[HP Pavillion] Vind na opstarten geen harde schijven meer

Pagina: 1
Acties:

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:14

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Topicstarter
Ik heb hier al een tijd een HP Pavillion 7950 staan, met 2 harde schijven. De ene de standaard harde schijf die hier bij zat, de andere een Maxtor, die ik een half jaar geleden erin heb gezet. Alleen zondag, na een herstart, vond hij geen harde schijven meer en deed het bios er erg lang over om door te starten. (Verschijnlijk iets van autodetectie of zo?)

Ik heb geprobeerd om op te starten met knoppix en dit werkt goed, maar ook die vind geen harde schijven.

Wat heb ik al geprobeerd:
Met een van de twee schijven opstarten -> geen resultaat.
Met allebei tezamen en ook los van elkaar op de tweede ide kabel (en dus ook de tweede ide poort) -> geen resultaat.

Kan dit aan mijn moederbord liggen? M'n IDE controller? Hoe kan ik dit checken? Ik heb ook gehoord van de betreffende programma's van fabrikanten om harde schijven te checken, maar als ze niet herkend worden door het BIOS lijkt me dit ook niet uitvoerbaar, toch?

Kan iemand me een duwtje in een richting geven? (Het liefst de goeie richting ;) )

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Verwijderd

(Ik duw je even door een open deur ;))
Knoppix vindt geen HD's, wel een ide-controller ?
Test de HDD's in een andere PC
Dat ze allebei tegelijk stuk gaan kan, maar is (zéér) onwaarschijnlijk

• Nick_S

Nick_S

Topicstarter
Sorry voor de lange wachttijd, maar we zijn weer even verder gegaan.

Knoppix vind inderdaad geen ide-controller, voor zover ik kan vinden. Ook de harde schijven in een andere computer hangen heeft geen nut; ze worden niet herkend. Een werkende harde schijf uit een andere computer in de Pavillion hangen heeft ook geen nut; wordt ook niet herkend.

Kan zowel mijn IDE controller als mijn harde schijven in een keer de geest gegeven hebben? Hoe zou dit mogelijk kunnen zijn?

Zo ja, kan ik mijn IDE controller op mijn moederbord (ik neem aan dat hij daar zit, aangezien ik als PCI kaarten alleen beeld en modem zie zitten) vervangen? Of moet ik dan een PCI versie nemen?

Verwijderd

Wordt de rest van de hardware ( USB of ander onboard spul ) wel herkend? 't Zou bizar zijn, maar een controller die zichzelf en 2 HD's sloopt (of andersom) is theoretisch niet onmogelijk, maar de kans...

Maar om het weer aan de gang te krijgen zul je inderdaad een pci controller moeten aanschaffen.

• Nick_S

Nick_S

Topicstarter
Ik heb nu een IDE controller en een harde schijf besteld, dus we zullen wel zien, of die bak nu weer gaat draaien.