Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Zie ondertitel
Verwijderd
Wil je het echter goed doen dan moet de video open en gereinigd worden.
Niet heel veel werk maar met de kop is voorzichtigheid geboden.
Je maakt de video dan schoon met een zeemstaafje en pure alcohol ( zonde
Dan pas wordt hij echt schoon.
Maar je kan natuurlijk ook de pech hebben dat je kop versleten is, dit kun je alleen met een koppentester testen of met een scoop.
Meer info nodig: vraag maar raak
Denk dat ik wel een schema heb van dat deck eens checken
Verwijderd
Wellicht even wachten totdat iemand dit kan bevestigen of ontkennen.
Verwijderd
Laten nakijken en repareren kost denk ik meer dan een nieuwe kopen. Voor 10 100 eurie heb je tegenwoordig al een Hifi-stereo-geval dat weer een paar jaar mee kan.
Ebay: http://cgi.ebay.de/ws/eBa...6207&item=5746383020&rd=1 http://cgi.ebay.de/ws/eBa...6207&item=5746383020&rd=1 als ik zo die 2de-hands prijzen zie op Ebay, ben ik bang dat een eventueele reparatie duur gaat uitvallen t.o.v. de waarde.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 09:35 ]
Verwijderd
Maar ook die zijn niet duur meer tegenwoordig...
DVD recorders of HDD/DVD recorders zijn tegenwoordig ook al wel betaalbaar aan het worden.
Alleen vind ik dat de kopen dan al best wel snel versleten zijn, want de recorder is toch niet ouder dan 5/6 jaar en was destijds behoorlijk prijzig (750 gulden). Daarvoor had ik een mono afdankertje van een jaar of 12/13 die het toen ik hem wegdeed het nog aardig deed.
Iemand een idee hoe ik kan zien of de koppen écht heel vies zijn? Dus een schema oid als de recorder open is waar de koppen zitten?
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Verwijderd
Koppen kunnen vies zijn wat je bijna niet ziet, maar het kan ook zichtbaar zijn. Beetje moeilijk te zeggen. Meestal zijn het deeltjes van de banden die je gebruikt wat achterblijft op de kop. Het zou ook een mechanisch probleem kunnen zijn. De band loopt langs de kop in een soort lus en er staat een bepaalde 'spanning' op, als dit niet helemaal lekker werkt krijg je het effect dat de tape de kop niet goed 'raakt', wat je ziet gebeuren is slecht beeld en geluid dat wegvalt (correct me if i'm wrong). Als je op stop drukt of de recorder uitzet corrigeert de kop/band zich weer even, maar blijkbaar niet consequent. Ik heb geen idee of dit bij te stellen is, maar je koppen schoonmaken kun je zeker proberen. En je kan JVC eens bellen, maar ik geef je weinig hoop op een antwoord want die sturen je meteen door naar zo'n service-center die eerst geld willen zien voordat ze daadwerkelijk wat gaan repareren. En de kosten zijn minimal (bij niet repareren!) als 35 euro dacht ik.Jivecar schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 09:59:
Ja als het echt versleten koppen zijn dan ga ik de recorder niet laten maken.
DVD recorders of HDD/DVD recorders zijn tegenwoordig ook al wel betaalbaar aan het worden.
Alleen vind ik dat de kopen dan al best wel snel versleten zijn, want de recorder is toch niet ouder dan 5/6 jaar en was destijds behoorlijk prijzig (750 gulden). Daarvoor had ik een mono afdankertje van een jaar of 12/13 die het toen ik hem wegdeed het nog aardig deed.
Iemand een idee hoe ik kan zien of de koppen écht heel vies zijn? Dus een schema oid als de recorder open is waar de koppen zitten?
Verwijderd
maar dat doe ik vanavond wel voor je als je wil.
Ik kan een klein tutorialtje maken voor je hoe je m moet schoonmaken. Misschien dat de drukrol ook aan vervanging toe is. Ik vermoed van wel na 5 jaar. Rubber dat verpulvert namelijk.
dan kan je de wiskop en de audiokop ook meteen reinigen. de audiokop word namelijk vies van de drukrol, door het rubber wat er door de loop van tijd af komt.
Laat maar even weten of je het wil ondernemen.
Verwijderd
Dat van die lus dat klopt en de spanning waar je op doeld word gehouden door de drukrol, je moet onder geen beding aan de takeup rollertjes komen want die afregelen is een hels karwei zonder de juiste apparratuur zeker met videos die automatische tracking hebben.Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 10:22:
[...]
Koppen kunnen vies zijn wat je bijna niet ziet, maar het kan ook zichtbaar zijn. Beetje moeilijk te zeggen. Meestal zijn het deeltjes van de banden die je gebruikt wat achterblijft op de kop. Het zou ook een mechanisch probleem kunnen zijn. De band loopt langs de kop in een soort lus en er staat een bepaalde 'spanning' op, als dit niet helemaal lekker werkt krijg je het effect dat de tape de kop niet goed 'raakt', wat je ziet gebeuren is slecht beeld en geluid dat wegvalt (correct me if i'm wrong). Als je op stop drukt of de recorder uitzet corrigeert de kop/band zich weer even, maar blijkbaar niet consequent. Ik heb geen idee of dit bij te stellen is, maar je koppen schoonmaken kun je zeker proberen. En je kan JVC eens bellen, maar ik geef je weinig hoop op een antwoord want die sturen je meteen door naar zo'n service-center die eerst geld willen zien voordat ze daadwerkelijk wat gaan repareren. En de kosten zijn minimal (bij niet repareren!) als 35 euro dacht ik.
Meestal volstaat een schoonmaakbeurd en een nieuwe drukrol. heel af en toe een mode switch maar dan heb je klachten zoals niet meer spoelen of afspelen en dergelijke.
En service centers zijn best prijzig, want geloof me ze hanteren vaak woeker prijzen tegenwoordig.
Is het schoonmaken voor een leek te doen?
De 7500 heeft bij mijn weten geen wiskop, die kwam geloof ik een model hoger pas als 7e kop erbij.
Ik wil (mits het redelijk te doen is) wel zelf ondernemen. Een service center of reparatie zie ik niet zitten. Dat is prijs/kwaliteit gezien te slecht imho. Maar schoonmaken moet geen kwaad kunnen.... al hoop ik wel dat dat het is ipv kapotte koppen.
Verwijderd
Geloof me die heeft een wis kop, en of het zelf te doen is? tja ik denk van wel zolang je niet te hard op de kop drukt en weet hoe je het moet doen, dan is het zeker te doen. Ik denk zelfs dat je zegt " Sjesus dat ze hier zo'n hoog bedrag voor vragen"Jivecar schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 11:50:
@mr24z
Is het schoonmaken voor een leek te doen?
De 7500 heeft bij mijn weten geen wiskop, die kwam geloof ik een model hoger pas als 7e kop erbij.
Ik wil (mits het redelijk te doen is) wel zelf ondernemen. Een service center of reparatie zie ik niet zitten. Dat is prijs/kwaliteit gezien te slecht imho. Maar schoonmaken moet geen kwaad kunnen.... al hoop ik wel dat dat het is ipv kapotte koppen.
Heb jij toevallig die versie die audio weergeeft tijdens het spoelen?
Nee tijdens het spoelen blijft het gewoon "stil" (op spoelen band na dus....).Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 11:58:
[...]
Heb jij toevallig die versie die audio weergeeft tijdens het spoelen?
Als je DIY stappen voor me heb dan probeer ik het graag zelf!
[ Voor 17% gewijzigd door Jivecar op 25-01-2005 12:34 ]
Verwijderd
hoop dat ik je ermee kan helpen, en wie weet nog meer mensen die het interessant vinden.
Het geld voor de meeste video systeemen.
/Nostalgie modus/
Waarom ik dat vroeg van dat spoelen met geluid, de topmodellen van JVC en Philips waren bijna gelijk aan elkaar en hadden de noviteit van een kantelbare kop mat als bijkomstigheid dat hij super beeld kon weergeven tijdens het spoelen. En het geluid bleef doorgaan.
Mooie techniek tandwieltjes onder de kop.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 12:51 ]
Helemaal toppie! Ik wacht je tut af!
En zal natuurlijk wel even laten weten of het gelukt is of niet....
Verwijderd
Hierdoor word de band omhoog of omloog getrokken of slipt.
Een versleten aandrukrol is broos en glimmend.
Verwijderd
ik gebruik even een Philips VCR als Slachtoffer om het voor te doen

benodigdheden
- Zeemstaafjes 2 (ong €0,70)
Als je die niet hebt vet vrij copieer/printer papier( werkt ook prima alleen duurt het langer)
- PRF VIDEO SPRAY maar pure alcohol volstaat ook prima. (bij de apphotheek ong. 10 euri)
- Wattenstaafjes
Allereerst kap eraf uiteraard
en dan hebben we een overzicht...

Het eerste wat we schoonmaken is de magnetiseerkop (Rood omcirkeld) met een wattestaafje natgemaakt met alcohol.
Het geel omcirkelde is een videokopje (eigenlijk een spoeltje, zeer breekbaar oppassen dus)

Als dit gebeurd is dan gaan we de eigenlijke KOP schoonmaken. Eigenlijk klopt dit niet want het zijn de kleine kopjes omcirkeld met geel. Hoe meer koppen de video dus hoe meer spoeltjes.
Nu moeten we wel voorzichig zijn want als die breken dan is het over.
Knip nu een recht stukje papier (ong 10 cm bij 3cm) af, of pak een zeemstaafje en drenk deze in de alcohol.
Pak in je rechter hand het gedrenkte natte papietje en houd het tegen de grote alluminium schijf.
Niet te hard drukken.
En draai met je andere hand de alluminium schijf rond.

Doordat je het tegen de kop aan houd met je rechter hand en draait met je linker gaan die spoeltjes langs het met alcohol gedrenkte papier let wel op dat je papier gebruikt wat niet verpulverd, pinter papier vostaat prima.
Herhaal het drenken in alcohol veel vuldig totdat de kop bijna niets meer afgeeft. zie plaatje.

Deze is niet zo vies meer maar vogensmij is het nog wel te zien dat het grijs is. Van het beetje vuil wat erop zit.
Nu heb je het ergste gehad en gaan we het laatste schoonmaken de audio en sync kop.

Nu neem je weer een in alcohon gedrenkt wattestaafje en dan gaa je langs het met rood omcirkelde onderdeel als het erg vies is wattestaafje vernieuwen.
Dan komt de drukrol in geel omcirkeld die maak je ook schoon met een wattestaafje van boven naar beneden en dan het wieltje draaien zodat je alles rondom schoon maakt.
Is die erg vies dan moet je ook nog even het wit omcirkelde reinigen daar komt vaak vuil te zitten.
Kijk meteen of de drukrol niet aan vervanging toe is, dat zie je door gaatjes in het rubber of door het afbrokkelen ervan.
The end!!
Ik hoop dat je je video hiermee hebt kunnen repareren en mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
Thanks, ik ga het vanavond of anders van het weekend proberen.
Ik zal je op de hoogte houden.
Als ik het goed begrijp zou bij een gekorrelde/verweerde aandrukrol de rol versleten zijn.
Is het te doen om deze rol (zelf) te vervangen? Of kan ik bij het openmaken en constatering dat de aandrukrol versleten is de boel net zo goed weer dichtgooien (zonder reiniging?).
Ik heb btw reinigingmiddel voor cassettebandjes, kan ik dit gebruiken?
Verwijderd
Is geen ramp hoor, als je in de gelegenheid bent om een foto te maken als hij open is dan weet ik snel te vertellen wat een drukrol kost. dan kan ik zoeken op tape deck type.
En over dat reinigings middel daar moet op staan boven de 80% alcohol en geen toevoegingen van andere troep. dan is het te gebruiken. Bij sommige vloeistoffen om te reinigen zijn oplosmiddelen toegevoegd. en die kunnen alluminium aantasten.
Dat wil zeggen, de videorecorder is open geweest, geinspecteerd en schoongemaakt.
De drukrol was van kwaliteit nog goed, niet korrelig maar mooi glad en gaaf. Vertoonde geen slijtage.
Qua vervuiling moet ik (helaas) zeggen dat het erg schoon was. Van de kop kwam weinig vuil (licht grijs, niet meer dan op jouw foto). Alleen van de demagnetiseer kop kwam iets meer vanaf de rest bijna smetteloos schoon.
Ik ben nu aan het opnnemen op straks te kunnen kijken hoe de kwaliteit is. Daarover later meer, voor nu: duimen
Maak hem open zet hem aan en kijk aandachtig of de band goed spoort bij de aandrukrol en kijk goed naar de band wat er gebeurt als je beeld slecht word.
Aan de rol zie je het zelf meestal niet maar hij word hard waardoor hij niet goed meer op de volle breette tegen de kaapstander loopt.
Meestal is het wel te doen om hem zelf te vervangen.
Let op de hierboven omschreven methode van schoonmaken is goed maar niet geheel zonder risico zorg dat het papier of zeemstaafje in zijn geheel niet beweegt want je kop breekt gegarandeerd af,eigenlijk als het beeld soms wel goed is heeft het niet zoveel zin want eerst moet het bandgeleidingsprobleem(aandrukrol) opgelost worden.
Let op een erg versleten aandrukrol zoals bij boven in het voorbeeld gebruikte philips recorder komt veel voor en beschadigd ook je banden die daarnaar nooit meer helemaal zonder storing meer afspeelbaar zijn.
Overigens mr24z je hebt mooi omschreven mijn complimenten
groeten
snameroc
Maar kheb gisteren 24 opgenomen (het eerste lange op de band)...
Kom ik vanavond wel aan toe (hoop ik)...ik post iig zeker nog het resultaat!
Geen problemen meer bij het afspelen. Goed beeld en geluid en geen verspringingen.
Ik ben benieuwd met andere banden ed, ik weet iig hoe de recorder nu gereinigd moet worden
thx again!