[XPSP2] Blijft nv4_disp.dll bsods geven

Pagina: 1
Acties:

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 20:54

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ik heb 2 dagen geleden mijn PC geformatteerd, omdat er allerlei cyclische redundatiecontrole fouten tevoorschijn kwamen na een crash. Afgezien van die fouten werkte de PC prima.
Na het formatteren en opnieuw installeren waren deze fouten verdwenen, maar in ruil daarvoor heb ik een nieuwe error gekregen.

Ik speelde op mijn vorige installatie wel eens Battlefield Vietnam over de LAN hier met een kameraad, dus deze game heb ik ook weer geïnstalleerd.
Vanmiddag wilden we deze game even spelen, intro's werden allemaal juist weergegeven, het menu kon je ook niet in, zelfs connecten naar de LAN game lukte wel. Maar als hij dan klaar is met het laden van de map, komt hij met de volgende error:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/copyman/got/bsod.gif

Het was mij dus duidelijk dat het aan de videokaart drivers lag, en heb dus een andere versie geïnstalleerd. Ik had de laatste ForceWare 66.93 en heb de 66.81 hierna gëïnstalleerd. De PC opnieuw opgestart, Battlefield Vietnam weer opgestart met de hoop dat hij normaal zou werken, maar nee hoor, weer exact hetzelfde.

Hierna heb ik oudere VIA 4in1 chipset drivers geïnstalleerd, van v4.55 naar v4.53, wat ook niet werkte, en daarna nog eens van v4.53 naar v4.43 (retro-drivers, aangezien het een KT133 chipset is), wat ook niet mocht baten.

Ook heb ik in DXDIAG een aantal D3D tests uitgevoerd, waarvan de DX8 en DX9 prima werkten, maar de DX7 niet helemaal (gaf hij niet weer: zwart scherm), wat verder geen probleem leek te zijn volgens DXDIAG.

Toen Battlefield Vietnam nog wél werkte, draaide ik XPSP1 ipv XPSP2, maar het lijkt mij niet dat dat problemen mag geven.

Nu heb ik mij al rot gezocht op Google en GoT, maar ik heb geen concreet antwoord kunnen vinden.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
• Diverse videokaart drivers geprobeerd
• Diverse chipset drivers geprobeerd
• Verschillende videosettings in Battlefield Vietnam geprobeerd
• BIOS-settings doorgelopen

Quick-specs:
• AMD Athlon Thunderbird 1400 (1,4GHz 266MHz FSB)
• Infineon 512MB PC133 CL2
• Leadtek GeForce4 Ti4400 128MB DDR AGP8x
• SoundBlaster Live! 1024 Player 16-bit

Vóór het formatteren had ik geen enkel probleem met mijn PC, dus het lijkt me niet dat dit aan de hardware ligt! Ook is er niets aan mijn BIOS-settings veranderd.

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
probeer deze driver versie eens: meuktracker: nVidia Forceware 61.76 WHQL

waarschijnlijk werkt het dan wel.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Hier snap ik even helemaal niets van hoor. Toen ik nog SP1 draaide, werkte BFV met ForceWare 66.93 helemaal in orde, maar niet op SP2. Met ForceWare 61.76 werkt BFV wél op SP2. Alleen loopt hij dan niet zo soepel als dat ik gewend was.

Wat maakt 61.76 zo speciaal ten opzichte van 66.93? :?

• twiekert
geen idee, maar je bent niet de enige met dit probleem. het komt zowel op hagelnieuwe systemen (Intel 915 met geforce 6800U etc) voor en op wat oudere systemen, ook op nforce2 gebaseerde moederborden.

Ik heb zelf geen idee waaraan het ligt (ongeveer wel maar het 'gebied' is te groot), alleen de oplossing: een oudere driver :P . je kan uiteraard wat nieuwere drivers proberen, ik ben er zelf nog niet achter vanaf welke driver versie de problemen beginnen.

om even een wazig voorbeeld te geven:

systeem 1:
msi 865PE rev1 moederbord (de intel 865PE chipset dus)
intel p4 3.2 socket 478
gainward 6800GT

draait rockstable met 66.93

systeem2:
systeem 1 met ander moederbord namelijk de epox 4pda5+ (ook met, je raad het al met een intel 865PE)

Blauwe schermen in elke 3D (opengl/d3d) applicatie

ik kan inmiddels wel 2 a4tjes volschrijven wat ik heb geprobeerd om systeem2 aan de praat te krijgen, zoals alle bios revisies testen op het moederbord, verschillende (5+) biossen voor videokaart. dagenlang bios settings tweaken, driver settings etc. hardware geswapped voeding geheugen alles behalve moederbord.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ik ken de frustraties maar al te goed, IRQL_LESS_OR_EQUAL en PFN_LIST_CORRUPT errors werden mij ook vaak genoeg op de oren geslingerd. Maar deze error was totaal nieuw voor mij.

Wat ik nog het meest vage vind, is dat het op mijn vorige installatie (SP1) met ForceWare 66.93 wel werkte! (ja, ik blijf het maar herhalen)
Ik denk dat ik morgen mijn systeem nogmaals formatteer, SP1 + ForceWare 66.93 installeer, om dan nogmaals te kijken of BFV wel of niet werkt.

Tot nu toe bedankt twiekert. :)

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Op de nVidia forums staat ook een thread van iemand met vergelijkbare problemen. Het schijnt aan de NX bit te liggen. Deze bug is verholpen in de ForceWare 71.XX drivers.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=182

Ik heb inmiddels SP1 weer geïnstalleerd, waar de 66.93 drivers wel naar behoren werken. :)

Dit is dus puur een probleem tussen SP2 en ForceWare 61.77 tot (dus niet tot en met) de ForceWare 71.XX drivers.

[ Voor 7% gewijzigd door Copyman op 26-01-2005 13:53 ]

• twiekert
Of het aan de NX bit weet ik niet zeker, maar ik betwijfel het. Je kan namelijk windows xp opstarten met NoExecute uit, door een parameter in de boot.ini te zetten.

Dit heb ik ook getest op m'n probleem systeem 2. Helaas hielp het helemaal nix :(

/edit
Op dat systeem heb ik ook de 71.xx drivers geprobeerd en met zowel NX aan als uit gaf het nog steeds dezelfde problemen.

[ Voor 22% gewijzigd door twiekert op 26-01-2005 14:49 ]

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Hmm, dan is dat per systeem ook nog verschillend dus. Ik heb vanmorgen SP1 weer geïnstalleerd en ben van de problemen af. Deze bug houd ik wel even in de gaten, tegen de tijd dat er echt een fix voor is, installeer ik SP2 wel weer.

Hmm, dus mooi niet van de problemen af... :/
Battlefield Vietnam geïnstalleerd, geprobeerd een game op te starten, krijg ik precies dezelfde error weer, maar dan met SP1. Ik snap het allemaal even niet meer...

[ Voor 33% gewijzigd door Copyman op 26-01-2005 17:44 ]

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Het probleem lijkt hier opgelost met de nieuwe ForceWare 71.81 WHQL drivers. :)

Pagina: 1