[Advies Laptop] Twijfel tussen processors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016
Hey,

Nu ik toch even heb zitten rondpluizen op de fora weet ik het helemaal niet meer.
Ik had oorspronkelijk mijn zinnen gezet op een laptop met een AMD64, ala Acer Ferrari 3200/3400 of Diabloo W3000.
Nu, de reden van die AMD64 lijkt me duidelijk, 64Bit technologie, kan wat langer mee, lijkt me.

Na echter wat hebben zitten rond te surfen hier zie ik toch veel mensen die Centrino's erop los kopen.
Wat mijn probleem is, hoe kan ik in godsnaam een Centrino vergelijken met een Intel PIV, zodat ik een idee van de snelheid krijg. Het probleem is altijd dat ik die link trek tussen Centrino 1,6Ghz, dus zal het wel hetzelfde zijn als een PIV 1,6Ghz. Ik weet dat dat niet zo is maar wat is het dan wel.
Wat ik eigenlijk zou willen is een laptop met een stevige videokaart, een redelijke HD (60gb min.), Wi-Fi (cruciaal) en een behoorlijke processor zodat ik over 2 jaar niet een nieuwe laptop hoef te kopen...

De laptop ga ik voor m'n studie gebruiken, Telematica, aan de UTwente, vandaar dat Wi-Fi ook zo'n belangrijke rol speelt... en gamen kan er natuurlijk ook nog vanaf...
Hij moet dus ook een behoorlijke batterijduur hebben, ik wil niet om het uur aan het stopcontact hangen... Ik heb ook een lange treinrit vanaf de UT naar huis (Brussel) te gaan, 5h dus de batterij moet toch wel even meekunnen... (5h is ook weer niet nodig maar rond de 2,5h - 3h zou fijn zijn).

Nu, budget... Om mijn ouders niet teveel af te schrikken zou ik het toch graag onder de 1600€ willen houden inclusief BTW a.u.b...

Ik heb denk ik mijn verhaal wel uitvoerig uit de doeken gedaan, nu is 't jullie beurt.
Wat raden jullie aan, want ik ben zelf ten einde raad (en verwarring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Je wil een laptop die alles kan, supersnel is, en urenlang op batterij kan, en hij mag niets kosten. Je kan misschien in de Efteling gaan kijken ? :P

Ik denk dat een Centrino het dichtst bij jouw wensen zal aansluiten. Ik zou voor een Asus M67 of M68 gaan. Die zijn Centrino, en hebben meestal 60Gb disken met een Radeon videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Ik heb niet gezegd supersnel en die alles kan, maar alsie koffie kan zetten is dat ook prima.

Ik wil gewoon een laptop hebben waarvan ik weet dat hij in alle opzichten redelijk lang meekan.
Als ik het zelf voor het zeggen had had ik elk half jaar een nieuwe laptop maar dat zie ik zelf niet zo zitten...
Ik wil een goede aankoop kunnen doen, zonder dat achteraf blijkt dat ik hem na een jaartje al in de vuilnisbak mag gooien.

[ Voor 40% gewijzigd door Daenney op 24-01-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XTerm schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:36:
Je wil een laptop die alles kan, supersnel is, en urenlang op batterij kan, en hij mag niets kosten. Je kan misschien in de Efteling gaan kijken ? :P
Wie wil dat nou niet? En ik vind trouwens 1600 euro een aardig budget...

Ikzelf zou voor een acer centrino gaan, en wel deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/3481891621/upload/E0Entity3/1/TM6000_normal.jpg
TM 8003LCib, Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.6GHz(Dothan 725/2MB), Microsoft® Windows® XP Professional Edition SP2, 15TFT SXGA+, 512MB DDR RAM (1x 512MB), 60GB HDD, DVD&CDRW, LiIon, 56K modem, Wired Gigabit LAN, Wireless 802.11g, DVI, ATI 9
1.348,- Excl

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Lol, die heeft m'n wiskunde leraar ook :P

Opzich wel leuk jah, maar is 64Mb video-geheugen niet een beetje weinig deze dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-10 16:17
Met jou budget zou ik deze nemen:

KLIK!

(of eventueel een M6900Ne als dat nog in 't budget past en je WSXGA+ wilt).

Of inderdaad de TravelMate 8000-serie :).

[ Voor 24% gewijzigd door Wouter! op 24-01-2005 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Check anders even de Jewel 2500
Centrino
Ati 9700 256mb

Deze wordt ondermeer verkocht bij Computerland, De-laptopper en Computer Pirates.

Voor de spec's is deze niet al te groot en zwaar. Gebruikers op dit forum halen ongeveer 3 uur uit de batterij.

En met een budget van €1600 kan je deze behoorlijk upgraden (7200rpm HD, 1 gig geheugen, p-m 2.0ghz)

Om een vergelijking tussen de Dothan chip en een Pentium IV te maken kun je ongeveer 1Ghz bij de Dothan kloksnelheid optellen. Een Dothan 1.8 is dus ongeveer gelijk aan een Pentium IV 2.8.

Ik heb zelf ook een tijd gezocht naar een goede AMD64 notebook maar er zijn gewoon weinig te krijgen met een goede videokaart en nog enig sinds mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Da's inderdaad niet gek, die Asus...
Nog even op het forum rondgekeken....
Die Jewel Diamond 2500... die steekt er met kop en staart bovenuit lijkt me en onder de 1500€ incl. BTW als ik mijn berekeningen goed heb...
Check anders even de Jewel 2500
Centrino
Ati 9700 256mb

Deze wordt ondermeer verkocht bij Computerland, De-laptopper en Computer Pirates.

Voor de spec's is deze niet al te groot en zwaar. Gebruikers op dit forum halen ongeveer 3 uur uit de batterij.

En met een budget van €1600 kan je deze behoorlijk upgraden (7200rpm HD, 1 gig geheugen, p-m 2.0ghz)

Om een vergelijking tussen de Dothan chip en een Pentium IV te maken kun je ongeveer 1Ghz bij de Dothan kloksnelheid optellen. Een Dothan 1.8 is dus ongeveer gelijk aan een Pentium IV 2.8.

Ik heb zelf ook een tijd gezocht naar een goede AMD64 notebook maar er zijn gewoon weinig te krijgen met een goede videokaart en nog enig sinds mobiel.
Jij reageerde wat eerder, dus ik had je post nog niet gezien.
Die Jewel Diamond 2500 lijkt me inderdaad wel een goede optie.

Bedankt trouwens voor die conversie-tip zeg maar, dat helpt veel...

[ Voor 69% gewijzigd door Daenney op 24-01-2005 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Laatst online: 13-10 16:17
Je kunt natuurlijk ook nog even wachten op de Sonoma P-M en de nieuwe specificaties van het Centrino Platform met PCI-x en bijbehorende grafische adapters van ATi (X600/X700).

Al betwijfel ik eigenlijk of je dat binnen je budget redt :X ... waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Of nog wat langer wachten op de AMD Turion (low voltage Athlon 64). Als die gebruikt gaat worden in notebooks kan het misschien eindelijk concureren op het gebied van mobiliteit met het centrino platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Waarschijnlijk past het inderdaad niet in mijn budget maar ik denk dat ik met een Centrino 1,8Ghz al héél ver kom...
Bovendien heeft die Jewel Diamond 2500 ook nog eens een 256Mb grafische kaart dus ook dat zit goed snor...

edit: Op die Turion kan ik niet wachten, die komt deze zomer pas, en ik wil mijn laptop eind Mei binnen hebben....

Bedankt iedereen!

[ Voor 20% gewijzigd door Daenney op 24-01-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

Meer info over centrino platform:
[rml][ Laptops] Het Centrino topic deel 2[/rml]

Dothan vs. AMD64
Dothan is getest op een desktopmoederbord van DFI (855GME-MFG) en AOpen en vergeleken met DESKTOP cpu's.

http://www.gamepc.com/lab...p?id=dothandesktop&page=1
http://www.gamepc.com/lab...ng&page=1&cookie%5Ftest=1
http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=635

Have fun reading & be amazed. Ik was het in ieder geval wel.

Anyway, conclusie van het eerste artikel:
The Final Word
Using Intel’s Pentium-M processor in a desktop environment is certainly a mixed bag at this time, but in our opinion there are more positives to negatives for such a system setup when we look at the big picture.
First off, the Pentium-M chip is a fairly good performer all around. The chip actually puts up numbers on par with Pentium 4 Extreme Edition and Athlon64 FX-55 in gaming, which is no easy feat. In the majority of benchmarks, the Pentium-M at 2.0 GHz can perform roughly on par with a 3.2 GHz P4 or an Athlon64 3200+ processor. Not great, but not terrible either. Some areas, like video encoding, really show the limitations of the Pentium-M architecture and the processor simply doesn’t perform that well considering its $450 price tag. While every processor has areas which it excels in, the Pentium-M processor seems to be a bit more extreme in its varying performance levels between applications. Some applications will just run insanely fast on the Pentium-M, while others will struggle to keep up. Overall though, performance is still certainly acceptable for the vast majority of applications

The power and heat benefits of the Pentium-M compared to the Pentium 4 can not be ignored. The chip can put up performance numbers with high-end Intel and AMD processors but at 1/4th to 1/5th the power / heat levels, which certainly proves how power efficient the Pentium-M architecture really is. This chip is just perfect for small form factor PC’s, low power servers, and home theater PC’s. While the video encoding performance of this chip gave us doubts about its ability to perform in an HTPC environment, we were very happy with how well our desktop system ran Windows XP Media Center Edition 2005, which we installed after our benchmarking sessions.

We’re very happy with AOpen’s first Pentium-M platform, and this company should be given kudos for taking the risk of producing such a board for a platform which so many people know nothing about. The board has just about all the features we could want or expect in an 855-series platform, and offers quite a bit of flexibility for those who want to tweak their platforms to their fullest. It’s certainly possible to build a very high performance system with a Pentium-M processor and AOpen’s new i855GMEm-LFS board. This board is expected to start shipping in its finalized state this week and will likely sell for around $275.

Intel’s Dothan core, unfortunately, suffers the most due to its aging 855 chipset backbone. In order for the Pentium-M processor to make any real inroads in the enthusiast crowd, many will want a new chipset with PCI Express, native SATA RAID, and perhaps a dual channel memory interface which supports more than 2GB of memory. Perhaps we’ll see such a chipset in the near future, but we’re not holding our breath for now.

We wish Intel would realize that they have a potentially incredible product with the Pentium-M and the Dothan processor core. Multiple Dothan cores on a single processor could alleviate any issues that the core has with workstation application performance, and would still produce half the power of today’s Pentium 4 processors. Throw in EM64T, SSE-3, Hyper-Threading, and perhaps even an on-die DDR memory controller, and Intel would have an amazing low power, high performance product. While it pains us to see the potential of the Pentium-M core going largely unrecognized by the company which produces it, we’re happy to see that it’s finally starting to get the receive the attention from the enthusiast community which it deserves. I think that once these first generation boards get out, the Pentium-M will carve itself a terrific niche market for those who want a high-performance, low power/heat system.

[ Voor 108% gewijzigd door FongWan op 24-01-2005 16:56 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbag
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-07-2024
XTerm schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:36:

Ik denk dat een Centrino het dichtst bij jouw wensen zal aansluiten. Ik zou voor een Asus M67 of M68 gaan. Die zijn Centrino, en hebben meestal 60Gb disken met een Radeon videokaart.
Hij zou ook een Diabloo D2030 kunnen nemen met aggregaat erbij. Of zonnepanelen.
Maar batterij duur uitgezonderd lijkt mij het een super systeempje om ook mee te gamen.
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2805
En neem je geen aggregaat zit je nog binnen je budget!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:34
Heb je al eens aan de Alpha 2500 gedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaWout schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:10:
Je kunt natuurlijk ook nog even wachten op de Sonoma P-M en de nieuwe specificaties van het Centrino Platform met PCI-x en bijbehorende grafische adapters van ATi (X600/X700).

Al betwijfel ik eigenlijk of je dat binnen je budget redt :X ... waarschijnlijk niet.
Maak van die 1 in zijn budget een 2 en dan moet dat de lading wel dekken :Y) (serieus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 06:46
edit: Op die Turion kan ik niet wachten, die komt deze zomer pas, en ik wil mijn laptop eind Mei binnen hebben....
Even een heerlijke kick :Y)
De TS zou dus rond deze tijd zijn laptop kopen...
wat is het geworden? Want nu blijkt dat je toch wel onder de 1600 kan blijven met een sonoma en x600 / x700 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Ik heb zelf een ferarri 3400, zelf vind ik dat de processor (amd64 3000+) behoorlijk snel is en niet zoveel geluid maakt, het kan (bijna) tippen aan de centrino techniek. Batterij van deze is circa 3 uur, pluspunt is natuurlijk wel de hoge reso van 1400*1050 en ati 9700 die voor een laptop niet gek is, ik haal circa 3050 punten met 3dmark03 en kan op zo'n 1280*1024 halflife 2 draaien. Of je meer wilt betalen om het ferrari logotjes en rode kleurtje dat is aan jou, maar het ziet er wel heel gelikt uit.
Pagina: 1