Toon posts:

Maximum overclock or PSU maxed out?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit met een dubieus probleempje en weet niet goed wat ik nu moet doen.

Alleerst even specs, dan weten waar we over praten..

CPU: AMD Mobile Athlon XP 2400+ 35W running at 12.5x200 @ 1.85v
Mobo: DFI Lanparty NFII Ultra B
VID: Aopen 6800LE 128MB @ 16x1.5, 345/900MHz
HDD: 2x WD Raptor 36GB 10.000 rpm 8MB Cache in RAID 0
CDRW: Aopen 52x32x52
Floppy: 3.5" 1.44MB
PSU: Enermax EG365P-VE(FC) 350W
USB: Smartphone, Camera en USB Stick

Watercooling System:
CPU: weet het merk niet meer, wel behoorlijk groot ding
Nothbridge: Innovatek Standard ding
GPU: Innovatek NV40/LT, geheugen word ook watergekoeld.
Radiator: Merk weet ik ook niet meer maar met een Enermax 120mm fan erop
Mofsets, southbridge en raid controller zijn passief gekoeld.
Verder nog twee case fans erin voor wat airflow.

Nu heb ik ernstige overklok problemen en nu denk ik dat mijn 6800LE teveel stroom opzuigt.
Bios mod gedaan, hij draait nu op 1.5v en doet precies 2MHz meer als op 1.4v, 345MHz is nu ook niet echt hoog te noemen. Verder heb ik het idee dat mijn CPU nog best wel wat vooruit wil met een veel hogere FSB. Ook dat lukt dus niet stabiel, geheugen heeft wel eens 245MHz gehaald @ 2.5-3-3-7, 3.3v. No way dat ik dat nu nog haal, 12.5x200 is de maximum overklok momenteel om het geheel stabiel te krijgen. Nu wil ik GSkill geheugen gaan kopen om die FSB weer eens flink omhoog te knallen. Klote is dat ik ernstige twijfels heb bij mij voeding, trekt dat ding het nog wel? Is dat niet het probleem dat het systeem gewoon niet hoger wil meer. Volgens SiSoft Sandra verbruikt mijn CPU 153W, wat natuurlijk grote onzin is, maar hoeveel verstookt dat ding nu werkelijk? Mijn vid verbruikt ongeveer een 100W naar schatting.

Iemand die mij een stapje vooruit kan helpen voordat ik de verkeerde aanschaf ga doen?

Alvast bedankt ;)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
meet je voltlijnen eens met een voltmeter en gooi de output hier eens neer. Overigens schat ik dat de cpu max 100 watt verbruikt met 1,85 V (waarschijlijk zeer ruim genomen).

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dat ik geen volt meter heb en eerlijk gezegd ook niet zou weten hoe ik het zou moeten doen. Maat van heeft overigens wel zo'n ding en met een schema zou hij het wel kunnen.... Jij heb zo'n schema? ;)

thx!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
in je bios kan je je voltage checken, met speedfan of mbm ook wel (de laatste wordt niet meer geupdate, weet niet of die je mobo pakt)

maar mag ik vragen waarom je fsb niet hoger is?

Verwijderd

Een multimeter kun je voor 3 euro bij de Aldi en lokale bouwmarkt wel kopen ;)
Kwestie van 1 pin aan de ground en de andere meetpin op de te meten spanningspin. Pinout van diverse voedingsstekkers kun je hier vinden: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 04:14:
in je bios kan je je voltage checken, met speedfan of mbm ook wel (de laatste wordt niet meer geupdate, weet niet of die je mobo pakt)

maar mag ik vragen waarom je fsb niet hoger is?
Volgens mij begrijp je me probleem niet helemaal.
Wat de voltages zijn is het probleem niet, of mijn voeding het niet meer trekt wel.
Dat kan ik niet in de bios of mbm uitlezen helaas, zou mooi zijn overigens! ;)

En de rede waarom mijn FSB niet hoger is staat volgens mij ook uitgelegd.
Het systeem wil gewoon niet meer hoger sinds mijn 6800LE erin zit en overgeklokt is.
Waarschijnlijk dus omdat mijn voeding het niet meer trekt, daar wil ik dus achterkomen.

Toch bedankt voor je interesse in mijn probleem!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 05:12:
Een multimeter kun je voor 3 euro bij de Aldi en lokale bouwmarkt wel kopen ;)
Kwestie van 1 pin aan de ground en de andere meetpin op de te meten spanningspin. Pinout van diverse voedingsstekkers kun je hier vinden: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
Hartelijk dank!
Ik zal eens zo'n ding aanschaffen en die maat van me het eens na laten meten.

Zal binnenkort mijn bevindingen hier posten, komen we weer een stapje verder..

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:06:
meet je voltlijnen eens met een voltmeter en gooi de output hier eens neer. Overigens schat ik dat de cpu max 100 watt verbruikt met 1,85 V (waarschijlijk zeer ruim genomen).
Valt wel mee met dat ruime.
Je CPU zal zo'n 92-93 Watt verbruiken :)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
SH4D3H schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 23:15:
[...]

Valt wel mee met dat ruime.
Je CPU zal zo'n 92-93 Watt verbruiken :)
tja als je t terug rekent dan kom je op :
35/1,35=25,9A
25,9*1,85=48,0W Het is natuurlijk wel zo dat het niet zo verloopt, er ontstaat met meer volt ook een hogere lekstroom en dergelijke, maar dan zit je nog neit direct bij de 100W

LinkedIn
BlackIntel

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
als je alleen aansluit wat je nodig hebt zoals :

MOBO + CPU + mem
Graka GPU
1 HD

en dan eens proberen. Dan heb je wat meer power over van je voeding en kun je zo zien waar het aan lag

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 23:34:
[...]

tja als je t terug rekent dan kom je op :
35/1,35=25,9A
25,9*1,85=48,0W Het is natuurlijk wel zo dat het niet zo verloopt, er ontstaat met meer volt ook een hogere lekstroom en dergelijke, maar dan zit je nog neit direct bij de 100W
Van XS:
(OC MegaHertz / Normal MegaHertz) * (OC Volt / Normal Volt)^2 * Normal Watt = OC Watt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog een oude 300W voeding hier gevonden, die zou ik voor m'n videokaart kunnen gebruiken. Alleen, hoe krijg ik dat ding aan? Ik weet dat er van die plugjes zijn om het door te lussen. Maar kan het ook gemakkelijker, zodat ik eerder al kan testen. Zaterdag komt trouwens ook die maat van me, dan kan hij in ieder geval m'n voeding nog doormeten. Die bevindingen zal ik hoe dan ook hier ff posten.

we komen er wel ;)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 21:50:
ik heb nog een oude 300W voeding hier gevonden, die zou ik voor m'n videokaart kunnen gebruiken. Alleen, hoe krijg ik dat ding aan? Ik weet dat er van die plugjes zijn om het door te lussen. Maar kan het ook gemakkelijker, zodat ik eerder al kan testen. Zaterdag komt trouwens ook die maat van me, dan kan hij in ieder geval m'n voeding nog doormeten. Die bevindingen zal ik hoe dan ook hier ff posten.

we komen er wel ;)
Het is niet slim om voor je videokaart 2 verschillende voedingsbronnen te hebben!!!
Het is bij andere mensen ook al fout gegaan.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:23
Jij maakt mij niet wijs dat je met zo'n recent moederbord (DFI Lanparty NFII Ultra B) niet kunt uitlezen wat je PSU voltages zijn...

Verwijderd

Er hoeft niet zoveel gemeten te worden. De voeding zit aan z'n grens. Had hier hetzelfde probleem met dezelfde voeding. Heb er nu een 460W Enermax in zitten en het probleem was opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 22:09:
[...]

Het is niet slim om voor je videokaart 2 verschillende voedingsbronnen te hebben!!!
Het is bij andere mensen ook al fout gegaan.
hmmm...

Bedankt voor de tip!
Nu je het zo zegt, begint er bij mij ook een lampje te branden, ik heb dat ook ergens gelezen.

Ik zal toch een nieuwe voeding dan maar moeten aanschaffen ben ik bang...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 11:39:
Er hoeft niet zoveel gemeten te worden. De voeding zit aan z'n grens. Had hier hetzelfde probleem met dezelfde voeding. Heb er nu een 460W Enermax in zitten en het probleem was opgelost.
Ik was er al bang voor, bij deze heb ik dan ook besloten dan ik er genoeg van heb en gewoon een nieuwe voeding ga halen bij micromotive ofzo! :p

allen bedankt!

Ik zal in ieder geval nog ff laten weten of 't met de nieuwe voeding allemaal netjes werkt!

Verwijderd

Je kan altijd nog een deal maken met de winkel, dat je de voeding probeert en binnen 24 uur terugbrengt als het probleem niet opgelost is.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
sorry voor de bump maar aan de hand van die code van XS kom ik op hetvolgende
:
115 Watt voor een:
AMD 2500+@ 2300MHZ op 1.85VOLT

kan dit kloppen? omdat ik heb geen idee hoeveel wat men CPU normaal verbruikt dus heb ik maar 70W genomen als zekerheid

en ten 2de, in welke maten kan een PSU een CPU achterhouden?

kan het zijn dat je PC gewoon spontaan uitvalt, reboot....

zo?
want ik denk dat men CPU ondertussen ver maxed out is omdat als ik die op 2400MHZ probeer te krijgen dan is die helemaal niet stabiel

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Pagina: 1