Toon posts:

Nieuw AMD64 Systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een nieuwe pc.
Dit wil ik er in ieder geval in hebben:

- ASUS A8N-SLI DELUXE
- Athlon 64 3200+ Skt 939 1600 FSB Boxed 512kb Winchester
- Kingston 512MB DDR PC3200 CL3
- WD 160GB 7200RPM 8MB Caviar
- Nec 3520 DVD Dual Layer 16x black
- Chieftec Miditower DX-01BD-U Black 360Watt

Ik heb de volgende vragen:
Ik wil met dit systeem video gaan bewerken, en later nog 3d programma´s draaien, en natuurlijk ook om spelletjes te spelen :P..

Welke videokaart kan ik hiervoor het beste voor kopen?
Ik dacht in ieder geval een videokaart van asus en natuurlijk een nvidia met SLI ;)
mijn oog viel op deze 2 videokaarten:

- Asus EN6600/TD 256MB
- ASUS Extreme N6600GT 128MB
Ik wil niet te veel geld uit geven aan een videokaart, dus mn vraag is, wat is een goede videokaart met SLI voor mijn eisen?
Het prijs verschil tussen deze 2 is 80 euro, wat krijg ik meer voor minder mb´s, ik bedoel, welke heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding :D

Volgende vraag:
Wat is nou echt een verschil tussen een Amd64 3200 en een 3500 (allebei s939)? Niet dat de 1 sneller loopt, maar is er echt een groot pluspunt aan de 3500 t.o.v. de 3200?

De laatste vraag :)
Is 360 watt genoeg voor zo´n systeem?
Ik heb niet echt veel verstand van computer onderdelen, met watts enzo, maar wel over het in elkaar zetten, en ik weet ook wel dat de a8n een goed moederbord is.
Heeft iemand verder nog tips voor dit systeem?

Heeeeel erg bedankt alvast (voor het lezen in ieder geval :P)!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:45

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Het zijn wel een klein beetje vragen waar je zelf een antwoord op kunt vinden.

Een 256Mb videokaart is voor gaming in ieder geval nog lang niet in alle gevallen nodig, aangezien de meeste games niet eens effectief gebruik kunnen maken van dergelijke hoeveelheden geheugen. Voor videobewerking gebruik je voor zover ik weet dat geheugen niet, maar je gewone interne geheugen in combinatie met je processor (tenzij je er een videobewerkingskaart in stopt). Zelf heb ik een Club3D 6600GT 128Mb, welke ook SLI ondersteund wordt. Ik geloof dat de Leadtek versie van die kaart ook erg geliefd is.

Het verschil tussen de processoren is mogelijk de core. De 3200+ is er alleen met Winchester core, terwijl de 3500+ ook met Newcastle core te krijgen is. Zolang je niet wilt gaan overklokken is dat niet echt interessant en is het verschil puur de snelheid.

Een 360W voeding lijkt me voldoende, maar ik zou wel even kijken wat dat ding effectief kan leveren. Er zijn genoeg voedingen waar op staat dat ze 400W leveren, maar daarmee wordt dan een piek bedoeld.. zodat het apparaat misschien constant maar 250W aan gaat kunnen. Even opletten wat voor type / merk je koopt. Hierover loopt een ander topic: Welke voeding heb ik nodig.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Volgens mij ondersteund de gewone 6600 niet eens SLI. De 6600GT doet dat iig wel. Daarbij is de 6600GT ook nog eens gewoon een heel stuk sneller dan de 6600. Absoluut voor de 6600GT gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat je twee geheugen reepjes nodig hebt voor de Socket 939 processoren.
of wou je 2x 256 nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 18:40:
Let wel op dat je twee geheugen reepjes nodig hebt voor de Socket 939 processoren.
of wou je 2x 256 nemen?
Wat is dit voor onzin??? Je hebt helemaal geen twee reepjes NODIG. Socket 939 CPUs ondersteunen Dual-Channel MEM. Dit betekent dat als je twee identieke reepjes gebruikt je 2-3% meer prestaties krijgt. Daarom is het verstandig twee reepjes te gebruiken ipv een, maar het is zeker NIET NODIG!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

of wou je 2x 256 nemen?
Dus m'n systeem heeft mij al die tijd voor het lapje gehouden? En ik maar denken dat hij gewoon draaide :P (wat AJ1815 zegt dus)...

[ Voor 9% gewijzigd door Kaastosti op 25-01-2005 18:44 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen!

Ik ga voor deze config, maar dan met een amd 64 3500+ :P
En natuurlijk ook de 6600GT van gigabyte.

Nog een laatste vraag;
Welk geheugen raden jullie mij aan voor de Amd 64 op een Asus A8N-SLI moederbord?
Ik zat te denken aan 2 512mb ddr geheugen, waarschijnlijk van Kingston, maar die lui hebben zoveel verschillende typen geheugen...
Er staat ook iets met ECC, wat betekend dit eigenlijk?
En doet dat dual channel het altijd? maakt het niks uit welk geheugen je erin stopt?

Alvast weer heel erg bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

ECC heb je niet nodig, dat is geheugen wat zichzelf kan controleren op fouten en hier omheen werken, zodat je server in ieder geval door kan starten (althans, dat heb ik begrepen).

Dat dual channel doet het altijd, mits je minimaal PC3200 geheugen pakt en 2 bankjes van hetzelfde merk, dezelfde grootte en dezelfde snelheid. Als je erg op snelheid kickt kun je gaan voor CL2 geheugen (CAS Latency 2), waar 'normaal' geheugen 2.5 of 3 heeft. Zo niet, dan is al het andere ook goed.

Kingston is iig een goed merk, net als bijv. Corsair... zie ook FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdeflers
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:10
Ik ben van plan dit systeem te kopen:

PROC: AMD ATHL 64 3000+ 512KB S939 BOX
MOBO: Asus A8N SLI Deluxe
MEM : Geheugen Dual Channel 2x 512 MB DualChannel Matched pair (zolang het compatible is met moederboard + athlon 64 cpu)
VIDEO: Leadtek Winfast Px6600 GT TDH Extreme
DVD: Dvd-SPELER ZWART (merk maakt niet uit, maar moet wel -RW +RW kunnen lezen)
HDD: Maxtor DiamondMax 10 16 MB SATA NCQ 250 GB
FLOPPY: 3,5" Diskette Drive 1,44MB ZWART
KAST: Cooler Master Stacker Black [stackbl001] STC-T01-UK
VOEDING: Cooler Master Real PowerRS-450-ACLY
EXTRA: Cooler Master 4-in-3 Device Module STB-3T4-E1

Zijn er mensen die mij iets kunnen aanraden of afraden van deze configuratie? Heb in elk geval advies nodig voor welk geheugen ik moet hebben. Floppy en Dvd-speler leken mij niet uit te maken, of wel soms?

Ik gebruik de computer voor programmeer werk met grote pakketten software zoals VS.Net.
Verder wil ik er vloeiend de nieuwste games op kunnen spelen, vooral NFSU2.
Een eis dat ik aan mijn systeem stel is dat een hoop onderdelen langer mee moeten kunnen gaan, dus hij moet upgradeble zijn.
Nog een eis is dat hij vrij stil is en koel genoeg... Ben niet van plan om te gaan overklokken.
En tot slot moet de prijs/kwaliteit oke zijn. Deze onderdelen kosten bij elkaar 1000,- euries en hij moet rond dit bedrag blijven

Thnx

[ Voor 6% gewijzigd door jdeflers op 01-02-2005 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
ArkonXX schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:17:
Ik ben van plan dit systeem te kopen:

PROC: AMD ATHL 64 3000+ 512KB S939 BOX
MOBO: Asus A8N SLI Deluxe
MEM : Geheugen Dual Channel 2x 512 MB DualChannel Matched pair (zolang het compatible is met moederboard + athlon 64 cpu)
VIDEO: Leadtek Winfast Px6600 GT TDH Extreme
DVD: Dvd-SPELER ZWART (merk maakt niet uit, maar moet wel -RW +RW kunnen lezen)
HDD: Maxtor DiamondMax 10 16 MB SATA NCQ 250 GB
FLOPPY: 3,5" Diskette Drive 1,44MB ZWART
KAST: Cooler Master Stacker Black [stackbl001] STC-T01-UK
VOEDING: Cooler Master Real PowerRS-450-ACLY
EXTRA: Cooler Master 4-in-3 Device Module STB-3T4-E1

Zijn er mensen die mij iets kunnen aanraden of afraden van deze configuratie? Heb in elk geval advies nodig voor welk geheugen ik moet hebben. Floppy en Dvd-speler leken mij niet uit te maken, of wel soms?

Ik gebruik de computer voor programmeer werk met grote pakketten software zoals VS.Net.
Verder wil ik er vloeiend de nieuwste games op kunnen spelen, vooral NFSU2.
Een eis dat ik aan mijn systeem stel is dat een hoop onderdelen langer mee moeten kunnen gaan, dus hij moet upgradeble zijn.
Nog een eis is dat hij vrij stil is en koel genoeg... Ben niet van plan om te gaan overklokken.

Thnx
Goede keuzes, al zou je als alternatief voor de Kast voor een Antec Sonata kunnen gaan icm een goed merk voeding... Verder zou je nog een WD Raptor als Bootdisk kunnen nemen, dat zal je wel merken in de prestaties!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slotje ? iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdeflers
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:10
AJ1815 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:19:
[...]

Goede keuzes, al zou je als alternatief voor de Kast voor een Antec Sonata kunnen gaan icm een goed merk voeding... Verder zou je nog een WD Raptor als Bootdisk kunnen nemen, dat zal je wel merken in de prestaties!!!
De WD Raptor is inderdaad een goede HDD en vooral snel, maar deze is toch kwa GB/€ verhouding erg prijzig. Deze kan ik altijd later nog aanschaffen. De Antec kast is ook een goede kast, maar heeft maar 3x 5,25" sloten. Bovendien is de ruimte van de Stacker zo groot dat je tussen de HDD ruimte openlaat zodat je deze hdd's niet extra hoeft te gaan koelen als deze 24 uur per dag aanstaan. Bedankt voor dit advies tot zover.

Heb je misschien goed advies voor het geheugen in combinatie met het moederboard en processor. Ik hoor dat niet elk geheugen geschikt is. Het geheugen moet denk ik liefst cl2,5 zijn en geen cl3 en verder moet het geheugen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. € 130-150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
ArkonXX schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:36:
[...]

De WD Raptor is inderdaad een goede HDD en vooral snel, maar deze is toch kwa GB/€ verhouding erg prijzig. Deze kan ik altijd later nog aanschaffen. De Antec kast is ook een goede kast, maar heeft maar 3x 5,25" sloten. Bovendien is de ruimte van de Stacker zo groot dat je tussen de HDD ruimte openlaat zodat je deze hdd's niet extra hoeft te gaan koelen als deze 24 uur per dag aanstaan. Bedankt voor dit advies tot zover.

Heb je misschien goed advies voor het geheugen in combinatie met het moederboard en processor. Ik hoor dat niet elk geheugen geschikt is. Het geheugen moet denk ik liefst cl2,5 zijn en geen cl3 en verder moet het geheugen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. € 130-150,-
Ik had er even overheen gelezen dat het om die Stacker kast ging!!! Dat is inderdaad ook een toppertje!!! Blijkbaar heb je de rest ook al duidelijk voor jezelf aan je redeneringen te lezen!!! Dus ik zou zeggen: twijfel niet langer en vertrouw in jezelf!!!

Over dat geheugen check dit topic: [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 4[/rml] daar staat precies welk geheugen wel niet werkt!!! Kan je zelf kiezen...
Pagina: 1