Maxtor DM10 SATA schijf wordt niet gedetecteerd op A7V880

Pagina: 1
Acties:
  • 816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:39
Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een PC gebouwd voor mn vader, specs
- Antec Sonata
- A7V880
- Sempron 2200+
- 2*256MB Corsair ValueSelect
- Maxtor 160GB SATA
- Radeon 9000
- Soundblaster Live
- Pioneer 16xDVD
- Lite-On 40X CDRW

Gebouwd, geinstalleerd, geen enkel problem tegengekomen. Ik ga naar huis, pa belt, hij geeft een error.. iets met reboot. ik denk t zal toch niet.

Enfin hij kloot wat en werkt weer, ik ben weer bij mn pa, zet 's ochtends PC aan.. doet wat wanhopige floppy seeks en meld me dat er geen systeemschijf is. En idd, de VIA SATA controller vind de maxtor niet :o. Ook niet na steeds rebooten. Hij probeert ook 3x te lezen van PATA opticals, floppy en van de Maxtor bij het aanzetten emteen.. toch vind hij de opticals wel maar de SATA schijf niet.. (buiten dat doen de opticals dus ook niet normaal bij het booten))

Als ik de PC helemaal uitzet en 5 seconden later weer aan werkt alles weer normaal.. Later verwissel ik de SATA power voor een gewone molex, dit lost niks op.. Sterker nog vanaf dat moment boot hij helemaal niet meer.. wanhopig reset ik de BIOS.. en jawel, het helpt, hij vind hem weer.. In windows tjek ik bios versie.. 1007, ik ganaar de asus site.. 1008.. Dus ik denk: ff updaten, gek genoeg hebben mijn 1007 en de 1008 van de site dezelfde timestamp. Ik kan me ook herinneren dat ik 1008 er op heb gezet de eerste keer.. Hoe kan dit denk ik? Toch maar updaten, en vanaf dat moment heb ik officieel 1008.. zonder 1007 als naam! Maar het probleem blijft helaas als hij uit is geweest.. Bios reset krijg ik hem wederom weer mee aan.. Daar ben ik blijven hangen, ik weet het niet meer.. heeft iemand een idee? anders neem ik van de zaak een nieuwe A7V880 en een PATA schijf mee.. maar het zou gewoon moeten werken, er klopt iets niet dat hij meteen op de boot 3x van alles probeert te lezen.. incl floppy..

Mn pa kan zn PC nu niet uitzetten want zonder bios reset gaat hij niet meer aan..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 08:25
die maxtor, is dat een plus 9 of diamondmax 10?

Verwijderd

Kabels gecheckt?.. Misschien defecte sata schijf...

Verwijderd

Douwe! :)

SATA en warm boot schijnt nogal eens niet lekker te gaan. Maxtor heeft geloof ik een firmware hiervoor.
Hier nieuwe firmware voor de Maxtor DiamondMax 10 300GB

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 19:44 ]

Verwijderd

Er zijn wat instellingen in de BIOS die ervoor zorgen dat hij naar je VIA-SATA controller toespringt. Volgensmij moet je in je boot sequence selecteren dat hij moet opstarten van een SCSI-device en ergens zit er nog zooiets wat ingesteld moet worden maar ben het effe kwijt. Dit had ik bij mijn pc ook.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03
Ik meld me hier ook:

Ik heb een Asus P4C800-E Deluxe met Maxtor DiamondMax Plus 9 (6Y120M0) 120 GB Hard Drive (SATA) en die wordt ook heel vaak niet herkend bij booten. Zowel cold als warm boot, probleem is niet altijd op hetzelfde moment....

Verwijderd

Even om uit te vinden waar het probleem zit: zijn er ook mensen met een ANDER merk dan Maxtor die dit probleem hebben? Ik heb er tot nu toe alleen over gehoord bij maxtors :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:52:
Even om uit te vinden waar het probleem zit: zijn er ook mensen met een ANDER merk dan Maxtor die dit probleem hebben? Ik heb er tot nu toe alleen over gehoord bij maxtors :/
I heb heir 2x Seagate aan mijn VIA-SATA-controller hangen en de oplossing was, zoals ik net poste, om in de BIOS ervoor te zorgen dat hij naar deze controller ging om te booten. Ik kreeg ook eerst meldingen dat er geen boot-schijf was gevonden als ik mijn PATA eruit trok (ondanks dat er wel degelijk een boot-array was aangemaakt). Enfin, het werkt nu dus gewoon zoals het hoort zonder problemen na die instellingen in de BIOS.

Verwijderd

denk dat ik het weet bij de moederborden kan het zijn dat deze de hdd groter dan 120gb niet kunnen zien mischien is dit jou probleem

• Makkelijk
  • Laatst online: 09:39
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 21:41:
denk dat ik het weet bij de moederborden kan het zijn dat deze de hdd groter dan 120gb niet kunnen zien mischien is dit jou probleem
yeah right, maar bedankt voor het mee proberen te denken ;)
ik ga volgende keer proberen met de boot sequence te kloten, SCSI device is niet logisch maar goed het zou kunnen, als hij hem niet detecteerd staat de SATA ook niet in het bootsequence lijstje, als hij hem wel detecteerd wel (duh).. ook tnx voor de firmware tip floppus, misschien helpt dat.. ik neem volgende keer sowieso een PATA schijf mee, als het nog niet gaat lukken kan ik altijd nog ff ghosten naar de PATA schijf en de SATA terug brengen naar winkel...

[ Voor 44% gewijzigd door Makkelijk op 25-01-2005 23:21 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Ik heb hier ook een A7V880 en een Maxtor Diamondmax 10 SATA schijf.

In het begin had ik hier helemaal geen problemen mee, werd altijd herkend.

Na een tijdje kwam het wel is voor dat hij No devices vond in de SATA boot rom schermpje als je de pc aanzet. Ctrl + alt + del en de volgende keer werkte het wel.

Daarna had dit ook geen nut meer en moest ik dus netzoals de TS elke keer m'n bios resetten voor m'n harde schijf weer in het rijtje stond.

Nu is het zelfs zo erg dat hij blijft hangen in het SATA boot rom schermpje en ik de pc moet uitschakelen (helemaal uit ook switch op voeding), HD loshalen, pc weer aanzetten, bios resetten, pc weer uitzetten (voeding switch ook), HD weer aansluiten, pc weer aanzetten en vervolgs werkt hijs SOMS weer. Dit moet ik dan nog enige malen herhalen voor hij definitief werkt.
Bovendien maakt de HD af en toe erg vreemde geluiden als hij niet herkent wordt. Klonk bijna zoals m'n overleden maxtor... (zware "stampende" geluiden zegmaar), gelukkig verdwijnt dit weer als ik 'm heb uitgezet.

De HD zelf is verder prima in orde, haalt 50MB/s volgens Sandra en start in een andere PC zonder problemen op, moet dus haast wel de A7V880 zijn.

(stekkertjes veranderen heb ik ook gedaan).

Heeft iemand hier een oplossing voor? Het is namelijk ontzettend irritant om 's ochtends 2 uur bezig te zijn om je PC uberhaupt aan te krijgen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers + titelfix

Kijk eens in de FAQ alhier onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" en dan onder het sub-gedeelte "Compatibiliteit" :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 01-02-2005 11:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:43:

SATA en warm boot schijnt nogal eens niet lekker te gaan. Maxtor heeft geloof ik een firmware hiervoor.
dit al gebrobeerd? Zag ik niet in je lijst staan...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 12:02 ]

Verwijderd

Aangezien de HD eerst wel gewoon correct functioneerde snap ik niet dat er nu "ineens" een firmware update nodig is.

Plus dat ik het geen prettig gevoel vind geven als ik het niet direct van de maxtor site haal. 200GB aan data kwijtraken is niet m'n favoriete hobby.

Al lijkt het inderdaad wel alsof het vooral Maxtor schijven zijn die de problemen geven...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 12:12:
Plus dat ik het geen prettig gevoel vind geven als ik het niet direct van de maxtor site haal. 200GB aan data kwijtraken is niet m'n favoriete hobby.
:? Je stelt je vragen toch ook niet direct op de maxtor site? Zijn onze antwoorden dan ook niet betrouwbaar? Deze firmware staat ook gewoon in de FAQ van dit forum...

Verwijderd

True zal wel een tik van mij zijn.

Maar iig, de VIA Raid controler op m'n A7V600-X geeft geen problemen.

Zijn er mensen die de firmware al geprobeerd hebben en die dus weten dat het werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 13:17 ]

Verwijderd

Ik heb de "wake-on-keyboard" jumper voor de grap is omgezet.
Zodat er spanning over het hele systeem blijft staan als hij uit gaat.

De harde schijf werd zonder problemen herkend. Het lijkt haast wel alsof het een probleem met de voeding is.
Al lijkt me 360watt toch voldoende voor m'n systeem:
A7V880
Athlon XP 3200+
Kingston 512MB DDR400
SB Live Audigy 2 ZS Platinum
Club3D 9600 Pro
Pioneer DVD
Plextor CD-RW
en dus de Maxtor 200GB Sata

Loshalen van de DVD en CDRW had ook geen effect.

Voeding die er eerst in zat was de default 360Watt voeding van m'n chieftec. Daarvan begon een fan aan te lopen. De voeding is toen omgeruild voor een enhance 360Watt, volgens Informatique "dezelfde als chieftec gebruikt". Als je naar de fans en het uiterlijk van de voeding kijkt zou dat kunnen. Het enige verschil is dat er geen "sok" om de mobo connector zit en er maar 1 ipv 2 sata uitsluiting op zit.

Voeding in m'n A7V600-X is een default chieftec 360Watt.

Wat me verder opviel maar waar ik met m'n vorige voeding nooit naar gekeken heb is dat m'n 12V niet erg stabiel is. Wisselt bijna om de 3 seconde tussen 11,84 en 11,904 nou heb ik geleerd dat dat niet zoveel uitmaakt, maar zou dat een probleem kunnen zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 13:56 ]

Verwijderd

Mijn maxtor schijf wordt ook niet gedetecteerd.

Ik heb een 2e Maxtor DiamondMax 10 200GB gekocht. Als ik deze beide schijven aansluit op de eerste 2 SATA poorten, herkent ie de laatste (laatst gekochte) schijf niet goed.

Als ik alleen de eerste aansluit (de schijf die ik al had) start hij zonder problemen op. Daarna sluit ik alleen de 2e schijf aan op precies dezelfde manier, maar dan geeft hij aan dat er geen schijf gevonden is. Hoe zou dat kunnen?

Deze meldingen komen bij opstarten als ik alle 2 de schijven aangesloten heb:

IDE 0 Master: DVD Rom
IDE 0 Slave: NEC DVD_RW

IDE 1 Master: None
IDE 1 Slave: None

IDE 2 Master: Maxtor 6B200MO BANC1980 (de werkende)
IDE 3 Master: Maxtor SABRE BANC2B7Z (waarom SABRE en niet ook 6B200MO?)

---------------
specs.

Mobo: Epox EP-8KDA3+
Processor: AMD64 3400+
Geheugen: 1024Mb Kingston
Hardeschijf: 2x Maxtor DiamondMax 10 6B200MO
----------------

Iemand ideeen?

Verwijderd

"power-on-keyboard" jumper heeft toch niet geholpen.

Ik word er echt helemaal gek van, temeer omdat het hiervoor dus bijna niet voorkwam.

Vooral het feit dat het helpt als ik het bios reset snap ik niet, want zelfs als ik daarna niks verander heeft ie soms nog de neiging om de HD niet te herkennen.

Ik zou bijna toch die firmware erop zetten...

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 05:33
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met 2x DM10 200GB SATA op een Epox 8RDA6+ pro.
Geen van beide sata controllers (SiI3114 en nvraid) zag de schijven. De enige manier om de schijven gedetecteerd te krijgen was: sata loskoppelen, systeem starten en pauzeren, sata hotpluggen en dan een warme reset (windows restart of ctrl-alt-del van bios/dos).
Probleem heeft (bij mij) waarschijnlijk te maken met het niet (op tijd) geven van een spin-up en/of initialize commando door de controllers. De schijven werken zonder problemen op een i865 mobo (Dell GX270).

Ik heb na veel gezeik een firmware release van Maxtor gekregen (BANC1BM0), maar die loste het probleem nauwelijks op. 1 v/d (identieke!) schijven werd nu de helft v/d tijd herkent door de SiI3114.
Ik heb dit teruggekoppeld aan Maxtor support, maar kreeg helemaal geen antwoord meer :(

Tijdje terug vond ik dan de firmware release die door BalusC aan de FAQ is toegevoegd. ik heb deze op de schijven gezet en het probleem is helemaal opgelost!.

MAAR LET OP: deze firmware flop heeft een configuratie die ALLE gevonden Maxtor schijven zal flashen!!
Bij mij was dus nog een DM9 200GB SATA schijf gekoppeld (met een goede reden) en de firmware updater heeft daar dus DM10 firmware opgezet. Die schijf is nu dood!!
De BANC1B70 firmware is dus bij mij (en anderen) de oplossing voor het detectie probleem,
MAAR ZORG DAT JE FLASHED MET ALLEEN DE DM10 AANGESLOTEN.

@BalusC: De f/w release die ik heb gekregen van Maxtor bevat een nettere configuratie voor de flashtool die wel op schijftype checked ipv alle maxtor schijven te flashen. Hoe krijg ik die bij jou?

Verwijderd

nOLoGIc schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 10:04:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met 2x DM10 200GB SATA op een Epox 8RDA6+ pro.
Geen van beide sata controllers (SiI3114 en nvraid) zag de schijven. De enige manier om de schijven gedetecteerd te krijgen was: sata loskoppelen, systeem starten en pauzeren, sata hotpluggen en dan een warme reset (windows restart of ctrl-alt-del van bios/dos).
Probleem heeft (bij mij) waarschijnlijk te maken met het niet (op tijd) geven van een spin-up en/of initialize commando door de controllers. De schijven werken zonder problemen op een i865 mobo (Dell GX270).

Ik heb na veel gezeik een firmware release van Maxtor gekregen (BANC1BM0), maar die loste het probleem nauwelijks op. 1 v/d (identieke!) schijven werd nu de helft v/d tijd herkent door de SiI3114.
Ik heb dit teruggekoppeld aan Maxtor support, maar kreeg helemaal geen antwoord meer :(

Tijdje terug vond ik dan de firmware release die door BalusC aan de FAQ is toegevoegd. ik heb deze op de schijven gezet en het probleem is helemaal opgelost!.

MAAR LET OP: deze firmware flop heeft een configuratie die ALLE gevonden Maxtor schijven zal flashen!!
Bij mij was dus nog een DM9 200GB SATA schijf gekoppeld (met een goede reden) en de firmware updater heeft daar dus DM10 firmware opgezet. Die schijf is nu dood!!
De BANC1B70 firmware is dus bij mij (en anderen) de oplossing voor het detectie probleem,
MAAR ZORG DAT JE FLASHED MET ALLEEN DE DM10 AANGESLOTEN.

@BalusC: De f/w release die ik heb gekregen van Maxtor bevat een nettere configuratie voor de flashtool die wel op schijftype checked ipv alle maxtor schijven te flashen. Hoe krijg ik die bij jou?
EDIT

Precies dat adres, dus niet spam weghalen whatsoever.

Ik heb trouwens ontdekt dat het probleem volledig verdwijnt als ik de Vcore weer op default zet (vcore moet op 1.70V ipv 1.65V om het bord stabiel te krijgen).

Maar die firmware wil ik wel hebben als ie checkt op schijf type.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nOLoGIc schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 10:04:
Mail me :) Adres staat in MyReact.

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 12:31:
[...]

<mail adres>

Precies dat adres, dus niet spam weghalen whatsoever.

Ik heb trouwens ontdekt dat het probleem volledig verdwijnt als ik de Vcore weer op default zet (vcore moet op 1.70V ipv 1.65V om het bord stabiel te krijgen).

Maar die firmware wil ik wel hebben als ie checkt op schijf type.
Ik bedoelde meer hoe krijg ik die andere f/w bij BalusC zodat hij de parameters daarvan aan die 1B70 flasher in de FAQ kan toevoegen. Als ik vanavond tijd heb zal ik dat zelf alvast doen en naar je mailen (adres heb ik nu, edit maar uit je post).

Dat verhaal v/d Vcore klinkt trouwens een beetje verdacht.

Verwijderd

nOLoGIc schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 12:42:
[...]

Ik bedoelde meer hoe krijg ik die andere f/w bij BalusC zodat hij de parameters daarvan aan die 1B70 flasher in de FAQ kan toevoegen. Als ik vanavond tijd heb zal ik dat zelf alvast doen en naar je mailen (adres heb ik nu, edit maar uit je post).

Dat verhaal v/d Vcore klinkt trouwens een beetje verdacht.
Thnx!

verdacht?

• nOLoGIc
BalusC schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 12:32:
[...]

Mail me :) Adres staat in MyReact.
Duidelijk. MyReact vroeg om mijn user/pass niet de jouwe :o
Ik zet vanovond de 2 releases naast elkaar en maak een nieuwe 1B70 image met de BANC* diskcheck uit de (voor de rest nutteloze) 1BM0 release.

• nOLoGIc
Ik kon geen beter woord bedenken. Dat je Vcore hoger moet dan default (zonder overklokken) om stabiel te draaien is nog wel te verklaren. Mogelijk ondervolt je mobo een beetje en haalt je proc maar krap z'n rating.
Maar dat je Vcore invloed heeft op het wel of niet detecteren van je sata schijf daar kan ik geen goede reden voor bedenken. Dan zegt mijn gevoel dat je naar een hardwarefout op zoek moet, dus in dit geval mogelijk een dodgy moederbord of voeding.

Verwijderd

Ik was inderdaad gewoon koppig (denk ik).

Ik heb maar gewoon die nieuwe firmware erop gegooid (zweet staat nog in m'n oksels hehe).
Flashen ging perfect, HD werd gewoon herkend.

Dus ik VCore naar 1.70V gezet en... hij stond er gewoon bij!
Nog een keer aan/uit gezet en hij bleef m herkennen.

Het lijkt erop dat het probleem nu verdwenen is (afkloppen!!!).

Thnx for the help!

Jullie horen het wel als het toch niet zo blijkt te zijn, dan is het moederbord binnen 10sec uit m'n pc en terug naar de leverancier.

• DMDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-03 15:37

DMDude

Enjoy the silence....

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:43:
Douwe! :)

Thanks voor je reactie.
Ik ben (gelukkig) nog in de situatie dat ik mijn HDD moet gaan aanschaffen, het gaat waarschijnlijk geen Maxtor DM10 worden.
Een van mijn belangrijkste criteria is dat ie niet te veel lawaai mag maken.
Daarom zit ik aan een Samsung Spinpoint te denken. Of is een Western Digital beter ?

Gr,

Douwe

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

DMDude schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 14:22:
Ik ben (gelukkig) nog in de situatie dat ik mijn HDD moet gaan aanschaffen, het gaat waarschijnlijk geen Maxtor DM10 worden.
Een van mijn belangrijkste criteria is dat ie niet te veel lawaai mag maken.
Daarom zit ik aan een Samsung Spinpoint te denken. Of is een Western Digital beter ?
Ik lees juist hele positieve verhalen over de DM10 qua van geluidsproductie, ik las net een review waarin hij zelfs sneller én stiller dan een Seagate 7200.8 uit de bus kwam.
Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe harddisk, het belangrijkste is dat hij stil moet zijn. Momenteel hoor ik m'n harddisks boven de rest van m'n systeem uit, dus dat moet veranderen maar het is jammer dat voornamelijk Maxtor SATA schijven voor problemen zorgen.

[ Voor 4% gewijzigd door DyStiC op 09-02-2005 10:29 ]

Verwijderd

Om maar even een oud topic omhoog te schoppen...

Nu de temperatuur de laatste weken behoorlijk is gestegen, lijkt het erop dat de oude problemen ineens weer terugkeren.

Ik moet de PC aanzetten, HD wordt niet herkent, PC uit. Een minuutje oid wachten, PC weer aan, HD wordt meestal wel herkend, zo niet -> herhalen. PC uit en gelijk weer aan heeft vaak minder effect dan met een minuutje rust tussendoor :?.

Vind ik toch behoorlijk vreemd, iemand anders met hetzelfde probleem? Of zijn er soms ondertussen alweer nieuwere firmware's gereleased, die ook bij temperaturen van boven de 30 graden correct werken :P.
Ook iets waar ik aan heb gedacht: zou het de voeding kunnen zijn? Ik heb een 360W Enhance Sonar, zou toch genoeg moeten zijn lijkt mij :?.

Alvast bedankt.

• Pearl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:33
Zeker niet afgeklopt op eikenhout, alleen dan werkt 't. :)

Lijkt wel een probleem wat "vroeger" wel eens ontstond als je aan één voedingslijn 2 hdd's hing, of een hdd en een cdrom.

Ze komen in de voeding wel allemaal bij elkaar maar konden de stroom niet geven door dat ene lijntje, allemaal een eigen draatje loste dat probleem vaak op.

Je weet 't niet, hè.

Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.

Verwijderd

Pearl schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 12:32:
Zeker niet afgeklopt op eikenhout, alleen dan werkt 't. :)

Lijkt wel een probleem wat "vroeger" wel eens ontstond als je aan één voedingslijn 2 hdd's hing, of een hdd en een cdrom.

Ze komen in de voeding wel allemaal bij elkaar maar konden de stroom niet geven door dat ene lijntje, allemaal een eigen draatje loste dat probleem vaak op.

Je weet 't niet, hè.
Ja alleen jammer dat het een "speciaal" sata kabeltje is en er dus niks anders aan hangt. Kan wel kijken wat er gebeurt als ik een verloopstukje op een normaal molexje zet.

Iemand anders nog ideeen? :D

Verwijderd

Wordt een beetje doodziek van het elke keer klooien met m'n PC als ie aan moet.

Ik ben van plan een Promise SATAII 150 TX2 plus te halen.

Alleen heb ik nog nooit een PCI IDE/Sata/whatever controller gebruikt.
Als het goed is kan ik dat ding gewoon in m'n PC en dan in m'n bios aangeven dat ie van die PCI controller moet booten. Het is namelijk nog steeds gewoon de bedoeling dat ie de Maxtor als boot schijf gebruikt natuurlijk.
Nou klink ik vast als een 1 of andere halve gare, maar werkt dit ook gewoon op dit mobo? Voordat ik weer 55 euro aan lucht uitgeef.

Als iemand trouwens denkt dat dit het probleem niet gaat oplossen, laat je horen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 11:34 ]

Pagina: 1