[XP] Standaard ingevulde gebruikersnaam?

Pagina: 1
Acties:

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03 16:37
Een poosje terug zijn wij op de zaak overgestapt op Active Directory, waarbij alle PC's zich moeten aanmelden. Daarbij is dus XP's "Click 'n play" logon verleden tijd geworden. Nu heeft men hier een enorme hekel aan gebruikersnamen en wachtwoorden onthouden, en aangezien we hier zitten met een kleine kring mensen die we allemaal best vertrouwen (gevaar komt alleen van de buitenwereld), heb ik besloten dat het volgende systeem ook nog wel zou voldoen:

We hebben per PC één gebruikersnaam aangemaakt. Een gebruiker mag maar vanaf één PC inloggen. Alle gebruikers hebben wel hetzelfde wachtwoord. Het komt er dus op neer dat de gebruikersnaam altijd in het login-veld mag blijven staan, zodat alleen een wachtwoord ingevuld hoeft te worden.

Nou heb ik, als systeembeheerder, voor mijzelf ook een accountje aangemaakt waarmee ik overal kan inloggen en waarmee ik lekker mijn eigen settings heb. Maar: telkens als ik ergens heb ingelogd, staat mijn gebruikersnaam daar dus de volgende keer dat er iemand wil inloggen. Met als gevolg dat men het niet meer snapt (een gebruikersnaam invullen is op één of andere manier veel te ingewikkeld 8)7 ). Ik wil dus standaard een bepaalde gebruikersnaam ingevuld hebben in dat veld, niet de laatst gebruikte. Met Google kan ik alleen iets vinden over automatisch inloggen, en het gebruikersnaam veld blank houden...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
is dat laatste in combo met een postit geen idee? Of werk je bij de sociale dienst ;)

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-03 13:12

grimson

domeingrommer

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon]
"DefaultUserName"="administrator"

Hier staat de naam die volgens mij in het aanmeld scherm komt. (mits je deze niet uitgeschakeld heb -> het tonen van de laatste gebruiker)
JE moet deze dus persistent maken op de een of andere manier :)

Bijvoorbeeld rechten op key alleen lezen ook voor system etc.

[ Voor 14% gewijzigd door grimson op 24-01-2005 09:54 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:38
Cherub schreef op maandag 24 januari 2005 @ 09:44:
Een poosje terug zijn wij op de zaak overgestapt op Active Directory,
Wat je iig kunt doen is bij de GPO definieren dat de laatst gebruikte gebruikersnaam niet weergegeven wordt. Dan ben je van het probleem af dat de gebruikers een andere naam zien. Of je ook een vaste naam in het veld kan plaatsen zou ik niet weten. Normaal gesproken niet.

Kun je ook niet het 'oude' login scherm weer terug krijgen. Je kunt zelf dan inloggen door 2x crtl-alt-del te doen. :)

-

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03 16:37
grimson schreef op maandag 24 januari 2005 @ 09:53:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon]
"DefaultUserName"="administrator"

Hier staat de naam die volgens mij in het aanmeld scherm komt. (mits je deze niet uitgeschakeld heb -> het tonen van de laatste gebruiker)
JE moet deze dus persistent maken op de een of andere manier :)

Bijvoorbeeld rechten op key alleen lezen ook voor system etc.
Met het rommelen aan die register-keys heb ik al eerder geëxpirimenteerd. Gevolg: vastloper voor logon-scherm, nieuwe install noodzakelijk. Niet echt iets wat ik graag nog eens wil proberen.
SysRq schreef op maandag 24 januari 2005 @ 09:53:
[...]

Wat je iig kunt doen is bij de GPO definieren dat de laatst gebruikte gebruikersnaam niet weergegeven wordt. Dan ben je van het probleem af dat de gebruikers een andere naam zien. Of je ook een vaste naam in het veld kan plaatsen zou ik niet weten. Normaal gesproken niet.

Kun je ook niet het 'oude' login scherm weer terug krijgen. Je kunt zelf dan inloggen door 2x crtl-alt-del te doen. :)
Ik weet dat ik het allemaal blank kan laten maken, maar ik probeer het nou juist makkelijker in plaats van moeilijker te maken voor die lui. Hey, niet iedereen zit dagelijks achter de PC voor z'n werk! En wat betreft dat oude login scherm: volgens mij is dat niet mogelijk in combinatie met AD aanmelding. Ik heb een keer geprobeerd dat te forceren, met als resultaat dat ik (zoals ik al zei bij Grimson) windows opnieuw moest installeren. Is niet leuk ;(

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed