waar zwart wit fotos laten afdrukken?

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65601

Topicstarter
Hallo! heeft er iemand een tip waar ik het beste mijn digitale zwart wit fotos kan laten afdrukken? Ik doe het liever niet zelf, omdat fotos die je laat afdrukken veel langer houdbaar zijn. Ik laat mijn fotos meestal afdrukken bij de AH, HEMA of kruidvat. Maar het valt me op dat zwart-wit fotos niet mooi afgedrukt worden, er lijkt nog een kleurzweem overheen te liggen. Mijn analoge zwart wit fotos laat ik altijd met de hand afdrukken in een doka voor het beste resultaat. Daar heb ik dan ook best wat geld voor over (5 euro voor foto van 15x21) Het kwaliteitsverschil tussen een afdruk van een digitale foto en een afdruk van een analoge foto is echt schrikbarend. Maar ja, voor een analoge zwart wit foto wordt natuurlijk ook echt zwart/wit fotopapier gebruikt. Zou zoiets ook kunnen met digitaal? Enig idee waar kwaliteits afdrukken van digitale zwart wit fotos worden gemaakt?
Alvast bedankt voor de reactie, groet van Esther

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
Die kleurzeem heb je dan denk ik toch zelf gedaan (kan het zijn dat je monitor niet helemaal juist ingesteld staat?) Of het is een gevalletje pech.
Ik heb een paar zwartwit scans laten printen bij de Hema en die zijn 'echt' zwartwit geworden. Het resultaat haalt het niet bij originele afdrukken, maar dat zit meer in de scherpte en het contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Charly schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:31:
Die kleurzeem heb je dan denk ik toch zelf gedaan (kan het zijn dat je monitor niet helemaal juist ingesteld staat?) Of het is een gevalletje pech.
Ik heb een paar zwartwit scans laten printen bij de Hema en die zijn 'echt' zwartwit geworden. Het resultaat haalt het niet bij originele afdrukken, maar dat zit meer in de scherpte en het contrast.
Dat is natuurlijk onzin. Wanneer je je foto's omzet in grijswaarden, komt er niet opeens een kleurzweem in bij de afdrukcentrale.

Helaas heb jij hiermee de beperkingen van digitale afdruk services ondervonden. Het is heel moeilijk om zwart-wit foto's echt zwart-wit afgedrukt te krijgen bij deze consumenten centrales. Zeker als de je het diepzwart van de doka kent is dat behoorlijk schrikken.

Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar een goede centrale die dit kan. Agfanet en s-color (prof. lab) staan wat dat betreft op mijn probeerlijstje. Beide centrales bieden ook een kleurprofiel. Misschien kun je het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-06 07:25

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik heb mijn digitale foto's ooit een keer zw/w aflaten drukken bij de Hema, en dat ging prima, daadwerkelijk geen kleurzweem te zien.

Verder levert de NEBO ook altijd mooie afdrukken van digitaal, (met analoog willen ze nog wel eens grof met de negatieven om gaan, maar dat is hier niet aan de orde).

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 14:57

Booster

Superuser

-RenE- schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:57:
Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar een goede centrale die dit kan. Agfanet en s-color (prof. lab) staan wat dat betreft op mijn probeerlijstje. Beide centrales bieden ook een kleurprofiel. Misschien kun je het eens proberen.
Kort geleden heb ik op DPZ een vergelijking gepost tussen Agfanet en een professioneel vaklab. Alhoewel er nog wat dingen te verbeteren zijn aan de vergelijking, denk ik dat het een aardig beeld geeft van het verschil in kwaliteit. Voor het topic, zie hier

Als je zelf een bedrijf hebt (of een kennis bv) dan kun je misschien PLM proberen. Bij meerdere afdrukken tegelijk is het al gauw goedkoper dan bv. Agfanet. PLM werkt gewoon met het Adobe RGB '98 profiel.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35

Rudedadude

Maybe we were born to run

Booster schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:52:
[...]

Kort geleden heb ik op DPZ een vergelijking gepost tussen Agfanet en een professioneel vaklab. Alhoewel er nog wat dingen te verbeteren zijn aan de vergelijking, denk ik dat het een aardig beeld geeft van het verschil in kwaliteit. Voor het topic, zie hier

Als je zelf een bedrijf hebt (of een kennis bv) dan kun je misschien PLM proberen. Bij meerdere afdrukken tegelijk is het al gauw goedkoper dan bv. Agfanet. PLM werkt gewoon met het Adobe RGB '98 profiel.
Volgens mij gebruik je telkens de woorden agfanet en picoprint door elkaar, terwijl het toch echt twee verschillende afdrukkers zijn, gevestigd op twee verschillende lokaties. Het enige is dat ze beide van een agfa ontwikkelaar gebruik maken. Jij hebt blijkbaar (?) de test uitgevoerd bij Picoprint (volgens mij de mindere van de twee), maar uit je verhaal op DPZ kan ik daar niet helemaal wijs uit worden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het verschil wat jij ziet erg moeilijk te voorkomen is, want je vergelijkt echte zwart wit afdrukken op z/w papier met z/w afdrukken op kleur papier welke altijd iets minder scoort in het contrast waardoor je voor een kleurzweem krijgt. Met echt puur z/w werken blijf je mooiere contrasten houden. Het kan echter wel een vriend van mij werkt in een drukkerij en maakte dan een print op film waarvan hij vervolgens een contact afdruk op z/w fotopapier maakte. Echt heel mooi maar vraag niet wat zoiets commercieel zou moeten kosten. Je kan het natuurlijk vragen bij een drukkerij. Echter veel drukkerijen zullen het niet meer kunnen want tegenwoordig is het allemaal direct to plate. Je zou trouwens het misschien ook wel zelf kunnen, heb je het al geprobeerd het is vooral zoeken naar het mooiste raster in combinatie met je printer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66714

ik vind met name de zwartwit afdrukken van pixum erg goed. aan kleurenfoto's kan je enigzins zien dat het om digitaal gaat, maar zwartwit of zw/w met n lichte toning is echt goed. t/m A4 formaat helemaal perfect (3megapixel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65601

Topicstarter
bedankt mensen! ik zal eens op onderzoek uit gaan .Een kleurzweem is misschien verkeerde woordkeuze, een grijszweem dan..... Ik mis inderdaad het diepe doka zwart en het heldere doka wit. Alles is in grijstinten. Op het eerste gezicht lijkt het wel okee, maar mist er iets... Als je ze naast een analoog geschoten en afgedrukte zwart-wit foto legt zie je wat er mist: het contrast. Frogmen: Het printen op film en dan af laten drukken op zwart wit papier is een geweldig idee, wil je eens aan die vriend vragen hoeveel hij er voor zou vragen per foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Lever je je foto's dan in als een échte zwartwit foto, of lever je een slechts gedesatureerd bestand aan? (De-saturate in Photoshop: kleur verwijderen).Probeer anders eens na de desaturation het contrast te verhogen, of een onderwerp dat echt zwart moet zijn zwart te maken door in het Levels... dialoogvenster het blackpoint in te stellen met het zwartpipet. (Dan moet je wel een object/onderdeel in je foto hebben waarvan je weet dat het zwart moet zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 22:11
Katsunami schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:24:
Lever je je foto's dan in als een échte zwartwit foto, of lever je een slechts gedesatureerd bestand aan? (De-saturate in Photoshop: kleur verwijderen).
Wat is het verschil?

Ik heb trouwens bij de mediamarkt een foto laten afdrukken die bijna helemaal zwart was. Pikzwart hoor... niets aan te maken op de 'diepte' van het absolute zwart.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 14:57

Booster

Superuser

Rudedadude schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 08:54:
Volgens mij gebruik je telkens de woorden agfanet en picoprint door elkaar, terwijl het toch echt twee verschillende afdrukkers zijn, gevestigd op twee verschillende lokaties.
Het zijn 2 verschillende bedrijven, maar de digitale printservice van Picoprint is van Agfanet. Wat ik altijd begrepen heb is dat Picoprint de foto's gewoon bij Agfanet neergooit.
Het enige is dat ze beide van een agfa ontwikkelaar gebruik maken. Jij hebt blijkbaar (?) de test uitgevoerd bij Picoprint (volgens mij de mindere van de twee), maar uit je verhaal op DPZ kan ik daar niet helemaal wijs uit worden.
Ik heb inderdaad bij Picoprint laten afdrukken. Met Agfa onwikkelaar bedoel je een Agfa printer? Want ontwikkelaar is natuurlijk alleen voor filmafdrukken, niet digitaal ;)

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik laat mijn foto's altijd ontwikkelen bij de fotograaf. Deze fotograaf doet z'n foto's ook echt afdrukken en doet dit op een bepaalde manier (ik snap niet precies hoe) gewoon door fotopapier te belichten (alleen doet hij dat belichten bij een digitale foto dus digitaal) en dit ziet er perfect uit. Als je hier aangeeft dat het zwart/wit moet worden dan gebruiken ze daar dus ook zwart/wit papier voor. Misschien dat er bij jou in de buurt ook een fotograaf zit die dit kan ?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1