[debian] kernel 2.6.10 laat cdrecord crashen?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:03
Ik heb op m'n debian unstable het aparte probleem dat als ik een cd probeer te branden met cdrecord (via x-cd-roast) dat hij wel een cd-rw kan wissen, maar niet schrijven. Bij het schrijven komt ie nooit verder dan de OPC en de drive blijft geluidjes maken en het systeem hangt uiteindelijk helemaal. Het rare is dat ik met deze kernel wel een aantal keren cdrdao zonder problemen gebruikt heb. Bij 2.6.9 gaat alles gewoon goed. Kernel sources voor 2.6.10 zijn ge-apt-get.

Nog meer mensen die hier last van hebben? 't Is een NEC3500, mocht dat wat uitmaken...

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik meen mij te herinneren dat je bij 2.6.10 onder root moet branden; correct me if I'm wrong.

• Bananenplant
Dat doe ik ook... als je dat niet doet krijg je namelijk een foutmelding, maar niet dat je brander gaat vastlopen... vergeten te zeggen trouwens: ik gebruik scsi-emulatie.

Verwijderd

onder root? neu suid zetten
en brand je wel gewoon naar ide device? niet dat gerommel met scsi emulation?
dat nl nergens meer voor nodig

niet doen dus, scsi emul gedoe

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 22:11 ]

• Bananenplant
Sja, x-cd-roast wil het graag, anders krijg je de hele tijd warnings... ik merk trouwens dat ik sowieso nog wel lock-ups krijg, ik dacht eigenlijk dat het nu wel over zou zijn ermee...

Ik ga m'n mobo maar eens retour doen :(

Blijf het overigens wel frappant vinden dat het in 2.6.10 niet lukt met branden en 2.6.9 wel, vandaar dat ik me afvroeg of er meer mensen last van hadden.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Er ist nogal wat geknutseld in de laatste kernel releases, ik ga er eerder van uit dat het aan de kernel ligt dan aan je hardware. Lukt het als je via IDE brand, dus zonder die SCSI emulatie?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
toevallig net met m'n laptopje perfect naar ATA:1,0,0 kunnen branden. Was dan wel commandline hardcore cdrecord met een isootje :). En ik draai Debian Testing met een 2.6.10 kernel :) (op een centrino compliant dinges). Oftewel aan 2.6.10 op zich zal het niet liggen. Perhaps wel op jouw PC? Who knows...

[ Voor 46% gewijzigd door HunterPro op 25-01-2005 02:19 ]

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Zet die SCSI emu in godsnaam uit :P
Ik was zelf ook te lui om mijn systeem om te zetten (nou nou wat een moeite zeg :+ ) naar ATAPI burning... exact hetzelfde wat jij nu hier beschrijft. Power calibration en dan keiharde lock. Kernel gerecompiled (was toch nodig ivm S-ATA disk en niet gecompilede controller driver), meteen SCSI emu uitgezet "als we toch bezig zijn" en voila. Het werkt weer. Ik zag in de patchset voor 2.6.10 ook e.e.a. aan wijzigingen in de SCSI code, wat e.e.a. zou kunnen verklaren :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49

Flydude

Mighty pirate

Vanaf kernel 2.6.9 heeft root geen direct toegang meer tot het SCSI subsysteem (als ik de k3b site goed begrijp). Als je cdrecord (of een ander burntooltje) suid root hebt staan, dan gaat branden ook niet werken.

K3b houdt hier vanaf de laatste versie rekening mee.

Oh, en zet inderdaad die scsi emulatie uit.

I am rubber, you are glue

• Bananenplant
Hmm, als er iets in de SCSI-code veranderd is, zou het ook de reden kunnen zijn dat daarom ik ineens gedonder had met m'n usb-stick? * Bananenplant is een beetje paranoide voor z'n hardware atm

Iig, ik ga nu 2.6.10 herbakken ZONDER SCSI-emu (tenzij m'n usb-stick het dan niet meer doet :P) en die append-regel uit m'n lilo halen, post zo wel of het hielp :) .

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Tegenwoordig hoef je alleen maar r/w rechten te hebben op de devicenode in /dev om te kunnen fikken. Met SCSI emulatie had je altijd nog rechten nodig op het hele SCSI subsystem, tegenwoordig met de "badly designed /dev/hd* interface", zoals cdrecord dat noemt, kan je gewoon native IDE fikken met DMA (ATA en ATAPI heeft daarin een verschil zitten bij cdrecord)

• Bananenplant
Het gezeur met de kernel is nu idd opgelost :) . Kan alleen nog alleen als root echt fikken (vind ik niet zo'n groot probleem), ik heb namelijk dit:

code:
1
brw-rw-rw-  1 root disk 22, 0 Mar 14  2002 /dev/hdc

en cdrecord-ProDVD zegt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Cdrecord-ProDVD-Clone 2.01b31 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2004 Jörg Schilling
Unlocked features: ProDVD Clone 
Limited  features: 
This copy of cdrecord is licensed for: private/research/educational_non-commercial_use
cdrecord-ProDVD: Cannot allocate memory. WARNING: Cannot do mlockall(2).
cdrecord-ProDVD: WARNING: This causes a high risk for buffer underruns.
cdrecord-ProDVD: Operation not permitted. WARNING: Cannot set RR-scheduler
cdrecord-ProDVD: Permission denied. WARNING: Cannot set priority using setpriority().
cdrecord-ProDVD: WARNING: This causes a high risk for buffer underruns.
scsidev: '/dev/hdc'
devname: '/dev/hdc'
scsibus: -2 target: -2 lun: -2
Warning: Open by 'devname' is unintentional and not supported.
Linux sg driver version: 3.5.27
Using libscg version 'schily-0.8'.
Device type    : Removable CD-ROM
Version        : 0
Response Format: 2
Capabilities   : 
Vendor_info    : '_NEC    '
Identifikation : 'DVD_RW ND-3500AG'
Revision       : '2.18'
Device seems to be: Generic mmc2 DVD-R/DVD-RW.
Using generic SCSI-3/mmc   CD-R/CD-RW driver (mmc_cdr).
Driver flags   : MMC-3 SWABAUDIO BURNFREE 
Supported modes: 
cdrecord-ProDVD: Operation not permitted. prevent/allow medium removal: scsi sendcmd: no error
CDB:  1E 00 00 00 01 00
status: 0x0 (GOOD STATUS)
cmd finished after 0.000s timeout 40s
cdrecord-ProDVD: Cannot init drive.

Ik kan nu wel de suid-bit van cdrecord-ProDVD aanzetten zodat het misschien wel werkt, maar of het zetten van prioriteit dan werkt :?

(hoewel, dat is een child process natuurlijk, zal ook wel :P )

Verwijderd

oeh..
alweer de verkeerde tool..

gebruik dvdrecord! (cdvdrtools dvd+rw-tools zijn de pakketjes die je moet hebben)
cdrecord-ProDVD is closed source ellende en nergens voor nodig.

k3b voor grafisch branden en dvdrecord gebruiken.

en jezelf ff lid van groep disk en cdrom maken.

lijkt me appeltje eitje

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 12:57 . Reden: aanvulling ]

• Bananenplant
Misschien moet ik me even heel hard gaan schamen dat ik dit niet eerder geprobeerd heb, ik zat zogezegd een beetje vastgeroast in m'n denken geloof ik :X .

k3b is ineens echt te simpel ineens :) . Maar de reden dat ik dvdrecord nooit gebruikte is eigenlijk dat ik meende te lezen dat het alleen dvd+media waren die gebruikt konden worden... naja :) . Vraag me alleen wel af waarom xcdroast aldoor zo prominent aanwezig is in die tutorials die ik doorgespit heb en waaorm xcdroast aldoor zo zeurde over dat ik de scsi-emulatie aan moest zetten :/

Die groepen was ik al wel lid van, dom ben ik ook weer niet ;)

(mag ook wel, weer een meevaller na allemaal hardwareperikelen en de constante angst dat m'n installatie corrupt is door crashes (alsa en wdm heb ik al opnieuw mogen doen :| ) :P )

Pagina: 1