Toon posts:

IDE-Controller doet het niet meer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Al een aantal dagen start mijn pc niet meer op. Naja, hij start op, telt zijn geheugen, kijkt of hij IDE-dingen vind, en daar vindt hij dus niks gaat door en ik krijg een 'foutmelding' van Nforce of ik over de LAN wil booten. Ik heb niks veranderd in mijn kast en daar zou het dus ook niet aan kunnen liggen. (dunkt mij)

Ik heb nu dus de bios gereset, en nu krijg ik als ik hem door laat lopen:

NVIDIA Boot Agent, PXE-2.0 (build 082 V1.82)
Copyright (C) 2001 NVIDIA Corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting NVIDIA Boot Agent.

Terwijl ik wel gewoon de kabels heb aangesloten, en hij voorheen ook altijd met deze kabel vastzat :'(

Wat ik al geprobeerd heb:
- Hardeschijf op IDE1
- Hardeschijf op IDE2
- idem met de cdrom
- Nieuwe hardeschijf aangeschaft
- andere cdrom spelers geprobeerd
- Andere IDE-kabels
- Mx400 erin ipv N6600GT
- Andere voeding gebruiken
- Bios gereset
- 80 ipv 40 pins IDE kabel
- IDE detectie in de bios

Al deze dingen mochten niet baten.

Mijn specs:
Epox 8rda+
AMD Athlon XP 2400+ tbred
200gb en 40gb Maxtor
400w PSU met redelijk stabiele lijnen
Asus N6600GT

Mochten jullie misschien een idee hebben waar het aan ligt of wat het zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 14:57 . Reden: toevoeging SP ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je je bios al eens gereset en de IDE detectie in de bios al eens uitgevoerd?

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
heb je 40 pins IDE kabels gebruikt, of de 80 pins?

Verwijderd

Topicstarter
coller schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:37:
heb je 40 pins IDE kabels gebruikt, of de 80 pins?
Ik heb zojuist geprobeerd met 80pins, dat heeft ook niet geholpen, en met 40pins werkt het ook niet..
Terw_Dan schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:34:
Heb je je bios al eens gereset en de IDE detectie in de bios al eens uitgevoerd?
Met de IDE-detectie vindt ie ook niets
dan ga ik nu even de bios resetten

Ook dat heeft geen zin :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 14:51 . Reden: toevoeging ]

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
weet je zeker dat je geen virussen hebt/had, en dat je bootsector nog intact is?
verder idd ff in bios checken of bios opstart volgorde effect heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die bootsector weet ik niet hoe dat moet :?
De opstartvolgorde is Floppy, HDD-0, LS120
Volgens mij is dat wel ok

En ik heb eigelijk nooit virussen gehad.

Verwijderd

Misschien een IDE/RAID kaartje proberen? :) Probleem lijkt idd de IDE controller

Verwijderd

Je hebt dat al eens uitgprobeerd, maar doe eens het volgende (indien mogelijk): sluit de harde schijven op een andere pc aan met de kabel die je gebruikt in de pc die niet werkt.
Ik heb al eens zo'n kabel naar de verdoemenis geholpen en dat was eerlijk gezegd niet moeilijk om te doen :'(
Vooral omdat ze dan nog eens zo goedkoop zijn (not)
Vind hij de cd-rom? Draait de harde schijf?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:56:
Misschien een IDE/RAID kaartje proberen? :) Probleem lijkt idd de IDE controller
Die heb ik niet :'(
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:56:
Je hebt dat al eens uitgprobeerd, maar doe eens het volgende (indien mogelijk): sluit de harde schijven op een andere pc aan met de kabel die je gebruikt in de pc die niet werkt.
Ik heb al eens zo'n kabel naar de verdoemenis geholpen en dat was eerlijk gezegd niet moeilijk om te doen :'(
Vooral omdat ze dan nog eens zo goedkoop zijn (not)
Vind hij de cd-rom? Draait de harde schijf?
Mijn 40gb hdd draait niet eens meer, dus die verklaar ik hier officieel dood (hallejuja O-) )
En de 200gb draait wel, en in mijn pIIImmx wordt ie herkend :*) (volgens mij)

Nee, cdrom vindt ie ook niet, het lijkt me best verdacht als die allebei op hetzelfde moment doodgaan? :?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 15:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:59:
[...]

Die heb ik niet :'(

[...]

Mijn 40gb hdd draait niet eens meer, dus die verklaar ik hier officieel dood (hallejuja O-) )
En de 200gb draait wel, en in mijn pIIImmx wordt ie herkend :*) (volgens mij)

Nee, cdrom vindt ie ook niet, het lijkt me best verdacht als die allebei op hetzelfde moment doodgaan? :?
Ik heb zo de indruk dat je controller inderdaad de geest gegeven heeft... Al eens geprobeerd op het secondary kanaal (dus niet master/slave maar IDE2) ? Eventueel onboard raid dat je kan proberen? Kijk eens naar de pinnetjes op de stekker op het moederbord/harde schijf: niet verplooid? Misschien eens uitgeschoten met de schroevendraaier tijdens het spelen met de hardware? Of vijsje dat er tussen gevallen is?
Daarvoor ben ik SATA dankbaar: kleine connectors!
Als het inderdaad je controller is, kan je je gegevens nog altijd overzetten via een externe case voor je hd (ik geloof dat ze een interessant stukje verkopen op inkoopacties.net -> easy ide to USB2.0 converter)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:42:
[...]

Ik heb zo de indruk dat je controller inderdaad de geest gegeven heeft... Al eens geprobeerd op het secondary kanaal (dus niet master/slave maar IDE2) ? Eventueel onboard raid dat je kan proberen? Kijk eens naar de pinnetjes op de stekker op het moederbord/harde schijf: niet verplooid? Misschien eens uitgeschoten met de schroevendraaier tijdens het spelen met de hardware? Of vijsje dat er tussen gevallen is?
Daarvoor ben ik SATA dankbaar: kleine connectors!
Als het inderdaad je controller is, kan je je gegevens nog altijd overzetten via een externe case voor je hd (ik geloof dat ze een interessant stukje verkopen op inkoopacties.net -> easy ide to USB2.0 converter)
Ik heb het allebei al op IDE2 geprobeerd.
De computer zat gewoon dicht, en toen ik hem 's ochtends wou opstarten deed ie raar ineens. Misschien tijd om up te graden :)

Iig bedankt ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:15:
[...]

Ik heb het allebei al op IDE2 geprobeerd.
De computer zat gewoon dicht, en toen ik hem 's ochtends wou opstarten deed ie raar ineens. Misschien tijd om up te graden :)

Iig bedankt ;)
Weet je wat ook soms kan helpen? Je eens goed kwaad maken en dat ding in stukken proberen te scheuren. Niet alleen zal je er zelf véél deugd van hebben, maar misschien zal het ook gerepareerd geraken :+
Neen, even serieus: ik denk dat de ide-controller in de north/southbridge zit en dat kan je niet vervangen. Ik denk niet dat er veel meer mogelijkheden zijn dan degene die opgegeven zijn. Doe misschien eens deze check: kijk eens naar de condensators: dat zijn van de kleine ronde torentjes die rechtop op het moederbord staan. Die moeten vlak zijn en niet bol of gesprongen. Dat kan de reden zijn voor de meest bizarre problemen.

Misschien even die switch verzetten op mainboard zelf (clear cmos) - beetje 'hardere' bios reset.

Als je het mainboard wegdoet, kan je me iets laten weten? Ik heb wel interesse... :> timkerger [at] tiscali.be

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 19:01 ]

Pagina: 1