Toon posts:

Aan welke specs kan je zien hoe luid een hi-fi set is?

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me wel es af of er bij de specs van een hi-fi of een surround set staat hoe luid de set kan. Ik heb daar nog nooit echt een vast gegeven voor gezien die dat aanduid.. is het misschien mogelijk dat ze die gegevens niet vrij mogen geven? En als ze dat wel mogen waar kan je dat dan zien in de specificaties?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-02 15:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoe luid = hoeveel decibel? Heb je een ruzie met de buren die je wil settelen?

Het aantal Watt bepaalt hoeveel muziekvermogen een versterker afgeeft. Dan hangt het nog van je boxen af hoe hard het zal gaan (100W versterker met 1W boxen zegt een keer *plop* en dan hoor je ook niks meer).

Signatures zijn voor boomers.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maasluip brengt het wel erg simpel... Maar voor een uitgebreider uitleg:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1690

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als U mij toelaat even kort in te haken op dit topic.

Ik hoor soms het een en ander over het aantal Ohm (weerstand) bij boxen cq versterkers. Dat schijnt ook verschil te maken met iets. Kan iemand voor een hifi leek uitleggen wat het verschil is en waar je op zou moeten letten?

Verwijderd

Zoals in de link staat die gegeven wordt door Mikey gaat het om het rendement van de luidsprekers (db/W/m) en het geleverde vermogen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
twiFight schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:59:
Als U mij toelaat even kort in te haken op dit topic.

Ik hoor soms het een en ander over het aantal Ohm (weerstand) bij boxen cq versterkers. Dat schijnt ook verschil te maken met iets. Kan iemand voor een hifi leek uitleggen wat het verschil is en waar je op zou moeten letten?
Hoe lager de weerstand, hoe meer stroom erdoorheen kan. Als jij een dikke tuinslang hebt, die hebben minder weerstand dan een dunne, kan er veel water doorheen. Maar dat moet de kraan(versterker) wel kunnen leveren. Omdat 2 ohm al aardig in de buurt van kortsluiting(0 ohm, geen weerstand) komt moet je een versterker hebben die dat vermogen wel aankan.
Als jij dus speakers heb met een impedantie van 200W bij 2 ohm is het wel zo verstandig om een versterker te hebben die hetzelfde, of liever meer eruit kan spugen. Als je namelijk een 'underpowered' versterker hebt dan kan het wel eens voorkomen dat deze op vol vermogen de 'vraag' van de speaker niet aankan en troep uit de uitgang gaat produceren.

Die troep is distortion/clippen. Wanneer een versterker gaat clippen produceert deze blokgolven, in plaats van mooie 'ronde' sinusgolven. Speakers vinden blokgolven niet leuk en gaan kapot. Dus daarom gebruik maken van goed 'bij elkaar passende' speakers en versterkers wil je er lang plezier van hebben.

Bij een blokgolf gaat de conus niet vloeiend van voren naar achter en vice versa, maar in 'schokken'.

offtopic:
Er zal vast het een en ander niet helemaal goed geformuleerd zijn, voel je vrij om het beter te doen

• twiFight
  • Niet online
maar is een "dikke tuinslang" dan beter (mits te versterker het kan leveren) of maakt het niks uit.
Of is het gewoon zaak een versterker/speakerset te hebben die gewoon goed bijelkaar passen op impedantiegebied

[edit]

Ik heb een Sony TA-FE530R versterker met de volgende specificaties
Details:
Main features Power output: 2 x 110W (DIN 4Ù) 6 audio inputs EON Link system to Sony RDS/EON tuner Tone and balance control Loudness function Source direct Tape monitor Low stand-by power consumption System remote commander Technical spec STD Power Supply SLL Technology 6 Audio Inputs Phono Input MM IC Input select switch 1x Tape monitor Source Direct Loudness 1 Pair (A) speaker outputs Off centre insulator Infared system remote commander RM-SE25 EON-Link Power Output (DIN): Stereo 4 Ohm 2x100W 8 Ohm 2x85W Frequency Response (CD in): 7-70.000Hz; +/- 3dB Signal to noise ratio: 105 dB Damping factor: 80 (8 Ohm) Inputs: 1 Phono MM: 2.5mV/50kOhm 1 Tuner: 200mV/50kOhm 1 CD: 200mV/50kOhm 1 Aux: 200mV/20kOhm 1 Tape: 200mV/20kOhm 2 MD: 200mV/20kOhm Outputs: 1 Rec Out Tape: 200mV/1kOhm 2 Rec Out MD: 200mV/1kOhm 1 Headphone: 1 5mV/8 Ohm General Specifications: Power Requirement: 230V; 50/60Hz
Zijn dat dan de specificaties die belangrijk zijn?
Ik heb el cheapo aldi luidsprekers (yeah yeah, sue me, student) waarvan ik alleen weet dat ze 120W rms zijn en 200W piek. Weet verder niks over impedantie.

[ Voor 75% gewijzigd door twiFight op 24-01-2005 16:33 ]

• voodooless
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Mja, naast de hoeveelheid watt die je theoretisch in een speaker kunt pompen, heb je ook nog te maken met de meschanische limieten van de speaker (dus o.a. termische belastbaarheid en Xdamage). Daarnaast ook nog eens een pak vervorming die ook nooit opgegeven is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat het meest veelzeggende (voor zover je dit soort info uit specs kunt halen) het vermogen van de versterker (en eventueel de maximale belastbaarheid van de speaker) en het rendement van de speaker is. Maar dan nog heb je te maken met heel subjectief gemeten vermogen, voor iedere frequentie is het maximale geluidsvolume weer anders. Kortom: gewoon proberen :Y)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Grrrrrene schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:37:
Ik denk dat het meest veelzeggende (voor zover je dit soort info uit specs kunt halen) het vermogen van de versterker (en eventueel de maximale belastbaarheid van de speaker) en het rendement van de speaker is.
Juist niet dus. Als het echt om "hard" gaat, dan is vermogen en rendement meestal het probleem niet. Je gaat er dan van uit dat er toch al vermogen zat is (want we hebben het over de speakers, en niet de amp).
Maar dan nog heb je te maken met heel subjectief gemeten vermogen, voor iedere frequentie is het maximale geluidsvolume weer anders. Kortom: gewoon proberen :Y)
En dus zijn de rest van de eigenschappen van de speaker belangrijker dan vermogen en rendement ;)

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-02 12:26
die aldi luidsprekers zijn toch OEM eltax (concept serie)?? ze lijken iig wel erg veel op eltax....

Verwijderd

Hier lees ik lifetech.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lifetec is het merk dat ze op eltax speakers hebben geplakt ;)

Verwijderd

Dus je betaalt eigenlijk nog veel te veel? Twee keer naampje plakken :+

• Dr Pro
:| heb je die mirage van eltax wellis gehoord??

damn, ik vind ze heerlijk klinken, die man spoort niet, ik geloof die kerel na het lezen van zijn review van sjoelschijfjes niet meer

die kerel spoort voor geen meter

link :

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2118

edit: een kleine quote uit zijn 'Lifetech' review

Op de tweeter terminals wat een schel geluid teweeg bracht. Snel de kabels op de wooferbussen aangesloten en dat gaat een stuk beter.

dit gaat toch nergens over?? dit verbindings plaatjes die slecht zijn, en dat een stukje koperdraad beter zou zijn...righhhtt

[ Voor 37% gewijzigd door Dr Pro op 24-01-2005 18:19 ]

Verwijderd

Ik denk dat hij aan het biwiren was en alleen de tweeters had aangesloten. Hierop sloot hij de woofers aan en dit klonk een stuk beter, Klinkt niet vreemd.

Volgens mij is de geleiding van koper beter dan dat van een willekeurig stukje metaal, dus dat kan ik ook begrijpen.
Wat is er nu precies vreemd?

Verwijderd

jadjong schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:19:
[...]

Die troep is distortion/clippen. Wanneer een versterker gaat clippen produceert deze blokgolven, in plaats van mooie 'ronde' sinusgolven. Speakers vinden blokgolven niet leuk en gaan kapot. Dus daarom gebruik maken van goed 'bij elkaar passende' speakers en versterkers wil je er lang plezier van hebben.

Bij een blokgolf gaat de conus niet vloeiend van voren naar achter en vice versa, maar in 'schokken'.

offtopic:
Er zal vast het een en ander niet helemaal goed geformuleerd zijn, voel je vrij om het beter te doen
een vraagje die niet helemaal ontopic is...
heb hier een opname van djset diete hard is opgenomen. bij heb analyzeren van de wav file zie je die blokgolven ook duidelijk. ik heb ze gerepareerd(dmv interpolatie) en het klinkt nu een stuk beter... (ik weet dat ik door interpolatie de waveform dusdanig verandert hebt dat dit nooit op het origineel zal lijken) ... nu de vraag... een wavfile afspelen op je pc die clipping vertoont, is dit dan gevaarlijk voor je speakers?

• Dr Pro
een 'stukje' koper zoals hij omschrijft, geleid zeker niet beter dan de stukken metaal die er normaal tussen zitten, meet maar na...

en heb je die link van mij gezien, met zijn review over de sjoelschijven, en dat hij ze verkeerd plakt, en heb je de duidelijke omschrijving van zijn oh zo onwetende vrouw gelezen??

ik geloof allang niet meer wat die kerel zegt...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr Pro schreef op maandag 24 januari 2005 @ 18:35:
een 'stukje' koper zoals hij omschrijft, geleid zeker niet beter dan de stukken metaal die er normaal tussen zitten, meet maar na...

en heb je die link van mij gezien, met zijn review over de sjoelschijven, en dat hij ze verkeerd plakt, en heb je de duidelijke omschrijving van zijn oh zo onwetende vrouw gelezen??

ik geloof allang niet meer wat die kerel zegt...
Idd, hij verzuimt het tevens om de schoelschijven op de aldi zuiltjes te plakken. Hij moest eens weten hoe audiofiel ze dan opeens klinken. Je zou denken dat je een andere speaker voor je hebt :+

Zijn Watt verhaal is verder erg slap en incompleet.

• Dr Pro
en stel je voor dat hij dan ook zijn cd's had gedemagnetiseerd....dat zou he-le-maal het audiofiele einde geweest zijn :+ ...Lang leve Rene }:O

Verwijderd

Om te berekenen hoe luid een set kan heb je maar 2 dingen nodig, het rendement van de speakers (in dB/W/m) en het vermogen dat ze kunnen hebben (en uiteraard dat van de versterker die eraan hangt).
Klipsch is bijvoorbeeld een merk met een zeer hoog rendement, gaat tot meer dan 100 dB/W/m.
Ga ff uit van dat getal, dat betekent dat de speaker 100 dB geluid produceert met een vermogen van 1 Watt op een afstand van 1m.
Met 2 watt geeft hij dan 103 dB, met 4 watt 106 dB, 8 Watt 109 dB, enzovoort.
Per verdubbeling van 't aantal watt komt er 3 dB bij, of per ver-tienvoudiging van't vermogen komt er 10 dB bij.
Dus stel dat die speaker 200W aankan continue en je amp kan dat ook leveren, dan kan je dus met 1 speaker 123 dB halen op 1 meter afstand.
Met 2 speakers kort bij elkaar wordt dat dan 126 dB geloof ik. (anechoisch gemeten, dus zonder reflecties van de kamer en zo)
Per meter dat je er verder vanaf staat gaat er dacht ik 4 of 6 dB af, maar in de praktijk is dat dus iets minder wegens die reflecties in de kamer.
Dit zijn wel extreem hoog rendement speakers met hoorntweeters, klassieke speakers halen meestal rond de 90 dB/W/m.
Dus daar strand je op 113 dB per speaker op 1m afstand, als hij ook 200W aankan, wat nog steeds heel luid is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14

Jag

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 18:28:
Ik denk dat hij aan het biwiren was en alleen de tweeters had aangesloten. Hierop sloot hij de woofers aan en dit klonk een stuk beter, Klinkt niet vreemd.

Volgens mij is de geleiding van koper beter dan dat van een willekeurig stukje metaal, dus dat kan ik ook begrijpen.
Wat is er nu precies vreemd?
Ik hoop dat ik gewoon je sarcasme niet doorzie, maar dit meen je toch niet serieus he :) ?
deepspace schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:47:
[...]

Juist niet dus. Als het echt om "hard" gaat, dan is vermogen en rendement meestal het probleem niet. Je gaat er dan van uit dat er toch al vermogen zat is (want we hebben het over de speakers, en niet de amp).
Nou ja, dat is weer het andere uiterste natuurlijk. De spl wordt alleen maar beperkt door max excursie in het (sub)laag bereik, daar buiten blijft het een "opstelsom" van gevoeligheid en belastbaarheid.
Pagina: 1