Positieve/Negatieve Suggestie

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-01 15:01
Hoe kijken jullie tegen positieve of negatieve suggestie aan?

Ikzelf denk dat de mens meer kan dan men nu weet.

Vb1: Het placebo-effect. Meer hoef ik niet te zeggen :)

Daaruit blijkt, dat de mens de mogelijkheid heeft zichzelf te helen dmv positieve zelf-suggestie.

Maar, als positieve zelf-suggestie er is, dan moet er ook negatieve zelf-suggestie zijn neem ik aan?

Vb2: Er zijn heel veel verhalen over (om het maar ff heeeel simpel te zeggen) iemand die een dierbaar iemand had die op sterven lag, en dat diegene bleef "bidden" voor dat dierbare persoon, en dat de dierbare persoon "opeens" weer 'beter' werdt?

Dus dan zou er niet alleen positieve ZELF-suggestie zijn, maar ook naar anderen toe.

Als er positieve suggestie naar anderen toe bestaat (om het zo maar ff te zeggen), dan moet er haast wel (denk ik?) ook negatieve suggestie zijn naar anderen toe.

Zou de mens niet alleen de kracht hebben om zichzelf en anderen te helen, maar ook om zichzelf en anderen te doden? dmv gedachten?

Verwijderd

Ik denk niet door middel van gedachten. Maar een positieve instelling heeft een gunstige invloed op je hormonenhuishouding (heb ik ooit eens gelezen).

Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik kan me zo voorstellen dat dat ook een gunstige invloed heeft op je genezingsproces.

Dat van anderen genezen d.m.v. positieve gedachten berust ik op louter toeval. Ik geloof er niet in iig.

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 09:52

Theeboon

theebonen bestaan!

Op zaterdag 06 januari 2001 09:02 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
Dat van anderen genezen d.m.v. positieve gedachten berust ik op louter toeval. Ik geloof er niet in iig.
Waarom niet? Als iemand je steunt e.d. tijdens 't proces van een ziekte kan die zieke persoon juist moed en kracht krijgen -> positieve zelf-suggestie.

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 11:20 schreef Theeboon het volgende:

[..]
Waarom niet? Als iemand je steunt e.d. tijdens 't proces van een ziekte kan die zieke persoon juist moed en kracht krijgen -> positieve zelf-suggestie.
Ja als je het zo bekijkt wel. Maar ik doelde meer op iemand die in coma ligt of zo. Die het dus niet beseft.
Maar steun tijdens ziekte van een ander helpt altijd natuurlijk.

Wat ik niet geloof is dat je iemand met jouw gedachten kunt genezen of juist doden. Een soort gedachten-overdrag dus. Want daar ging dit topic over geloof ik :?

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 09:52

Theeboon

theebonen bestaan!

Op zaterdag 06 januari 2001 11:32 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
Wat ik niet geloof is dat je iemand met jouw gedachten kunt genezen of juist doden. Een soort gedachten-overdrag dus. Want daar ging dit topic over geloof ik :?
Hmm ik sta nog altijd wel open voor dat soort dingen (kijk vast teveel X-Files :P). Ik weet iig wel dat men er echt nog lang niet achter is wat onze hersenen allemaal kunnen doen.

Maar nu begeef ik me op vaag terrein :)

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

Zou je met jezelf kunnen leven, als je bij ernstige ziekte, niet alles, maar dan ook alles geprobeerd had om die persoon de redden?

Ook al zou je er niet in geloven, dat het mogelijk is om iemand met positieve gedachten te kunnen redden, als alleen dat kleine beetje hoop er is, dat het misschien helpen kan, dan doe je dat.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Vb2: Er zijn heel veel verhalen over (om het maar ff heeeel simpel te zeggen) iemand die een dierbaar iemand had die op sterven lag, en dat diegene bleef "bidden" voor dat dierbare persoon, en dat de dierbare persoon "opeens" weer 'beter' werdt?
denk dat dit ook positieve ZELF-suggestie is hoor.. die biddende persoon werkt namelijk als het placebo medicijn.. het 'slachtoffer' denkt/hoopt/gelooft dat ie daardoor beter wordt.. en ziedaar daar hebben we het placebo effect weer..

• DiSiLLUSiON
Op zaterdag 06 januari 2001 11:54 schreef nikao het volgende:

[..]
denk dat dit ook positieve ZELF-suggestie is hoor.. die biddende persoon werkt namelijk als het placebo medicijn.. het 'slachtoffer' denkt/hoopt/gelooft dat ie daardoor beter wordt.. en ziedaar daar hebben we het placebo effect weer..
In die verhalen zijn de slachtoffers meestal in coma oid, dus die merken er nix van.

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 11:52 schreef MV het volgende:
Zou je met jezelf kunnen leven, als je bij ernstige ziekte, niet alles, maar dan ook alles geprobeerd had om die persoon de redden?

Ook al zou je er niet in geloven, dat het mogelijk is om iemand met positieve gedachten te kunnen redden, als alleen dat kleine beetje hoop er is, dat het misschien helpen kan, dan doe je dat.
Uiteraard doe je dat... Ik heb zelf ook een hele goede vriend begeleid bij zijn sterfbed. Iedere keer als ik langs was geweest ging het weer beter met hem zeiden de artsen. Helaas was dat effect maar tijdelijk en is hij alsnog overleden :'(

• DiSiLLUSiON
Ow wat ik nog wilde zeggen:

Sterke zelf-suggestie bestaat ZOWIEZOW.

Ik kan mezelf bijvoorbeeld door m'n ogen te sluiten, me af te sluiten van de buiten wereld en me heeeel intensief focussen op één ding, mijzelf, en constant "ik raak bewusteloos" in m'n hoofd te herhalen, mezelf in een bewusteloze staat brengen.

En ik ken meerdere mensen die kunnen zoiets. Die kunnen bijv als ze koppijn hebben, ff 5 minuten zo zitten en dan is het weg.
Of dan hebben ze zich gesneden ofzo, met een vlees mes een ongelofelijke snee in je hand ofzo, en het bloed als een gek, kan iemand die ik ken het bloeden binnen 10 sec laten stoppen.. Door te denken.

Kijk maar bijv naar van die gasten die op spijkerbedden slapen oid. Of hun lichaam verwonden door er haken in te slaan.
Die kunnen door hun hartslag zodanig te verminderen zodat ze er geen hinder van ondervinden, zoiets doen.

Dus zulke krachtige zelf-suggestie bestaat.

Waarom zou je zo'n gedachte dan ook niet op iemand anders kunnen richten?

Of, beter gezegd, VIA iemand anders laten LEIDEN?

Want wat ook wetenschappelijk bewezen is, is dat als je bijv bij een examen met z'n allen in een lokaal zit, en je bent allemaal met dezelfde vraag bezig, en iemand die heeft het antwoord gevonden, weet meteen de helft van de klas het. De gedachten worden overgedragen.

Dus zoiets zou ook moeten kunnen met sterkere gedachten, zoals heling oid.

Denk ik.

edit: ofzo.. :P

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
tsja.. het werkt inderdaad ook andersom.. denk maar es 2 dagen lang dat je op een bepaalde dag ziek bent.. en je voelt je dan ook echt ziek die dag.. heel vreemd

• DiSiLLUSiON
Op zaterdag 06 januari 2001 15:04 schreef nikao het volgende:
tsja.. het werkt inderdaad ook andersom.. denk maar es 2 dagen lang dat je op een bepaalde dag ziek bent.. en je voelt je dan ook echt ziek die dag.. heel vreemd
Idd dat bedoel ik dus. maar dan niet alleen bij jezelf, maar ook naar anderen toe.

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 15:42 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]
Idd dat bedoel ik dus. maar dan niet alleen bij jezelf, maar ook naar anderen toe.
Dus jij gelooft dat ik jou ziek kan denken?? Nou bij deze gedaan... kijk of je over twee dagen ziek bent, weet je meteen of het werkt ;) :P

Verwijderd

Want wat ook wetenschappelijk bewezen is, is dat als je bijv bij een examen met z'n allen in een lokaal zit, en je bent allemaal met dezelfde vraag bezig, en iemand die heeft het antwoord gevonden, weet meteen de helft van de klas het. De gedachten worden overgedragen.
Je weet best dat dit in de gemiddelde klas een heel andere reden heeft >:)

kan je eens vertellen over dat wetenschappelijk onderzoek btw? Of nog beter, een link?

• DiSiLLUSiON
Op zaterdag 06 januari 2001 17:52 schreef Captain Proton het volgende:

[..]
Je weet best dat dit in de gemiddelde klas een heel andere reden heeft >:)

kan je eens vertellen over dat wetenschappelijk onderzoek btw? Of nog beter, een link?
Haha das waar :P

Een link? pfhew daar vraag je me wat zeg.. Kep ut ooit eens gelezen in een blad.. (Wetenschappelijk Bewezen betekent ook niet altijd dat ut waar is i know).. dan zou ik ff diep in m'n geheugen moeten graven ff denken welk blad dat ook al weer was.

Als ik het weer weet laat ik het je weten (rare woordspeling) :)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:36

Tim Schuhmacher

abasios

ik wil niet alles gelijk ontkennen, maar wel even iets melden:
Op zaterdag 06 januari 2001 08:57 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

Vb1: Het placebo-effect. Meer hoef ik niet te zeggen :)

Daaruit blijkt, dat de mens de mogelijkheid heeft zichzelf te helen dmv positieve zelf-suggestie.
Placebo's worden gegeven als de dokter ziet dat iemand niets mankeert, maar toch klachten heeft (althans 'patient' denkt iets te hebben). Geeft dan een placebo, zodat 'patient' gevoel heeft dat er aandacht aan hem geschonken wordt. Hij mankeert niets, en heeft zichzelf ook niet geheelt.
Kijk maar bijv naar van die gasten die op spijkerbedden slapen oid.
Die kunnen door hun hartslag zodanig te verminderen zodat ze er geen hinder van ondervinden, zoiets doen.
nnnaaaa, het gewicht van die gast wordt over het opervlakte van alle spijkers samen verdeelt. Kracht van 1 spijker op het lichaam is minimaal - puur natuurkunde.

Ik geloof meer in Ik_zei_de_gek zijn 2e post.

Verwijderd

Nu ben ik ziek...nu maar hopen dat mijn baas jullie geloofd.
Pagina: 1