4 ohm versterker op 8 ohm luidsprekers?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135222

Topicstarter
Kan ik zonder enige problemen (bijvoorbeeld schade aan versterker of speakers) een 4 ohm versterker dolby surround receiver (50 watt, Sony) aansluiten op 8 ohm 5.1 surroundspeakers.

Alvast bedankt voor een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:21

Exirion

Gadgetfetisjist

Dit wel een erg uitgekauwd onderwerp he... Google/Search eens rond zou ik zeggen. Er is ook nog een FAQ waar het ongetwijfeld in staat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
als het goed is wel, maar andersom niet, als je 4 ohms boxen aansluit op een versterker met een bereik van 8 tot 16 of 8 tot 32 ohm, dan maak je in principe kortsluiting. Het kan wel als je de versterker niet te zwaar belast, ik bedoel dus het een en ander niet te hard zetten.

Maar 8 ohms boxen aansluiten kan wel op een versterker die van 4 tot (8 of 16 of 32 ofzo) ohm gaat.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jealma schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:26:
als het goed is wel, maar andersom niet, als je 4 ohms boxen aansluit op een versterker met een bereik van 8 tot 16 of 8 tot 32 ohm, dan maak je in principe kortsluiting. Het kan wel als je de versterker niet te zwaar belast, ik bedoel dus het een en ander niet te hard zetten.

Maar 8 ohms boxen aansluiten kan wel op een versterker die van 4 tot (8 of 16 of 32 ofzo) ohm gaat.
Heeft geen drol met kostsluiten te maken, maar er is gewoon een kans dat je je versterker overbelast en dan, als je een fatsoenlijke versterker hebt, schiet ie in thermal protection mode...

Voor de rest is 8 ohm speakers op een 4 ohm versterker aansluiten geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Plague schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:36:
[...]

Heeft geen drol met kostsluiten te maken, maar er is gewoon een kans dat je je versterker overbelast en dan, als je een fatsoenlijke versterker hebt, schiet ie in thermal protection mode...

Voor de rest is 8 ohm speakers op een 4 ohm versterker aansluiten geen probleem :)
Versterkers die gemaakt zijn voor 8 ohms luidsprekers kunnen een 4 ohm belasting wel degelijk als kortsluiting zien!
(Temeer daar die 4 ohm nominaal is en sommige luidsprekers daar ver onder "dippen".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dan nog is het geen kortsluiting en bij lage voltages is er niks aan de hand. Versterkers hebben naast een maximaal voltage wat ze kunnen leveren ook een maximaal amperáge, zolang dit amperage niet overschreden wordt is er niks aan de hand. Een versterker die voor 8ohm ontworpen is zal dan dus ook op 8ohm 2x zoveel vermogen af kunnen leveren dan op 4ohm (amperage gelijk, voltage dubbel zo hoog). Een versterker ontworpen voor 4ohm levert op 8ohm 2x zo weinig dan op 4ohm (voltage gelijk, amperage gehalveerd).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Nee het is geen echte kortsluiting, maar sommige versterkers schieten daardoor wel in de beveiliging (en niet alleen thermisch!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 17926 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:52:
[...]

Versterkers die gemaakt zijn voor 8 ohms luidsprekers kunnen een 4 ohm belasting wel degelijk als kortsluiting zien!
(Temeer daar die 4 ohm nominaal is en sommige luidsprekers daar ver onder "dippen".)
Dat geldt ook voor 8ohm speakers. Eigenlijk is het gewoon een complete lul-specificatie. Een versterker is niet een "8ohm" versterker. Die 8ohm die opgegeven wordt, is een indicatie dat de versterker niet al te goed met speakers met lage impendantiedippen om kan gaan.

Kijk eens naar deze twee impendantiecurven:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/Imp8.gif

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/Imp4.gif

Wedden dat een "8ohm" versterker die laatste "4ohm" speaker wel aan kan sturen en die "8ohm" speaker een heel stuk minder soepel? :). Ik kan me niet voorstellen dat een versterker niet met 4ohm nominaal om zou kunnen gaan, tenzij het echt een prutsding is, en dat zit er bij normale hifi niet echt vaak tussen. Overigens zit er bij normale hifi speakers ook bijna nooit een speaker tussen die zulke rare impendantiecurve's heeft zoals de bovenste :)

In het kort: Gewoon niet naar kijken. De manier waarop deze gegevens gegeven worden zeggen helemaal niets. Je kan ervanuit gaan dat je elke normale speaker wel op elke normale versterker kan aansluiten zonder dat het stukgaat (bij normaal gebruik).

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 26-01-2005 11:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90555

maaruh, hoor je eigelijk veel verschil tussen een 8ohm speaker op een 8ohm versterker en een 8ohm speaker op een 4ohm versterker??

en hoe zit het met een 4ohm speaker op een 4ohm versterker t.o.v. een 8ohm speaker op een 8ohm versterker?

jah kweet, wellicht amma domme vragen ma ben nog maar n00bje op 't gebied van audio enzo :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:05

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 90555 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:39:
maaruh, hoor je eigelijk veel verschil tussen een 8ohm speaker op een 8ohm versterker en een 8ohm speaker op een 4ohm versterker??

en hoe zit het met een 4ohm speaker op een 4ohm versterker t.o.v. een 8ohm speaker op een 8ohm versterker?

jah kweet, wellicht amma domme vragen ma ben nog maar n00bje op 't gebied van audio enzo :x
Precies theekopje en dat is nou juist de reden dat je op dit forum geacht wordt ook zelf wat uit te zoeken. Dus daarom: zoek eens zelf wat uit op dit forum en desnoods op de grote (boze Google) buitenwereld.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:02
AV FAQ; Veelgestelde vragen
(ja, dit mag ik copy-pasten, want ik heb het zelf getiept :P )
Pagina: 1