Toon posts:

Plextor 4824A en nForce chipset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze writer al een jaar of 2 en nog nooit enig probleem mee gehad.

Sinds een week of 2 heb ik echter een nieuw systeempje met een K8NS Ultra bordje. Hierop zit een nForce chipset.

Op dit systeem netjes from scratch XP SP2 geinstalleerd met alle noodzakelijk drivers en updates.

Maar nu heb ik ondervonden dat mijn Plextor geen enkele cd meer correct schrijft. Nero geeft geen fouten en volgens hem is alles ok, maar als ik dan die geschreven cd's wil lezen dat mis ik vaak files, of ze staan er verminkt op, of ze zijn onleesbaar, of..... eender wat maar correct is het nooit.

RW's, gewone CD-R's, eender welk merk, eender welke snelheid, ze zijn allemaal slecht geschreven... :(

Ook is het zo dat als ik mp3's wegschrijf als data, en die daarna afspeel van de cd of ze probeer copieren naar een HD terug, dan spelen ze af alsof ze onder water opgenomen zijn ofzo...

Heel vreemd.

Ik heb al alles getest, maar geen enkele file staat juist op cd....

Nu kan ik donderdag deze writer testen in een ander systeem zonder nForce chipset, en daarna kan ik voor de grap eens een andere writer in mijn systeem testen, maar dat gaat pas volgend weekend.

Maar zijn er soms problemen gekend met nForce chipsets en writers ?

Ik kan er anders nergens iets over vinden... :(

EDIT : De nForce drivers stellen default in wat mijn BIOS zegt en dat is Ultra DM - Ultra 33. Is dat correct voor een CD-writer ? Of kan ik beter iets anders instellen ? Alhoewel ik niet goed inzie wat een driver fout kan doet dat de writer zelf data verminkt...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 23:09 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:48
Je hebt waarschijnlijk de Nforce IDE-driver geinstalleerd, deze kan in aardig wat gevallen problemen opleveren, doe maar eens een driver rollback naar de Microsoft driver die ook prima werkt.

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 03:04:
Je hebt waarschijnlijk de Nforce IDE-driver geinstalleerd, deze kan in aardig wat gevallen problemen opleveren, doe maar eens een driver rollback naar de Microsoft driver die ook prima werkt.
Driver aangepast...

Port Driver : atapi.sys
Provider :
Description : IDE/ATAPI Port Driver (Microsoft Corporation)
Version : 5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)

Maar problemen blijven exact hetzelfde... Ik begin te vrezen dat men Plextor omzeep is of gewoon niet goed werkt met een nForce bordje.

Ik ga hem straks eens in een VIA based systeem steken waar nu een 8x Plextor cd writer en BTC DVD writer inzit en waar alles perfect in werkt.

Als hij daar geen problemen in geeft dan zit ik met een probleem... :/

UPDATE : mijn Plextor doet het dus nog steeds perfect in een ander systeem. En een oudere Plextor (8x) aan mijn Gigabyte K8NS Ultra bordje wilde niet eens beginnen schrijven. Fuck he... iemand enig idee waar het aan kan liggen ? Defecte IDE controller lijkt me sterk want lezen van de writer en de DVD-ROM die aan dezelfde kabel hangt lukt allemaal zonder problemen. Enkel schrijven gaat fout.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 13:41 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:24
Ik heb ook een nforce2 board (Epox 8RGA+) en een plextor brander (Plextor 5224TA) en *totaal geen* problemen met het schrijven van Philips CDR's en CDRW's.

Nero versie 6, hiervoor probleemloos 5 gebruikt.

M'n vorige brander (door eigen stommiteit overleden) was ook een Plextor (ik meen zelfs de 48 speed, maar weet dat niet zeker) en die schreef ook zonder problemen op hetzelfde board.

Geen idee of ik de IDE-drivers van NVidia gebruik - ik denk het niet, maar weet ik niet zeker - maar je kan dus zeker niet zeggen dat Plextor's en nforce-2 niet samengaan.

Andere IDE-kanaal proberen? master/slave anders instellen?

Verwijderd

Topicstarter
M_v_A schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:25:
Ik heb ook een nforce2 board (Epox 8RGA+) en een plextor brander (Plextor 5224TA) en *totaal geen* problemen met het schrijven van Philips CDR's en CDRW's.

Nero versie 6, hiervoor probleemloos 5 gebruikt.

M'n vorige brander (door eigen stommiteit overleden) was ook een Plextor (ik meen zelfs de 48 speed, maar weet dat niet zeker) en die schreef ook zonder problemen op hetzelfde board.

Geen idee of ik de IDE-drivers van NVidia gebruik - ik denk het niet, maar weet ik niet zeker - maar je kan dus zeker niet zeggen dat Plextor's en nforce-2 niet samengaan.

Andere IDE-kanaal proberen? master/slave anders instellen?
Net vanalles geprobeerd. BTW dit is een nForce3 chipset :)

Maar wat heb ik net gedaan :

- mijn writer in 2 andere pc's, werkt zonder probleem
- mijn writer als slave aan de primary controller, schrijft fouten.
- extra harddisk aan de connector op de secundary controller waar de writer hangt, geen problemen.
- andere writer in mijn systeem : problemen.

Dus ik denk te kunnen uitsluiten dat het hardware is... nu ga ik verder zoeken in software... Nero versie die er nu opstaat is 6.6.0.6. De ingebouwde software van XP geeft exact dezelfde resultaten, corrupte data...

Iemand nog suggesties in welke hoek ik het kan zoeken ? :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen dus een vieze workaround gevonden door men writer op PIO mode te forceren... Nu schrijft hij weer zonder problemen...

Maar dit vind ik een vieze oplossing en zoek naar de echte oorzaak van deze problemen.

En het is geen hardware DMA probleem op mijn moederbord want onder Windows 2000 werkt hij wel goed in DMA mode...
Pagina: 1