[XHTML 1.0 validator] 2 forms in 1 table zonder witruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 11:56
Ik heb in 1 table 2 <form> tags, echter ik wil geen wit ruimte die gecreeerd word door de FORMS, het lukt wel om dit goed te krijgen, maar dan krijg ik het niet gevalideert als XHTML 1.0 Transitional.

In het kort heb ik zoiets:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<form>
<table>
<tr>
 </td></td>
</tr>
</form>
<form>
<tr>
 </td></td>
</tr>
</table>
</form>

Ook het volgende -het opslitsen van 1 TABLE in twee word niet gevalideert:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<form>
<table>
<tr>
 </td></td>
</tr>
</table>
</form>
<form>
<table>
<tr>
 </td></td>
</tr>
</table>
</form>

Ik wil dus dat het EN valideert als Valid XHTML 1.0 Transitional en geen witruitme krijgen tussen de 2 FORMS.

• Norm2782
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2016

Norm2782

Norm Trooper

Override de margin van je form tag in je stylesheet om de witruimte weg te krijgen

form {
margin: 0px;
}

Norm 2782, why are you here?

• Urk
Norm2782 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:17:
Override de margin van je form tag in je stylesheet om de witruimte weg te krijgen

form {
}
TNX! Zat ook al te denken om te kijken door het met stylesheets op te lossen, maar is er geen HTML manier hiervoor?

• Norm2782

Norm2782

Norm Trooper

Die witregels moet je zien als een opmaak element in je pagina.
Het doel van een stylesheet is om je opmaak van je data ((X)HTML) los te koppelen.
Als je het perse met html wil oplossen: <form style="margin:0px;">

• Urk
Norm2782 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:20:
Die witregels moet je zien als een opmaak element in je pagina.
Het doel van een stylesheet is om je opmaak van je data ((X)HTML) los te koppelen.
Als je het perse met html wil oplossen: <form style="margin:0px;">
En moet dat in beide FORM tags of alleen de eerste of tweede?

• Norm2782

Norm2782

Norm Trooper

In de tag waar je geen witregel wil :)

Verwijderd

TNX! Zat ook al te denken om te kijken door het met stylesheets op te lossen, maar is er geen HTML manier hiervoor?
Euh? Het is niet '95 meer, weet je ;-). Verder is XHTML niet echt aan te raden, zeker niet als je er op zo'n manier over denkt ;-)

• Norm2782

Norm2782

Norm Trooper

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:27:
[...]
Euh? Het is niet '95 meer, weet je ;-). Verder is XHTML niet echt aan te raden, zeker niet als je er op zo'n manier over denkt ;-)
Of juist wel... webstandaarden moeten toch gebruikt worden. Het meeste leer je van je doctype op XHTML 1.1 te zetten en keihard van je fouten leren.

• Urk
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:27:
[...]
Waarom is XHTML niet aan te raden? Mijn bovenstaande vraag is omdat ik dat puur niet wist, je kan niet alles weten, toch? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Urk op 24-01-2005 22:30 ]

Verwijderd

Waarom is XHTML niet aan te raden? Mijn bovenstaande vraag is omdat ik dat puur niet wist, je kan niet alles weten, toch? :)
Maar als je gaat vragen of iets wat met layout te maken heeft op te lossen valt in HTML zit je er toch een beetje naast.

Over XHTML zijn diverse discussies gevoerd op dit forum. Maar check bijvoorbeeld: http://hixie.ch/advocacy/xhtml en http://www.mozilla.org/docs/web-developer/faq.html#accept

• Urk
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:33:
[...]
Maar als je gaat vragen of iets wat met layout te maken heeft op te lossen valt in HTML zit je er toch een beetje naast.
Ben ik niet met je eens: alle TABLE tags zijn ook puur layout en om goed te kunnen rangschikken, dat je wellicht tegenwoordig ook TABLES kan bouwen met CSS i.p.v. HTML tags weet ik.

Als je XHTML afraad, wat zou je dan i.p.v. XHTML aanraden? Gewoon HTML 4?

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Norm2782 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:29:
[...] Of juist wel... webstandaarden moeten toch gebruikt worden. Het meeste leer je van je doctype op XHTML 1.1 te zetten en keihard van je fouten leren.
En dus gebruik je geen CSS, semantisch incorrecte pagina's en serveer je je XHTML maar op de verkeerde manier? :) .

edit:
Urk schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:46:
[...] Ben ik niet met je eens: alle TABLE tags zijn ook puur layout en om goed te kunnen rangschikken, dat je wellicht tegenwoordig ook TABLES kan bouwen met CSS i.p.v. HTML tags weet ik.
Ehm, <table> is voor tweedimensionele data, niet voor layout. Je zou je pagina met HTML structuur moeten geven en deze stylen met CSS. Dat je een tabel ook kan gebruiken voor layout is iets anders dan dat het ervoor is.
Als je XHTML afraad, wat zou je dan i.p.v. XHTML aanraden? Gewoon HTML 4?
4 Strict :) .

[ Voor 48% gewijzigd door JHS op 24-01-2005 22:49 ]

DM!

• Urk
JHS schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:47:
[...]

En dus gebruik je geen CSS, semantisch incorrecte pagina's en serveer je je XHTML maar op de verkeerde manier? :) .
Hoezo? Wie zegt dat ik geen CSS en geen semantisch (jezus, wat een woord! 8)7) incorrecte pagina's serveer?

[ Voor 3% gewijzigd door Urk op 24-01-2005 22:52 ]

• Urk
Dat vind ik altijd zo leuk aan de eeuwige discussies omtrendt valid code, en juiste layout, juiste tags, CSS, javascript, wat wel te doen, wat niet te doen... etc...etc...etc....
The story never ends!
De ene dag is dit bekend, de andere dag weer iets anders, en is er weer iets slechts gevonden.
Voor normale website is het belangrijk dat de site er goed uitziet op de browsers die jij wilt. Wil je niet browser-all code schrijven dan is dat de verantwoordelijkheid van de bouwer.
Je kan moeilijk rekening houden met al die browsers en hun eigen manier van omgaan met code. Helaas is er geen standaard waar alle browsers zich precies hetzelfde aan houden.

Vind het wel logisch dat grote bedrijven zoals IBM, Microsoft, Dell etc... goede code moeten produceren, dit is immers ook marketing. Een site die niet goed showt is de klant snel weg.
Daar zal ik het altijd mee eens zijn...

• Urk
Norm2782 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:17:

form {
}
Bedankt hiervoor trouwens! Zal dit in m'n stylesheet inplementeren voor alle FORM tags!

Verwijderd

Urk schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:46:

Ben ik niet met je eens: alle TABLE tags zijn ook puur layout en om goed te kunnen rangschikken...
Nee, tabellen zijn er om verbanden kunnen aan te geven tussen stukken data. Rijen, kolommen, de betekenis en scope van elke cel...
Bij een goed opgezette tabel is duidelijk wat een bepaalde cel voor data bevat, aangezien dat bijvoorbeeld wordt aangegeven in een rij of kolom heading.

offtopic:
Overigens wordt ik het gebruik-geen-XHTML gebeuren een beetje zat. Er gaat doorgaans weinig mis als je XHTML met text/html serveert, het mag, het is niet ideaal, maar uiteindelijk maakt het weinig uit. Tuurlijk, het wordt gewoon als HTML 4.01 behandeld, maar dat gaat gewoon prima.
Ik raad meestal wél de XHTML syntax aan, puur omdat je geneigd bent er wat netter mee te werken. Dat iets niet ideaal is maakt het niet fout. De browser ontvangt een document, en behandelt het als HTML. Dat gaat prima omdat XHTML 1.0 is gemaakt met een stukje backward compatibility.
Ik had zelf ook veel liever gezien dat er wat meer mensen zelf die specificaties gingen lezen, en zelf gingen interpreteren, in plaats van elkaar napraten.

• Urk
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:07:
[...]

Nee, tabellen zijn er om verbanden kunnen aan te geven tussen stukken data. Rijen, kolommen, de betekenis en scope van elke cel...
Bij een goed opgezette tabel is duidelijk wat een bepaalde cel voor data bevat, aangezien dat bijvoorbeeld wordt aangegeven in een rij of kolom heading.

offtopic:
Overigens wordt ik het gebruik-geen-XHTML gebeuren een beetje zat. Er gaat doorgaans weinig mis als je XHTML met text/html serveert, het mag, het is niet ideaal, maar uiteindelijk maakt het weinig uit. Tuurlijk, het wordt gewoon als HTML 4.01 behandeld, maar dat gaat gewoon prima.
Ik raad meestal wél de XHTML syntax aan, puur omdat je geneigd bent er wat netter mee te werken. Dat iets niet ideaal is maakt het niet fout. De browser ontvangt een document, en behandelt het als HTML. Dat gaat prima omdat XHTML 1.0 is gemaakt met een stukje backward compatibility.
Ik had zelf ook veel liever gezien dat er wat meer mensen zelf die specificaties gingen lezen, en zelf gingen interpreteren, in plaats van elkaar napraten.
Hier ben ik het helemaal mee eens, zelfs over het eerste met betrekking tot de TABLES, je hebt helemaal gelijk. _/-\o_

Verwijderd

[...]

kleine toevoeging waar ik me zelf wel eens aan kan ergeren.

Dit betekent dus niet dat je het ALLEEN voor data hoeft te gebruiken.
ook design kan bestaan uit tabellen.
zie quote CSS 2.1
In a visual medium, CSS tables can also be used to achieve specific layouts. In this case, authors should not use table-related elements in the document language, but should apply the CSS to the relevant structural elements to achieve the desired layout.
Echter gezien bepaalde browsers CSS tabellen niet snappen, vind ik het soms geoorloofd om tabellen te gebruiken.

offtopic:
Q:waarom zijn de specs van css van belang in een xhtml discussie?
A: omdat xhtml zegt dat css de stijl/layout beschrijft.

Verwijderd

Haal a.u.b. niet HTML 4.01 en CSS 2.1 door elkaar. Dat zijn twee totaal verschillende specificaties. Tabellen als in de tabel elementen gedefinieerd in HTML 4.01 zijn bedoelt voor structurering van tabulaire data, niet meer.

Urk, heb je nu daadwerkelijk de specificatie gelezen of praat je zelf ook maar wat na?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:45:

kleine toevoeging waar ik me zelf wel eens aan kan ergeren.

Dit betekent dus niet dat je het ALLEEN voor data hoeft te gebruiken.
ook design kan bestaan uit tabellen.
zie quote CSS 2.1
Daar staat dus keurig uitgelegd dat je geen HTML table elementen zou moeten gebruiken als je alleen uit bent op een tabel-achtige layout. Zie ook de HTML 4.01 specificatie over tabellen.
Echter gezien bepaalde browsers CSS tabellen niet snappen, vind ik het soms geoorloofd om tabellen te gebruiken.
Soms, maar niet vaak. Als je echt een lastig ontwerp hebt, en je wilt van het gezeur van de designer af, dan maak je het met een tabel. Maar dan moet je nog altijd heel goed beseffen wat je precies aan het doen bent.
offtopic:
Q:waarom zijn de specs van css van belang in een xhtml discussie?
A: omdat xhtml zegt dat css de stijl/layout beschrijft.
offtopic:
XHTML heeft niet veel toegevoegd. Als we praten over HTML bedoelen we meestal HTML 4.01, en daarvoor geldt dit net zo hard. XHTML is voor de gewone grbruiker weinig meer dan een syntaxwijziging die meer duidelijkheid afdwingt in de broncode.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Urk schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:04:
Voor normale website is het belangrijk dat de site er goed uitziet op de browsers die jij wilt. Wil je niet browser-all code schrijven dan is dat de verantwoordelijkheid van de bouwer.
Je kan moeilijk rekening houden met al die browsers en hun eigen manier van omgaan met code. Helaas is er geen standaard waar alle browsers zich precies hetzelfde aan houden.
Daarom zijn er juist standaarden, om te zorgen dat het gedrag van browsers overal hetzelfde is. Houd jij je bij het coden van een site bij de standaarden, dan zou jouw site er overal hetzelfde uitzien.
Helaas is het zo dat de implementaties van de standaarden door browsers vaak niet geheel hetzelfde zijn, dus bestaan er kleine verschillen. Als je echter een goede broncode hebt, en zo veel moeite is dat vaak niet eens, zorg je ervoor dat standaard-gerichte browsers het - bijna altijd - goed doen.
Zorgenkindje blijft IE, maar speciaal slechte code gaan schrijven voor IE is voor mijn gevoel een beetje raar. Beter kun je work-arounds en dergelijke toepassen.

Verwijderd

[...]

[..]

offtopic:
en vervolgens, als iedereen xhtml doet in een niet-xhtml ondersteunende omgeving en wat exotischere js willen gaan toepassen gaat alles na wat debuggen waarschijnlijk goed, maar zodra je in wel in een xhtml odnersteunende omgeving zit loopt het fout, je domtree is anders (case sensitive) en bepaalde niet-dom dingen werken gewoon niet meer.

Ik maak liever de mensen nu bewust dan ze dalijk allemaal duidelijk te gaan maken dat ze er nooit een hol van hebben begrepen (precies een punt van Hixie ook)

edit: ik wil ook niet zeggen dat je geen xhtml moet gebruiken, maar weet wel waar je mee bezig bent. Mensen die xhtml 1.1 gebruiken hebben het gewoon niet begrepen en doen gewoon wat de meute doet. Als je xhtml 1.0 doet met text/html, mij best, maar weet wel dat je tagsoup serveert en weet ook de gevolgen ervan (die in de meeste gevallen idd gering zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 19:12 ]

• Urk
Wat bedoelen jullie nou eigenlijk met de term "tagsoup"?
Bedoelen jullie dit in de trendt van: een TAG rotzooitje?

Just wondering... :?

Verwijderd

idd, browsers behandelen xhtml, wat geserveerd is als text/html als een zooitje text en proberen daar met een bende foutcorrectie erover html uit te filteren. Dit gebeurt met een andere parser dan een xml parser, namelijk een html (4) parser.

Je browser behandelt je xhtml dus gewoon als html, niets meer, niets minder, met wat gevolgen vandien. (onder andere dat je in je js een html 4 dom krijgt, geen xml dom)

een leuk voorbeeldje van die foutcorrectie is het negeren van alle /> afsluitingen, als een sgml parser deze correct zou behandelen, zou ie dit lezen als >&gt; en zou je dus overal > characters krijgen (hebben jullie Hixies artikel al gelezen :?)

js voorbeeldje:
JavaScript:
1
2
3
4
anAnchor = document.getElementById('foo'); //een anchor element bijvoobeeld
if (anAnchor.tagName=='A') {
  alert('ja het is een anchor');
}

dat werkt in tagsoup-html (html 4 & xhtml als text/html), maar niet in een xml dom. Daar zou die a juist een kleine letter moeten zijn (aangenomen dat je tag een kleine letter bevat). Zou je hier een kleine letter van maken, dan werkt het weer niet in de html dom, maar wel in de xml dom.

uit hixies artikel dus:
Appendix D: Footnotes
---------------------

[1] The term "handled as tag soup" refers to the fact that UAs
typically are very lenient in their error handling, and do not support
any of the "advanced" SGML features. For example, browsers treat the
string "<br/>" as "<br>" and not "<br>>", the latter being what
SGML says they should do. Similarly, real world UAs have no problem
dealing with content such as "<b> foo <i> bar </b> baz </i>" even
though according to the HTML4 spec that is meaningless.
en ook:
[google=tag soup]

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 20:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 20:07:
idd, browsers behandelen xhtml, wat geserveerd is als text/html als een zooitje text en proberen daar met een bende foutcorrectie erover html uit te filteren. Dit gebeurt met een andere parser dan een xml parser, namelijk een sgml parser.
Als je de XHTML syntax gebruikt dan hoeft de parser niet veel te raden. Dat er een parser wordt gebruikt die ranzige HTML kan lezen, wil niet zeggen dat alles wat die parser kan lezen ranzig is. XHTML is ontworpen om ook door die parsers gelezen te kunnen worden.
Je browser behandelt je xhtml dus gewoon als html, niets meer, niets minder, met wat gevolgen vandien. (onder andere dat je in je js een html 4 dom krijgt, geen xml dom)
HTML 4 DOM is nieuw voor me. Er is inderdaad zoiets als DOM HTML. Versie 1.0 was gemaakt met het oog op HTML 4.01 dat wel. Maar er is niet veel stuntwerk voor nodig om code te schrijven die gewoon werkt.
een leuk voorbeeldje van die foutcorrectie is het negeren van alle /> afsluitingen, als een sgml parser deze correct zou behandelen, zou ie dit lezen als >&gt; en zou je dus overal > characters krijgen (hebben jullie Hixies artikel al gelezen :?)
Ja, maar het interesseert mij niets wat Hixie ervan vindt. Ik ben prima in staat zelf een mening te vormen op basis van eigen ervaring.

En die ervaring vertelt mij dat ik nog nooit een serieuze browser dat /> fout heb zien doen.

Handige fix:
JavaScript:
1
2
3
4
anAnchor = document.getElementById('foo'); //een anchor element bijvoobeeld
if (anAnchor.tagName.toLowerCase() == 'a') {
  alert('ja het is een anchor');
}

dat werkt in tagsoup-html (html 4 & xhtml als text/html), maar niet in een xml dom. Daar zou die a juist een kleine letter moeten zijn (aangenomen dat je tag een kleine letter bevat). Zou je hier een kleine letter van maken, dan werkt het weer niet in de html dom, maar wel in de xml dom.[/quote]
Mijn versie werkt prima. Zo kun je je snippets gewoon overal inzetten.

Over Hixie:
<script> and <style> elements in XHTML sent as text/html have to be escaped using ridiculously complicated strings.
Daarom roep ik al jaren om de scripts en stylesheets in losse bestanden te zetten.
A CSS stylesheet written for an HTML4 document is interpreted slightly differently in an XHTML context (e.g. the <body> element is not magical in XHTML, tag names must be written in lowercase in XHTML). Thus documents change rendering when parsed as XHTML.
Dat valt wel mee als je gewoon weet hoe het zit. Ik gebruik altijd lowercase elementen en attributen, ook in de stylesheets, en ook zorg ik dat met DOM alles lowercase is.
A DOM-based script written for an HTML4 document has subtly different semantics in an XHTML context (e.g. element names are case insensitive and returned in uppercase in HTML4, case sensitive and always lowercase in XHTML; you have to use the namespace-aware methods in XHTML, but not in HTML4). BUT, if you send your documents as text/html, then they will use the HTML4 semantics DESPITE being XHTML! Thus, scripts are highly likely to break when the document is parsed as XHTML.
Het case probleem heb ik al uitgelegd, en namespace-aware methoden heb je niet nodig als je geen XML dialecten met elkaar gaat mixen. Als je weet wat je doet gaat er helemaal niks stuk.
Scripts that use document.write() will not work in XHTML contexts. (You have to use DOM Core methods.)
Dat is toch niet zo'n punt?
Current UAs are, for text/html content, HTML4 user agents (at best) and certainly not XHTML user agents. Therefore if you send them XHTML you are sending them content in a language which is not native to them, and instead relying on their error handling. Since this is not defined in any specification, it may vary from one user agent to the other.
XHTML is ontworpen om te kunnen worden geinterpreteerd door browsers die HTML 4 aankunnen. Iedereen die de laatste jaren een beetje heeft opgelet weet dat er met de (X)HTML zelf niet zoveel misgaat bij het parsen door de browsers die serieus genomen kunnen worden.
XHTML documents that use the "/>" notation, as in "<link />" have very different semantics when parsed as HTML4. So if there was to be a fully compliant HTML4 UA, it would be quite correct to show ">" characters all over the page.
Ik kan niet meer voor de geest halen of die /> in volgend de HTML beschrijving in SGML volledig is toegestaan, maar weet dat dit in elk geval niet misgaat.

Hij schrijft nog veel meer, maar de meeste argumenten zijn een beetje bij elkaar gezocht. Het is een zwak betoog, en ik hecht er totaal geen waarde aan.

Verwijderd

Als je de XHTML syntax gebruikt dan hoeft de parser niet veel te raden. Dat er een parser wordt gebruikt die ranzige HTML kan lezen, wil niet zeggen dat alles wat die parser kan lezen ranzig is. XHTML is ontworpen om ook door die parsers gelezen te kunnen worden.
XHTML is ontworpen om "HTML semantics" in XML te kunnen gebruiken.
HTML 4 DOM is nieuw voor me. Er is inderdaad zoiets als DOM HTML. Versie 1.0 was gemaakt met het oog op HTML 4.01 dat wel. Maar er is niet veel stuntwerk voor nodig om code te schrijven die gewoon werkt.
Meestal wordt er echter code geschreven die gewoon niet werkt. (Meestal is de code ook niet namespace aware, etc.) In XHTML zou dat dus nooit werken.
Ja, maar het interesseert mij niets wat Hixie ervan vindt. Ik ben prima in staat zelf een mening te vormen op basis van eigen ervaring.
Volgens mij is dat geen mening, maar meer een feit.
En die ervaring vertelt mij dat ik nog nooit een serieuze browser dat /> fout heb zien doen.
Euh, je bedoelt dat de meeste het fout doen? W3C Emacs doet het overigens goed.
XHTML is ontworpen om te kunnen worden geinterpreteerd door browsers die HTML 4 aankunnen. Iedereen die de laatste jaren een beetje heeft opgelet weet dat er met de (X)HTML zelf niet zoveel misgaat bij het parsen door de browsers die serieus genomen kunnen worden.
Iedereen die gekeken heeft naar de voordelen weet ook dat die er niet zijn.
Ik kan niet meer voor de geest halen of die /> in volgend de HTML beschrijving in SGML volledig is toegestaan, maar weet dat dit in elk geval niet misgaat.
Het is toegestaan. Het heeft te maken met de SHORTTAG NET feature van SGML. Het zou onzinnig zijn als je het ging gebruiken dat wel. En ik hoop dat de volgende versie van HTML SGML incompatible wordt.

Verwijderd

ik zal niet op al je punten ingaan, want er zit gewoon veel waarheid in, als we in details willen gaan dan hoor ik het wel, maar da's iig niet mijn punt

Mijn punt is dat xhtml ok is mits je weet wat de consequenties zijn. Ga niet xhtml doen en vervolgens js vragen stellen als in mijn voorbeeld. Het voorbeeld van Cheatah is idd een goede workaround en laat ook prima zien dat hij weet waar de moeilijkheden liggen. Als je xhtml (text/html) doet, moet je van dergelijke dingen (en ook van de dingen in Hixies artikel) op de hoogte zijn, of ze in de praktijk nu veel toegepast worden of niet.

Er is gewoon een verschil in xml parsing en html parsing. Met de gratie van html foutcorrectie gaat xhtml over het algemeen goed (zo is het ook ingekleed; anders was die spatie voor die afsluitende slash ook nooit in de recommendation gekomen). Er zijn mensen die vinden dat je geen code moet schrijven die alleen werkt bij gratie van foutcorrectie, maar da's wel heel puristisch imho.

Het werkt, dus waarom niet toepassen. Weet alleen wel welke problemen je zou tegenkomen (en het DOM probleem is mijns inziens nog het meest belangrijke). Mijn voorspelling is dat we daar binnen een jaar ladingen vragen over krijgen hier. (zelfde als dat we nu ladingen topics hebben waarin mensen denken dat xhtml == semantic web == alleen divjes en classes :X )

• -Lars-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 21:08:
[...]
Euh, je bedoelt dat de meeste het fout doen? W3C Emacs doet het overigens goed.
Ik denk niet dat "volgens de standaarden" per definitie "goed" is. Ik denk dat het "gewenst gedrag" goed is.
Volgens mijn definitie moet /> dan niet voor vage weergave zorgen, maar dat het wordt overgeslagen. Nouja, overgeslagen, dat er dus geen vage > karakters komen.

Ik kan me niet voorstellen dat het gewenst is dat /> in je code zorgt voor allerlei > karakters. Misschien zit ik er naast, maar ik denk dat deze foutvergiffenis de browsers moet worden vergeven.

Verwijderd

Als gewenst gedrag goed zou zijn dan vraag ik me af wat er mis is met Internet Explorer. Er zijn zo vaak mensen die eerst CSS daarin testen en dan vervolgens klagen waarom Mozilla het niet ook zo doet. (Bijvoorbeeld het element even hoog maken als de float erin, 'width:20' goed rekenen, et cetera.)

• Urk
Ja waarom werkt de height: CSS style voor een TD niet in Mozilla Firefox en Opera maar wel in IE?

• -Lars-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:56:
Als gewenst gedrag goed zou zijn dan vraag ik me af wat er mis is met Internet Explorer. Er zijn zo vaak mensen die eerst CSS daarin testen en dan vervolgens klagen waarom Mozilla het niet ook zo doet. (Bijvoorbeeld het element even hoog maken als de float erin, 'width:20' goed rekenen, et cetera.)
Omdat > karakters over de hele pagina omdat je /> gebruikt, op geen enkele manier wenselijk zijn, denk ik.
De fouten in IE die jij opnoemt, zijn echte fouten, omdat ze voor ongewenst gedrag zorgen (weergave in IE is anders dan in browser X). Dit ligt meestal niet aan browser X, die meer volgens de standaarden werkt, en dus moet de fout worden gezocht bij IE.
Bovenstaande fouten zijn fouten die zorgen voor verschillen tussen IE en de "betere" browsers, fouten die ongewenst zijn. > karakters over de hele pagina zijn niet gewenst ze zijn - altijd? - ongewenst.

Je geeft zelf al aan waarom die fouten in IE ongewenst zijn, namelijk doordat IE en Mozilla nu bijvoorbeeld niet meer de pagina op dezelfde manier weergeven. De />-vergeving van bepaalde browsers is gewenst, zo komen er immers geen ongewenste karakters tevoorschijn.

Of kun je me een voorbeeld geven wanneer />-striktheid handig is?

Verwijderd

/> niet, maar in sgml is / een manier om een tag op een kortere manier op te schrijven.

<em>lalala</em> kan je in sgml ook opschrijven als <em/lala/

als er vervolgens nog een ">" achteraan komt, wordt die gewoon (terecht) gezien als data

dus als je document behandeld wordt als sgml (en dat wordt het als je xhtml stuurt als text/html), zou die kortere manier ook gewoon toegestaan moeten zijn

(hier ga ik maar eens wat over schrijven, want maar weinig mensen weten hoe het zit volgens mij)

http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/net-shorttag

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 09:55 ]

• -Lars-
  • Niet online
Bedankt. Dat wist ik inderdaad niet :). En dan geef ik het gelijk toe: die striktheid kan handig zijn, ik zat fout ;).
Pagina: 1