Toon posts:

[2000] Explorer dichtzetten dmv. bv. policy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om bepaalde W2k pro clients zo te krijgen dat ze op geen enkele manier explorer kunnen starten. Op dit moment is de enige mogelijkheid om dit nog te doen (voor zover ik weet) door een dubbelklik te geven op Programs (of een map een niveua daaronder) in het startmenu. Is er iemand die een oplossing heeft om ook dit uit te schakelen?

Het is vereist dat het startmenu blijft bestaan (word een terminal app gestart vanuit 'startup', dit kan/mag niet anders :P), ook dubbelklikken moet kunnen. Wat nu al wel uitgeschakelt is:
- toetscombo's (als win + E)
- rechtermuisknop
- 'My computer'-achtige iconen
- op 'startup' na alles in 'programs' en andere startmenu items (shutdown is nog wel beschikbaar)
- alles wat in explorer uitkomt... :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 13:44 . Reden: Ohja, we draaien met W2k server ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Mogen ze wel IE gebruiken? Dan heb je namelijk altijd nog de explorer.

Je kan wel met een policy toegang tot de lokale harde schijven afschermen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Hier zoek ik ook al maanden naar
Volgens mij kan het gewoon niet :?

Je kan idd in een policy je lokale schijven verbergen, maar wanneer ze dan dubbelklikken op een startmenu item dan zie je alsnog de C-schijf

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 11:57
Dit is wel te blokkeren. Hebben wij hier ook gehad bij van die terminals. Gingen ze steeds de achtergrond etc. wijzigen :)

Zal zo ff vragen welke reg key dat is.

Zorg er trouwens ook voor dat ze niet in de help functie kunnen, daardoor kan je ook bij een hoop dingen.

edit:

"NoViewOnDrive"=dword:03ffffff
"NoDrives"=dword:03ffffff

in

[HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]

[ Voor 48% gewijzigd door Bart op 25-01-2005 14:58 ]

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Verwijderd

Bart schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:39:
Dit is wel te blokkeren. Hebben wij hier ook gehad bij van die terminals. Gingen ze steeds de achtergrond etc. wijzigen :)

Zal zo ff vragen welke reg key dat is.

Zorg er trouwens ook voor dat ze niet in de help functie kunnen, daardoor kan je ook bij een hoop dingen.

edit:

"NoViewOnDrive"=dword:03ffffff
"NoDrives"=dword:03ffffff

in

[HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
Hier zorg je niet mee dat er niet meer gedubbelklikt kan worden, want deze instellingen heb ik er in staan, deze verbergen alleen schijven

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 11:57
hm ok dan heb ik een foute doorgekregen, het is in ieder geval wel mogelijk.

Ik mail nog even...

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Verwijderd

Excuses, ik keek niet goed |:(
Het is idd wel uit te zetten via een policy, alleen stond het bij ons open omdat sommige mensen bij de C-schijf moeten kunnen.

Je kan, als je gebruik maakt van GPO's sommige drives "restricten"
Dit vind je onder:

User Configuration
Administrative Templates
Windows Explorer
Prevent Access To Drives From My Computer

Als je hier de C-schijf selecteerd kunnen ze niet meer dubbeklikken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 15:34 . Reden: Typo ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

drives hidden maken [rml][ Windows 2003] Howto: Hide drives voor TS gebruikers[/rml] zelfde geld voor access is denied naar drives toe moet je ook deze aanpassingen doen als je niet a,b,c,d,e schijven hebt. Je kunt zelfs een Loopback processing mode toepassen en dan gebeurd het alleen als ze op die specifieke server inloggen die in OU comp zit met daarop de GPO geconfigureerd (als voorbeeld).
Als men dan op een andere server inlogt voor werkzaamheden kan men wel de drives zien/benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
Ze moeten wel toegang hebben tot de c:\ omdat dat daarvandaan een client voor de terminal app vandaan gestart moet worden. Een shortcut daar naartoe staat in 'startup'. Andere pc's hier hebben inderdaad geen toegang tot c:\. Helaas kunnen we dit truukje niet gebruiken op deze pc's :(.
Het gaat er dus om of het mogelijk is om access tot explorer te blocken, opwelke manier dan ook. Ik weet ook dat het mogelijk is om bv. explorer.exe met een policy tegen te houden, maar vraag me of of windows dan nog wel lekker werkt.. ga ik nog even testen.. (iemand dit wel eens geprobeerd?).

De help functie is ook uit idd :) is inderdaad ook een gevaarlijke.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

zonder explorer.exe geen taakbalk. Misschien kun je een 2e instantie van explorer.exe blocken, dat zou wel moeten werken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Je kan dan nog steeds in je GPO je C-schijf restricten.
De snelkoppeling blijft dan gewoon werken

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer oko deze eens:

Word opstarten -> Openen -> Klik recht op map -> verkennen.
Dat wil wel eens werken namelijk ;)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

its_me schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:17:
Probeer oko deze eens:

Ja klopt dat die werkt
Maar wanneer je je C-schijf Hide en Restict zie je hem er niet bij staan

Verwijderd

Topicstarter
its_me schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:17:
Probeer oko deze eens:

Tja, maar deze pc's hebben maar 1 doel, en dat is die terminal applicatie. Zowel Word als de rechtermuisknop zijn sowieso niet te gebruiken :P

Verwijderd

Maak je gebruik van GPO's??

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Explorer.exe restricten betekent ook dat je geen startup meer hebt (heel je start menu is namelijk gewoon explorer) :)

Wat is de reden erachter dat je per se via startup dat programma moet starten? Persoonlijk zou ik voor zoiets gaan:

- Stel een batchfile in als shell vervanger (zoek even op 'Shell' op GoT in WOS)
- Laat die batchfile dat programma van je starten
- Zet een 'Deny' acl op je Explorer.exe

:)
Pagina: 1