Services blocken?

Pagina: 1
Acties:

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:24

HaterFrame

Well... Poo came out!

Topicstarter
Hey mensen ik zit opschool met een probleem,

Te pas en te onpas worden er systeem services geinstalleerd op de school pc`s zoals bv R-Admin iets wat veel iritatie op levert.
Nu is het zo dat we installatie`s die iets als een service installeren willen blocken, we werken met Win2000 prof.

Alvast bedankt

MM

I am the great Cornholio!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien denk ik te simpel maar stop met het uitdelen van adminrechten :?

[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 24-01-2005 12:25 . Reden: Misschien moet ik geen typo's maken 8)7 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:00:
Misshcien denk ik te simpel maar stop met het uitdelen van adminrechten :?
Dat is idd te simpel gedacht aangezien we hier op een ICT opleiding zitten en de leerlingen dus regelmatig een programma nodig hebben die niet in de NAL staat. Als we alles op de Afd. ICT moeten gaan installeren blijft er geen tijd over om andere dingen te doen.

Geen optie dus helaas.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Power user ipv. admin is niet genoeg en er is ook geen server die policies uitdeelt? Ik zou dan bij elke reboot de boel resetten. Anders heb je IMHO weinig kans dat de gebruikers met adminrechten niet net zo snel de beveiliging er uit hebben gesloopt als dat jij het er in heb gezet.

offtopic:
Ik hoop dat de licenties goed zijn geregeld als je iedereen zomaar zaken laat installeren :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Deel de software uit met MS SMS server. Kun je je policy aanpassen zodat ze zelf niet kunnen installen, en kun je software distriburen aan een hele groep in 1x.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:09
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:32:
Deel de software uit met MS SMS server. Kun je je policy aanpassen zodat ze zelf niet kunnen installen, en kun je software distriburen aan een hele groep in 1x.
MaNiC_MiNd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:02:
Als we alles op de Afd. ICT moeten gaan installeren blijft er geen tijd over om andere dingen te doen.
Geen optie dus helaas.
Hoewel je hier geen zin in hebt is de oplossing die Thomas-Anderson geeft wel de beste. Je kunt er dan zel de controle over houden.

Maar goed, als ik het goed begrijp wil je ervoor zorgen dat er geen R-admin (bijvoorbeeld) geïnstalleerd wordt, maar dat iedere gebruiker wel willekeurige programma's kan installeren. :? Dat zal je niet gaan lukken. Ik bedoel: als het niet als service wil draaien zet je het toch in de opstart-map. Of je geeft een draai aan autoexec.nt. Of op een andere manier... :P
Als je de gebruikers lokaal administrators laat wezen kun je nu eenmaal niet veel controleren.

[ Voor 7% gewijzigd door SysRq op 24-01-2005 12:49 ]

-

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Topicstarter
[b]F_J_K schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:28
Ik hoop dat de licenties goed zijn geregeld als je iedereen zomaar zaken laat installeren :X
De programma`s die via de nal gaan zijn in orde, de zaken die de studenten gebruiken en dus installeren op hun persoonlijke hdd is niet onze verantwoordelijkheid.
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:32:
Dit doen we al via de NAL, alleen zijn er zo veel verschillende programma`s nodig per student die niet iedereen nodig heeft dat het gewoon weg niet te doen is.

* HaterFrame gaat ondertussen ff wat info zoeken over autoexec.nt

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Topicstarter
Zou het dan mogelijk zijn om via de autoexec.nt standaart een commando in te voeren die de radmin service afsluit?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-01 20:29

Arno

PF5A

MaNiC_MiNd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:07:
Zou het dan mogelijk zijn om via de autoexec.nt standaart een commando in te voeren die de radmin service afsluit?
Die wordt alleen gebruikt bij DOS based programma's ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Topicstarter
Arno schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:13:
[...]
Die wordt alleen gebruikt bij DOS based programma's ;)
net service stop? K zou alleen niet weten hoe

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

MaNiC_MiNd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:04:
De programma`s die via de nal gaan zijn in orde, de zaken die de studenten gebruiken en dus installeren op hun persoonlijke hdd is niet onze verantwoordelijkheid.
offtopic:
Dat zou ik nog eens goed gaan uitzoeken. Of je bedoelt enkel de IT afdeling met "onze", dan zeg je dus dat de schoolleiding het maar moet uitzoeken met de licenties :p

autoexec.nt is inderdaad niet waar je naar wilt kijken. Wel logonscripts. Met VBScript kan het best. Tot iemand zo slim is om simpelweg de scripts uit te schakelen of service of executable te hernoemen (adminrechten enzo), iets dat wel eens kan gebeuren op een ICT opleiding :+

Edit:
net stop: dat is geen DOS maar de Win32 command line. Zie naast F1 of '/?' ook SA FAQ: overig voor uitleg. Maar zoals ik zeg wil je misschien geen batch gebruiken maar een ander soort script.

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 24-01-2005 13:25 ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

net service stop heeft alleen maar effect als het netwerk services zijn. Via autoexec.nt zal je sowieso er weinig aan hebben. ;) Verder ben ik het met F_J_K in "Services blocken?" eens. Zorg ervoor dat de leerlingen hun documenten opslaan op het netwerk, en reset de boel iedere reboot. :) Gebruikers standaard als Power user is ook een oplossing idd, alhoewel het niet volledig 100% te vertrouwen is. :)

Signature

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

pasta schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:24:
net service stop heeft alleen maar effect als het netwerk services zijn.
Huh? Services kan je best (tot het weer wordt gestart!) stoppen met 'net stop %servicenaam%', maar
Via autoexec.nt zal je sowieso er weinig aan hebben. ;)
Idd :+
Zorg ervoor dat de leerlingen hun documenten opslaan op het netwerk, en reset de boel iedere reboot. :)
Yup. Al is dan ook niets meer te installeren als een reinstall is vereist O-)

Pagina: 1