Waarom niet? Indien iets in strijd is met de wet is het een gegeven. Ik acht de kans erg groot dat de FSF niet hard kan maken dat dynamic linking in memory een 'derived work' oplevert.
Wel kan het zijn dat hij probeert bepaalde clausules te interpreteren op een bepaalde wijze, maar een rechter zal daarbij ook de geest van de licentie meenemen in zijn overweging. Met betrekking tot licentie termen is de GPL nog heilig bij menig EULA (wat een contract in combinatie met een licentie is).
Een EULA is geen contract, je zet geen handtekening. Er is geen bewijs dat iemand de eula goed heeft gekeurd ookal vraagt een installer er bv om, immers ik hoef niet de installer te hebben gerund.
En zelfs als een rechter clausules van de GPL nietig verklaart (het zijn er al zo weinig

) dan is de oplossing vrij eenvoudig: de FSF maakt een nieuwe versie van de GPL (desnoods met speciale bepalingen voor bepaalde rechtsgebieden) waarin het betreffende probleem wordt opgelost. Als ze dan nog flauw doen dan sluiten ze ook nog de eiser uit als potentiele licentienemer. Gevolg: licentienemer die dacht commercieel een GPL-ed pakket te gebruiken is uitgesloten van software updates.
Mwah, een nieuwe GPL is niet van toepassing op bestaande spullen. En verder is bv de dyn. linking te omzeilen met bv een COM object (omdat die door het OS worden gecreeerd en het OS dus de linking doet, evenals bij DLL's overigens), waar GPL v3 een stokje voor wil steken maar ik zou niet weten hoe, want ze komen dan wel heel erg in het gebied terecht waarin men uitspraken doet die men wel kan doen maar totaal niet rechtsgeldig zijn (voorbeeld: ik roep wat over hoe jij je software moet behandelen)
Er zijn toch wel rechtzaken geweest met betrekking tot GPL software? Ik kan me iig iets herinneren met zo'n router gebaseerd op linux.
Dat is wat anders, ik had het over rechtzaken waarbij software X met een dll linkt at runtime wiens sourcecode is geGPL-ed.
Overigens zijn condities met betrekking tot patenten niet wezenlijk anders dan condities met betrekking op verdere distributie onder bepaalde licentie. In veel niet-GPL licenties / EULAs staan ook bepalingen mbt patenten (incl. non-assert condities).
Ja maar dat boeit totaal niet, als zo'n bepaling in strijd is met de wet kun je hem gewoon negeren. Zoals die bepaling "THIS SOFTWARE IS RELEASED 'AS IS'". Men kan hard roepen dat het 'as is' is gereleased maar je blijft aansprakelijk.
Je bekijkt het vanuit je (te nauwe) blik als software engineer

Het auteursrecht kent slechts het begrip afgeleid werk (derivative work) en dan is een programma wat een .h file gebruikt onmiskenbaar een derivative work.
Onzin. Een .h file is om ervoor te zorgen dat definities in onderdeel A kunnen worden gebruikt in onderdeel B, puur een compiler kwestie. Als ik windows.h meelink is mijn software niet een derived work van windows, het moet niet gekker worden.
Het kan uiteraard zijn dat de GPL licentie zelf definities gebruikt die .h files uitsluiten. (Bij het gebruik van een .h file als interface is het altijd een optie om een cleanroom implementatie te maken.)
Nee, en dat hoeft ook niet, want een .h file heeft geen nut behalve voor compilatie van code, en in dit geval dus ook alleen wanneer een 3rd party lib wordt gebruikt en DAAR komt de aap uit de mouw: die LINKING is dus toegestaan MITS de linkende partij (jouw software) ook GPL-ed wordt verspreid. En dat is nu juist het probleem. Want wat weegt zwaarder: mijn recht op mijn eigen werk of het gebruiksrecht op iemand anders werk met een setje bepalingen? Niemand die het weet, totdat het in de rechtbank is beslist (en dat dan dus ook per land... )
Het is niet zo simpel als het lijkt. Voorbeeld: ik heb een programma dat at runtime database drivers kan inladen via een interface. Welnu, stel ik compileer mijn code met de commerciele MySql driver. Nu lever ik die driver niet mee. Een gebruiker runt mijn programma en heeft de GPL-ed versie op zn harddisk staan. Op dat moment wordt mijn software gelinkt met de GPL-ed versie. Wat te doen? Ik zou het niet weten (en MySql weet het ook niet, voordat iemand voor zn beurt gaat spreken). Enig alternatief: voor een andere driver kiezen die niet een GPL-ed variant heeft.
Stel nu dat je zegt: "Ja maar dat is natuurlijk onzin, want dit is linking at runtime". Met een COM object tussen mijn host en de GPL-ed DLL gebeurt dan precies hetzelfde: ik link met het COM object, dat COM object doet LoadLibrary(...) en mapped de functies in memory voor mij en klaar. het COM object is gecreeerd door windows (dat doe ik zelf niet) waardoor ikzelf niet link met een GPL-ed lib. Of wel ? Zeg het maar.
Het enige wat je kunt doen is in dat geval ver van GPL-ed software blijven. Dan alleen loop je geen risico.