Toon posts:

[c++] Beginnen met programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kennen jullie het superhandige programmaatje FTPuploader? Met dit programmaatje kun je op een eenvoudige manier bestanden naar een ftp-account uploaden, waarna vervolgens de directe URL op je klembord staat. Erg handig bij fora zoals GOT of FOK!.

Maar nu wil ik zelf graag zoiets programmeren. Ik heb tijdens mijn studie (informatiekunde, universiteit Nijmegen) regelmatig geprogrammeerd in Visual Studio .NET, onderdeel C++. Ik heb verscheidene console-applicaties gemaakt, maar die waren allemaal in de richting van sorteren, ledensystemen, enz... allemaal console.

Hoe kan ik nu het beste dit aanpakken. Is dit mogelijk met c++?? En in de console? Ik vind het namlelijk niet erg om tijdelijk een 'zwart' schermpje te zien tijdens het uploaden ofzo. Of kan ik het beste kiezen voor c#? Wat zijn eigenlijk de verschillen?

En misschien wel de belangrijkste vraag: is het erg moeilijk op ftp-functionaliteiten toe te voegen aan c++/c# of zitten die er standaard al in?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik denk dat de .NET help je wel ver zal leiden.

en anders zal je moeten zoeken bij windows sockets

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29
Sockets programmeren in C++ is vrij lastig: direct met Winsock wil je echt niet als beginner, en gelijk externe libs gebruiken terwijl je eerst nog C++ moet leren lijkt me geen goed idee. Ik ben zelf geen .NET-fan, maar in dit geval zou ik gewoon met C# beginnen. Of eventueel met Java, dat is bijna hetzelfde niveau :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MisterData schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:25:
Sockets programmeren in C++ is vrij lastig: direct met Winsock wil je echt niet als beginner, en gelijk externe libs gebruiken terwijl je eerst nog C++ moet leren lijkt me geen goed idee. Ik ben zelf geen .NET-fan, maar in dit geval zou ik gewoon met C# beginnen. Of eventueel met Java, dat is bijna hetzelfde niveau :)
Sockets programmeren in C++ kan anders best eenvoudig zijn. Helemaal als je Borland C++ Builder gebruikt, de VCL biedt een aardige bibliotheek aan functies en classes die hier bruikbaar zijn.

In principe kan dit wel in de console, maar ik zou het persoonlijk eerder in een visuele omgeving maken, maar dat is dus persoonlijke voorkeur. Het is natuurlijk leuk om een vakje te hebben waar je een file naartoe kan slepen, waarna de file direct geupload wordt of iets dergelijks. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29
-NMe- schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:36:
[...]

Sockets programmeren in C++ kan anders best eenvoudig zijn. Helemaal als je Borland C++ Builder gebruikt, de VCL biedt een aardige bibliotheek aan functies en classes die hier bruikbaar zijn.
VCL valt imho onder de externe libraries hoor ;)

En de TS zegt ook:
Visual Studio .NET, onderdeel C++
en dáár is het niet ingebouwd :)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MisterData schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:40:
VCL valt imho onder de externe libraries hoor ;)
Ik lees nergens dat dat niet mag. ;)
En de TS zegt ook:

en dáár is het niet ingebouwd :)
TS zegt dat hij ervaring heeft met VC++, niet dat hij geen andere omgeving wil gebruiken. De taal is in C++ Builder natuurlijk gewoon hetzelfde, en in principe moet je daar dus zo mee overweg kunnen.

Je zegt trouwens ook dit:
en gelijk externe libs gebruiken terwijl je eerst nog C++ moet leren lijkt me geen goed idee
Terwijl TS toch aangeeft al ervaring te hebben. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nouja... ik kan dus overweg met c++. Ik kan dingen maken zoals sorteren, tralalla... je kent het wel, de dingen die je geleerd worden als je universitair informatiekunde studeert...

Is het moeilijk om je vervolgens te verdiepen in zaken als sockets enzo? Zijn die standaard library's echt zo simpel? En hoeveel verschilt c# met c++ qua syntax?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 10:09
Qua syntax scheelt C# niet zo veel met C++, echter, er zijn wel een heel aantal andere dingen die meer impact hebben.
In C# werk je in een managed environment, heb je te maken met reference en value types, etc...

Echter, dat neemt niet weg dat C# waarschijnlijk wel wat toegankelijker zal zijn voor jou om die ftp client te maken. Daarnaast heeft het achterliggende .NET framework natuurlijk een uitgebreide set van classes die je kunnen helpen om je doel te bereiken.

https://fgheysels.github.io/

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 22:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 21:28:
Is het moeilijk om je vervolgens te verdiepen in zaken als sockets enzo? Zijn die standaard library's echt zo simpel? En hoeveel verschilt c# met c++ qua syntax?
Dat hangt ervan af. Er zijn libraries beschikbaar die socket-programming in C++ ook niet al te ingewikkeld maken, maar zonder die libraries (die je eerst zal moeten bemachtigen) is het niet al te makkelijk.

In C# kun je gebruik maken van "System.Net.Sockets". Ervaring leert dat het gebruik ervan absoluut niet lastig is. Het lastigste zal voorlopig zijn: het kennismaken met en gebruik van C#. :)

Overigens als je wil programmeren int .NET kun je ook een managed C++ project maken, hoewel ik in het geval van .NET eigenlijk altijd C# zou aanraden. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht altijd dat je die library's overal gratis kon downloaden. :?

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 00:10:
Ik dacht altijd dat je die library's overal gratis kon downloaden. :?
Sommigen wel, sommigen niet. Hangt van je pakket af. :)

• yade
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Als je in Visual Studio .NET aan de slag gaat dan kan je beter beginnen met C#. C++ is daar op een dusdanige manier geimplementeerd dat ik zeker weet dat je die taal verkeerd leert. :) Kan je het beter meteen goed doen.

• .oisyn
  • Laatst online: 01:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

yade schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 08:32:
C++ is daar op een dusdanige manier geimplementeerd dat ik zeker weet dat je die taal verkeerd leert. :)
Sorry, maar wat een load of crap zeg. Stam je soms nog uit het pre VC6 tijdperk? MS heeft heel erg veel moeite gedaan om vs.net meer en meer standard compliant te maken, en als echte C++ fetisjist kan ik niet klagen. VS.Net 2003 implementeert zo ongeveer 98% van de standaard, met als grootste niet geimplementeerde features exports op templates en function exception specifications, en die worden sowieso amper gebruikt (er bestaan zelfs maar 1 of 2 compilers die export wel ondersteunen)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• yade
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Jij klopt liever je code in de headerfiles? Dat is wat VC studio .NET standaard aanbied om te doen als je een event wilt implementeren. Dat is tenminste het geval als je de designer gebruikt. Verder vind ik garbagecollection ook niet thuishoren in C++.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

yade schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 08:32:
Als je in Visual Studio .NET aan de slag gaat dan kan je beter beginnen met C#. C++ is daar op een dusdanige manier geimplementeerd dat ik zeker weet dat je die taal verkeerd leert. :) Kan je het beter meteen goed doen.
Jij hebt echt definitely nog nooit C++ in VS.net (of uberhaupt VS6) gedaan, of er gewoon de ballen verstand van. Deze hele statement raakt echt kant noch wal.
yade schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 11:04:
Jij klopt liever je code in de headerfiles? Dat is wat VC studio .NET standaard aanbied om te doen als je een event wilt implementeren. Dat is tenminste het geval als je de designer gebruikt. Verder vind ik garbagecollection ook niet thuishoren in C++.
Dan moet je ook geen 'Managed C++' project maken idioot maar een normaal C++-project 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door curry684 op 26-01-2005 11:06 ]

Professionele website nodig?

• whoami
C++ zuigt, en dat is wat ik je nu zeg.
:P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

yade schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 11:04:
Jij klopt liever je code in de headerfiles? Dat is wat VC studio .NET standaard aanbied om te doen als je een event wilt implementeren.
Event? Als in, managed events? Dat heeft geen zak met de taal C++ te maken. Managed C++ != C++
Dat is tenminste het geval als je de designer gebruikt. Verder vind ik garbagecollection ook niet thuishoren in C++.
Wederom, een classwizard heeft niets met de taal te maken, daarnaast is het geheel legaal om code in header files te zetten. Daarnaast vraag ik me simpelweg af wanneer de code in de header files terecht komt, ik heb amper wat met de wizards in vs.net gedaan maar de MFC wizards van VC6 propte de definities gewoon in de source files.
whoami schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 11:09:
C++ zuigt, en dat is wat ik je nu zeg.
:P
Ja maar van jou wisten we al dat je poep praat als je het over C++ hebt :P ;)

.edit:
whoami schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 11:14:
[...]

Dat doet niets af van het feit dat de taal zuigt.
You're confusing facts with opinions, maar laten we het ontopic houden ;)

[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 26-01-2005 11:15 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• whoami
.oisyn schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 11:11:
[...]
Ja maar van jou wisten we al dat je poep praat als je het over C++ hebt :P ;)
Dat doet niets af van het feit dat de taal zuigt.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Kom eens met een paar goede redenen.
offtopic:
en duizend redenen is niet veel :+

En zelfs MS vindt dat Managed C++ suckt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• whoami
MSalters schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 12:41:

En zelfs MS vindt dat Managed C++ suckt.
Gingen ze dat in Whidbey trouwens niet herzien, dat hele managed C++ gedoe ?
(CLI/C++ ofzo).

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Klopt, en die heerst :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat zouden jullie allemaal verbeterd willen zien aan FTPuploader trouwens? En was het programmaatje bij jullie bekend? Wie weet wie het gemaakt heeft?

• curry684

curry684

whoami schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 12:42:
[...]

Gingen ze dat in Whidbey trouwens niet herzien, dat hele managed C++ gedoe ?
(CLI/C++ ofzo).
Ja, maar zie ik het nut overigens totaal niet van. C++ is de perfecte taal als je meer 'umpf' nodig hebt dan C# je kan leveren. Als je echter managed cq. .NET wil proggen zie ik echt nul reden om dan jezelf het 'gezeik' van C++ op de hals te halen.

• jos707
  • Laatst online: 15:37
C++ zuigt ? Is er dan een beter alternatief ? Indien ja, dan heb ik hier ergens de boot gemist.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

curry684 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:54:
[...]

Ja, maar zie ik het nut overigens totaal niet van. C++ is de perfecte taal als je meer 'umpf' nodig hebt dan C# je kan leveren. Als je echter managed cq. .NET wil proggen zie ik echt nul reden om dan jezelf het 'gezeik' van C++ op de hals te halen.
C++/CLI wordt wel hét .Net paradepaardje. Door de bijna naadloze aansluiting van C++ en .Net wordt het heel interessant om .Net applicaties te maken die op sommige plekken unsafe of simpelweg goed performende code nodig hebben. C++/CLI kan alles wat C# kan, en meer. Dat geldt momenteel niet voor managed C++.

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Ik moet het wel met .oisyn eens zijn, managed C++ is niet je van het :)
Om het maar on topic te houden, ik raadt de TS aan om C# te gebruiken, dat is beter dan managed C++ atm.

Of je wacht natuurlijk op C++/CLI waar eerdere posts het over hadden

-niks-

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind al die termen als managed c++, ATM en CLI erg mooi, maar ze zeggen me zo weinig :) Mijn conclusie: ik ga dus lekker kijken naar c#, puur omdat een applicatie als FTPuploader beter te doen is in c# dan in c++, toch?

• curry684

curry684

Da's een mooie korte samenvatting :)

Pagina: 1