Toon posts:

Mac-mini versus iMac G5 17" 1.8GHz

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb er genoeg van, mijn PC gaat de deur uit!

Mijn huidige PC gebruik ik voornamelijk voor Internet/e-mail, opslaan/bewerken van foto en film, het updaten van mijn website met Macromedia Flash-MX, muziek creëren icm een keyboard en soms speel ik MS-flightsimulator 2004 maar verder géén games.

Omdat ik géén apples met peren kan vergelijken vraag ik jullie hulp met mijn keuze tot een echte computer.

In een Apple store heb ik de iMac G5 al mogen bewonderen, een pracht van een machine. De overstap naar een Apple zal wel fff moeten gaan wennen de software is wel totaal anders begreep ik al snel. Maar dit zal het probleem niet zijn, Windows is nl na jaren gebruik nog steeds niet "gewoon".

Nu lees ik de laatste dagen ook veel over de Apple-mini en ik kan maar géén keuze maken, ze zijn beide zeer mooi maar van de Apple techniek heb ik géén brood gegeten.

Ik heb wel een monitor en een toetsenbord maar deze wil ik niet blijven gebruiken, ik wil namelijk een TFT-scherm.

Wat is nu een verstandige keus gezien mijn gebruik van een computer zoals hierboven omschreven?

Hoe zit het bv met het scherm van de iMac, kan ik beter voor de mini gaan en een ander scherm kopen?

Wat is de betere keuze mbt het geheugen?

Ja ik weet het, een lang verhaal maar als ik dan toch overstap wil ik wel de juiste overtap maken.

ps zijn er ook Apple flightsimulators die met bovenstaande computers zijn te spelen?

Alvast bedankt.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Als je film gaat bewerken dan is de g5 denk ik de betere keuze, hoewel de hoeveelheid geheugen daarbij ook van belang is (de mini kun je zelf niet upgraden zonder veel gedoe, ik weet niet of dat bij de imac beter is)
Kwa aansluitingen voor audio weet ik niet welke beter is, maar je kunt op beide iig externe apparatuur aansluiten om daar bijv je keyboard weer op aan te sluiten

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik was onduidelijk in mijn vraagstelling maar films ga ik niet bewerken, alleen op DVD branden. Foto's bewerk ik wel zo af en toe.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
Als je zowieso een nieuw TFT scherm moet kopen zou ik voor de iMac gaan. Dan heb je ook gelijk een keyboard en muis erbij. En je hebt de nieuwe G5 CPU. En zo ontzettend veel scheelt het niet.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:15:
Hallo,

Ik heb er genoeg van, mijn PC gaat de deur uit!

Mijn huidige PC gebruik ik voornamelijk voor Internet/e-mail, opslaan/bewerken van foto en film, het updaten van mijn website met Macromedia Flash-MX, muziek creëren icm een keyboard en soms speel ik MS-flightsimulator 2004 maar verder géén games.

Omdat ik géén apples met peren kan vergelijken vraag ik jullie hulp met mijn keuze tot een echte computer.

In een Apple store heb ik de iMac G5 al mogen bewonderen, een pracht van een machine. De overstap naar een Apple zal wel fff moeten gaan wennen de software is wel totaal anders begreep ik al snel. Maar dit zal het probleem niet zijn, Windows is nl na jaren gebruik nog steeds niet "gewoon".

Nu lees ik de laatste dagen ook veel over de Apple-mini en ik kan maar géén keuze maken, ze zijn beide zeer mooi maar van de Apple techniek heb ik géén brood gegeten.

Ik heb wel een monitor en een toetsenbord maar deze wil ik niet blijven gebruiken, ik wil namelijk een TFT-scherm.

Wat is nu een verstandige keus gezien mijn gebruik van een computer zoals hierboven omschreven?

Hoe zit het bv met het scherm van de iMac, kan ik beter voor de mini gaan en een ander scherm kopen?

Wat is de betere keuze mbt het geheugen?

Ja ik weet het, een lang verhaal maar als ik dan toch overstap wil ik wel de juiste overtap maken.

ps zijn er ook Apple flightsimulators die met bovenstaande computers zijn te spelen?

Alvast bedankt.
De iMac kan meer geheugen hebben als de Mac mini, ook is de performance beter (G5 vs. G4). Als je ook met muziek gaat werken heeft de iMac de voorkeur, want de iMac heeft ook mogelijkheden om muziekinsturementen in te pluggen, de Mac mini heeft dit niet en dan zou je een extra kastje moeten kopen. De iMac moet een hoog kwaliteit scherm hebben heb ik begrepen, daar is niets mis mee.

Een aanrader is om beide subsites van Apple goed door te lezen:
* iMac: http://www.apple.com/imac/
* Mac mini: http://www.apple.com/macmini/
(kijk ook op ieder knopje onder de header, dus 'Tech specs', 'Design', 'Graphics', enz...'

iLife '05 krijg je gratis bij de Mac's, dat is onderdeel van het softwarepakket. Voor meer info over iLife zie de volgende subsite: http://www.apple.com/ilife/ - ook hierbij het advies om de subsites te bekijken...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Qua geheugen is de iMac ietsjes beter
beide hebben 256 MB RAM, maar de iMac 400Mhz PC3300, tegen de iMac 33Mhz PC2700

Echter, van beiden zal je zeker willen overwegen dit ietsjes uit te breiden, mac OSX is nu eenmaal echt een RAMvreter en de performance gaat merkbaar omhoog..
Geheugen inbouwen gaat op de Imac wel net ietsjes makkelijker (al is het ding ook niet echt gebouwd erop), de minimac vereist wel wat meer creativiteit bij het openen, al is het wel mogelijk.

Verder zijn de specs van de iMac gewoon echt wel wat beter op alle punten, betere videokaart, snellere en grotere HDD;
De schermen van apple zijn naar mijn ervaring gewoon goed, ik heb wel eens een scherm gehad dat ermee ophield maar dat werd probleemloos per direkt ingeruild (dat was wel een CRT)
De TFT's op de iMac zijn volgens mij gewoon van goede kwaliteit.

Qua aansluitingen zijn beide computers gelijk, beide ethernet, USB2.0 en firewire, de iMac heeft enkel meer, terwijl de minimac daar erg krap zit.

Als een flightsimulator, er is volgens mij wel X-plane, maar dat kan volgens mij de concurentie met MS FlightSim niet aan, is voorlopig nog erg grof (alhoewel ik dar verder niet zoveel over kan oordelen):
edit: en er is FlightGear:
http://www.apple.com/down...nd_sports/flightgear.html

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 25-01-2005 16:33 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 21:55
Het is niet waar dat de G5 van de iMac veel sneller is dan de G4 van de Mini, in tegenstelling tot wat velen denken. Ik heb deze info via het macosx forum, daar staan een aantal snelheidsvergelijkende tests.

Tevens is de harddisc van de iMac niet veel sneller, het schijnt dat het ontwerp van de iMac niet deugt en de harde schijf wel iets, maar niet belachelijk veel sneller is. De videokaart is dat wel.

Het schijnt ook dat de iMac opzettelijk kreupel wordt gehouden, omdat hij anders te veel herrie produceert, je moet een aantal tweaks toepassen voor hij daadwerkelijk significant sneller wordt dan de Mini of de eMac G4, die op zijn beurt weer iets sneller is dan de Mini.

Ik zal mijn verhaal ook even onderbouwen :

http://www.macintouch.com/perfpack/comparison.html

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Best wel opmerkelijke resultaten, vooral als je ervan uitgaat dat de iMac een veel grotere bus- en processorsnelheid heeft.

Xbench testen vind ik zelf trouwens niet zo goed, maar de real-world testjes geven een goed beeld van de performance denk ik...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53
ik heb sinds gister een imac 17" 1.8ghz voor me neus staan en ben zeer tevreden. ik ben van een g3 800 ibook overgestapt en...mijn god wat een snelheidsverschil. vandaag nog eens 512mb kingston ddr bijgeprikt en het loopt weeral wat smoother. het is gewoon een fantastische computer voor niet eens zoveel geld. het scherm is echt heel mooi

geheugen uitbreiden is heel simpel. koop gewoon de 256mb versie. er zitten 2 dimm sloten in waarvan 1 dus gevuld met 256mb. prik er nog 512mb bij en je bent wel ff klaar. als 1gb dimms in de toekomst dan goedkoper worden haal je de 256 eruit en heb je 1.5gb. althans dat is mijn plan. dat is ook het voordeel tov bv een of ibook. die hebben maar 1 slot en het gewone ram zit op het moederbord gesoldeert.

wat ik ook zo mooi vind is het kantelen van het scherm, mijn ervaring met veel normale tft schermen is dat je 2 handen nodig hebt vaak om dat goed te kantelen, de hele imac kantel je gewoon met 2 vingers. of het openmaken, er zitten onderaan 3 schroefjes, draai ze los(ze blijven erin zitten dus raak je ze niet kwijt :D) en je haalt steun+achterpaneel weg en je kan overal bij

hier overigens geen enkele dode pixel te zien :)
mn ibook heeft een hot subpixel. en dat scherm vond ik al mooi toen ik hem kreeg, ook vergeleken met brandnew pc laptops kan hij nog goed meekomen, maar het scherm van me imac is gewoon nog een flinke stap vooruit

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 21:55
Ik las zojuist dat indien men een goed scherm wil hebben bij de Mac, men dan beter af is met een PowerMac met Cinema display (kost een berg natuurlijk), omdat de kleurechtheid hiervan beter zou zijn, evenals de responsetijd.

Ik ben me ook aan het orienteren op een Mac (dat wordt dan mijn eerste), ik ben nog maagd.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vraag me altijd af met zo'n iMac... op een dag wil je een nieuwe, een G6 of 7 whatever. Dan gooi je je ouwe hardware weg, maar daarmee ook je goede scherm. Vervelende vuistregel is dat een knap scherm meestal wel 2 of 3 generaties PC overleeft.

• bolleh
AnotherFruitcake schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 18:12:
Ik las zojuist dat indien men een goed scherm wil hebben bij de Mac, men dan beter af is met een PowerMac met Cinema display (kost een berg natuurlijk), omdat de kleurechtheid hiervan beter zou zijn, evenals de responsetijd.

Ik ben me ook aan het orienteren op een Mac (dat wordt dan mijn eerste), ik ben nog maagd.
je hebt natuurlijk altijd baas-boven-baas. maar dat gedoe qua kleurechtheid is alleen relevant als je echt professioneler gebruik maakt van je mac. en dan hoef je niet te twijfelen tussen een imac en een mac mini, dan koop je gewoon een dikke dual g5+cinema display
Ecteinascidin schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 18:22:
Ik vraag me altijd af met zo'n iMac... op een dag wil je een nieuwe, een G6 of 7 whatever. Dan gooi je je ouwe hardware weg, maar daarmee ook je goede scherm. Vervelende vuistregel is dat een knap scherm meestal wel 2 of 3 generaties PC overleeft.
als je nu echter de huizen van veel mac gebruikers ingaat zie je dat men vaak een nieuwe mac heeft + een oude voor de kinderen of wat dan ook, gewoon als drbij voor tekstverwerking etc. helemaal bij de 17/20" imacs zjn we op een punt beland dat die over een aantal jaar nog prima zijn voor zulke simpele taken. tis gewoon een afweging die je moet maken

[ Voor 34% gewijzigd door bolleh op 25-01-2005 18:25 ]

• lowfi
  • Laatst online: 07:38
Wordt denk ik een keer tijd voor een echt switcher topic B) met alle voor en tegens op rij.. etc

[ Voor 24% gewijzigd door lowfi op 25-01-2005 18:40 ]

Verwijderd

Ik heb sinds december 2003 een 12" iBook G3/900 MHz met 640 Mb RAM. Deze bevalt mij zeer goed, vandaar dat ik nu ook een desktop Mac heb besteld.
Anderhalve week geleden heb ik een Mac mini besteld met 1,42 GHz. G4, 512 Mb RAM, DVD+/-RW en Bluetooth, praktisch alles erop dus. Ik ga hierbij een Samsung 710T monitor aanschaffen om m'n setup compleet te maken. Dat is in totaal ongeveer 1200 euro, evenveel als een 17" iMac G5/1,8 GHz met 256 Mb RAM, CD-RW en zonder Bluetooth (gerekend met studentenprijzen van de Applestore).

Ik gebruik nu bijna fulltime mijn iBook (niet mijn Athlon XP 2400+/512 Mb/Radeon9000Pro). Wat ik voornamelijk doe is mijn muziek en foto's beheren, internetten en mailen. Ook MS Office gebruik ik regelmatig. Deze dingen gaan uitstekend op mijn iBook en ik denk dat het alleen nog maar fijner is op een Mac mini met een mooie 17" monitor. Op mijn Athlon draaide ik bijna altijd Linux (Redhat/Fedora) en soms Windows XP. Op mijn iBook heb ik ook Linux staan (Yellow Dog Linux), echter hoewel dit perfect werkt gebruik ik alleen maar OSX omdat dit gewoon een prachtig besturingssysteem is en ik het heel fijn vind werken.

Ik heb gekozen voor de Mac mini setup omdat ik niet veel zware applicaties draai. Ik speel sowieso geen spelletjes dus daar hoef ik niet naar te kijken. Voordelen van de mini tov de iMac vind ik toch dat ik van plan ben de monitor vrij lang te gaan gebruiken over meerdere systemen. Het performance verschil tussen de Mac mini en de iMac G5 zal voor mijn toepassingen niet heel erg merkbaar zijn. Mijn G3/900 iBook voldoet al praktisch... Daarvoor heb ik nu voor hetzelfde geld wel 2x zoveel geheugen, een DVD rewriter (die ik nog niet heb ik huis) en bluetooth ingebouwd. Ook lijkt mij de Samsung 710T een hele fijne/goede monitor.

Het enige nadeel aan de mini vind ik de maximale HD capaciteit van 80 Gb. Maar als ik daar tzt mee zit zal ik maar een externe HD aan moeten schaffen ofzo.

Thijs

• bolleh
ik snap je redenering. maar een reden waarom ik de mini al niet wil is omdat je je ram niet kan uitbreiden, je zit dus vast aan wat je koopt. bij de imac kun je als je dat wil over een jaartje 2gb drin knallen en dan loopt alles weer lekker soepel.

en vergis je niet in de lifespan van tft monitoren. die dingen innoveren enorm snel. toen ik 2 jaar geleden 2x een samsung 151s kocht was dat 1 van de beste tft for value monitoren op de markt, maar ze kunnen qua scherpte niet echt meer meekomen met de huidige generaties tft monitoren. ik koop een pc of onderdeel dan ook niet om over 10 jaar te gebruiken, maar om nu te gebruiken. stel dat ik over 3 jaar een nieuwe wil, dan zal er vast wel een soortgelijke imac zijn, weer een beter scherm, processor, hdd etc.

maarja ieder zo zn beweegredenen :)
ik wilde iig ook zowiezo een g5. g3 > g4 leek me niet groot genoeg qua overstap, verder wil ik dat me machine coreimage 100% ondersteund :)

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
Laten we dit eens financieel bekijken.

Laten we zeggen dat wireless makkelijk is dus een airport extreme bij alles + bluetooth + muis en kb (ik bedoel die 200 e maakt dan ook niet meer uit)

Je wilt een scherm (apple cinema 20") is het kleinste van apple scherm

Je wilt een beetje extra geheugen (256 is echt te weinig dus dan maar gelijk 1 Gb)

Modem gebruik je al jaren niet meer dus die halen we er (indien mogelijk) uit.

We proberen de Ghz jes dicht bij elkaar te leggen voor een enigsinds redelijk vergelijk.

HD = 80 GB en we gaan vergelijken.

Mac Mini 1,42 GHz

• 1 GB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 80GB Ultra ATA drive
• Dvd/cd-rw
• Interne Bluetooth + AirPort Extreme-kaart
• Toetsenbord en muis (draadloos)
• Interne 56K V.92-modem
• Mac OS X

Subtotaal: Eur 1.128,99 + 20" cinema scherm a Eur 1.029,00

Totaal: 2157,99

iMac g5 1,6 Ghz

• 1 GB DDR400 SDRAM - 2 DIMMs
• 80 GB Serial ATA-schijf
• AirPort Extreme-kaart
• Bluetooth-module
• Bluetooth-module + Draadloos toetsenbord, draadloze muis en Mac OS
• 17-inch TFT-beeldscherm
• 1,6-GHz PowerPC G5
• Dvd-rom/cd-rw
• GeForce FX 5200 Ultra met 64 MB DDR

Totaal: Eur 1.737,01

Powermac g5 1,8 Ghz

• 1 GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x512MB
• 80 GB Serial ATA-schijf
• Dvd-r/cd-rw
• NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 64 MB, ADC/DVI
• Apple Cinema Display (20-inch flat-panel)
• Bluetooth-module
• AirPort Extreme-kaart
• Bluetooth-module + Apple Wireless-toetsenbord en Wireless-muis - Deutsch
• Mac OS X
• Eén FireWire 800-poort
• Twee FireWire 400-poorten
• Drie USB 2.0-poorten

Subtotaal: Eur 2.876,00

Is dit vergelijk eerlijk? Natuurlijk niet maar het geeft je wel even een beeld.

Wat echt opvalt is dat de apple tft tjes (20" gheghe) gewoon duur zijn als je bedenkt dat een "gewoon" tft tje begint bij 300e. Trek dus voor een iets eerlijker vergelijk 700e af van de eindprijs van de power mac en de mac mini. Sterkte met je keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Ma_rK op 26-01-2005 14:11 ]

Pagina: 1