Toon posts:

P5AD2+P4 550 valt uit tijdens o.a. NFSU2 op 1024x768

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:
- Asus P5AD2 Premium
- Intel Pentium 550 3,4 GHZ
- XFX Geforce 6800GT 256mb PCIX
- Pinnacle PCTV pro TV-in kaart
- 1024 MB (2 X 512 mb Corsair PC5400)
- 250 GB MAxtor Diamondmax 10 SATA harddisk
- NEC 3520 DVD brander
- LG Dvd speler
- Diskette
- Cardreader
- Toetsenbord + muis
- USB printer met eigen voeding
- USB Bluetooth dongle
- USB Memory stick

Op advies van Eraser (post regelmatig berichten op dit forum) heb ik een 350 watt coolermaster voeding aangeschaft.

Alles werkt perfect, alleen als ik een spel wil spelen krijg ik problemen. Gister probeerde ik voor de eerste keer Need for speed underground 2 te spelen. Toen ik mijn resolutie op 1024 x 768 wilde zetten viel spontaan ineens de PC uit (zonder melding of iets dergelijks), en hoorde ik een zachte klik (weet niet waar deze vandaan komt). Ik moest mijn ATX power knop aan de achterzijde aan paar keer omzetten wilde ik de pc weer aan de gang krijgen.

De temperatuur van de kaart lijkt me normaal, ook worden er geen onderdelen extreem heet. Drivers zijn gewoon vanaf de cd geinstalleerd.

Kan iemand mij helpen met dit probleem?

Bedankt,

Koen Evers

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt. "Computer valt uit" is wel erg algemeen :)

Neem dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Probeer eens met de CPU/geheugen instellingen te werken. Bijv. Geheugentimings losser zetten, de FSB tijdelijk lager zetten (166MHz/133MHz ipv 200MHz), etcetera. Als het boeltje stabiel werkt, dan lijkt het me een voedingissue.

• Anthonie Smit
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 15:42
Het akn zijn dat 1 van je geheugenkaartjes niet meer klopt, dan hoor je ook zo'n klik en valt je pc ook helemaal uit, maar dat gebeurd dan wat vaker. Probeer ze maar is los.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29
Maar alleen bij NFS U2 ofnie?
Of ook bij andere spellen. Misschien ook handig om je voltlijnen te posten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een beetje het vermoeden dat het aan de voeding ligt, omdat het systeem behalvens dit probleem echt stabiel draait. Ik ben vergeten te vertellen dat ik een 20 pins ATX voedingsaansluiting op mijn 24 pins moederbord heb zitten, wel met een converter ertussen.

Kan ik ergens nakijken hoeveel stroom mijn pc op een bepaald moment, bijvoorbeeld tijdens het spelen van een spel, gebruikt?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

omdat het systeem behalvens dit probleem echt stabiel draait
Je ondervindt het dus alléén bij NFSU2? Je kunt de temperaturen en voltagelijnen monitoren met MBM, zie alsook de troubleshooter dat ik jou eerder heb toegelinkt ..

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/k.evers00/mbm5.jpg

Hier mijn resultaten van MBM. Ik krijg een alarm dat de temperatuur van de CPU te hoog is. Als ik echter in mijn bios kijk is deze gewoon normaal, 41 graden.

Tijdens de installatie van dit programma werd naar mijn moederbord gevraagd. Ik koos daar P5A in terwijl het eigenlijk een P5AD2 moederbord is. Dit moederbord stond niet in de lijst namelijk.

Ziet iemand nu waarom mijn computer uitvalt als ik dit spel speel?

Bedankt,

Koen Evers

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:29
Ik zou op mbm niet vertrouwen, ik zie in je screenshot bijna alleen vage readings, misschien ondersteund ie je chip niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
Hier even wat meer informatie.

Ook als ik Halflife 2 speel heb ik hetzelfde probleem. Hier kan ik echter wel een hogere resolutie kiezen en zelfs de intro van het eerste level bekijken, maar daarna valt de computer weer uit.

Heb even in de bios gekeken voor wat extra gegevens. Hier vind ik dit:

CPU Temperature: 45 graden celdius
MB temperature: 32 graden celcius

CPU Fan Speed: 2500 RPM
CPU QFAN Control: disabled
Chassis Fan Speed: N/A
Power Fan Speed: N/A

5V Voltage: 5,273
12V Voltage: 11,88

Ik hoop dat iemand mij met de tot nu toe gegeven informatie verder kan helpen!

Alvast 1000 maal dank,

Koen Evers

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:35

R-B

Blokkert

hmmz

ik heb ook zo een soortegelijk probleem gehad
toen was voeding dood...

Probeer is test voeding erin te gooien en kijk of dan wel werkt :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:30

OMD

Waarom denk je dat het de processor is en niet bv de videokaart? Ik had soortgelijke probs met de Aoelus 6800GT maar na de install van nieuwe drivers was het probleem verholpen...
mijn pc viel uit ( weliswaar zonder "kliks" ) maar moest hem wel uit het stopkontakt halen wilde die weer wat doen :D

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het allemaal maar vreemd. Vind het ook raar dat hij de Power Fan speed niet kan meten, of is dit normaal?

Wat is het advies om dit probleem op te lossen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nogmaals: de adviezen staan hierin: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Sinds ik jou die link heb gegeven zie ik nog steeds geen troubleshootresultaten van jouw kant. En dat is hier op GoT niet de bedoeling. Je mag op z'n minst zelf wel iets aan je probleem doen, gebruikmakend van de vele informatie dat op de troubleshooter te vinden is :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:45

Nemesizz

Untouchable

Misschien in de BIOS shutdown-temperature van de CPU uitzetten. Want een P4 s775 word nogal erg warm (metname stressed), en in de meeste BIOSen staat shutdown temperature standaart iets op 70 a 75ºC.

Andere drivers voor je beeldplank kan ook een oplossing zijn. Ik heb zulk soort problemen ook gehad met mijn Radeons (ook driver probleem).

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag weer een hoop geprobeert.

3Dmark gedownload en geprobeert. Weer viel de computer uit. Heb de temperatuur beveiliging van de CPU uitgezet, nog viel de pc uit.

MBM geeft erg vreemde resultaten. De case is 127 graden, daarvoor krijg ik telkens alarm. Hier kan ik dus weinig mee meten.

Ik ben echt ten einde raad :'(

Kan het gewoon niet zijn dat de de voeding het allemaal niet trekt? De videokaart anders? Is dit misschien defect (lijkt me niet, want alles doet hij goed, behalve spellen).

Het vervelend is dat ik telkens die 'tik' hoor. Iets wordt er dus te heet, of raakt overbelast...waardoor het systeem zich uitschakeld...maar wat? Alle onderdelen lijken goed op temperatuur, en ook mijn processor geeft in de bios een nette temperatuur van 42 graden aan.

Wie helpt mij?

Koen Evers

Verwijderd

Ik gok toch de voeding. Ik heb een centurion kast met een p4 celeron setje als 2de pc, daar zit dus een coolermaster 350 watt in. Als ik mijn 9800 pro erin zet heb ik ong 2 minuten en valt deze uit. Soms langer en soms komt ie niet door de post heen. Krijg ik allemaal overklok fouten enzo. Doe ik er een fx5200 in dan draairt ie onbeperkt goed. Ik zou gokken dat je voeding niet genoeg ampere levert.

Collega met een p4 3 gigahertz had een qtec 400 watt die exact hetzelfde probleem in hl2 gaf. Enermax erin en het probleem was weg.

Het kan zijn dat er niks aan de hand is met je voeding maar dat ie gewoon te licht is. Ren naar de winkel koop een zware voeding hou de verpakking redelijk intact. En lost dat het niet op mag je hem binnen 8 dagen ruilen!

Verwijderd

Topicstarter
Gister ben ik met een nieuwe 400 watts voeding aan de slag gegaan. Wat blijkt? Het werkt ineens perfect. De tik die ik hoorde was van de harde schijf, de videokaart had gewoon niet genoeg stroom.

Ik moet wel zeggen dat ik bij de aanschaf van mijn kast + voeding volledig af ben gegaan op adviezen van GoT leden. Achteraf ben ik hier een beetje teleurgesteld over. Mij is nooit verteld dat een 350 watts voeding niet voldoende zou zijn voor mijn configuratie. Achteraf blijkt dit dus wel degelijk zo te zijn.

Neemt niet weg dat ik blij ben dat ik de oplossing gevonden heb!

MVG,

Koen Evers

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Like I said in de first post van dit topic B)
BalusC schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 12:28:
Neem dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Probeer eens met de CPU/geheugen instellingen te werken. Bijv. Geheugentimings losser zetten, de FSB tijdelijk lager zetten (166MHz/133MHz ipv 200MHz), etcetera. Als het boeltje stabiel werkt, dan lijkt het me een voedingissue.
Mooi dat het is opgelost d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 28-01-2005 09:39 ]

Verwijderd

ik hoop voor je dat de hd niet stuk gaat hierdoor, eentje die tikt is nooit goed !

Verwijderd

Topicstarter
Als je het topic helemaal gelezen hebt weet je dat de harddisk alleen tikt zodra de pc uitvalt. Dit is gewoon het afslaan van de harddisk, wat ook gebeurd als je normaal je pc afsluit.

[ Voor 2% gewijzigd door Moonsugar op 23-04-2025 14:22 . Reden: Username van geanonimiseerde gebruiker weggehaald uit post ]

• lazrambo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14
Ik heb ook een soort gelijk probleem maar bij mij springt het beeldscherm op standby en de pc draait gewoon door. Ik moet hem dan resetten.

Ik heb er nog steeds geen oplossing voor, het gebeurt soms met counterstrike maar met Uefa Championsleague Demo altijd
Pagina: 1