220v Motor, hoe aan te sturen?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
He,

We hebben hier een motor op 220v liggen maar weten niet precies hoe we hem moeten aansluiten.. voor we hem mollen willen we het even zeker weten

Afbeeldingslocatie: http://www.mirdesign.nl/plaatjes/motor1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mirdesign.nl/plaatjes/motor2.JPG

Je ziet op foto1 2 rode draadjes naar de achterkant gaan, we hebben geen idee wat het is!

Op foto 2 zie je van bovenaf:

De blauwe draad gaat naar de bovenste koolborstel!!

(Van boven naar beneden)

bruin: best. onbekend
1wit-donker: best. onbekend
Blauw: best. Bovenste koolborstel
wit2-licht: best. onderste koolborstel
rood-> toerenmeter
rood-> toerenmeter

Is hier meer uit op te maken?

met 12V kom ik niet ver..
behalve dat ik merk dat:

Bruin & wit1-donker een vonkje opleveren (dus verbonden zijn)
Blauw & wit2-licht een vonkje opleveren (dus verbonden zijn)

We hopen eigenlijk dat deze motor geen aansturing nodig heeft... maar als we het zo kunnen zien denken we dat dat niet het geval is..

Graag horen we de oplossing! :D

[ Voor 37% gewijzigd door Mir op 25-01-2005 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 23:00
Meten is weten!

Wat is het voor motor? Hoge toeren?

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Ja, maar hoe te meten..+ we hebben niet eens zo'n ding in ons huis liggen.. maar er is aan te komen ;)

En ja, 1400 toeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

daseen wasmachine motor en die dingen zijn volgens mijn best moeilijk aan te sturen, mischien eens op internet zoeken naar aansluitschema`s voor die dingen. ze hebben voor zover ik weet niet persee aanstuur electronica nodig.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Jep, is idd een wasmachine motor! :)

Maar in principe zou iemand die wát van motors afweet zo kunnen zeggen hoe aan te sluiten.. het moeilijke zit hem dan denk ik in de rode draadjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Volgende staat er nog op:

StickerBovenop:
66000810
MCA 38/64-148/BY7
LINE A22 DATE 11/97

Ijzere plaat zijkant:
C.E.SET.
Castell'Alfero(AT)-Italy

Motor Universale
MCA 38/64-148/BY7
13400 n' - 2 A - 410W
220/240 V - 50/60 Hz - cl.B/F
Protetto Termicamente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het zal een seriemotor zijn. De spoelen van het anker (de witte draden) en van de stator (de bruine en blauwe) moeten in serie staan.

Wat is dat zwarte blokje op de achterkant precies? is dat een connector die daar los hangt?

Let wel op dat je een seriemotor normaal nooit onbelast aangesloten mag worden. het toerental wordt dan steeds groter totdat ie boem zegt :)

[ Voor 24% gewijzigd door _Jeffrey_ op 24-01-2005 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
kan je 'm niet gewoon open maken? dan kan je zien waar die rode draden heen gaan.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
_Jeffrey_ schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:56:
Het zal een seriemotor zijn. De spoelen van het anker (de witte draden) en van de stator (de bruine en blauwe) moeten in serie staan.

Wat is dat zwarte blokje op de achterkant precies? is dat een connector die daar los hangt?

Let wel op dat je een seriemotor normaal nooit onbelast aangesloten mag worden. het toerental wordt dan steeds groter totdat ie boem zegt :)
Er hangt niets los hoor :)

Maar als je het in serie aan moet sluiten snap ik het nut daarvan niet zo heel erg..
Kan je een simpel schematje maken oid?

En um.. belasting.. tja.. uhm.. daar vinden we wel wat op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
lemming_nl schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:57:
kan je 'm niet gewoon open maken? dan kan je zien waar die rode draden heen gaan.
Nee, we gaan hem niet open maken ;) Dan gaat 'ie waarschijnlijk wel stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
Mir schreef op maandag 24 januari 2005 @ 18:02:
[...]
Maar als je het in serie aan moet sluiten snap ik het nut daarvan niet zo heel erg..
Kan je een simpel schematje maken oid?
Je knoopt één van de witte draden aan bijv. de bruine, dan zet je de spanning op de andere witte en de blauwe :)
Als je de witte draden omdraait, dan zal de draairichting van de motor ook omdraaien.

Ik denk dat die rode draden naar een toerenteller gaan, daar heb je dus weinig mee te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door _Jeffrey_ op 24-01-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109412

Ik heb een jaartje of 2 ook gespeeld met 2 wasmachine motoren,
Gewellllllldiiiiiiiiig speelgoed kan ik je zeggen.
Maar volgensmij, dat was bij mij teminste zo, kan je dat ding op verschillende niveau's zetten.
Als je zon 410 watt motor direct op volle toeren laat draaien kweet niet als dat goed gaat, mischien draait ie in 2 of 3 standen. vandaar ook wat hier eerder werd gezegd de toerenteller.

Ook hadden die 2 van mij een geweldige elco eraan hangen, kweet niet hoe dat bij jouw zit.

en als die motor al wat ouder is, vroeger werden er bijna altijd electro schema's bij wasmachines enzo geleverd, mischien kan je eens op internet zoeken(moet je wel het merk van de wasmacine weten)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 109412 op 24-01-2005 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Native
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 14:56
Vergeet ook niet de elco's op te nemen in je aansturing, die zitten waarschijnlijk nog in je wasmachine !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
En waar gaan die Elco's voor dienen dan??

Hij komt uit 97 geloof ik :)..

shit..hoopte dat het simpel: stroom erop en gaan! : was.... maar niet dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cablerichy935
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05-2022

cablerichy935

there is more 2 come

Die 2 rode draadjes die zit toch aan dat zwarte blokje? (fig 1) en als ik het goed gezien heb zit die niet vast aan de motor, maar 'los'? Ik denk zelf dat het een motor is die in 2 stappen geschakeld is, bijv. 900 en 1400 toeren, is dit mogelijk? (kijk op de wasmachine, daar moet een knop op zitten)

[ Voor 3% gewijzigd door cablerichy935 op 24-01-2005 22:24 ]

wie als laatste lacht,......snapt de grap niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 109412 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 19:19:
Ik heb een jaartje of 2 ook gespeeld met 2 wasmachine motoren,
Gewellllllldiiiiiiiiig speelgoed kan ik je zeggen.
Maar volgensmij, dat was bij mij teminste zo, kan je dat ding op verschillende niveau's zetten.
Als je zon 410 watt motor direct op volle toeren laat draaien kweet niet als dat goed gaat, mischien draait ie in 2 of 3 standen. vandaar ook wat hier eerder werd gezegd de toerenteller.

Ook hadden die 2 van mij een geweldige elco eraan hangen, kweet niet hoe dat bij jouw zit.
Dat is een ander type motor.
Die gaan niet over hun max. toerental.
De rode draadjes gaan naar een toerental sensor.

Deze motor is niet 1400rpm maar eerder 10.000+ rpm
De trommel was misschien 1400rpm.

[ Voor 7% gewijzigd door Part op 24-01-2005 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Mir schreef op maandag 24 januari 2005 @ 21:56:
En waar gaan die Elco's voor dienen dan??

Hij komt uit 97 geloof ik :)..

shit..hoopte dat het simpel: stroom erop en gaan! : was.... maar niet dus?
De elco's condensators dienen voor het starten van de motor B)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 24306 op 24-01-2005 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
Voor zover ik weet heeft een universeelmotor/seriemotor geen aanloop condensator nodig :)
Er zit normaal gesproken wel een condensator in de stroomkring van de motor, maar dat is een ontstoringscondensator. Deze staat trouwens parallel over de voeding. Maar zonder deze condensator zou de motor gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 23:41

iMars

Full time prutser

Anoniem: 24306 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:49:
[...]

De elco's condensators dienen voor het starten van de motor B)
_Jeffrey_ schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:58:
Voor zover ik weet heeft een universeelmotor/seriemotor geen aanloop condensator nodig :)
Er zit normaal gesproken wel een condensator in de stroomkring van de motor, maar dat is een ontstoringscondensator. Deze staat trouwens parallel over de voeding. Maar zonder deze condensator zou de motor gewoon moeten werken.
Ik gok dat jullie beide het fout hebben :P
Ik weet het niet zeker, maar ik heb vroeger ook zo'n soort motor gehad.
De condensator die er tussen zou moeten, is voor de faseverschuiving.

Ik denk dat het een fase motor is (of hoe dat ook heet). En door een andere faseverschuiving kan je o.a. het toerental makkelijk en snel aanpassen. En ze zijn nog sterk ook!

Kan ook zijn dat ik het verkeerd heb :O
Mir schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:39:

Je ziet op foto1 2 rode draadjes naar de achterkant gaan, we hebben geen idee wat het is!
Op foto 2 zie je van bovenaf:
• -
• Bruin, deze gaat de motor in, bestemming: onbekend
• Wit, deze gaat naar 1 van de koolborstels (te zien op fig. 1)
• Blauw, deze gaat de motor in, bestemming: onbekend
• Wit, deze gaat naar 1 van de koolborstels (te zien op fig. 1)
• Rood, die gaat naar de achterkant (te zien op fig. 1)
• Rood, die gaat naar de achterkant (te zien op fig. 1)
• -
Graag horen we de oplossing! :D
Als het inderdaad een fase motor is, denk ik dat het een dubbele is.
Een dubbele twee fase.
want alles is in tweevoud

2x Rood, die gaat naar de achterkant (te zien op fig. 1)
2x Wit, deze gaat naar 1 van de koolborstels (te zien op fig. 1)
2x Bruin/Blauw, deze gaat de motor in, bestemming: onbekend

Succes met het aansluiten ;)
Wat ga je er eigenlijk mee doen/maken?

Owja, TIP!!!
Ik zat ff te zoeken op google, en zie dat ze héél veel in stofzuigers gebruikt worden.
1-, 2- en 3-fasen motor's
linkje
_Jeffrey_ schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:22:
[...]

Dat noemen ze een aanloopcondensator. Dit is een universeelmotor/seriemotor, en zoals ik al zei; daar wordt volgens mij geen aanloopcondensator voor gebruikt.

[...]

De faseverschuiving veranderen om de snelheid aan te passen? Dat lijkt me netvervuiling ;)
Seriemotoren staan bekend om hun aanloopkoppel.
Het zou me ook niks verbazen dat als je deze motor los neerzet en aanzet, dat dat ding zich van de grond af trekt, en je moet rennen voor je leven :P
Tja, ik weet niet alles ;)

Fasemotoren staan er ook om bekekend dat ze heel sterk zijn. In deze pagina wordt er omschreven dat er in een kermis attractie een 33 KW / 3 fase motor zit.

Maar zoals ik zei, ik kan het ook mis hebben B)

[ Voor 55% gewijzigd door iMars op 24-01-2005 23:37 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
webmail schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:08:
De condensator die er tussen zou moeten, is voor de faseverschuiving.
Dat noemen ze een aanloopcondensator. Dit is een universeelmotor/seriemotor, en zoals ik al zei; daar wordt volgens mij geen aanloopcondensator voor gebruikt.
webmail schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:08:
En door een andere faseverschuiving kan je o.a. het toerental makkelijk en snel aanpassen. En ze zijn nog sterk ook!
De faseverschuiving veranderen om de snelheid aan te passen? Dat lijkt me netvervuiling ;)
Seriemotoren staan bekend om hun aanloopkoppel.
Het zou me ook niks verbazen dat als je deze motor los neerzet en aanzet, dat dat ding zich van de grond af trekt, en je moet rennen voor je leven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67397

gewoon 220 op die rode draden dan heb je gewoon 1400 toeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
Anoniem: 67397 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:29:
gewoon 220 op die rode draden dan heb je gewoon 1400 toeren
Dat zou ik zeker niet doen. Dan heb je waarschijnlijk een rokende motor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 13:20
Ter informatie: de optionele condensator dient om de cos(phi) te verbeteren. Als thuisgebruiker wordt je daar wel niet op aangerekent, maar het is common practice om het opgenomen reactief vermogen zo klein mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:40

R-B

Blokkert

anders zet je toch frequentie regelaar er tussen :)

zet je hem gewoon in ster :)

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik heb gewoon even een mailtje gestuurd naar de makers. Kijken of zij weten hoe ie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Part schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:17:
[...]

Deze motor is niet 1400rpm maar eerder 10.000+ rpm
De trommel was misschien 1400rpm.
Dat denk ik ook. Uit de specs van TS:
13400 n' - 2 A - 410W
13400 n: 13400 rpm
Vertraginkje van 1:10 erop (kleine as motor naar grote doorsnee trommel) en je hebt 1400 rpm.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Er is veel onzin uitgekraamd in dit topic (sorry). Even de juiste punten resumeren.

Dit is een collectormotor. Zoals al door enkele anderen gezegd moet de rotor (de 2 koolborstels) en stator (het blikpakket en de spoelen aan de buitenkant, wat de TS noemt: bestemmin onbekend) in serie staan. Het toerental is sterk afhankelijk van de belasting en zeker geen 1400rpm, of in ieder geval niet onbelast.

Je kunt dat gemakkelijk zelf proberen: in de meeste stofzuigers zit een collectormotor. Als je de slang afsluit gaat het toerental omhoog. Dat is omdat de stofzuiger nu de slang gedeeltelijk vacuum trekt, en dus heeft de motor minder luchtweerstand en dus minder belasting.

Als je zo'n collectormotor theoretisch doorrekent gaat hij inderdaad naar een oneindig hoog toerental als je 'm onbelast laat lopen. In de praktijk valt dat wel mee. Hij staat wel lekker te janken als je 'm onbelast laat lopen maar op een gegeven moment heeft hij echt een maximum bereikt. Als hij goed ontworpen is mag ie zeker niet kapot gaan door de centrifugale krachten.

Oja, de condensator is voor ontstoring van de vonkende koolborstels, en niet voor cos(phi) verbetering of voor het aanlopen. Een collectormotor heeft helemaal geen problemen met op gang komen. ;) Integendeel, zorg er voor dat je het ding verdomd goed vastzet in een bankschroef of zo als je 'm direct op 230V aansluit.

Een collectormotor kan ook op gelijkstroom werken en een 230V motor begint al te werken bij veel lagere spanningen. Misschien doet ie het al als je 12V aansluit, maar niet zo fanatiek en misschien moet je 'm zelfs aanduwen ;) .

Oja - je kunt de draairichting omkeren door de stator of rotor andersom aan te sluiten. De koolborstels en de collector (de kopercontacten op de rotor) vinden dit niet leuk want die zijn ingesleten / ingesteld op de ene kant op draaien.

[ Voor 39% gewijzigd door joopv op 25-01-2005 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 13-05 10:12
Dat zwarte blokje met rode draaden is overduidelijk een toerental-sensor...
Mag ik um hebben (die sensor dus)? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
[quote]joopv schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 07:59:
Er is veel onzin uitgekraamd in dit topic (sorry). Even de juiste punten resumeren.

[quote]

Ok, duidelijk verhaal!

Maar waar moet ik dan mijn 220 op aansluiten, en wat moet ik aan elkaar doorverbinden..

220 op de blauw + bruine draad en de 2 witte doorverbinden?

alvast bedankt!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

joopv schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 07:59:

*knip*

Oja - je kunt de draairichting omkeren door de stator of rotor andersom aan te sluiten. De koolborstels en de collector (de kopercontacten op de rotor) vinden dit niet leuk want die zijn ingesleten / ingesteld op de ene kant op draaien.
Ik denk dat gezien de stand van de contacten dat de motor gemaakt is om maar één kant op te draaien. Ze staan schuin op de collector.

Afbeeldingslocatie: http://www.mirdesign.nl/plaatjes/motor1.JPG

Op dit plaatje zou hij dus alleen met de klok mee kunnen draaien, als je de andere kant kon het zaakje wel eens stuk kunnen gaan.
Zet je fiets eens op de kop, draai als een gek aan de trappersen druk je vingers eens op het loopvlak, schuin naar de draairichting. Niets aan de hand, al krijg je misschien warme vingertjes. Maar, als je je vingers de andere kant op houd worden ze van het wiel afgestoten.
Zo is dat hier ook een beetje denk ik. Natuurlijk zijn koolborstels en de collector wat gladder, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Tnx!

Dat is idd waar wat je zegt.. maar eerst wil ik weten hoe hem nou precies aan te sluiten, dan ga ik kijken of 'ie met 12v aan te sturen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
frickY schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 09:20:
Dat zwarte blokje met rode draaden is overduidelijk een toerental-sensor...
Mag ik um hebben (die sensor dus)? :+
mail me maar even, als 'ie stuk is oid doe ik hem voor je op de post.. (de sensor only ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114521

Ik zou 220 aan blauw en bruin hangen.
En dan moeten die 2 witte met elkaar verbonden worden opdat em zou starten, daar kan je dan een schakelaar opzetten.
En zoals al eerder vermeld, zorg dat dat ding goed vast zit voor het moordzuchtige neigingen krijgt.
Je kan nog de massa ergens gewoon aan dat dinge vastvijzen aan de case of zo, dan gaan uw fusen er wel door als je per ongeluk spanning op de case zet.
En die rooie heb je niet nodig als je hem gewoon wil laten draaien.

Bij de meeste huis-tuin en keuken apparaten hangt er meestal 1 blauwe en 1 bruine draad aan en da zijn normaalgezien de connecties naar uw 220 net.

En 't is een DC-motorke, ge kunt hem nog in snelheid regelen door er wat minder spanning op te zetten.

En als er bij dat ding al een cos(phi) zal zijn gaat dat wel van uw gelijkrichter zijn en niet van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Er gaat ten eerste een behoorlijke lange netsnoer op aan gesloten worden ;)
Safety first!!

tnx voor jullie antwoorden!.. ik ga het zo even testen!...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laat ons weten hoe em gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
SHIT! GROTE FOUT

De blauwe draad gaat naar de bovenste koolborstel!!

(Van boven naar beneden)

bruin: best. onbekend
1wit-donker: best. onbekend
Blauw: best. Bovenste koolborstel
wit2-licht: best. onderste koolborstel
rood-> toerenmeter
rood-> toerenmeter

Is hier meer uit op te maken?

[edit]
behalve dat ik merk dat:

[ Voor 25% gewijzigd door Mir op 25-01-2005 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je een multimeter? Dan kun je iig de aansluitingen eens doormeten, en ook door de motor als generator te gebruiken kun je zien wanneer je spanning op welke aansluitingen krijgt. (motor als generator: gewoon de as met de hand draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik denk dat je eerst stoom op bruin/wit en dan stroom op blauw wit moet zetten en dat loopen. (correct me if 'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Afbeeldingslocatie: http://www.mirdesign.nl/plaatjes/spoel.jpg

Is het zo een beetje goed uitgebeeld? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
Verbind de 2 witte draden gewoon met elkaar door, en zet de spanning op de bruine en de blauwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Deze motor is volgens mij idd een seriemotor, op de kleuren van de draden afgaand. De rotor en de stator hebben hun eigen spoel, waardoor de motor geschikt is voor DC en AC. Als ik van jou zou zijn zou ik eens 24V DC op de motor zetten zoals _jeffrey_ zegt. En eventueel aanduwen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Mir schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:54:

Motor Universale
MCA 38/64-148/BY7
13400 n' - 2 A - 410W = maximum toerental 13400 (de n)
220/240 V - 50/60 Hz - cl.B/F
Protetto Termicamente = Thermisch beveiligd
Thermische beveiliging kan dat ding met de rode draden zijn wat op het lager zit gemonteerd.
maar bijvoorbeeld ook een magneet sensortje voor een toeren meting.
Beveiligingen worden ook wel meegewikkeld in de bedrading van de spoel in de motor.

Duidelijk dus een geval van meten is weten of anders de juiste informatie zien te krijgen, voorrdat je er mee gaat rommelen.
Vegis je niet in dat toerental van >10.000, Je kan er eigenlijk niks mee beginnen.

? weet jij wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
kijk erg goed uit met deze motoren !!!

Serie motoren onbelast laten draaien is geen goed idee, die dingen kunnen een enorm toerental opbouwen ( en bij een te hoog toerental uit elkaar vliegen )

Als je geen 24V in de buurt hebt zet dan een 100W lamp oid in serie met het ding.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
ok, waar haal ik 24V vandaan :P

220 lukt me wel ;).. maar 24...

ik ga even zoeken of ik nog iets heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
PokkeNoise schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:43:
[...]

Vegis je niet in dat toerental van >10.000, Je kan er eigenlijk niks mee beginnen.
Wedden van wel })

(we hebben ook nog de snaar + bijbehorende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-04 10:19
Mir schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:57:
ok, waar haal ik 24V vandaan :P

220 lukt me wel ;).. maar 24...

ik ga even zoeken of ik nog iets heb..
Een adapter van een oude HP printer is volgens mij 30v, lijkt me ook geschikt :)

* Tim_R kijkt onder zijn buro en ziet een Creative adapter van 13,5V 5A (!), een OEM adapter van 15V 1A, een Thrustmaster adapter van 20V 0,75A, een HP adapter van 12V 1,25A, een Creative adapter van 5V 1A en verwondert zich er ineens niet meer over dat het zo warm is in z'n computerkamer :+

[ Voor 36% gewijzigd door Tim_R op 25-01-2005 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 04:01

ThaHandy

Discovery Channel

Sine schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:49:
Serie motoren onbelast laten draaien is geen goed idee, die dingen kunnen een enorm toerental opbouwen ( en bij een te hoog toerental uit elkaar vliegen )
en om dat te verkomen moet je die (collector :? ,alamaal zo lang geleden :P ) spoelen in parallel met de rotor aansluiten

volgens practium, eeuwen geleden
kan iemand dit bevestigen? sine?

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 25-01-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
ThaHandy schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 20:20:
[...]

en om dat te verkomen moet je die (collector :? ,alamaal zo lang geleden :P ) spoelen in parallel met de rotor aansluiten

Nee, dat werkt niet. De stator en rotor moeten echt in serie staan. Hier staat de (vereenvoudigde) werking van een collectormotor weergegeven:
http://www.hobby.nl/~newbrain-gg/electronica/Elektro8.htm
(bovenste voorbeeld)
Of hier wat uitgebreider: (paragraaf 4.8)
http://www.fontys.nl/elek...andrijf/diktaat/EAPH4.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door joopv op 25-01-2005 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lagere spanning kan je zo maken :D

men neme gewoon 2 transformatortjes en berekenen even de waarde met de ingangspanning wordt verlaagt

men hangen de secondaire kanten aan elkaar en je krijgt op de 1ne een hogere spanning of een lagere dan dat je er instopt :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
ThaHandy schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 20:20:
[...]

Daar was een geintje mee ja ...

kan me alleen niet zo 123 meer herinneren wat :P dan moet ik ook een boekje erbij pakken :)

En parallel kan zeker !

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Sine schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:23:
[...]Daar was een geintje mee ja ...
kan me alleen niet zo 123 meer herinneren wat :P dan moet ik ook een boekje erbij pakken :)
En parallel kan zeker !
Maar niet op 230V. Deze motor is berekend op 230V serie.

[ Voor 15% gewijzigd door joopv op 26-01-2005 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Met >10k RPM kan je genoeg geintjes uithalen.. zeker als hij een beetje krachtig is.
"hulp"-motor achterop de fiets
Home-made betonboor
Turbo-stofzuiger
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

frickY schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 09:03:
Met >10k RPM kan je genoeg geintjes uithalen.. zeker als hij een beetje krachtig is.
"hulp"-motor achterop de fiets
Home-made betonboor
Turbo-stofzuiger
:+
Hulpmotor: wel even een vertraging van 1:100 erachter zetten en een dikke accu meenemen.
Betonboor: beetje groot denk ik
Stofzuiger: is maar 410 W, dus veel turbo zit er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
joopv schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 08:41:
[...]

Maar niet op 230V. Deze motor is berekend op 230V serie.
Dat hoor je me ook niet zeggen, er was alleen een geintje met toeren regeling en het serie / parallel schakelen van de wikkelingen.

Overigens is deze motor bedoeld om met een toeren regeling gebruikt te worden.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Ok,

de vraag:

als ik nu Bruin en Zwart aansluit op 220 & wit aan wit verbind...

gaat dat dan goed? Gaat 'ie dan draaien?

[edit]
wil het liever niet testen, voor het geval dat ik hem opblaas :)

[ Voor 25% gewijzigd door Mir op 26-01-2005 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
Gewoon doen :)

Als je ergens een oude schakelaar hebt liggen kan je die gebruiken om heel even spanning op de motor te zetten.
Gewoon even een stootje van nog geen seconde. even aan, en meteen weer uit dus.

Als het goed is krijgt de motor even een stoot en moet de as al een beetje draaien.
Op zo'n manier kan je de wikkelingen eigelijk niet verbranden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Klem hem wel GOED vast !

Want dat ding gaat springen als je er spanning op zet

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Maasluip schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 09:29:
[...]

Hulpmotor: wel even een vertraging van 1:100 erachter zetten en een dikke accu meenemen.
Betonboor: beetje groot denk ik
Stofzuiger: is maar 410 W, dus veel turbo zit er niet aan.
Waarom ze de zuigkracht in een stofzuiger in watts uitdrukken snap ik nog steeds niet.. maar neem aan dat je een flinke luchtverplaatsing hebt met een radiaalfan @ 10k rpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
frickY schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 18:44:
[...]

Waarom ze de zuigkracht in een stofzuiger in watts uitdrukken snap ik nog steeds niet.. maar neem aan dat je een flinke luchtverplaatsing hebt met een radiaalfan @ 10k rpm?
Moet je wel een motor hebben die die fan rond kan krijgen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
zoiets als een fan erop gaan we ZEKER proberen :D

en klemmen.. hmm, we hebben een lang 220 snoer :)
gewoon in de tuin leggen

vanavond gaan we het warasch. proberen :)

jullie horen/zien het nog (uiteraard gaan er filmpjes van komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik ben met een vriend ook met zo'n soort motor bezig.

Ik heb hier exact dezelfde staan (met dezelfde draden/kleuren).
Wij gaan die op een zelfgebouwde skelter zetten.

Alleen zit ik te bedenken hoe we dat ding gaan regelen.
Iemand een idee?

Ikzelf zat te denken aan een spannings regelaar. alleen zoiets lijkt me vrij ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mir schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:49:
zoiets als een fan erop gaan we ZEKER proberen :D

en klemmen.. hmm, we hebben een lang 220 snoer :)
gewoon in de tuin leggen

vanavond gaan we het warasch. proberen :)

jullie horen/zien het nog (uiteraard gaan er filmpjes van komen)
Normaal gesproken zit dat ding in een 100 kilo wasmaschine en die stuitert nog aardig rond. Ik zou 'm maar goed vastklemmen in een bankschroef die aan iets erg zwaars vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:26
lemming_nl schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 07:18:
[...]

Normaal gesproken zit dat ding in een 100 kilo wasmaschine en die stuitert nog aardig rond. Ik zou 'm maar goed vastklemmen in een bankschroef die aan iets erg zwaars vast zit.
dat komt door het wasgoed in de trommel wat niet gelijk matig is verdeeld over de trommel :P

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Danjel schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 03:17:
Ik ben met een vriend ook met zo'n soort motor bezig.

Ik heb hier exact dezelfde staan (met dezelfde draden/kleuren).
Wij gaan die op een zelfgebouwde skelter zetten.

Alleen zit ik te bedenken hoe we dat ding gaan regelen.
Iemand een idee?

Ikzelf zat te denken aan een spannings regelaar. alleen zoiets lijkt me vrij ingewikkeld.
Heb jij hem al draaiend gehad dan?
Wij hebben hier nog geen TIN :( dus ik kan eht nog niet solderen helaas..

hoe heb jij hem aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mir schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 10:23:
[...]

Je kan ijzers kopen die kunnen geschoven worden over die koperen vlakjes die met de draden verbonden zijn.
Je bevestigd deze ijzeren dingen aan den draad en schuift ze dan over de juist klemmen.
Op het labo waar ik mijn thesis doe liggen al die dingen met hopen, alsook het juiste materiaal om dat allemaal te maken. Maar in de elektro hobbyshop moet je die dingen ook wel kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
:D

Ik snap best hoe je het moet aansluiten etc. ;)
Ik zei dat ik geen TIN had ivm dat ik het nog niet geprobeerd had ;)

Wil graag nog weten hoe je hem aangesloten heb om hem werkend te krijgen?

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hij bedoelde dat je bij elke bouwmarkt een draadtang met klemmetjes kan kopen die je aan de kabels kan klemmen en zo op de connectie punten kan schuiven > Is de snelste oplossing en als test erg werkzaam (je kan snel wisselen zo).
Sloop maar eens iets electrisch open en je ziet ze wel. Voor een hoge belasting is solderen m.i. wel beter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-04 16:26
Mir schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 10:52:
[

behalve dat ik merk dat:

Dat kan. Sommige electromotoren hebben wisselspanning nodig. Tenzij deze motor origineel gelijkrichters had zal hij dus niet werken op 12/24v accu's omdat deze gelijkstroom leveren.

Bij bepaalde typen (deze geloof ik niet) wordt de 50 hz spanning ook gebruikt voor het toerental. Met een bepaalde configuratie van de collector kun je dan 50 rpm (of veelvouden daarvan) krijgen.

Ik hoop dat het je nog lukt, maar ik vrees dat je em gewoon aan netspanning moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Nu online
Mir schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 10:23:
[...]

Over 2 weken ga ik er een heel weekend mee bezig.
Mijn motor is wel 230/220 50 HZ. dus ikga er niet vanuit dat deze ook werkt op gelijk spanning.

Ikga de witten doorverbinden met elkaar en dan met een zo laag mogelijk spanning beginnen en dan langzaam omhoog brengen. totdat hij uitzichzelf draait. dan weet ik dat ik goed zit. gaat ie stinken dan heb ik nog 2 motors als backup :>

Maar voordat ik em op 230 ga zetten wil ik em eerst hebben draaien op een lager voltage. en heb ik dus een spannings regelaar nodig.

Weet iemand waar je zoiets kan kopen? of misschien is het zelf te maken?
En wat zoiets kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
Ik denk dat je het beste een goedkope dimmer kan kopen. Ik weet alleen niet hoe een motor reageert op fase-aansnijding (de manier waarop een normale dimmer werkt).

Ik ben alleen bang dat er te veel stroom gaat lopen. Als een motor niet draait, wekt het (bijna) geen tegenveld op, waardoor er veel stroom kan gaan lopen door de motor.

Een gewone regelbare voeding kan je wel vergeten. Het vermogen wat door zo'n voeding gedissipeerd gaat worden met met zo'n motor is veel, heel veel. Daardoor heb je ook een hele zware voeding nodig.

[ Voor 54% gewijzigd door _Jeffrey_ op 28-01-2005 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Laatst online: 09:44
uhm even tussen door.

wat ben je met dat ding van plan..?

en op die skelter meneer.
koop je dr een heel lang verlengsnoer bij ofzo..?
skelters kunnen heel hard over de kop slaan!! ik weer er alles van :|

ontopic:
ik zou hem gewoon vast zetten. lang verlengsnoer eraan knopen. schakelaar ertussen schroeven. aanzetten en kijken wattie doet.
alstie gekke geluidn gaat maken zet je de schakelaar weer om en klaar.
dat ding spint niet in 1 sec naar >10k rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Niet ?

Moet jij eens opletten :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Opperhoof schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:57:
dat ding spint niet in 1 sec naar >10k rpm
Hoe lang duurt het op toeren komen van de stofzuiger thuis? Daar zit zo'n zelfde collectormotor in.
Collectormotoren lopen zowel op DC als op AC en kunnen uitstekend geregeld worden, met geregelde DC voeding, PWM of AC met fase-aansnijding.

Als de motor op 12V niet aanloopt, ook niet met een zetje, dan zou je misschien kunnen voelen dat - als er 12V op staat - hij de ene kant op meer weerstand biedt aan verdraaiing dan de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Nu online
Opperhoof schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:57:
uhm even tussen door.

wat ben je met dat ding van plan..?

en op die skelter meneer.
koop je dr een heel lang verlengsnoer bij ofzo..?
skelters kunnen heel hard over de kop slaan!! ik weer er alles van :|
Niet een gekochte skelter. maar meer zoiets als zelfgebouwde kart wagen...
Dus een breed wagentje...

En qua stroom. dat zien we dan wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
_Jeffrey_ schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:34:
Ik denk dat je het beste een goedkope dimmer kan kopen. Ik weet alleen niet hoe een motor reageert op fase-aansnijding (de manier waarop een normale dimmer werkt).

Ik ben alleen bang dat er te veel stroom gaat lopen. Als een motor niet draait, wekt het (bijna) geen tegenveld op, waardoor er veel stroom kan gaan lopen door de motor.

Een gewone regelbare voeding kan je wel vergeten. Het vermogen wat door zo'n voeding gedissipeerd gaat worden met met zo'n motor is veel, heel veel. Daardoor heb je ook een hele zware voeding nodig.
Wat denk jij dat er gebeurt? fase aansnijding... dat gaat toch nooit goed. Een wisselspanningsmotor heeft toch een draaiveld nodig. je krijgt stomen die de verkeerde kan op gaan lopen.
edit:
Of is een collectormotor geen synchrone machine?

Een >400 weerstandbank zou helpen, deze zijn alleen erg duur.... dan heb je ook nog transformatoren (min 400 VA) waarbij je kan kiezen welke wikkeling je aftapt (tap-changing) (zijn ook niet goedkoop).
Ga anders even langs bij je plaatstelijke WO HBO MBO enz Elektrotechniekopeliding, daar hebben ze vast wel kennis/apparatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 29-01-2005 11:54 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Niet online
* Micha heeft hier nog een 30V voeding liggen (uit een oude hp ;)) Kan hem evt wel opsturen ofzow :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
MeMoRy schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 11:52:
[...]

Wat denk jij dat er gebeurt? fase aansnijding... dat gaat toch nooit goed. Een wisselspanningsmotor heeft toch een draaiveld nodig. je krijgt stomen die de verkeerde kan op gaan lopen.
edit:
Of is een collectormotor geen synchrone machine?
Een seriemotor/universeelmotor is een gelijkstroommotor ;)
Maar hij werkt ook op wisselspanning, dat komt omdat zowel de polen op het anker als in de stator omdraaien, dus het magnetisch veld blijft de zelfde kant op gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door _Jeffrey_ op 29-01-2005 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
MicDis schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 13:46:
* Mir heeft hier nog een 30V voeding liggen (uit een oude hp ;)) Kan hem evt wel opsturen ofzow :P
Als dat zou kunnen? Maar zo'n ding is niet echt ligt natuurlijk ;)
Dus zal wel wat gaan kosten ben ik bang ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Ok,

we hebben net gewoon de gok genomen: wit op wit en de andere 2 hebben we 220 op gezet..

:| Dat ding kan toeren maken zeg!! :D Het cola blikje werd al enkele meter de lucht ingeslingerd..

nu nog een leuke toepassing bedenken, anyone? :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Welk colablikje? :p

Je zei iets over filmpjes O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Niet online
Mir schreef op zondag 06 februari 2005 @ 17:31:
Ok,

we hebben net gewoon de gok genomen: wit op wit en de andere 2 hebben we 220 op gezet..

:| Dat ding kan toeren maken zeg!! :D Het cola blikje werd al enkele meter de lucht ingeslingerd..

nu nog een leuke toepassing bedenken, anyone? :d
200m Haspel achterop en aansluiten op een skelter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

aanhang wagen maken, daar 20 auto accu's inzetten, en op de skelter, gaan!!!!!.

Wel een beetje denken om het accuzuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Laatst online: 09:44
en dude, hoe staat het ermee. ben nu wel benieuwd wat er van geworden is...?
*pics, movies...?? :Y) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Ok, na het colablikje accafietje (oid) zijn we er even mee gestopt: afstuderen etc..

maar we kunnen ook niets cools verzinnen wat leuk is om te doen EN reeel is..

foto's/filmpjes hebben we er nog niet van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mir schreef op zondag 13 februari 2005 @ 15:45:
Ok, na het colablikje accafietje (oid) zijn we er even mee gestopt: afstuderen etc..

maar we kunnen ook niets cools verzinnen wat leuk is om te doen EN reeel is..

foto's/filmpjes hebben we er nog niet van
offtopic:
In het mislukkingen topic staat dat veel mensen het niet kunnen weerstaan hun vinger in een "fanetje" te steken, kijken of die drang er ook is bij deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Nee, die drang hebben wij niet..

20 meter voedingskabel.. zegt dat genoeg? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Anoniem: 74137 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 22:49:
aanhang wagen maken, daar 20 auto accu's inzetten, en op de skelter, gaan!!!!!.

Wel een beetje denken om het accuzuur ;)
20 auto accu's hebben een massa(traagheid) van 400kg (of zo). Dat "gaan!!!!!" zal dus wel tegen vallen.
Pagina: 1