Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Irritant gezoem Vantec Justy fan controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Vantec Justy fan controller en als ik deze helemaal dicht draai (dus 7v) dan maakt ie een irritant zoement geluid wat best wel irritant is als je je fans niet meer hoor maar dat ding nog wel.
Is dit een bekend probleem of hebben mensen een andere controller en hier geen last van?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
Ik heb hem zelf niet maar is het geen trillende spoel oid? Probeer er een achter te komen waar het geluid vandaan komt door je vinger op onderdelen te houden zodat deze niet kunnen vibreren. Anders zou ik het ook niet weten..

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Weetje zeker dat je fancontroller dit soort geluiden maakt, ik denk namelijk eerder dat je de PWM frequentie hoort waarop deze controller regelt. Dan hoor je namelijk wat kleine trillingen van de motor van je fan die over gaan naar het chassis van je PC.

De on-board asus fan-controllers hebben hier ook wel eens last van.

Als je dit echt wilt verhelpen en het is wat ik zeg, dan zul je de PWM-frequentie van de controller moeten verhogen. Dit gaat echter niet zonder wat soldeerwerk...

Op zowel GoT als Google is erg veel over het besturen van fans dmv. PWM te vinden, ook schakelingen hiervoor. Hiermee zou het dus mogelijk moeten zijn om de goede condensatoren op je controller te vinden om de frequentie aan te passen.

[ Voor 20% gewijzigd door [TazZ] op 24-01-2005 23:02 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Topicstarter
Bakfiets schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:01:
Weetje zeker dat je fancontroller dit soort geluiden maakt, ik denk namelijk eerder dat je de PWM frequentie hoort waarop deze controller regelt. Dan hoor je namelijk wat kleine trillingen van de motor van je fan die over gaan naar het chassis van je PC.

De on-board asus fan-controllers hebben hier ook wel eens last van.

Als je dit echt wilt verhelpen en het is wat ik zeg, dan zul je de PWM-frequentie van de controller moeten verhogen. Dit gaat echter niet zonder wat soldeerwerk...

Op zowel GoT als Google is erg veel over het besturen van fans dmv. PWM te vinden, ook schakelingen hiervoor. Hiermee zou het dus mogelijk moeten zijn om de goede condensatoren op je controller te vinden om de frequentie aan te passen.
Ik heb fff rondgezocht maar ik kan alleen maar How to's vinden over een PWM fan controller maken.
Ik zit nu op stage dus ik ga vanavond even luisteren van welk onderdeel precies het gesis vandaan komt.
Het geluid hoort inderdaad als een spoeltje.
Misschien ook dat deze aan zijn einde loopt net als in die leuke Allied Data Copperjet 816p adsl modems waar je na een tijdje ook een spoeltje hoort aanslijten.

Verwijderd

is het geeeeen weerstand wat geluid maakt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 10:15:
is het geeeeen weerstand wat geluid maakt?
Ja ik denk het want ik heb net gekeken maar ik kan geen spoelletje bekennen.
Heeft er iig iemand hier een fan controller die totaal GEEN geluid maakt?

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Ik heb zelf eerst een fancontroller gebouwd dus die gebaseerd was op pwm. Deze was echter niet goed afgesteld en bromde dus.

Momenteel heb ik de Coolermaster Aerogate III, deze doet het erg goed (net als de Aerogate II overigens, maar die heeft af en toe nog wel eens de neiging om fans langzaam sneller te laten draaien na verloop van tijd zonder dat het zootje te heet wordt).

Ik weet echter niet of je wel zo'n besturing wilt. Die vantec van je heeft gewoon per fan een draaiknopje of niet?

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Ik heb ook zo'n fancontroller gehad, maar dat gezoem komt door de werking ervan.
Die controller geeft niet constant 7v af, maar gewoon 12v alleen in pulsjes. Daardoor "bromt" de fancontroller iets, maar het geluid komt met name van de fans. Die krijgen steeds een tikje van 12v. Als je de fan stil houd met je vingers hoor je het gebrom nog steeds en kan je het zelfs voelen (bij mij dan).
Dit is alleen op te lossen door een fancontroller te kopen die via een ander systeem werkt, of een condensatortje er tussen te solderen, die schijnt de pulsjes wat op te vangen (is mij verteld).

eerste post op GoT ;)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Een tijd geleden heb een fancontroller gebouwd met een 4093 als pwm reagelaar en een paar torretjes er achter voor het signaal goed te krijgen. en daar heb ik nooit last van gezoem, zolang de basis frequentie van het pwm signaal maar hoog genoeg ligt.

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-11 14:10
Ik heb 2 Vantec Nexus NXP-201 baybussen die het ook alle2 hebben. Stoort me ni echt maar kom :)

Zelfs de meest recente baybussen van vantec hebben dat. Ze steken ze nu eenmaal zo in elkaar.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de Revoltec variant die er identiek uitziet, ook qua print, dit niet heeft. Misschien andere componenten...

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

Wat ik wel heb gemerkt is dat de Revoltec variant die er identiek uitziet, ook qua print, dit niet heeft. Misschien andere componenten...
De 3.5" Revoltec controller zelf heeft dit idd niet, maar als je wat fans hebt die wat gevoelig zijn voor aansturing op lagere spanningen dan hoor je de fans de eerste minuten tijdens het koudstarten wel wat meer herrie maken.

TS: check eens of het geluid echt van de controller zelf vandaan komt en of deze niet resoneert in zijn behuizing of dat er anderszins componenten vibreren (spoeltjes bijv.). Evt. kun je de spoeltjes fixeren en condensators plaatsen op de uitgang.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad per uitgang een draaiknop.
En JA blueforce het is (bij mij altans) irritant gezien mijn fans onhoorbaar zijn ;)
Maar euss ik heb geluitsterd maar het kwam echt van het printplaatje af.
Nouja als jullie zeggen dat de 3.5" Revoltec controller geen geluid maakt dan ga ik die mooi fff halen want dan maakt mijn pc totally no noise meer.
Dan heb ik in mijn Chieftec Matrix midi--> PSU: Tagan 480w CPU Cooler: Zalman CNPS 7700CU 3x Papst 8412-N2/GLE naja en dus die 3.5" Revoltec controller en NB gewoon pasief gekoeld.
Ik wacht nog even af of er nog mensen zijn die nog fan controller aanradertjes hebben.

Thanks iig voor jullie moeite :)
Pagina: 1