Probleem met OpenSHH

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 13:44
Hoi,

Ik las in het laatste blad van ComputerTotaal een artikel over Openshh.
Ik heb hem net geinstalleerd en dan moet ik hem openen in een dos-promt. Dit wil alleen niet lukken. Als ik naar de map navigeer dan krijg ik de foutmelding: 'OpemSHH wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand'.

Wat doe ik fout?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je in de goede map zit, kan je natuurlijk makkelijk kijken welke bestanden wel bestaan. :)

{signature}

• erwin85
Voutloos schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:34:
Als je in de goede map zit, kan je natuurlijk makkelijk kijken welke bestanden wel bestaan. :)
Wat bedoel je met of ze wel bestaan? Ik zie 6 mapjes genaamd: bin, docs, etc, tmp, usr en var.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
dan zal je in bin moeten zijn .... (van binary) ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:29

lier

MikroTik nerd

OpenSSH ? (in plaats van OpenSHH...)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• erwin85
Mitch schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:43:
dan zal je in bin moeten zijn .... (van binary) ;)
Dat weet ik ja, in het blad staat: Navigeer nu nara de map Bin. V.B.: 'CD C:\OPENSHH\BIN.
Dat probeer ik dus maar dat lukt niet.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En je hebt hem niet ergens anders neergezet? Maar goed, je kon ook via verkenner zien wat er in de die dir staat, dus ik zal het dan maar verklappen:
Ik heb een ssh.exe in die dir, maar geen openssh.iets. Gewoon 'ssh username@hostname.tld' doen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 24-01-2005 14:00 ]

{signature}

• erwin85
Voutloos schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:59:
En je hebt hem niet ergens anders neergezet? Maar goed, je kon ook via verkenner zien wat er in de die dir staat, dus ik zal het dan maar verklappen:
Ik heb een ssh.exe in die dir, maar geen openssh.iets. Gewoon 'ssh username@hostname.tld' doen dus.
Bedankt, ik zal dat is proberen.

• lier
  • Laatst online: 15:29

lier

MikroTik nerd

Aha, je werkt dus met Windows...

Probeer eerst eens te kijken of je het bestand en de mappenstructuur kan vinden.

Ga vervolgens naar de command prompt (Start, Run, "cmd") en probeer naar dezelfde map te navigeren (je zal op dit moment wel in de Documents and Settings map zijn.)

Je weet zeker dat je OpenSSH in je root (C:\) geplaatst hebt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• erwin85
lier schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:01:
Aha, je werkt dus met Windows...

Probeer eerst eens te kijken of je het bestand en de mappenstructuur kan vinden.

Ga vervolgens naar de command prompt (Start, Run, "cmd") en probeer naar dezelfde map te navigeren (je zal op dit moment wel in de Documents and Settings map zijn.)

Je weet zeker dat je OpenSSH in je root (C:\) geplaatst hebt ?
Ja dat heb ik. Is er nergens een handleiding die ik kan gebruiken?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:27

franssie

Save the albatross

en heb jue het over de ssh client of de server? bij staat openssh dacht ik gewoon onder program files, hangt een beetje van de versie af.
Maar je kan toch zelf die .exe wel vinden? Als het om de service gaat dan wordt het wat lastiger, maar het staat an sich duidelijk in de readme filetjes die erbij komen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• erwin85
Ow ben iets verder gekomen. Heb een bestandje in de bin genaamd 'switch' geopend vanuit windows. Nu starte hij een dos-promt op en zat gelijk in c:\OpenSHH\bin
Dan moet ik de beveiligingsgroepen van windows importeren. Dat doe ik zo: mkgroup -1>>..|etc\group

-1 is alleen een unknown option zegt ie.

Erg ingewikkeld is dat :S

• erwin85
franssie schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:16:
en heb jue het over de ssh client of de server? bij staat openssh dacht ik gewoon onder program files, hangt een beetje van de versie af.
Maar je kan toch zelf die .exe wel vinden? Als het om de service gaat dan wordt het wat lastiger, maar het staat an sich duidelijk in de readme filetjes die erbij komen.
Het gaat om de SSHWindows - Installer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ga naar je command prompt en naar de directory C:\Program Files\OpenSSH\bin.
Typ in:

mkpasswd -l -u [username] >> ..\etc\passwd

(Vervang [username] door de username van het account dat je toevoegt.)
Dat is wat ik er ooit over op heb geschreven voor het geval ik het zou vergeten.

Bloed, zweet & koffie

• erwin85
Vilenin schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:40:
[...]

Dat is wat ik er ooit over op heb geschreven voor het geval ik het zou vergeten.
Ik heb het ingevoerd, Dan zegt ie kan gebruikersnaam niet vinden. Ik heb dat wel aangemaakt in verbindingen buitenaf.

• erwin85
Ik geloof dat hij het doet, ik had inplaats van -l, -1 gezet. Stom :+

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Misschien even handig om op te merken:

een windows systeem is niet echt geschikt voor SSH aangezien alle files gewoon gedelete kunnen worden door elke normale user, houd hier dus wel rekening mee.
Als je dus wilt SFTP-en zou ik me eerst eens gaan verdiepen in NTFS en met "de user" testen hoeveel je eigenlijk wel niet kunt opfucken.
Als je enkel wilt tunnelen (VNC ofzo) dan moet je dat nog aanzetten in de config file, tenminste dat was vroeger zo.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

SSH schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:43:
Misschien even handig om op te merken:

een windows systeem is niet echt geschikt voor SSH aangezien alle files gewoon gedelete kunnen worden door elke normale user, houd hier dus wel rekening mee.
Als je dus wilt SFTP-en zou ik me eerst eens gaan verdiepen in NTFS en met "de user" testen hoeveel je eigenlijk wel niet kunt opfucken.
Als je enkel wilt tunnelen (VNC ofzo) dan moet je dat nog aanzetten in de config file, tenminste dat was vroeger zo.
En wie ben JIJ dat je zoveel van SSH weet he? :+ ;)

Maarre.. je kan toch gewoon zo veel verzieken als normaal bij een interactieve aanmelding? D.w.z. als jij normaalgesproken geen recht hebt om file x.abc te verwijderen, dan zal je dat via SSH ook niet hebben. Een beetje zichzelf respecterende install zal dat goed hebben staan.

Bloed, zweet & koffie

• erwin85
Nou het gaat er eigenlijk om dat ik veilig via een andere computer kan inloggen op mijn pc. Dat ik dus kan werken op mijn pc via een andere pc. Daarvoor gebruikte ik eerst het programma 'TightVNC'.

Verwijderd

putty doet ook ssh maar dan in en mooi windowtje, misschien iets als je zat wordt van 80X25 karakters van de windows console...
plus dat er een uitgebreide help file bijzit.

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
je moet eerst even de quick start guide lezen, en uit voeren.
daarna kun je of rebooten om de service te starten of zelf 'net start opensshd' intikken.
Let op dat als je ook cygwin gebruikt er een volgorde is waarin je OpenSSH en Cygwin moet instaleren anders werkt het niet... (De eerste keer dat ik OpenSSH instaleerde negeerde ik die waarschuwing nl, en dat was niet meer aan de praat te krijgen :P)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Pagina: 1