Welk simpel forum/gastenboek voor leken? *

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-08 13:30
Hey,

Aangezien dit topic niet thuishoort in P&W, post ik mijn bericht op aanraden van de moderator hier.

Ik wil op een bepaalde website een eenvoudig PHP-forum plaatsen. Ik zoek zeker geen uitgebreide 'kolos' als PHPBB aangezien het doelpubliek echte leken zijn die niet met zo'n forum om kunnen.

Features
* Geen registratie nodig/mogelijk
* Geen speciale codes zoals [b], [url],... Die zullen toch zelden/nooit gebruikt worden.
* De administrator moet de mogelijkheid hebben om berichten te verwijderen/aan te passen. Dit mag zelfs via een tool als PHPmyAdmin (geen apart controlepaneel nodig).
* Geen speciale onderverdelingen zoals op GoT (harde waren, devschuur). De forumpagina moet gewoon een lijst van topics in een boomstructuur bevatten:
code:
1
2
3
4
5
6
   - Dit is een test
     - Re: Dit is een test
        -  re: Re: Dit is een test
     - Re: Dit is een test
  - Dit is een ander bericht.
     - Re: Dit is een ander bericht
Zie het zo'n beetje als een kruising tussen een gastenboek en forum.

Wie duwt me in de juiste richting?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

'kolos' als PHPBB aangezien het doelpubliek echte leken zijn die niet met zo'n forum om kunnen.
Dan maak je zelf een lichte skin met weinig functionaliteit? Als dat al te lastig is zul je toch in PW terecht komen omdat je het dan zelf mag programmeren. Deze functionaliteit is door iemand met PHP kennis is een half uurtje in elkaar te draaien :)

Oh; en ik corrigeer je uitermate duidelijke topictitel maar weer eens een keer; let hier zelf even op in het vervolg

phpforum > Welk simpel forum/gastenboek voor leken? *

[ Voor 22% gewijzigd door Spider.007 op 25-01-2005 20:12 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-08 21:49
Ik zou zelf, gezien de kwesties van veiligheid, ontwikkeling, gemak e.d. toch gaan voor een bestaand forum, zoals phpbb2 (omdat ik toch denk dat het kolos zijn best meevalt).
Deze kan je eenvoudig en overal draaien en eenvoudig configureren. Veel opties kan je gewoon uitzetten en het machtigingen beleid kan je zo instellen dat niemand hoeft te registreren. Layout ook eenvoudig te houden. En in 2e instantie kan je het toch aankleden met een CMS / portal, taalmodules, nou ja, noem maar op. kijk eens op php.pagina.nl
overigens voldoen de meeste van de fora aan wat jij wilt; er zijn ook volledig opgetuigde fora te krijgen, zoals phpbbfm (fully modded).
Simpel starten:
wamp via http://www.wampserver.com
phpbb via http://www.phpbb.com

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Smit op 25-01-2005 20:17 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

• DriesA
Ik heb eerlijk gezegd nog geen echte eenvoudige variant van PHPBB gezien. :-/

• leonardus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 12:29
Ik gebruik op mijn site www.famike.nl het gastenboek van www.tboek.nl erg makkelijk aan te maken en eenvoudig te configureren. Voldoet voor een leek als mij ben prima.

Leonardus

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zou dit kunnen evalueren: http://phorum.org/. Als dit dezelfde is als die hier dan is-ie behoorlijk simpel. Let wel, dat operationele forum is aangepast. En ik zie nu dat het een heel oude versie is; misschien dat de nieuwere versie zwaarder zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sendy op 26-01-2005 22:30 ]

• Jan Smit
Dries_Aendekerk schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:16:
Ik heb eerlijk gezegd nog geen echte eenvoudige variant van PHPBB gezien. :-/
ehh ja, deels klopt dat wel. Maar je kunt na een installatie een aantal opties van het forum gewoon uitschakelen, zoals het registratie deel.

Misschien toch eens proberen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien dat JAG (crisp) wat aangepast kan worden?

http://www.xs4all.nl/~crisp/jag/index.html voor het programma en http://www.dierencentrale.nl (mijn site) voor een prima werkende versie.

offtopic:
Wéér die Jan Smit? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 26-01-2005 23:13 ]

ARME AOW’er

• DriesA
Hey,
Ik heb jullie suggesties eens bekeken.

Bij Tboek kan je niet echt (in een boomstructuur) reageren op berichten. Ik heb de mogelijkheid althans niet teruggevonden. Zelfde opmerking over JAG.

Phorum ziet er tot nu toe het beste uit. En dan bedoel ik versie 3 die jij gebruikt en niet de laatste versie (5) die alweer te uitgebreid is. Gelukkig kan je versie 3 nog downloaden. Ik ga het eens proberen.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 12:45
Zoek anders een naar 'message board' in plaats van forum. Volgens mij ga je dan veel meer resultaten vinden die aan je eisen voldoen.

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025

AtlonXP1800

Ondertitel?

phpbb is juist een forum voor leken bij uitstek. elke boer kan het installeren, configureren en gebruiken.
daarom gebruik ik het zelf ook ;) volgens mij is het ook mogelijk mensen daarop te laten posten zonder dat ze moeten registreren.

• Jan Smit
AtlonXP1800 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:17:
phpbb is juist een forum voor leken bij uitstek. elke boer kan het installeren, configureren en gebruiken..
zie je wel! daarom vond ik het ook zo goed. Eureka! ik ben een boer!
:Y)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In JAG kun je wel degelijk reageren als webmaster zijnde, niet al 'gewoon' bezoeker. Met wat programmeerwerk (als dit kan en mag) kun je het gastenboek zelf uitbreiden/aanpassen lijkt me.

ARME AOW’er

• DriesA
Ik vrees dat mijn programmeerkennis te beperkt is om JAG aan te passen. :'(

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 12:45
Maar heb je nu ook al gezocht op message board? Daar vind ik resultaten zoals

• DriesA