Toon posts:

Fanless videokaart (Sssssttttt...)

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een Asus 5700LE videokaart, maar het fannetje op de kaart is nogal lawaaiig. Wat kan ik doen om hem stiller te maken? De enige vervangende fanless koelers die ik vindt, werken met een heatpipe over de kaart en aan twee kanten een koelblok, maar ik heb aan de achterkant van de kaart helemaal geen ruimte voor een koelblok, daarzit de PSU in de weg.

Mijn vragen:

- Hoeveel koeling heeft een FX5700LE echt nodig? Kan ik hem fanless maken?
- Wat zijn de zwaarste videokaarten die fanless te koop zijn? 't nieuwste wat ik zelf kon vinden was een FX5500 of een 9550; Ik zou liever net één stapje meer hebben.
- Wat voor stille ventilatoren zijn er? Zijn er fans te krijgen die de lucht direct de kast uit blazen? In het verleden zag je dat soort systemen nogal eens op bijv een FX5950, zo'n kaart die dan twee slots innam en direct met de buitenlucht in contact staat.
- Iemand die wel een fanless vervangend koelblok kent dat op mijn Asus FX5700LE gaat passen?

Ik werk met een Antec Aria kast (zeg maar een grote cube) dus ik heb weinig ruimte en een beperkte airflow.

De meeste fans die ik tegenkom zijn voor overklokkers bedoelt, ik zoek alleen stilte en speel "weleens" een spelletje

Iemand nog andere tips in mijn quest naar een stille PC?

• Chi3F
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06-2023

Chi3F

Hax

Een Arctic Silencer is misschien wel een idee, die blazen de lucht gelijk uit de kast. Is niet helemaal geluidloos, maar als je hem op de stilste stand zet hoor je er niet veel van. Scheelt ook een hoop qua temperatuur.

Zalman heeft ook van die grote heatsinks zonder fan, die werken ook prima, maar als je echt een slechte airflow hebt is die misschien wat minder geschikt. Er is ook een model waarbij er een grote 12 cm fan bijzit, die ook niet veel herrie maakt, misschien is die ook wel het overwegen waard.

PSN: Arienix

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zalman vf700 is zo'n ding met een fan, maar wel heel stil (schijnt..). En die steekt niet uit aan de achterkant.

Maar ik vraag me af of zo'n ding geen overkill is voor die kaart. Wordt ie eigenlijk heel heet? Misschien dat je wel zo'n passief zalman northbridge blokje erop kunt zetten...

deze: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_nb47j_c_p.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 25-01-2005 01:19 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Mijn FX5900XT draait prima zonder fans met behulp van een Zalman ZM80C-HP.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die past dus niet bij hem.....

Verwijderd

Topicstarter
Palomar, die Northbridge cooler ziet er wel okee uit, ken je verhalen van mensen die dat als oplossing gebruiken?

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 21:30
http://www.aerocool.com.t...s-v3/cooler/vga/vm101.htm is dit niks voor jouw de VGA cooler van Aerocool VM101 ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• tekno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 12:33
gigabyte heeft een fanless geforce 6800

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:52
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 01:51:
Palomar, die Northbridge cooler ziet er wel okee uit, ken je verhalen van mensen die dat als oplossing gebruiken?
Ik denk niet dat dit kleine koelblokje voldoende is om jouw videokaart te koelen, zeker niet met een 'beperkte airflow'.

Ik zou er een Arctic koeler opzetten. Je zou er natuurlijk ook waterkoeling op kunnen zetten, maar dat is wat overdreven en waarschijnlijk niet wat jij zoekt (bijvoorbeeld de Zalman Reserator met een Zalman ZM-GWB1 op de videokaart).

[ Voor 4% gewijzigd door Freaky Maus op 25-01-2005 10:42 ]

Specs

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

tekno schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 08:01:
gigabyte heeft een fanless geforce 6800
Je bedoelt de Gigabyte 6800 128MB GV-N68128DH. Deze kaart neemt ook redelijk wat ruimte in beslag. Check de specs van de kaart:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/Gigabyte_6800_Afmeting.jpg

Afbeeldingslocatie: http://be.giga-byte.com/VGA/FileList/ProductImage/photo_n68128dh_big.jpg

Er loopt ook een draadje genaamd Snelle passieve videokaart.

[ Voor 13% gewijzigd door SquareHugo op 25-01-2005 10:53 ]

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het andere draadje ook gezien, maar ik zoek toch liever een ander koelblokje op mijn huidige kaart dan een compleet nieuwe kaart, aangezien de 5700LE voor mij op dit moment voldoende prestaties biedt.

Alles met een te groot koelblok is om twee redenen niet erg geschikt voor mij:

- Slechte airflow
- Weinig ruimte. De PSU zit direct naast de achterkant van de grafische kaart in de Antec Aria

Dus de 6800 valt al snel af. Ook zou de 300W voeding in de Aria dan opeens veel zwaarder belast worden, wat weer extra lawaai oplevert van zijn temperatuur geregelde ventilator

Om nog even door te gaan op het Northbridge koelertje (deze: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=71&code=014)

Als ik die combineer met een 80mm koeler die ik langs de kaart naar buiten richt, op 7volt? Is er een manier om zelf een soort van airduct eromheen te genereren?

Of kan ik misschien beter van buitenaf koele lucht op de kaart blazen naar voren toe?

Ik heb twee PCI sloten direct naast de kaart vrij om tot een leuke stille oplossing te komen, daarnaast zit de geluidskaart.

Verwijderd

Topicstarter
Oh en als ik de loterij win koop ik meteen zo'n reserator..

Afbeeldingslocatie: http://www.silent.se/bilder/reserator1_c_p-410.jpg

Zucht...

• Freaky Maus
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:22:
Oh en als ik de loterij win koop ik meteen zo'n reserator..

[afbeelding]

Zucht...
Zucht...
Freaky Maus schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 10:40:
[...]

Ik denk niet dat dit kleine koelblokje voldoende is om jouw videokaart te koelen, zeker niet met een 'beperkte airflow'.

Ik zou er een Arctic koeler opzetten. Je zou er natuurlijk ook waterkoeling op kunnen zetten, maar dat is wat overdreven en waarschijnlijk niet wat jij zoekt (bijvoorbeeld de Zalman Reserator met een Zalman ZM-GWB1 op de videokaart).
Maar misschien dat je dan op een ander idee had gekomen dacht ik zo.

Maargoed, die Arctic koeler lijkt mij nog steeds de beste oplossing. Deze neemt 1 PCI in beslag en heeft hij er dus nog 1 PCI over om de lucht vandaan te halen. Makkelijk te installeren en werkt goed: lijkt mij de €20 wel waard? Makkelijker kan bijna niet? Of zoek je nou gewoon een projectje?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Die Arctic is heel mooi, maar is mijn 5700LE die Arctic wel waard?

Afbeeldingslocatie: http://www.interlink.ru/pic/869458.jpg

't huidige coolertje op mijn kaart is erg klein, wat me doet vermoeden dat die NB heatsink al genoeg is?

Ik ben gewoon een krent :+

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
je zou ook een oude heatsink van een processor erop kunnen zetten, kost je iig niets en met een ligt briesje erover blijft ie in de meeste gevallen wel koel

• Freaky Maus
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 14:01:
Die Arctic is heel mooi, maar is mijn 5700LE die Arctic wel waard?

[afbeelding]

't huidige coolertje op mijn kaart is erg klein, wat me doet vermoeden dat die NB heatsink al genoeg is?

Ik ben gewoon een krent :+
Tja, als je €20 al teveel vind dan zou ik toch doorsparen voor een duurdere videokaart waar de verhouding beter is? Daarnaast kost dat Zalman blokje zo'n €6, dat is (ongeveer) 1/3 van de Arctic koeler. Maar moet je is kijken wat je voor die (circa) €12 meer extra krijgt.

Succes ermee.. 8)7

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Pilatus, ik heb nog een Pentium 4 Intel boxed koelblok liggen, maar hoe bevestig ik dat op een nette manier?

Freaky Maus, je hebt gelijk, 't liefst zou ik toch die Artic Cooler NV1 hebben, maar ik kan die nergens in mijn buurt (randstad) krijgen, die NB kan ik bij Mycom krijgen voor 8 euro... Of misschien toch maar online bestellen...

Ook iets waar ik bij die Artic nog over twijfel is of hij gaat passen over de condensatoren net links bovenaan de koeler, maardat zal ik gaan meten met de specificaties die op hun website staan.

• Freaky Maus
pricewatch: Arctic Cooling NV Silencer 1 ARC-NV-1 (Rev. 2)

We hebben:

Euromaxi in Spijkenisse
PCHut in Papendrecht
Alternate in Ridderkerk

Verder kun je ook kijken naar een Zalman VF700AlCu/Cu, maar dat is een 'flink' stuk duurder met zo'n €30.

[ Voor 4% gewijzigd door Freaky Maus op 25-01-2005 15:44 ]

Specs

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Schroef de fan eraf en blaas het stof weg. Meer moet je niet doen. 8)
Als je bang bent dat je videokaart sneller slijt door de warmte dan moet je rivatuner downloaden en de gpu 10MHz naar beneden klokken, daarna hoef je voor niks meer bang te zijn.
Sommige videokaarten worden uitgerust met een fan omdat dat "stoerder" oogt (topmodellen hebben allemaal fan, illusie dat de kaart snel is wordt aangewakkerd). De fx 5700 is daar 1 van. :)
10 MHz trager merk je trouwens niet. Bewaar wel de fan tot het einde van je garantie.
Geef vooral geen geld uit voor een andere heatsink, zoek gewoon even op hoeveel een fx5700 gpu verbruikt en vergelijk dit met een 9800Pro. Je zal meteen zien dat die fan op de FX5700 daar voor de schow opzit. :P
/e/
Ik zie nu net dat het een LE is, die zijn lager geklokt en blijven nog koeler, laat dat van die 10MHz dus maar zitten.
Gewoon doen, je zal er geen spijt van hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door peke op 25-01-2005 16:32 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan in de drivers van nvidia zien hoe warm het ding wordt, zolang die niet boven de 90C komt, overleeft die t wel denk ik :D...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
Corpseflayer, je bedoelt dat ik de bestaande cooler kan blijven gebruiken zonder fan? D'r zitten wel erg weinig ribben op dit koelertje (zie foto iets hoger)

Big-Guy moet dan NVTweak aanzetten in de registry?

• peke
:P
Ik zal je eventjes een verhaaltje vertellen.
Toen ik in het jaar 2002 een pc kocht met een radeon 64ddr schroefde ik na enkele minuten al ( :P ) de kast open om mijn aankoop eens grondiger te inspecteren. De radeon ddr was voorzien ve klein heatsinkje met een al even kleine fan. Om mijn pc stiller te maken besloot ik de HS te vervangen. Uit nieuwsgierigheid zette ik de pc open zonder dat er een HS op de gpu zat. Uiteraard al van bij het begin mijn vinger op de gpu en een andere vinger op de off button van de pc. Verbazingwekkend was dat de gpu koud bleef, niks van warmte gaf het ding af. Ik draaide toen een game en de gpu werd handwarm na een tijdje gamen.
Nu moet je dat niet meer doen uiteraard. :)
Die radeon liep maar op 60 MHz 8) (stock speeds)
Hetzelfde verhaaltje is dus van toepassing op jouw LE kaartje, alleen moet je niet zo ver gaan en ook de HS eraf slopen. :P
Doe gewoon zoals ik, doe de fan eraf, blaas het stof weg en doe de 2 vingertest (met HS). Je zal merken dat ik gelijk heb.
Zoals ik al zij, sommige videokaarten hebben een fan om het "pats" gehalte te verhogen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je hem zeker weten koel wil houden moet je gewoon dat zalman koelblokje kopen en dan een fan op 7 volt erop zetten. gegarandeerd dat hij koel genoeg blijft en stil is.

• peke
Ja, maar dan geef je geld uit terwijl het net zo goed kan zonder geld uit te geven.

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
corpseflayer schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:29:
Schroef de fan eraf en blaas het stof weg. Meer moet je niet doen. 8)
Als je bang bent dat je videokaart sneller slijt door de warmte dan moet je rivatuner downloaden en de gpu 10MHz naar beneden klokken, daarna hoef je voor niks meer bang te zijn.
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn ati radeon 9550 256 mb videokaart. Hij maakt een flink lawaai en ik begin me er steeds meer aan te irriteren. Ik heb 2 casefans in de kast zitten die de kast lekker koel houden. Zou het mogelijk zijn om van deze kaart de fan eraf te schroeven zonder dat mijn videokaart dan doorbrand??

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Groeten Damien

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 20:09

Colan

sucks @ solderen

een Sapphire Radeon X800 GTO Ulimate is ook passief, maar wel moeilijker te krijgen geloof ik...

Simplicity is de bom...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Damfransje schreef op zondag 04 december 2005 @ 11:00:
[...]

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn ati radeon 9550 256 mb videokaart. Hij maakt een flink lawaai en ik begin me er steeds meer aan te irriteren. Ik heb 2 casefans in de kast zitten die de kast lekker koel houden. Zou het mogelijk zijn om van deze kaart de fan eraf te schroeven zonder dat mijn videokaart dan doorbrand??

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Groeten Damien
Aangezien o.a. Asus en Club3D de 9550 tegenworodig fanless uitleveren, denk ik dat het bij jou ook geen kwaad zal kunnen om de fan te disablen. Zoals al eerder in het topic werd aangedragen, test het gewoon ff.
Fan er af, vinger op de heatsink leggen om temperatuur te controleren, andere vinger op de powerswitch van de PC. En start maar op. Wordt de kaart te warm, so be it, fan terug.
Voel je niet/nauwelijks warmte, lekker zo laten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
BredeP schreef op zondag 04 december 2005 @ 11:11:
Aangezien o.a. Asus en Club3D de 9550 tegenworodig fanless uitleveren, denk ik dat het bij jou ook geen kwaad zal kunnen om de fan te disablen. Zoals al eerder in het topic werd aangedragen, test het gewoon ff.
Fan er af, vinger op de heatsink leggen om temperatuur te controleren, andere vinger op de powerswitch van de PC. En start maar op. Wordt de kaart te warm, so be it, fan terug.
Voel je niet/nauwelijks warmte, lekker zo laten.
Helaas wordt niet dezelfde heatsink gebruikt in combinatie met een fan als bij de passieve oplossing. Gewoonlijk heb je een heel klein heatsinkje met een klein snel fannetje er op tegenover een iets ruiger koelblok voor de passief gekoelde versie.

Maar je kan het altijd proberen op deze manier natuurlijk :)

• The__Virus
  • Laatst online: 17:48
De 6600 (GT) is er ook in passieve uitvoering, een goede kaart, niet te duur en stil ;). Maar airflow is natuurlijk altijd aan te raden...

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
Mijn videokaart wordt zonder fan nu max 50 graden (was hij voorheen volgens mij ook) dus ik laat hem er lekker af.

Bedankt voor jullie hulp!

Groeten Damien

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:16
Damfransje schreef op maandag 05 december 2005 @ 19:27:
Mijn videokaart wordt zonder fan nu max 50 graden (was hij voorheen volgens mij ook) dus ik laat hem er lekker af.

Bedankt voor jullie hulp!

Groeten Damien
Lijkt me wel dat er iets fout is dan....
Als de temps hetzelfde blijven, terwijl de fan eraf is :?

Ik zou het zaakje niet vertrouwen, en er gewoon een Silencer opzetten ;) , kost misschien 20,- maar dat is heel stuk goedkoper dan een nieuwe kaart kopen als je hem dalijk opblaast :P
Pagina: 1