[Redhat 9] RPM kapot :(

Pagina: 1
Acties:

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hi,

Ik heb rpm 4.2 geinstalleerd met de --nodeps optie.
Nu zijn de beecrypt libs niet geinstalleerd.
Die heb ik wel als .rpm, maar als ik rpm nu aanroep krijg ik een error:
code:
1
2
[root@localhost tools]# rpm
rpm: error while loading shared libraries: libbeecrypt.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory

Hoe is dit te fixen? :)

PS. Niet slim van mij, weet ik :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Opstarten met een rescue CD (met daarop een werkende rpm versie, natuurlijk) en een werkende versie installeren.

Is het trouwens wel eens bij je opgekomen dat zo'n dependency systeem misschien niet voor niets is bedacht en het dus misschien niet zo'n briljant idee is om het te omzeilen met '--nodeps'? Dat als het ding klaagt dat er dependencies missen, dat het probleem dan *NIET* is dat het ding klaagt (wat idd te verhelpen is met --nodeps), maar dat het probleem dan is dat er dependencies missen (en de te installeren app dan dus niet gaat werken)?

Najah, inmiddels had je dat waarschijnlijk al wel bedacht :D

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 24-01-2005 15:57 ]

• ZroBioNe
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:54:
Opstarten met een rescue CD en een werkende versie installeren.
De server hangt in een datacenter :\
Wilke schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:54:
Is het trouwens wel eens bij je opgekomen dat zo'n dependency systeem misschien niet voor niets is bedacht en het dus misschien niet zo'n briljant idee is om het te omzeilen met '--nodeps'? Dat als het ding klaagt dat er dependencies missen, dat het probleem dan *NIET* is dat het ding klaagt (wat idd te verhelpen is met --nodeps), maar dat het probleem dan is dat er dependencies missen (en de te installeren app dan dus niet gaat werken)?

Najah, inmiddels had je dat waarschijnlijk al wel bedacht :D
Ja, zoals ik al zei.. erg dom :)
Ik had niet nagedacht bij wat ik deed. heh.

Is er geen tarball van rpm?
Die kon ik niet vinden, want anders kan ik die wel installeren.

Verwijderd

ZroBioNe schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:55:
Is er geen tarball van rpm?
Die kon ik niet vinden, want anders kan ik die wel installeren.
rpm2targz is een programmatje die dat voor u maakt :). Werkte een oudere versie wel? Eventueel dan een tar van maken en die uitpakken over de bestanden van de nieuwe versie? Veel succes

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Ach tja, zoiets overkomt iedereen tenminste 1 keer ;)

Als je nog ergens een Linux-machine hebt, kun je proberen om daarop RPM statisch te compileren, die versie kopieeren en kijken of dat helpt. Of de source downloaden, desnoods op een andere machine converteren naar een .tgz, op die machine zelf compileren (zit er een compiler op?) en kijken of dat helpt. Maar tricky is het nu sowieso wel..

Maar ik vraag me sowieso af hoe dat gaat met de RPM-database tussen verschillende versies enzo, in ieder geval zaak om redelijk uit te kijken wat je doet nu...

P.S. Een testserver is echt erg handig om dit soort problemen te voorkomen. Vroeg of laat gaat het anders een keertje mis, daar is gewoon weinig aan te doen (vergissen is menselijk enzo). Zelfs als zoiets gebeurt zou je vanaf een testserver met dezelfde RH-versie anders nog dingen kunnen terugkopieeren (bv. de oude 'rpm' binary)

offtopic:
Nog een andere tip: de manier om een 'libc' te upgraden is *niet* door gewoon eerst de oude weg te gooien en dan de nieuwe erheen te kopieeren. Na stap 1 hangt je systeem namelijk als je het zo aanpakt ;) . En ja ik spreek uit ervaring :P
(ok, lang geleden, maar toch)

edit: wat Harry_hakbijl zegt kan idd ook wel werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 24-01-2005 16:13 ]

• ZroBioNe
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:09:
[...]

rpm2targz is een programmatje die dat voor u maakt :). Werkte een oudere versie wel? Eventueel dan een tar van maken en die uitpakken over de bestanden van de nieuwe versie? Veel succes
Hm, ik kan nergens die package vinden.
Iemand anders wel?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt ook http://rpm.org/tools/scripts/rpm2cpio.sh gebruiken. Dat maakt er een cpio archive van.

Het volgende commando pakt de boel in de huidige dir uit (niet meteen in / doen dus):
rpm2cpio.sh | cpio -ivd

't Pakketje heet ook rpm2tar.

[ Voor 16% gewijzigd door _Squatt_ op 24-01-2005 16:26 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

ZroBioNe schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:18:
[...]
Hm, ik kan nergens die package vinden.
Iemand anders wel?
Zit in portage (gentoo) standaard in. Als je even een linkje mailt naar de rpm, wil ik je wel effe een tarretje terugsturen O-)
't Pakketje heet ook rpm2tar.
Tja, sorry, commando is dus rpm2targz ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 16:29 ]

• ZroBioNe
  • Niet online
Fix0red.
Gewoon op een ander systeem beecrypt3.1.0 gecompiled en dan make install gedana op mn redhat box.
Werkte niet helemaal, maar een symlink deed wonderen.
Iedereen bedankt! :)
Pagina: 1