Toon posts:

Netwerk, opzoek naar oplossing, voor centrale bestandsopslag

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Helloooo,

Ik zit met de volgende vraag;
We hebben hier thuis een netwerk, een draadloos netwerk, met 6 computers. Nu zit hier thuis ook een eigen zaak, mijn vader zit beneden te cadcammen, ik doe veel met word, mijn moeder beneden met excel, ik hierboven ook met excel. En nu was mijn vraag; is er een goed centrale oplossing om alle bestanden op te slaan zeg maar? Dat je bij alle files, Muziek evt ook, CadCam tekeningen, Office files kan? vanaf elke pc, en dan niet dat alles op EEN pc staat, maar iets centraals. Wat zijn dan precies de mogelijkheden? En o ja, ik wil t wel kunnen beveiligen met bijvoorbeeld op zn minst een wachtwoord.

@home (com 21 modem) -> Wlan Router (Asus w500-g) --> 2 laptops + 4 gewone pc's.
Het 'gewone' netwerk werkt niet, althans, ik geen zin om daar nu iets aan te doen (ja, k weet t erg lui). Maar het netwerk is NU nog vooral voor internet. Maar ik wil strax alles vanaf een centraal punt hebben. Dat het dus ook makkelijker back-uppen is.

De mogelijkheden waar ik zelf op kwam, evt een eenvoudige pc met grote hd op router aansluiten, dat beveiligen met software? en dan gewoon alles daar op zetten, en vanaf halen.

Of

Een centrale HD op de usb poort van de router aansluiten, maar werkt dit naar behoren? en is het goed te beveiligen.

Of

Iets wat te bereiken is gewoon via een ip adres. Dus dat je in IE een ipadres intypt, en je dan bij di pc komt?

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
Als je met een centrale oplossing gaat werken waar meerdere clients gebruik van maken zou ik je aanraden om een klein servertje op die router aan te sluiten (bedraad). Dit lijkt me gewoon de makkelijkste oplossing als je alles centraal wilt opslaan en altijd en overal beschikbaar wilt hebben. Met USB HD's heb ik verder weinig ervaring en met het aansluiten van een usb apparaat op een router al helemaal niet, dus daar kan ik je niet verder helpen.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 22:55
Ik denk dat je aan een server moet gaan denken en dan met een aantal schijven in een RAID-5 oplossing. Helemaal veilig is het natuurlijk nooit, maar de kans dat je iets kwijt raakt is erg klein.

Verwijderd

Topicstarter
CamU schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:46:
Als je met een centrale oplossing gaat werken waar meerdere clients gebruik van maken zou ik je aanraden om een klein servertje op die router aan te sluiten (bedraad). Dit lijkt me gewoon de makkelijkste oplossing als je alles centraal wilt opslaan en altijd en overal beschikbaar wilt hebben. Met USB HD's heb ik verder weinig ervaring en met het aansluiten van een usb apparaat op een router al helemaal niet, dus daar kan ik je niet verder helpen.
Ja, dus gewoon bedraad op een poort op mn router aansluiten? en dan gewoon in de meterkast zetten? zoiets? En aan wat voor pc moet ik dan denken? Moet het een nieuwe snelle zijn? of maakt dat niet zoveel uit? enz enz?

Ik kwam net deze tegen: http://silverapp1.mycom.n...uctID=79695&productType=1 Weet iemand of dat een beetje werkt? Laat maar, ik zie al dat de usb poort, een langzame is, die 1.1 versie...

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 15:56 ]

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
De specificaties van je server hangt af van wat je ermee wilt. In principe is een PI al voldoende voor kleine netwerken. Het gaat vooral om schijfcapaciteit, datatransfer en data-veiligheid. Mijn ervaring is dat als een bak vervangen wordt, omdat hij voor dagelijks gebruik te "oud" is, hij heel goed geschikt is om om te bouwen naar data-server, router, email-server etc.

Welk besturingssysteem wil je gebruiken? linux+samba of windows?

Dus in jouw geval zou ik opperen voor een oude bak (pII/pIII of equivalent) en daarin een kleine raid array plaatsen. Bij voorkeur raid 5.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Er zijn wat oplossingen voor een klein SAN.

Netwerk opslag zeg maar. Daar lopen zelfs een aantal topics over.
Ik weet uit mijn hoofd dat Iomega, Ovislink, en Buffalo dereglijke apparatuur hebben.

Of je tuigt een Clarckconnect servertje op. En als laatste suggestie, maar dan ook direct de duurste, een Small Bussiness Server 2003 van MS.

Twee linkjes added :

externe harddisk met netwerk

http://users.telenet.be/webspace_tg/Computers/NAS/nas.htm

Succes

[ Voor 22% gewijzigd door aZuL2001 op 24-01-2005 16:20 . Reden: linkjes added ]

Abort, Retry, Quake ???

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 22:55
Het hoeft helemaal niet zo'n zware PC te zijn. Als de enige functie van dat ding File Serveren is dan heb je echt geen zware specs nodig. P3'tje, 256 MB/512 MB, een aantal GB's opslag. Je kunt het zo gek maken als je wilt. Het ligt er all1 aan wat je budget is.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:30

Nibbz

Postmaster General

als je een file server wil, kan dat ook met een 468 met linux daarop. daar is echt geen P3 voor nodig. Maar enige linux ervaring is daarbij wel vereist.

Ik heb het zelf thuis ook, Samba Server als PDC. Zo logt iedereen thuis met een username aan, en heeft een eigen home directory waar alles in komt. (dit draait op een P166 helemaal prima)

13:37

Verwijderd

tik een oud pc'tje op de kop die als fileservertje kan fungeren.

Verwijderd

Topicstarter
En, een usb hd aansluiten op de router, op een usb 1.1 aansluiting, werkt dat een btje? want, die router staat nu op een plank, in de gang zeg maar....de hd past er makkelijk naast, geen enkel probleem, maar hoe zit t met de snelheid daarvan, bv als je t vergelijkt met een eenvoudige fileserver? http://silverapp1.mycom.n...uctID=56936&productType=1 zoiets heb ik 't dan over....

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
Voor zover ik weet is USB1.1 12 Mbps tegenover waarschijnlijk 100Mbps via een bedraad netwerk. Als je met een paar clients tegelijk van de fileserver gebruik gaat maken zit je bij 1.1 al snel tegen de max aan, met 10/100 Mbps Ethernet nog niet.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Verwijderd

Als je vader zit te "cadcammen" dan wordt ie waarschijnlijk niet echt blij als de bestanden waarmee hij werkt via het netwerk heen en weer moeten, dat is namelijk veel trager dan dat de bestanden lokaal op de pc staan. Vooral als je assembly's gaat maken dan is het wel zo fijn om alles lokaal te hebben.

In een bedrijf waar meerdere mensen aan tekeningen werken staan de bestanden wel op een server omdat iedereen er bij moet kunnen en het voordeel van back-up van 1 pc/server. Maar voor de snelheid is het niet fijn kan ik uit ervaring zeggen.

Voor de rest van je bestanden is het geen probleem om alles via het netwerk/usb-schijf te doen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:09
Vrijwel al die externe harde schijven zijn USB 2.0, dus ook die eerste die je noemde. Verder zou ik inderdaad ook met een server gaan werken. Ik heb hier ook een server met een RAID1 configuratie voor 120 GB. Ik backup ook alles op de server, o.a. op een andere harde schijf, een DVD brander en binnenkort nog een externe harde schijf.

Verwijderd

als ik geld had kocht ik de deze.

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10587

Er zijn ook goedkopere met wat minder opslagcapaciteit. 1TB is misschien nogal veel.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 17:31 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:30:

Er zijn ook goedkopere met wat minder opslagcapaciteit. 1TB is misschien nogal veel.
En hoet zit het met de veiligheid van de data?
Naar mijn weten gebruikt lacie alleen maar RAID0, voor zoiets als dit is dat dus echt _niet_ aan te raden.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Dennis
Wolfboy schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:35:
En hoet zit het met de veiligheid van de data?
Naar mijn weten gebruikt lacie alleen maar RAID0, voor zoiets als dit is dat dus echt _niet_ aan te raden.
Dat geldt eigenlijk voor de meeste externe harde schijven. Als je toch graag een klein apparaat wilt als bestandsserver dan moet je zelf iets knutselen met een VIA Epia bordje met Windows Embedded ofzo. Ik zou de TS aanraden gewoon zelf een volwaardige server te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, kijk renderen doet ie op t moment bijna tog niet. Hij heeft 2 programma's. Die geavanceerde gebruikt ie op t moment tog niet, die eenvoudige wel. Maar, zowieso ik denk dat het om alles behalve dat cadcam gaat. Maar, di cadcam files die ie nu heeft zijn max 200 kb. wel 3d, maar gewoon lijnen, geen vlakken dus, niets gerenderd. Maar vooral dat het 1x per dag bv gebackuped wordt. Dat alles vanaf de pc, of de gekozen map naar dat ding backuped, bv als de pc wordt afgesloten, is dat mogelijk?

Verwijderd

Ja dat kan, wij gebruiken daar thuis Syncback voor -> http://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html

Verwijderd

Topicstarter
En dat werkt naar behoren? hebben jullie zelfde idee dan? hd aan de router? ennuh t instellen enz, is dat veel werk? of inpluggen, hd instellen, software instellen, klaar?

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:30:

Dat ding en andere varianten zijn beetje duur volgens mij, gewoon ergens oude 200mhz vinden en daar enkele hds aan hangen, heb je trouwens veel ruimte nodig, de bios van die oude bakken ondersteunen niet hoger dan 30gb volgens mij, mss zelfs lager. als je meer dan 40 gb wilt zou k een P2 of AMDtje kopen en dan Server 2003 installeren :)

ervaring: Kheb bij ons op school AMD 600mhz neergeplant met asus moederbord en Qtec voeding, deze draait nu al 5 maanden waaronder hij 2 dagen down is gegaan voor HD upgrade :)

It's just a matter of time...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:56:
[...]

En dat werkt naar behoren? hebben jullie zelfde idee dan? hd aan de router? ennuh t instellen enz, is dat veel werk? of inpluggen, hd instellen, software instellen, klaar?
Wij gebruiken een fileserver (ook web/ftp/mail) waarop iedere gebruiker in huis een directory heeft, dmv NTFS-rechten kan deze directory alleen met de gebruiker-ww combinatie (over het netwerk) gelezen/beschreven worden.

Met Syncback kun je via een back-up profiel een back-up maken naar de server. Dit moet je handmatig doen. Met de Pro-versie kan dit ook automatisch bij uitloggen/afsluiten. Deze versie is echter niet gratis.

Als je een usb-hdd aan de router hangt, moet dit alles ook werken, als je maar een volledig pad kunt neerzetten in het programma Syncback.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dennis schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:42:
[...]

Dat geldt eigenlijk voor de meeste externe harde schijven. Als je toch graag een klein apparaat wilt als bestandsserver dan moet je zelf iets knutselen met een VIA Epia bordje met Windows Embedded ofzo. Ik zou de TS aanraden gewoon zelf een volwaardige server te bouwen.
Het verschil is alleen dat die 'ethernet disk' meer is dan alleen een schijfje, het is gewoon een pc. Die valt bij mij niet echt meer on der de noemer "externe harde schijf"
Maar ik begrijp je punt :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

werk en prive moet je imho strikt gescheiden houden .. ook op pc gebied
je wil niet (perongluk verantwoordlijk zijn dat je pa z'n werk naar de filistijnen gaat

ik zie dus 2 gescheiden netwerken

Iperf

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik adviseer je: koop een tweedehands pc, zet daar Windows Server 2000 of 2003 op, eventueel NetWare (als je iets nieuws en stabiels wilt), configureer alle pc's als domainclients (Toevoegen aan Windows-domein of installeer de Novell Client), en sla daar al je werk op op.

We are shaping the future

Verwijderd

Linksys NSLU2 Network Storage Link for Harddiskdrives USB 2.0 pricewatch: Linksys NSLU2 (1x 100Mbps, 2x USB 2.0)

Voor 80 eurotjes heb je dus een apparaat die je aan het netwerk kan hangen, en waar je weer usb-schijven aan kan gooien.

linkje naar het apparaat:
http://www.linksys.com/pr...?grid=35&scid=43&prid=640

Makkelijk en niet duur lijkt mij :)

• Dennis
Dat is inderdaad een mooie oplossing. Als je voor gemak gaat is dat inderdaad een ideaal ding. Als je gaat voor mogelijkheden, kies dan een 2e hands pc met een server besturingssysteem.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Als je bandbreedte e.d. wilt besparen, dan kan je een Windows Server 2003 opzetten met een AD, en dan SUS erop. Wijs vervolgens via een grouppolicy de andere computers naar je 2003-machine, en laat dat ding de updates downloaden. Dan downloadt je kritieke updates 1x i.p.v. 6x.
Via bijvoorbeeld ISA kan je een prima proxyserver opzetten...

We are shaping the future

Pagina: 1