[98SE] 3 Harddisks mogelijk -> 2 of 3 IDE poorten

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

• Wou T
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Topicstarter
We hebben met onze vriendengroep een computer om wat mp3tjes af te spelen. Nu vonden we onze harddisk te klein en hebben we twee goedkope harddisks bij gekocht om die erbij te zetten. Het is een oude computer en ik weet er ook niet veel van. Het is in ieder geval een Pentium III 450 met 128 mb intern.

Ik heb al een tijd rond zitten zoeken, maar ik ben helemaal niet thuis in de 'hardeschijf wereld', dus ik kom ook niet echt verder met al die wazige termen. Ik zag dat er op het moederbord 3 IDE-poorten zijn. Er was er eentje vrij, eentje was bezet door de orginele harddisk en eentje was bezet door de diskette drive. Wat hebben wij gedaan -> Die vrije IDE-poort gebruikt voor extra harddisk 1, en we hebben het diskettestation eruit gehaald en die IDE-poort gebruikt voor extra harddisk 2. Maar die extra harddisk 2 ziet hij niet in Deze computer. Ik weet ook helemaal niet of dat zo wel mag. Ook zag ik dat de IDE-kabels (als dat zo heet) in het midden van de kabel ook nog een stekkertje hebben, wat je ook op een harddisk aan zou kunnen sluiten. Ik weet niet waar dit voor is, maar we hadden geprobeerd zo twee harddisken aan te sluiten aan 1 kabel, maar dat werkte ook niet.

Waarschijnlijk heb ik een aantal heel onzinnige dingen geprobeerd, maar hoe kan ik dit wel oplossen? Kan ik met het huidige moederbord drie hardeschijven aansluiten, of moet ik een pci kaartje kopen met exta IDE-poorten?

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

ALARM !!!!!!
Floppy drives zijn geen ide drives, maar een aparte iets.
stekker is ook een stuk kleiner

Je kan idd 2 hd's op 1 stekker aansluiten.
leest eerst ff de faq van dit forum door. en dan met name het master/slave gedeelten

[ Voor 40% gewijzigd door heuveltje op 24-01-2005 12:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

(dit is hoop ik geen grapje,namelijk een redelijk noob vraag.)

De floppy zit NIET op een IDE aansluiting. die kun je nooit daarvoor gebruiken ( Tenzij je ... affijn exotische uitzonderingen uitgezonderd)

Maar zoals je zelf vast steld, op 1 IDE kabel kun je 2 harde schijven aansluiten als je 1 van de HD's op master zet en een op slave.

Dit soort spul staat vast in de faq.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verdiep je je eens in de basics :) Een goed startpunt is de FAQ van dit subforum.

Dit topic is gesloten.