[Laptop] Video/grafische preformances

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbag
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-07-2024
Geachte heren en/of (eventueel) dames,

Ik ben al een tijdje bezig (halfjaar) met het orienteren op het gebied van laptops. Met de eisen die ik stel zijn een aantal dingen voor mij duidelijk geworden. Dat er bv. voor video bewerking een 7200 rpm schijf nodig is en voor 3d animatie een HT processor comfi werkt. (batterij duur speelt geen rol, video bewerking, 3d animatie juist wel!)

Hetgeen wat mij nog niet volledig duidelijk is geworden zijn de prestatie op video/grafisch gebied.
Zo is er shared memory die gebruik maakt van je werk geheugen en Dedicated juist niet (heb ik mij laten vertellen) VRAM is mij niet geheel duidelijk maar klopt het dat VRAM ook gebruik maakt van je werk geheugen? En wat houd SG-RAM pcies in???

Ook gaan er geruchten dat 128mb kaarten net zo snel werken als de 64mb kaarten... (is het vemogen dan ook hetzelfde of is het aantal mb's alleen gerelateerd aan de snelheid?

Nvidia en ATI zijn de marktleiders. Klopt het ook dat Ati beter in open gl werkt en Nvidia in de direct X modussen? (of heeft dit ook met de processor en chipset te maken)

Welke processortype/chipset is het fijnste om mee te werken waneer men 3d animatie maakt.
(AMDXP, INTEL P4 ht processors? of evt. iets anders?) Batterij duur speelt geen rol!!!! (dus geen centrino, banias of dothan, toch?)

Speel de AGP grote rol voor snelheid of capaciteit, of beide tegelijk?

Er zijn ook berichten over een nieuwe chipset waar ATI ook al processors voor heeft.
Weet iemand misschien al de kosten en/of prestaties?

Ik hoop dat jullie mij hierover wat duidelijkheid kunnen verschaffen.
Adviesen, tips en meningen zijn ook welkom!

GRTZ T-bag

[ Voor 4% gewijzigd door tbag op 24-01-2005 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Misschien dat je hier of hier wijzer wordt... Verder lijkt het me een zoekertje, dus ik zou zeggen probeer de search of Google eens uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbag
:? Gedaan maar kan er verder qua processor/chipset verband ( in relatie tot video/grafische prestaties ) nix op vinden.. En capaciteit/snelheid ook niet echt. :?
8)7

[ Voor 34% gewijzigd door tbag op 24-01-2005 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbag
Maar dit topic zal wel weer worden gelocked... :'(
(of niet aikeleer?) :P ;)
TIP: Zet ff iets meer over de Video/grafische preformances in 't FAQ gedeelte en ook qua apllicatie compatibliteit.

Grtz Tbag })

[ Voor 16% gewijzigd door tbag op 24-01-2005 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tbag schreef op maandag 24 januari 2005 @ 02:27:
Ook gaan er geruchten dat 128mb kaarten net zo snel werken als de 64mb kaarten... (is het vemogen dan ook hetzelfde of is het aantal mb's alleen gerelateerd aan de snelheid?

Nvidia en ATI zijn de marktleiders. Klopt het ook dat Ati beter in open gl werkt en Nvidia in de direct X modussen? (of heeft dit ook met de processor en chipset te maken)

Speel de AGP grote rol voor snelheid of capaciteit, of beide tegelijk?

Er zijn ook berichten over een nieuwe chipset waar ATI ook al processors voor heeft.
Weet iemand misschien al de kosten en/of prestaties?
Wat betreft die 64/128 MB: Het is afhankelijk van de kracht van je grafische processor of je dat extra geheugen merkt. Een NVidia 6800 GPU met 64 MB zal tekort komen, een GeForce 5200 met 256 MB is absoluut overkill. Dat zo'n 256 MB 5200 bestaat is alleen maar voor de marketing. (256 MB videogeheugen! !! !1!) De processor heeft niet de kracht om dat geheugen te vullen/uit te lezen.

Daarnaast moet je wel grafische applicaties hebben die dat geheugen ook allemaal willen gebruiken. Bij recente spellen als doom 3 is dat zeker het geval.

Ik heb geen ervaring met de mobile processors, maar het lijkt me dat je bij een ati 9700 mobile zeker nog een merkbare performance boost krijgt van die 128 MB.

mbt opengl/directx heb je het volgens mij precies verkeerd. doom 3 (opengl) gaat naar nVidia, half-life 2 (directx) gaat naar ati.

De bussnelheid van de interface (AGP) is bij mijn weten nooit een bottleneck, de technologie blijft de problemen daar voor. Ik zou daar niet op letten.

De x800 chipset van Ati zal ongetwijfeld als eerste in Dell systemen verschijnen, zoals eerder gebeurde met de mobility 9800. Ook is er een x700 (mid-range) chipset in aantocht, en is er een niet onaardige (lees: top-range) Nforce 6800 Go. Waarschijnlijk zijn deze dingen in geen velden of wegen te bekennen en moet je heel diep in de buidel tasten. Artikelen hierover van ExtremeTech:
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1720123,00.asp
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1731458,00.asp
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1752377,00.asp