunderbird-bin en openoffice-bin.

[ Voor 2% gewijzigd door MadEgg op 26-01-2005 11:59 . Reden: Damn, dit had ik natuurlijk in de andere post moeten plakken :P ]

Tja

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Een kleine noot @ TS:

Het mooie van Gentoo is de live CD. Boot ie niet, no problemo. Boot je live CD, partities mounten, chrooten en fixen die hap.

Ik heb ook een tijd Gentoo gedraait, en ik heb er absoluut geen problemen mee gehad hoor. Uiteindelijk heb ik het zelf verneukt (vage errors, arts vertikte het, af en toe liep KDE vast enz enz). Zal wel een brakke schijf geweest zijn ofzo.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen, lees goed wat MadEgg zegt :)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:13
Ik kan je ervaringen niet helemaal delen. Ik heb zelf nooit met Debian gewerkt, maar wel (noodgedwongen) met Redhat. Dat vind ik echt gruwelijk irritant met dat package systeem; elke keer dat je een nieuw softwarepakket wil uitproberen moet je 1200 dependencies updaten. Dan moet je daar weer packages van zien te halen of CD's downloaden. Gentoo is wat dat betreft veel flexibeler.

Mijn ervaringen met Gentoo vielen me erg mee. Ik had al redelijk wat ervaring met de ports tree van FreeBSD en daar ging ook wel eens wat bij mis, dus ik had verwacht dat ik eventuele problemen wel zou kunnen oplossen. Tot mijn verbazing ging bijna alles direct goed; het beheren van dependencies vind ik heel goed werken; ik heb nog nooit gehad dat programma's onbruikbaar werden. Ook de eerste installatie verliep vlekkeloos; je moet dan wel veel zelf doen, maar als je een beetje ervaring hebt met UNIX en gewoon de handleiding volgt kan er weinig fout gaan.

Met andere woorden: ik vind Gentoo dus erg prettig werken. Ik heb nooit last van per ongeluk overschreven bestanden. Dat zou ook helemaal niet voor mogen komen, want zoals gezegd is worden configuratiebestanden pas overschreven als je etc-update runt en daar dan nog expliciet voor kiest. Misschien had je wijzigingen gemaakt op de verkeerde plek?

Overigens geef ik toe dat het compileren van je eigen software wel als nadeel heeft dat je relatief lang op een installatie moet wachten. Als je veel verschillende software wil uitproberen is Gentoo dus niet ideaal, maar als je een systeem up to date wil houden is het geen probleem, omdat je dan gewoon in de achtergrond nieuwe software kan compileren terwijl je nog met de oude aan het werk bent.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ben een maandje ofzo geleden van Gentoo ~x86 weer terug gegaan naar Debian sid, met name om de volgende redenen:

- Veel breakage onder Gentoo (ik had in 2 maanden meerdere keren dat mijn systeem niet meer bootte). Een keer was tar broken, was wel binnen een dag of twee gefixed maar je zit toch ff met een niet bootend systeem. Een keer heeft een update van de udev regels mijn USB support geb0rk3d (erg leuk met USB tobo + muis :X), plus uiteraard tafferelen die etc-update met zich mee brengt, maar wat vaak inderdaad een kwestie van PEBKAC is.

- Eenvoudig lijkende dingen zoals kdm automatisch na't booten laten starten werkten simpelweg niet (ook niet nadat een aantal andere mensen erna had gekeken)

- Diskspace: Een Gentoo systeem heeft veel meer ruimte nodig dan de meeste andere distro's

- Snelheid: Het uitvoeren en starten van sommige apps gaat dan wel sneller, maar een aantal dingen onder Gentoo zijn simpelweg baggertraag, met name portage: doet meerdere minuten over een sync, daarna wil je nog je portage cache indexeren, weer n paar minuten, als je de eupdatedb weglaat kun je bij elke search naar een pakketje koffie halen) als je een package wilt upgraden "moet" je het direct compilen waar vaak ook enorm tijd in gaat zitten. :Z

- Slecht geteste packages: Je krijgt dan wel alles wat splinternieuw is, maar of het met jouw versie van gcc, met jouw USE flags e.d. werkt of uberhaupt compiled is nog maar de vraag (Ik had bijvoorbeeld vage linkerproblemen met python gerelateerde dingen), vaak moet je dan zaken recompilen waar enorm tijd in gaat zitten.

- Gisteren even op mijn Debian systeem een KDE update gedaan: Incl downloaden duurde het 8 minuten. De laatste keer dat ik het onder Gentoo probeerde was de PC langer dan anderhalve dag bezig (met een redelijk complete KDE, dus niet alleen libs)

Iedereen zit dan wel te roepen dat het compileren makkelijk tussendoor kan, maar ik wil niet dagenlang mijn CPU stressen (warmte / herrie, stroomverbruik) ...

Er zijn dus bestwel wat dingen op te merken over Gentoo, het systeem zit dan wel mooi in elkaar, maar het heeft zeker nog een aantal haken en ogen. Daarnaast vind ik het alles zelf compilen in de allermeeste gevallen gewoon dikke onzin en de gevoelde snelheidswinst voor een aanzienlijk deel een placebo effect in de trant van "Ik heb hier nu 10 uur op zitten wachten totdat het compileerde, nu *moet* het gewoon sneller zijn." Mogelijk zullen nu een aantal Gentoo aanhangers zeggen dat ik dan maar stable moet draaien en sowieso alleszins appels en perel naast elkaar heb liggen, maar ik heb zowel van Debian als van Gentoo de unstable gehad, ik zie dat de paar dagen die sid langer over een nieuw package doet wel zinvol geinvesteerd zijn dus.

Sinds ik weer Debian op mijn workstation draai heb ik weer het gevoel een erg robuust systeem te gebruiken waar ik ook bij grote updates weinig breakage te vrezen heb en ik - helemaal vergeleken met Gentoo - weinig onderhoudswerkzaamheden aan moet verrichten. Qua flexibiliteit, documentatie en userbase doet het hele systeem ook zeker niet onder aan Gentoo.

Het is dus nog maar de vraag of het een kwestie van doorbijten is, of of deze distro daadwerkelijk niet dat is, wat je ervan verwacht.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Benotti
Erg leuk dat je zelf compileren dikke onzin vindt, maar dat is nu eenmaal gentoo. Als je daar geen zin in hebt moet je niet gentoo nemen, maar je doet het nu net voorkomen alsof ze daar bij gentoo iets aan moeten doen ofzo :?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

sebas schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:47:
Ik ben een maandje ofzo geleden van Gentoo ~x86 weer terug gegaan naar Debian sid, met name om de volgende redenen:

- Veel breakage onder Gentoo (ik had in 2 maanden meerdere keren dat mijn systeem niet meer bootte). Een keer was tar broken, was wel binnen een dag of twee gefixed maar je zit toch ff met een niet bootend systeem. Een keer heeft een update van de udev regels mijn USB support geb0rk3d (erg leuk met USB tobo + muis :X), plus uiteraard tafferelen die etc-update met zich mee brengt, maar wat vaak inderdaad een kwestie van PEBKAC is.
Even je USB->PS2 convertertje aansluiten en repareren? Live-CD booten, mounten en repareren?
Ik snap sowieso niet hoe je dat soort dingen voor elkaar krijgt. Het ergste wat ik ooit gehad heb was een of andere bug in glibc waardoor een flink aantal pakketjes gerecompiled moesten nadat glibc met lichtere optimize-flags was gedaan.
- Eenvoudig lijkende dingen zoals kdm automatisch na't booten laten starten werkten simpelweg niet (ook niet nadat een aantal andere mensen erna had gekeken)
nano -w /etc/rc.conf
Zet daar volgens de instructies de login-manager op KDM, is volgens mij alleen regel uncommenten, anders even een regel intypen.
Daarna 'rc-update add xdm default' en voila.
- Diskspace: Een Gentoo systeem heeft veel meer ruimte nodig dan de meeste andere distro's
Tijdens de installatie wel in ieder geval. Da's een feit, de sourcecode is vaak vele malen groter dan het programma zelf en om de boel niet de breaken worden er soms meerdere kopieen tegelijk gebruikt dus een paar gig vrije ruimte om te compilen is geen overbodige luxe. Als echter alles draait hoeft het echt niet zoveel ruimte in te nemen, en alle overbodige dingen worden meestal vanzelf opgeruimd. Je kan eventueel af en toe /usr/portage/distfiles en /var/cache/portage o.i.d leeggooien, deze willen nog wel eens flink groot worden na verloop van tijd.
- Snelheid: Het uitvoeren en starten van sommige apps gaat dan wel sneller, maar een aantal dingen onder Gentoo zijn simpelweg baggertraag, met name portage: doet meerdere minuten over een sync, daarna wil je nog je portage cache indexeren, weer n paar minuten, als je de eupdatedb weglaat kun je bij elke search naar een pakketje koffie halen) als je een package wilt upgraden "moet" je het direct compilen waar vaak ook enorm tijd in gaat zitten. :Z
Tsja, portage updaten duurt tegenwoordig nogal lang omdat er meer dan 100k ebuilds zijn. Toen ik er eerst mee begon waren dit er zo'n 20k en dat ging een stuk sneller dan nu. Er wordt momenteel ook gewerkt aan een update aan het sync-systeem die alleen bepaalde stukken van je portage-tree update, dat bijvoorbeeld app-games/ altijd overgeslagen wordt, of andere dingen die je toch nooit (zal) gebruik(t/en). Of misschien zit het er al in zelfs, in ieder geval in de devel-versie van portage.
Een pakket zoeken duurt bij mij nooit lang trouwens, dit is altijd binnen een seconde of 2 geklaard.
- Slecht geteste packages: Je krijgt dan wel alles wat splinternieuw is, maar of het met jouw versie van gcc, met jouw USE flags e.d. werkt of uberhaupt compiled is nog maar de vraag (Ik had bijvoorbeeld vage linkerproblemen met python gerelateerde dingen), vaak moet je dan zaken recompilen waar enorm tijd in gaat zitten.
Zolang je geen ~x86 in je accept_keywords zet valt dat best mee, heb ik nooit problemen mee gehad, behalve soms de NVidia-drivers.
- Gisteren even op mijn Debian systeem een KDE update gedaan: Incl downloaden duurde het 8 minuten. De laatste keer dat ik het onder Gentoo probeerde was de PC langer dan anderhalve dag bezig (met een redelijk complete KDE, dus niet alleen libs)
Tsja, dat is het nadeel van het compilen. Voor een upgrade van KDE kan je beter GRP-binaries gebruiken, dan is het ook binnen 8 minuten geklaard. Doet het voordeel (if any) van het compilen wel teniet natuurlijk.
Iedereen zit dan wel te roepen dat het compileren makkelijk tussendoor kan, maar ik wil niet dagenlang mijn CPU stressen (warmte / herrie, stroomverbruik) ...

Er zijn dus bestwel wat dingen op te merken over Gentoo, het systeem zit dan wel mooi in elkaar, maar het heeft zeker nog een aantal haken en ogen. Daarnaast vind ik het alles zelf compilen in de allermeeste gevallen gewoon dikke onzin en de gevoelde snelheidswinst voor een aanzienlijk deel een placebo effect in de trant van "Ik heb hier nu 10 uur op zitten wachten totdat het compileerde, nu *moet* het gewoon sneller zijn." Mogelijk zullen nu een aantal Gentoo aanhangers zeggen dat ik dan maar stable moet draaien en sowieso alleszins appels en perel naast elkaar heb liggen, maar ik heb zowel van Debian als van Gentoo de unstable gehad, ik zie dat de paar dagen die sid langer over een nieuw package doet wel zinvol geinvesteerd zijn dus.
Och, of het veel snelheidsvoordeel geeft is misschien een beetje de vraag, in ieder geval wel beter op je wensen afgestemd. Dingen waar je geen ondersteuning voor wilt hebben worden ook niet meegebakken dus dit kan soms een overvloed aan keuze voorkomen.
Het idee van Gentoo unstable is gewoon een manier geven om met portage zo snel mogelijk de nieuwste software te installeren. Om echt bleeding-edge te gaan. Bij Debian is 'unstable' meestal toch al uitvoerig getest, alleen nog niet zo uitvoerig als 'stable'. Er is toch ook nog een 'testing' die nog sneller de pakketjes heeft ofzo?
Sinds ik weer Debian op mijn workstation draai heb ik weer het gevoel een erg robuust systeem te gebruiken waar ik ook bij grote updates weinig breakage te vrezen heb en ik - helemaal vergeleken met Gentoo - weinig onderhoudswerkzaamheden aan moet verrichten. Qua flexibiliteit, documentatie en userbase doet het hele systeem ook zeker niet onder aan Gentoo.

Het is dus nog maar de vraag of het een kwestie van doorbijten is, of of deze distro daadwerkelijk niet dat is, wat je ervan verwacht.
Gentoo is wel even doorbijten maar als je er aan gewend bent is het zeer goed te beheren, onderhouden en dergelijke. Kost wel wat tijd soms, dat moet je er voorover hebben of binary packages gebruiken.

Debian moet ik overigens ook hoognodig weer eens proberen, was voordat ik Gentoo ontdekte mijn favoriete distro maar is ook alweer een jaar of 4/5 geleden op z'n minst. Kijken wat er veranderd is :)

Tja

• sebas
Even over de boot en kdm problemen: USB support is uiteraard te fixen, maar laat ik nu ff geen PS/2 converter bij de hand hebben. Wat er met tar mis was, was ook niet meteen duidelijk, udev kon opeens mijn /dev tarball niet meer uitpakken. Het ging me er ook meer om dat je als je Gentoo draait wel beter ook een LiveCD bij de hand kunt hebben, omdat portage updates dus niet altijd feilloos werken. Het zijn in elk geval allebei geen zaken, die je beter had kunnen doen, had je de manual maar gelezen.
Mijn punt aan het kdm voorbeeld was juist dat het niet volgens de howto's (en trouwens ook niet door meerdere meer ervaren Gentoo users) te fixen was, zie [rml][ Gentoo] kdm start niet na't booten[/rml]. In dit topic staan trouwens nog wat meer dingen, die me uiteindelijk Debian deden kiezen (kbdrate en vixie-cron kan ik me nu ook weer herinneren, allebei geen dingen die je zomaar wilt missen :O).

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:13
KDM is echt supereenvoudig. Eerst "DISPLAYMANAGER=kdm" instellen in /etc/rc.conf (waar anders) en dan met "rc-update add xdm default" instellen dat de display manager geladen wordt (de xdm is een beetje verwarrend in die context, maar toch).

Staat ook gewoon zo in de handleiding.

[ Voor 26% gewijzigd door Soultaker op 26-01-2005 17:41 ]

• sebas
Soultaker schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:40:
KDM is echt supereenvoudig. Eerst "DISPLAYMANAGER=kdm" instellen in /etc/rc.conf (waar anders) en dan met "rc-update add xdm default" instellen dat de display manager geladen wordt (de xdm is een beetje verwarrend in die context, maar toch).

Staat ook gewoon zo in de handleiding.
Neem anders ff de moeite en lees de draad door, *voordat* je reageert: a) dat had ik allang gedaan (was juist mijn punt dat dat niet werkt) b) het is al ruim een maand niet meer van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door sebas op 26-01-2005 18:05 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik ben nu ruim 2 weken bezig met klote met Gentoo, en had wat vage problemen ermee. Uiteindelijk bleek dat deze veroorzaakt werden door 2 dimm's die niet lekker bleken te werken in mijn pc (heb daarmee ook gelijk een lijst van vage Win2k problemen opgelost).
Nu draait Gentoo inmiddels een halve week en ik ben nog druk met inrichten van het systeem. Vooral het compileren van X en KDE kostte meer tijd dan ik verwacht had, maar gelukkig kan je het afbreken, en gaat emerge bij het opnieuw starten netjes verder waar hij gebleven was.

Ik heb ook al wat eigen kernels gebouwt, met wisselend succes dat wel, maar dat heeft meer met mijn nog gebrekkig linux kennis te maken, dan met Gentoo (modules laten laden enzo).
Ik heb nu een mega kernel gemaakt, waarin alles wat ik nodig heb is meegecompileerd (ik wou namelijk toch wel weer eens mp3's kunnen afspelen op mijn live), en het loopt zeker weten sneller dan windows ooit heeft gedaan op mijn systeem.

Terwijl ik dit aan het schrijven ben, ben ik ook een Debian image aan het downloaden voor een andere, veel lichtere pc, waarbij compileren waarschijnlijk toch iets te veel tijd gaat kosten.

Mijn doel is uiteindelijk ervaring op te doen om mijn server (een Dual PPro 200) iets anders te zetten dan RedHat 9, welke toch wat zwaar is naar mijn idee voor deze machine.

Wat dat betreft maakt Gentoo nog wel een goede kans, als ik het voor elkaar krijg om mijn eigen pc de software en basis install te laten compileren die nodig is voor de server.

Wat de problemen betreft die de TS heeft gehad, ik vrees dat hij toch iets te extreem was in zijn instellingen... Met mijn gebrekkige linux kennis en de manual's van gentoo heb ik namelijk een strak systeem draaien inmiddels...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Mijn ervaring met Gentoo is dat het voor mij een uitstekende leer-distributie is. Ik ben sinds anderhalf jaar over naar linux en het bevalt me uitstekend. Het kost wat tijd om alles door te hebben, maar met de hulp van de uitstekende documentatie en het altijd vriendelijke forum kom ik er altijd uit.

Het gekste wat ik ooit met een gentoo installatie gedaan heb was
code:
1
emerge -C python

Nou dan kun je je lol wel even op om het weer allemaal werkend te krijgen. Maar het was me gelukt. :7

• lordgandalf
  • Laatst online: 13-02 15:00
bij mij draait nu alles redelijk jammer dat ik alleen altijd zit te klote met hard-masked packages
aangezien ik op een AMD64 draai.
Verder krijg ik mun X.org maar niet zover dat ie mun 17 en 15 inch scherm juist aanspreekt.
zit nu als ik dual screen wil in 600x800 te werken.
maar ja daar vindt ik ooit nog wel iets op

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Zo, hier mijn eerste reply vanuit firefox in gentoo....

Compileren van gnome duurde behoorlijk lang, ik dacht eerst: Ach, ik installeer gdm, het panel en firefox (werkt prima in debian) en dan heb ik een basis gnome desktopje dat ik rustig uit kan breiden. Niet dus. Dan maar heel gnome emergen, dat duurde een paar uur, maar het draait nu.

Aan de andere replies hier te zien is het idd normaal dat gentoo niet zonder problemen loopt, ik ga het even aan kijken en zien hoe het met de upgrades verloopt in de komende weken en dan wordt het kiezen tussen debian sid en gentoo. Ik ga ook maar eens kijken hoeveel ik debian kan strippen/aanpassen om het sneller te krijgen zonder functionaliteit te verliezen.

Eerst maar even maffen, vandaag is het weer genoeg geweest :Z

• Benotti
Normaal dat gentoo niet zonder problemen is? Lijkt me toch niet :) Een probleempje hier en daar kan altijd gebeuren (en niet alleen bij gentoo), maar vaak zal het aan de user zelf leggen.

Daarentegen is het denk ik wel makkelijker om vast te lopen bij gentoo omdat je alles zelf compileert etc waarbij je wel eens problemen kunt hebben met verkeerde USE flasgs ed.
Pagina: 1