[Linux] Netwerk module laadt niet automatisch

Pagina: 1
Acties:

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 10:10

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn trouwe RedHat 7.1 server distributie vervangen door een OpenNA 1.0 distributie.
Deze distributie is als het goed is goed beveiligd, en heeft van zichzelf al een IDS (Intruder Detection System) en nog wat extra beveiligingen.

Nu heb ik deze geinstalleerd, en jammer genoeg werd mijn oude netwerkkaart niet herkend (3com 3c905 ISA). Ook kon ik geen standaard driver vinden voor deze kaart in de distributie (en ik had geen zin om een nieuwe kernel te installeren, omdat ik dan de kernel moet patchen voor beveiligings update en daar heb ik momenteel even geen in, misschien later). Ik kon wel een driver vinden voor de 3com 3c950 PCI kaart, en dus heb ik de oude netwerkkaart vervangen door de nieuwe 3c905.

De nieuwe kaart werkt zonder problemen, en als ik kan handmatig de module ook laden met
code:
1
/sbin/modprobe 3c59x

Ook heb ik de volgende regel in /etc/modules.conf gezet (waar trouwens eth0 ook al in stond).
code:
1
alias eth1 3c59x

Tenslotte heb ik een bestand ifcfg-eth1 aangemaakt in de directory waar die hoord (incl vast ipadres enzo).

Het probleem is nu dat de driver (module) niet automatisch wordt geladen als de computer gerestart wordt. Ik krijg een melding dat de driver erniet voor geladen is, en hierdoor eth1 niet kan worden geconfigureerd (oid, ik weet het niet precies omdat het niet terug komt in de logs, en ik niet fysiek achter de server zit). Hierdoor kan de DHCP server niet starten met de gevolgen van dien.
Om dit juist te krijgen moet ik dus inloggen op de server, de driver laden, hierna het netwerk opnieuw opstarten (of interface1 opstarten). En de DHCP server starten.
Ik wil dit eigelijk niet elke keer doen, heeft iemand daarom een idee waarom de driver niet geladen wordt.

De driver voor eth0 (8138too) wordt trouwens wel automatisch geladen.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:24

Super_ik

haklust!

/sbin/modprobe 3c59x moet je ergens in je /etc/rc.d/rc.modules zetten. of ergens anders in een rc. file

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
ik gok dat dit komt omdat jouw 3com 509 isa (905 is pci) niet PNP is dus zal je een IRQ enz enz aan moeten geven.

zie
Afbeeldingslocatie: http://pigtail.net/LRP/3c509.jpg

gratis af te halen SUN ultra1 compleet