Toon posts:

Keuze van mac computer

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey ,

Zoals jullie meschien al gezien hebben ben ik nieuw in de wereld van mac. In school werk ik nu toch al een tijdje met MacOS 9 het bevalt me erg ik ben ook vanplan een mac computer te gaan kopen een nieuwe maar nu zag ik de nieuwe mac mini alleen ik weet niet echt wat er nu het best bij mij past. Ik gebruik een computer het meest voor : programmeren & grafische projecten.
Ik volg ook een opleiding in de grafische sector aangezien mac er voor staat goed te zijn voor grafische projecten was dit wel een goede reden maar wat is nu het verschil tussen MacOS 9 en MacOSX en hoelang kan je met een mac overleven (ik bedoel hoeveel versie's kan je mee met een nieuwe mac)

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 01:57
Als je prog.taal op de mac is, dan lijkt het me geen onverstandige keuze.
MacOS9 is imho toch al wel een beetje het windows95 van de mac's.
Maar beide worden volgens mij standaard meegeleverd (of is dat niet meer tegenwoordig?).
Ik zou geen mac mini kopen, maar een powerbook met een kwak geheugen.
Akkoord, je bent meer kwijt, maar je kunt je pc overal mee naar toe nemen, thuis kun je hem toch aan een scherm hangen als je wil.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Verwijderd

Topicstarter
Nibble schreef op maandag 24 januari 2005 @ 01:27:
Als je prog.taal op de mac is, dan lijkt het me geen onverstandige keuze.
MacOS9 is imho toch al wel een beetje het windows95 van de mac's.
Maar beide worden volgens mij standaard meegeleverd (of is dat niet meer tegenwoordig?).
Ik zou geen mac mini kopen, maar een powerbook met een kwak geheugen.
Akkoord, je bent meer kwijt, maar je kunt je pc overal mee naar toe nemen, thuis kun je hem toch aan een scherm hangen als je wil.
Ik verkies eigelijk liever een vaste computer geen draagbare dus

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mac OS X is een compleet nieuw OS, het lijkt niet meer op Mac OS 9. Vanuit Mac OS X bekeken wordt Mac OS 9 "classic" genoemd. Het classic Mac OS ging van 1.0 uiteindelijk tot en met 9.x. Mac OS X begint bij 10.0 en de huidige versie is 10.3.
Programma's zijn ook niet uitwisselbaar, al heeft OS X wel een soort compatibiliteitsomgeving voor oude classic programma's.

Belangrijkste verschil voor het gebruik is de totaal veranderde interface. Die is heel anders geworden. Ook qua systeem-instellingen en installatie is Mac OS X heel anders. Zo is voor het functioneren van OS 9 de map 'extensies' heel belangrijk maar is deze bij OS X er niet meer.

Technisch gezien verschillen beide systemen ook enorm. OS X is op Unix gebaseerd en bevat alle elementen die je in een modern OS kunt verwachten: preemtive multitasking, beschemd geheugen, multiuser, etc.. OS 9 is het resultaat van jaren lang aanrommelen met oude principes. Gevolg: Mac OS 9 is niet bepaald stabiel. Verouderde systeem-extensies kunnen het systeem hopeloos laten vastlopen. Terecht is dan ook de opmerking hierboven dat Mac OS 9 de 'Windows 95' van Apple is.

Als je Mac OS 9 wilt draaien, heb je niets aan een nieuwe Mac. De Macs die nu nieuw te koop zijn, draaien geen van allen Mac OS 9. Tot voor kort konden de nieuwe Macs dat nog wel, bijvoorbeeld de oudere eMacs. Om na te gaan welke Macs welk OS kunnen draaien, zie http://www.everymac.com

Hoewel OS 9 niet stabiel is en lang niet zo geavanceerd als OS X, vind ik de interface veel beter. Als je een nieuwe Mac overweegt maar alleen maar ervaring hebt met OS 9, moet je eerst OS X maar eens bekijken. Als je OS 9 wilt draaien moet je voor een paar tientjes gewoon een oude Mac kopen via www.tweedehandsmac.nl

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 24-01-2005 02:22 ]

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:14
dan is een emac of imac een betere keus denk ik

ik heb lang getwijfeld of ik nou een powerbook moest kopen...totdat ik eens naar de imac keek. voor de prijs van een 12" powerbook(1.33ghz g4) heb ik een 17" imac(1.8ghz g5) met 20gb extra, betere videokaart, airport extreme en een superdrive

een emac heeft een 1.25ghz g4 processor met een wat mindere videokaart en dan uiteraard een scherm dat meer ruimte inneemt, maar wel een gunstigere prijs. een emac moet voldoende zijn voor wat je doet, maar een 1.8ghz g5 levert natuurlijk wel een leuke snelheidswinst op, en daar kan je echt wel een tijd mee vooruit

ik weet trouwens niet of coreimage in tiger ook gebruikt gaat worden door photoshop en dergelijke? dat kan voor jou wel van toepassing zijn, aangezien je vaak een effect toepast zou dat met coreimage mogelijk door de videokaart gedaan kunnen worden, dat ontlast je cpu weer en kan je dus tijd schelen als je de juiste instellingen probeert te vinden

Verwijderd

Verschil tussen Mac OS 9 en Mac OS X:
Mac OS X is meer dan alleen een opvolger van 9. Bij versie X heeft Apple nogal wat verandering doorgevoerd. Grootste verschil is dat OS X nu een Unix ondergrond heeft. Het hele systeem is nu gebaseerd op Unix met daaroverheen een grafische schil simpel gezegd.
Voor meer informatie kun je beter op http://www.apple.com/nl/macosx/ kijken. Wel naar beneden scrollen naar Panther. De balk bevat een aantal goede links naar informatie. Voor een vergelijkingstabel tussen OS X en OS 9 kun je op http://www.apple.com/nl/macosx/upgrade/compare.html kijken.

Zelf zie ik meer een enorm verschil in de grafische interface. OS 9 en voorgaande versies hebben overigens altijd al een goede basis gehad. Bij OS X is men overgestapt naar een algemene structuur (Unix) omdat hierdoor meer software ontwikkeld kon worden door derden. Negatieve punten bij OS 9 waren voor mij het moeilijk kunnen onderscheiden van interfacelelementen en het beheer van vensters.
Het beste kun je een Apple Center binnenstappen en daar wat spelen met OS X (en het verschil tussen de Mac's zien).

Keus Mac
Voor de keus van een Mac zul je wat specifieker moeten zijn in welke programmeertalen je precies wilt doen op je Mac. Heel veel zaken zijn mogelijk maar enkele ook niet. Voor grafische zaken hoef je je geen zorgen te maken aangezien de grafische wereld voornamelijk uit Mac's bestaat. Verder is jouw budget ook een belangrijke factor.

Laag budget: Dan moet je voor Mac mini gaan, mits je al een monitor, keyboard, muis hebt. Nadeel is dat je bijna niet kunt upgraden en het systeem niet erg snel is. Voor een compleet systeem moet je voor een eMac gaan. Doorontwikkeling van de iMac waar je nu mee werkt.
Middel budget: Neem een iMac, dan heb je een complete Mac met een G5 aan boord. Een snelle machine inclusief scherm voor een aantrekkelijke prijs alleen ook moeilijker intern uit te breiden.
Hoog budget: Neem dan een PowerMac, dit zijn de machines die door de professionals ook gebruikt worden. Menig grafisch ontwerper/vormgever werkt in principe uitsluitend met een PowerMac. Makkelijk uit te breiden en gaat dus ook het langste mee. Nadeel is de prijs.

Levensduur
Een Mac kan heel lang meegaan. Dit loopt op tot machines die de tien jaar gepasseerd zijn en waar elke dag nog mee gewerkt wordt. Een Mac heeft een langere levensduur dan een PC. Hoe lang je de nieuwste versies van besturingssystemen kunt draaien hangt af van Apple. Sinds OS X is de interface belangrijk geworden en dat leidt tot snelheidsverlies. Een nieuwe iMac met wat upgrades zal wel een 3 of 4 jaar minstens mee gaan. Daarna krijg je te maken met te lange wachttijden op het systeem. Maar is ook weer afhankelijk van de toepassingen en op welk niveau.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 02:54 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 01:22:
Hey ,

Zoals jullie meschien al gezien hebben ben ik nieuw in de wereld van mac. In school werk ik nu toch al een tijdje met MacOS 9 het bevalt me erg ik ben ook vanplan een mac computer te gaan kopen een nieuwe maar nu zag ik de nieuwe mac mini alleen ik weet niet echt wat er nu het best bij mij past. Ik gebruik een computer het meest voor : programmeren & grafische projecten.
Ik volg ook een opleiding in de grafische sector aangezien mac er voor staat goed te zijn voor grafische projecten was dit wel een goede reden maar wat is nu het verschil tussen MacOS 9 en MacOSX en hoelang kan je met een mac overleven (ik bedoel hoeveel versie's kan je mee met een nieuwe mac)
Zoals al gezegd is Mac OS X iets heel anders dan OS 9. OS 9 applicaties kunnen (voor een groot gedeelte) worden gestart in de Classic omgeving. In sommige gevallen moet je in OS 9 opstarten om oude applicaties te kunnen gebruiken (bijv. in spel 'Curse of Monkey Island'). Als je geen oude applicaties meer zal gebruiken of een goed alternatief kan vinden op OS X, kan je gewoon bij OS X blijven.

Voor programmeren en grafische projecten is een Mac mini geschikt, maar als je het geld hebt is het wellicht een goed idee om de iMac G5 te overwegen. Steve Jobs had eerder aangegeven dat Apple gaat proberen Adobe zover te krijgen om Core Image te gebruiken voor filters e.d., waarmee werken met plaatjes een stuk sneller gaat (filters worden dan real-time berekend door de GPU). De grafische kaart in de iMac wordt ondersteund door Core Image, van de Mac mini is het nog niet zeker dat die kaart ondersteund zal worden.

Als je wilt programmeren in Java, C, C++, PHP, Perl, Ruby en Basic varianten, dan is de Mac zeer geschikt, hoewel je bijv. geen Visual Basic hebt (maar wel alternatief Real Basic die platformonafhankelijk is). Als je bereid bent om een Mac specifieke taal te leren en je wilt daat een beetje tijd in steken, dan is Apple's Cocoa (een Objective-C Framework) een aanrader. Je kan met deze taal en Apple's tools zeer snel GUI maken, object georiënteerd programmeren, etc... Goed studiemateriaal voor beginners is het boek Cocoa Programming for Mac OS X van Aaron Hillegass. In Objective-C is de eerste webbrowser geprogrammeerd door Tim Berners Lee, ook is de originele map editor van Doom hierin ontwikkeld door John Carmack. De ontwikkeling gebeurde toen nog op NeXT machines met de voorloper van Cocoa, nl. OpenStep. NeXT was een onderneming die Steve Jobs had opgericht toen hij uit Apple werd geknikkerd.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 09:19
offtopic:
Volgens mij was de voorloper van Cocoa NeXTSTEP van NeXT O-)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
|orion schreef op maandag 24 januari 2005 @ 11:15:
offtopic:
Volgens mij was de voorloper van Cocoa NeXTSTEP van NeXT O-)
offtopic:
Klopt. NextStep/OpenStep was een ontwikkelomgeving die ontwikkeld was door Next en Sun. Feitelijk is NextStep/OpenStep de voorloper van zowel Java als Cocoa. De referentie naar het NextStep framework is nog steeds terug te vinden in de Klassen namen die Apple gebruikt. String library is bijv. NSString, een knop is een NSButton, etc...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
Wat je ook kan doen en dat is nog niet echt gezegt hier, je hebt ook een single processor G5, een soort iMac G5 in een G5 kast rond de 1440 euro, voordeel is dat je firewire 800 hebt, digital audio in en out, maximaal 4GB ram, je kan nog een paar pci kaarten bijsteken in de toekomst, je kan er een 2e harddisk in hangen en je kan je superdrive ook nog vervangen of eventueel een combo nemen als je geen dvd's wilt branden, en belangrijkste je kunt twee schermen gebruiken ipv 1

hoef je alleen nog een scherm aan te hangen, wellicht dat je die al hebt, want muis en toetsenbord worden al meegeleverd. Persoonlijk is dat mijn favo keus op dit moment, mac mini is leuk maar voor je hem uitgebreid hebt is hij alweer een stuk duurder en dan is het verschil weer kleiner.

En anders zou ik een iMac G5 overwegen, de emac wordt er naar alle waarschijnlijkheid uitgegooit binnenkort, is nauwelijks vraag naar tegenwoordig, aangezien het een geheel achterhaalde computer is met oude techniek en hij vreet ruimte.
Pagina: 1