[java] client/server communicatie vanuit swing

Pagina: 1
Acties:

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 17:32
Momenteel testen we alleen de client server communicatie via unittests. Nu was het best wel gemakkelijk om deze informatie over te zetten in de swing client, maar trage respons tijden maken het programma niet erg aantrekkelijk.

Onze client communicatie bestaat uit 2 delen
een XManagementDelegate en een XProxy waar X voor het type component geldt.

de managementdelegate communiceert met de session beans op de server, en de proxy op zijn beurt weer met de management delegate. Op die manier is het mogelijk om niet het gehele object op te halen maar in stukken wanneer het ook daadwerkelijk nodig is.

Volledig transparant voor de gebruiker natuurlijk.

Nu wil ik de client / server communicatie zo efficient en netjes mogelijk opzetten. Met het starten van het programma moeten een of meerdere lijsten opgehaald worden van de server en in een JList geladen worden.

Het idee is dus om een dialog te maken met een goede progress meter zodat de gebruiker ook aktief ziet dat het programma bezig is met data op te halen. Het woordje thread komt al snel bij me op, en toen ik er aan begon, had ik al iets werkend, maar wat volledige de plank mis slaat. null pointer exceptions en al dat soort gezeik.

Kunnen jullie goede tips/opzetten geven hoe de communicatie tussen een client/server het beste opgezet kan worden?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

In principe hoeft het niet zo anders te zijn. Zorg dat je je server geklets in een job kunt drukken.. en deze job kun je dan via een thread laten executen. Als je ervoor zorgt dat jij bij het opstarten van die thread meteen een modal dialog op het scherm zet (met die progres meter) hoef je ook niet bang te zijn voor concurrency problemen omdat er dus nog maar een thread actief is..namelijk jouw job thread.

Uiteraard is de event dispatchting thread ook nog wel aanwezig.. maar die zal eigelijk niet veel uitvoeren.. afgezien van de progressmeter de repainten.

[ Voor 17% gewijzigd door Alarmnummer op 25-01-2005 21:44 ]