Toon posts:

Twee Processors ???????

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is om twee CPU's in te bouwen, zoals bv bij de Apple.
Dat lijkt me nl. wel wat bv 2 x 1000MHz. Lekker blazen.

Verwijderd

Ja

*gaap*

:Z

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Dat kan zeker ja :). Op dit moment kun je een Dual Socket370 bordje kopen met 2x 1GHz P3 ... wel erg duur (door de CPU's). Je kunt ook overclocken natuurlijk om die 2x 1GHz te halen ...

PC Specs

Verwijderd

Je kan ook speciale servers kopen, kan je acht processoren aansluiten. Blaast nog veel harder Yeah
:r:r:r:r:r:r:r:r:r:r:r:r:r:r:r:r

Verwijderd

Je moet wel Windows NT of Windows 2000 gaan gebruiken, want Windows 9x/ME gebruikt maar één CPU, ongeacht hoeveel je er hebt. Ik laat andere besturingssystemen even buiten beschouwing, maar om de freaks voor te zijn: ja, Linux en FreeBSD kunnen ook met meerdere CPU's overweg.

Als je voor een Dual-CPU systeem gaat kan dat op dit moment alleen met Intel, de SMP moederborden (chipsets!) voor Athlon/Duron zijn nog niet op de markt, en laten ook nog wel even op zich wachten.

Er zijn Dual Slot 1 en Dual S370 borden verkrijgbaar in verschillende smaken:
* Intel 440 BX of GX chipset (beiden goed)
* Intel 820 en 840 chipset (820 kut, 840 kan ermee door, maar beiden moeten duur Rambus RAM)
* VIA chipsets (als je geluk hebt werken ze wel, maar het blijft gezeur, VIA is duidelijk de slechtste chipsetbakker (SiS is nog slechter, maar begeeft zich wijselijk niet op de SMP markt)
* Serverworks. Uitstekende chipsets, support voor leuke grappen als 64 bit, 66MHz PCI, maar de borden zijn erg duur en er moet registered ECC SDRAM in, wat ook nog wel wat meer kost dan gewoon SDRAM.

Er is echter een nogal fundamentele vraag: heb je het wel nodig?
Je kunt klauwen met geld aan een PC kwijt, maar je kunt er vooral ook klauwen met geld aan verspillen.

Voor games boeit SMP niet. Quake III is uberhaupt de enige game die er gebruik van kan maken, en dan loop je vaak tegen driver-issues van je videokaart aan. Je hebt altijd wel wat snelheidswinst omdat er toch dingen op de tweede CPU terecht komen, maar het verschil is bar klein.

Je }:O wordt er een stuk sneller van, maar met twee losse Duron bakkies ben je sneller dan met een dual Pentium III, en waarschijnlijk goedkoper uit.

Je zult het verschil eigenlijk alleen merken bij zware, professionele applicaties of bij hevig multitasken. Photoshop en Lightwave worden er stukken sneller van, en je kunt bijvoorbeeld op de achtergrond iets compilen en op de voorgrond verder werken, zonder dat je systeem "stroperig" wordt.

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Beetje overdreven reacties ... als je niets nuttigs te antwoorden hebt negeer zo'n post dan ipv zo'n :r antwoord te geven :(.

[edit] -> slaat niet op jou ofcourse Bnard >:)

PC Specs

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Bomberman wat verwacht je als een newbee iets wil waar die de fucken het verstand niet van heeft en waarschijnlijk zouw ie zo stom geweest zijn als ze hem dat niet verteld hadden om gewoon w98 te draaien.
Daarom.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Als je een beetje onderzoek doet dan hoef je dit soort onzinnige vragen niet te stellen.
Onzinnige vragen, onzinnige antwoorden

Verwijderd

Waarom worden hier de dual systemen zo afgekraakt? Jaar geleden was een Abit BP6 icm 2x Celly 366@550 nog heilig... Nu moet ik toegeven dat Abit toen een markt creëerde die er nog niet was en die nu weer weg is...
Namelijk die van de goedkope, betaalbare dual systemen die toch nog wel aardig presteerden...
Met de huidige Celeron's (met coppermine core) heeft Intel het onmogelijk gemaakt, waar bij de vorige celerons het nodige was te omzeilen (en dat ook standaard door Abit werd gedaan:)). Duron's zijn wel geschikt (theoretisch kan het), maar waar blijven de mobo's/chipsets? :'(

Dus: totdat er Socket a dual mobo's zijn zal deze markt dood zijn, want Intel heeft natuurlijk veel liever dat je van die gigantisch dure P3's koop voor je dual systeem, alleen doen weining mensen dat. Alleen bedrijven zullen het bij P3's/Xeon's houden, maar als bij de celeron2 smp aan stond zouden deze dan sowieso niet kiezen voor deze cpu's? (celeron's in een bedrijfs server :?:?:? zijn ze zo slim? d8 het niet)

Intel heeft dus bewust een markt weggehaald waar zij de dupe van zijn. Mensen die anders een dual celly systeem zouden willen kopen, kopen nu een duron (omdat ze de P3's te duur vinden). Eigen schuld, dikke bult... >:)

Verwijderd

Beste Mensjes :)

je kan zegge wat je wil maar ik vind dat een dual systeem beter loopt dan een enkele.
met 1 cpu heb je wel eens dat je systeem ff een happeringetje heeft of ffies wat sloom gaat (ook athlon 1.2 GHz) bij een dual komt dat niet of zelden voor omdat als de ene cpu het ff krap heeft dan gooit ie het naar de andere cpu die het ff overneemt

k had een dual systeem maar die heb ik verkocht en ben nu met me nieuwe dual bezig :)
ik kan bijna nie w88 tot ie klaar is :) :) :)

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-08 15:47
Dual is zeker beter :)

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 11:15 schreef Serum het volgende:
Dual is zeker beter :)
Nou, als je het tegenover de hoge kosten zet: nee

Verwijderd

het is wat de gek ervoor over heeft he
iedereen zijn eigen dingen die die graag wil

Verwijderd

Zoals dus al gezegd is dual-proc nogal afhankelijk van wat je met de machine gaat doen. Het kostenaspect moet je dan ook maar eens uitzetten tegen de tijd die je ermee wint zegmaar. Als je veel video-editing doet of (zoals ik) veel programmeert en met nogal ruige databases werkt, dan is de hogere aanschafprijs meer van ondergeschikt belang...

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik heb zelf ook een Dual systeempje onder Windows2000 en Linux en het draait sneeeel

}:O }:O }:O DUAL PIII-733Mhz }:O }:O }:O

Ook heb je veel minder last van programma's die de boel helemaal vastdraaien (als het een spel is is het meestal single thread en kan je de andere proc gebruiken om de boel af te sluiten). Als je puur voor spellen performance gaat is het op het moment niet zinvol om een Dual te kopen.

Verder zag ik dat VIA helemaal werd afgekraakt. Ik moet zeggen dat ik om een bord met de VIA chipset alleen wat problemen heb gehad met AGP en verder doet alles het hier best goed.

DUAL RULEZZ

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Enne kan ik het helpen dat ik een newbie ben :z
Maar ik ben even wezen kijken bij ABIT en ik vind het nog wel meevallen de prijs, 175 dollar. En het enige wat je dubbel kost is in principe de CPU. En dan zou de AMD Thunderbird een hele goeie optie zijn lijkt mij

Verwijderd

Topicstarter
O jee, volgens mij is ie alleen geschikt voor de PIII.

Verwijderd

Lees dit maar eens...
http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=198

Als je een newbie bent, zou ik er niet aan beginnen. Een dual p3 systeem kost klauwen met geld en is veel minder makkelijk te configureren dan een uni-processor systeem. Koop voor minder geld een snel thunderbird systeem en geef je extra centjes uit aan een betere monitor, videokaart of memory.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Vossie.
Inderdaad ik heb een aantal reviews gelezen. En gezien de voor en tegens denk ik toch maar dat ik het laat bij het het aanschaffen van een Dual bord.
Pagina: 1